Hop til indhold

små racer til agility


NickiA
 Share

Recommended Posts

Denne her tråd har været oppe før tænker jeg, men jeg går med hvalpeplaner, og kunne godt bruge lidt inspiration udefra. For i modsætning til Aya hvor jeg var 200% på at cavalieren bare var min drømmehund, så er det som om at jeg har meget svært ved at finde det jeg søger i en nr. 2

Self. skal jeg ud og kigge kenneler osv. før jeg kommer nærmere en beslutning og se hundene live men kunne være at jeg allerede kunne få noget inspiration her.

 

Der er også chance for at det bliver cavalier igen, men der er to ting der stopper den lidt for mig, 1. er alle de race relaterede sygdomme cavalieren har med. og 2. er det drive som jeg synes mange cavaliers mangler.

Jeg elsker at jeg har en cavalier der kører i et højt gear, har et godt tempo, og som elsker at lære. Men synes ikke jeg ser så mange derude som jeg gerne ville i forhold til det jeg gerne vil med min hund.

 

Så jeg overvejer at gå en anden vej.

Det skal ikke være en terrier, dansk/svensk gårhund, eller en race der kræver klipning. Den må dog gerne være langpelset. Størrelses mæssigt vil jeg have en hund der matcher Aya nogenlunde, fordi jeg gerne vil have at de lege mæssigt kan få udnyttet hinanden. Så ikke en hund der er mindre end 4 kg. eller større end ca. 12 kg.

Nogle der har gode bud?

Jeg har selv kigget på følgende racer, sheltie, f/t cocker spaniel og lige nu kigger jeg meget på kooikeren da jeg gik til agility med en i Langeskov som jeg var helt skudt i.

 

Jeg kan selv tilbyde en aktiv hverdag, hvor hunden er med overalt, og bliver trænet og arbejdet med. Men det skal ikke være en hund der ikke ville kunne klare en under dynen dag en gang imellem, uden at gå på væggende. Men tænker at det hænger sammen med opdragelse.

 

Nogle gode bud på racer jeg ikke har tænkt på, og nogle kommentarer til dem jeg har.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 92
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sheltien er selvfølgelig oplagt - det ville pudlen også være, hvis det ikke var for det med klipningen. ;-)

 

Hvis det skal være en kooiker, skal du kigge dig rigtig godt for, da en del af dem er skarpe og/eller nervøse.

 

Ja har jeg også hørt, men har også hørt det samme om sheltien, tænker at det er noget jeg kan klare med noget godt fodarbejde. Det bliver enten i 2015-2016 at nr. 2 kommer så har god tid til at finde de rigtige forældredyr og opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheltien er selvfølgelig oplagt - det ville pudlen også være, hvis det ikke var for det med klipningen. ;-)

 

Hvis det skal være en kooiker, skal du kigge dig rigtig godt for, da en del af dem er skarpe og/eller nervøse.

 

Er meget enig med Sonja! Både mht. sheltie, pudel og kooiker. Hvis du absolut ikke vil ha' klippe-hund ville jeg helt klart sige sheltie. Men der skal virkelig gøres et godt forarbejde... Jeg ville nok alliere mig med nogen der virkelig kender racen og linjerne rigtig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheltien er en rigtig god hund både til Agility og lydighed....

Har selv delt mit hjem og mit liv med ham på mit profilbilled i 12 år...

 

Sheltien er fantastisk efter min mening, og er en raket på en ag bane, de er nemme og omgængelige tager gerne en hygge dag på sofaen, kræver dog en del pelspleje skal børstes ihvertfald en gang om ugen da de ellers godt kan få filterknuder... min havde meget tyk pels (hanhund) og han skulle børstes 2-3 gange om ugen for ellers filtrede han helt til ved ørene under armene og på bukserne..

 

En ting der er ved sheltien som er negativt er de gør ret meget.. min gøede ikke så meget som andre shelties jeg har mødt, men han gøede når der kom nogen og hvis folk gik, når han legede og når vi kørte i bil trods han nød det.. så hvis man bor i lejlighed eller tæt på naboer er dette noget man bør overveje... hvis man har emsig naboer...

 

ellers så er de helt fantastiske..

Redigeret af Sima
Link til indlæg
Del på andre sites

Racer der endnu ikke er nævnt, som evt. kunne bruges: Schipperke, Kromforländer, pyrenæisk hyrdehund, mini aussie, tibetansk terrier

 

Kom lige i tanke om et par stykker mere: pumi, islandsk fårehund og mudi.

 

Der er bare rigtig mange af dem der ligger i den øvre del af mellemklasse, med risiko for at bli' store... Det gælder i hvert fald pyrenæeren, miniaussien, islænderen, pumien og mudien. Tror også kromien kan ligge på grænsen, men er ikke sikker. Ender de i stor klasse er det ikke så fedt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare rigtig mange af dem der ligger i den øvre del af mellemklasse, med risiko for at bli' store... Det gælder i hvert fald pyrenæeren, miniaussien, islænderen, pumien og mudien. Tror også kromien kan ligge på grænsen, men er ikke sikker. Ender de i stor klasse er det ikke så fedt...

 

Enig, havde ikke lige set at de skulle havne i lille klasse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det lige skal være lille, eller om mellem også er ok? Men lige de der racer er tricky, for de kan meget vel havne i stor, og så får de det svært. Men på den anden side, det kan sheltien jo faktisk også... Nok den eneste race der er repræsenteret i alle tre klasser!

 

Der er også dansk svenske i alle 3 størrelser :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare rigtig mange af dem der ligger i den øvre del af mellemklasse, med risiko for at bli' store... Det gælder i hvert fald pyrenæeren, miniaussien, islænderen, pumien og mudien. Tror også kromien kan ligge på grænsen, men er ikke sikker. Ender de i stor klasse er det ikke så fedt...

 

Ikke hvis det er de små mini-aussier - sådan en som vi har i DAF (vi havde også en til i samme størrelse sidste år, men den er flyttet til Tyskland). De bliver avlet i en størrelse, der er noget mindre end din nevøs. :-)

 

Choko fra DAF (som for øvrigt er stjernelækker og har det fedeste arbejdsdrive - klart en af de lækrest arbejdende hunde, jeg kender):

10271194_10203978887462159_1842220049755204351_o.jpg

 

Choko er 36 cm og er altså mellemhund. Jeg går ud fra, at det er ok, at hunden ender i mellemklasse, ellers ville TS vel ikke kigge på kooiker?

10348949_10203978888862194_1592657308036598903_o.jpg

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også dansk svenske i alle 3 størrelser :blink:

Det er rigtigt! Men det er nok mere sjældent med store dansk-svenske end med sheltier?

 

Ikke hvis det er de små mini-aussier - sådan en som vi har i DAF (vi havde også en til i samme størrelse sidste år, men den er flyttet til Tyskland). De bliver avlet i en størrelse, der er noget mindre end din nevøs. :-)

 

Choko fra DAF (som for øvrigt er stjernelækker og har det fedeste arbejdsdrive - klart en af de lækrest arbejdende hunde, jeg kender):

[ATTACH=CONFIG]119623[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]119621[/ATTACH]

 

Choko er 36 cm og er altså mellemhund. Jeg går ud fra, at det er ok, at hunden ender i mellemklasse, ellers ville TS vel ikke kigge på kooiker?

Alle havde også regnet med at Kolo blev lille, der var kun små i linjerne så langt vi kunne se, og opdrætteren var også temmelig sikker. Men nej... Og det er et problem ved dem, ligesom med sheltierne, at størrelsen er virkelig svær at forudse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt! Men det er nok mere sjældent med store dansk-svenske end med sheltier?

 

 

Alle havde også regnet med at Kolo blev lille, der var kun små i linjerne så langt vi kunne se, og opdrætteren var også temmelig sikker. Men nej... Og det er et problem ved dem, ligesom med sheltierne, at størrelsen er virkelig svær at forudse...

 

Havde man regnet med at han blev så lille som choko på billedet? Det er alligevel vildt... jeg synes også at choko og den anden mini-aussie vi havde i klubben på samme størrelse ser anderledes ud end Kolo og de andre mini-aussier på hans størrelse, jeg har set... smallere ansigt, anderledes hale, spinklere... mere sheltie-agtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde man regnet med at han blev så lille som choko på billedet? Det er alligevel vildt... jeg synes også at choko og den anden mini-aussie vi havde i klubben på samme størrelse ser anderledes ud end Kolo og de andre mini-aussier på hans størrelse, jeg har set... smallere ansigt, anderledes hale, spinklere... mere sheltie-agtige.

 

Jeg har hørt nogen tale om at der bliver krydset sheltie i for størrelsen... Kolo ligner jo meget mere en aussie i miniformat...

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde man regnet med at han blev så lille som choko på billedet? Det er alligevel vildt... jeg synes også at choko og den anden mini-aussie vi havde i klubben på samme størrelse ser anderledes ud end Kolo og de andre mini-aussier på hans størrelse, jeg har set... smallere ansigt, anderledes hale, spinklere... mere sheltie-agtige.

 

De skal ligge mellem 35 og 45 cm, mener jeg, og er derfor også en "farlig" race mht. agility. Men Kolos linjer var til den lille side, så det var forventet at han (og hele kuldet) ville bli' under de 43. Men så er der også nogle der avler "toy" og "teacup"-modeller, og de bli'r lidt sådan som du beskriver. Rent teknisk avler man så på nogle dværgvækst-gener, og er mere sikker på at de bli'r små. I Kolos tilfælde, lige som da man skabte racen, har man avlet på normale men mindre hunde, og derfor kan størrelserne pludselig variere.

Link til indlæg
Del på andre sites

At hunden ender i mellemklassen gør ikke noget, bare ikke i den store, og det er ligeså meget fordi jeg vil have at hundene matcher hinanden nogenlunde størrelses mæssigt. Aya er ikke den store moslehund, så ville være ærgeligt hvis nr. 2 bliver så meget større end hende at de ikke rigtig kan få noget ud af hinanden.

Og nr. 2 skal være en tæve, da jeg ikke gider hanhunde herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror at en sheltie vil passe ikke bare i størrelse/vægt, men også i psyke/mentalitet, hvilket jo også har rigtig meget at sige?

 

Ja det er også sheltien jeg har mest oppe i tankerne. Tænker Aya ville matche sådan en godt, og tror jeg egentlig også selv jeg ville.

Har bare endnu ikke mødt en sheltie som jeg virkelig har været pjattet med, udover at jeg virkelig beundre deres udseende og evner. Men har jo heller ikke været rigtig ude og give mig selv lov til at kigge endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...