Hop til indhold

Hjælp til indkaldstræning.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg træner indkald ved at vente til jeg er rimelig sikker på at tossen faktisk også kommer når jeg kalder. Normalt kalder jeg "kom" eller fløjter og resultatet er det samme. Er jeg lidt mere ligeglad, eller stoler jeg ikke på min mission, lyder jeg som det bliver vist senere. Og det forstår hun sjovt nok godt.

 

Jeg synes vi står lidt i stampe og søger derfor nogle råd/ idéer til hvordan jeg kommer videre. For at gøre det mere forståeligt hvor i træningen vi befinder os, har jeg sat nogle videoer ind (jeg undskylder for kvaliteten, men håber folk kan få et indtryk alligevel) af forskellige udfordringer som jeg synes hun mestrer med næsten 100 % sikkerhed.

 

Indkald hvor hun har indset at de hunde hun er i nærheden af ikke gider hende eller hvor hun ikke er motiveret for at tage kontakt (de hunde på videoen havde vi lige mødt og de hilste bare = ikke spændende).

 

 

Situationer hvor hun er optaget af en duft eller et hul, først på kort afstand (videoen er fra marts sidste år).

 

 

Og i går, med mere afstand på, nu hvor hun er blevet ældre.

 

 

Her er f.eks. en, også fra marts, hvor hun løber væk (for mig der kender hende, helt sikkert fordi hun har opdaget noget af interesse, men alligevel ikke vildt spændende).

 

 

Nu kommer vi så til mine problemer. Jeg synes det er blevet helt vildt svært at forudse, hvornår hun kan kaldes på og hvornår det er bedst at lade være, nu hvor der er kommet mere afstand på og hvor det forstyrrende jo skal øges. I dag kan jeg kalde, hvor hun har betydelig mere fart på (for mig at se hvor hun jagter smådyr, men jeg ved det reelt ikke) og så kikser det alligevel sommetider. Hvordan søren sikrer man sig i den situation, når man ikke kan lugte hvad der abstraherer?. Synes ikke der er forskel i Shandies intensitet, om jeg lykkes eller fejler. Hvordan kommer i andre udenom de situationer. Smutter hun efter hjort, kat eller hare kalder jeg slet ikke, men hopper rundt som fransk klovn (dér er jeg ihverfald sikker på at vi ikke er nået til endnu) og så afbryder hun efter et stykke tid.

 

Synes hun er ret stabil ved ting hun generelt er godt opslugt af, der hvor det halter er hvis hun har fundet en kattelort der skal spises eller et kadaver hun lige SKAL rulle sig i. Jeg ved at jeg kan træne mit nej (som bare ikke er stærkt nok i de situationer endnu), men det viser jo at indkaldet heller ikke er det. Det er som om jeg mangler et trin imellem at være opslugt af at grave efter mus kontra at rulle sig i en død.

 

Også når hun leger er jeg usikker på om jeg skal forsøge at kalde,.. indtil videre har jeg ventet til hun enten er kommet langt fra mig eller har kigget efter mig,. men der skal jeg jo også gerne videre. Jeg tror det er dér jeg skal tage fat, men er lidt tøset og trækker den som regel for længe inden jeg kalder, og føler egentlig at jeg hellere vil tage fat i noget andet.

 

Og pludselig kan der så opstå en situation, godt nok også fra marts, men hvor der umiddelbart ikke er nogen grund til at hun skal vælge mig fra. Okay, jeg er godt klar over at jeg ikke lyder så alvorlig, men alligevel. Der er jo intet der har fanget hendes interesse. Har ikke et bedre beskrivende eksempel.

 

 

Nogle der sidder inde med nogle fif eller idéer, for jeg tror jeg er for tæt på billedet til at se det klart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at i indkald er jeg et helt andet sted end det du gør;) jeg ville aldrig slippe en hund løs der ikke kom her gang der blev kaldt, under ingen omstændigheder må mine hunde løbe efter rådyr eller kat!

for mig er det at kalde ind så væsentligt at det ikke bare må blive noget tilfældigt med måske kan jeg kalde hu den ind;) den skal komme straks, ellers slippes den ikke løs!

hvis det skal indlære, så kræver det lang Line og træning, under ingen omstændigheder må hunden forlade mig for at gå på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at i indkald er jeg et helt andet sted end det du gør;) jeg ville aldrig slippe en hund løs der ikke kom her gang der blev kaldt, under ingen omstændigheder må mine hunde løbe efter rådyr eller kat!

for mig er det at kalde ind så væsentligt at det ikke bare må blive noget tilfældigt med måske kan jeg kalde hu den ind;) den skal komme straks, ellers slippes den ikke løs!

hvis det skal indlære, så kræver det lang Line og træning, under ingen omstændigheder må hunden forlade mig for at gå på jagt.

Den metode har jeg ikke temperament til. Jeg har kun hørt om den herinde og aldrig set den praktiseret ude i den virkelige verden. Heromkring vil man hurtigt blive et irritationsmoment, det ved jeg fra dengang jeg afprøvede det med Thailo i en måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med alfen her, mine hunde må IKKE jage noget og de skal komme når jeg kalder. Vurderer jeg at de ikke kan det pga vildt eller andet, så beholder jeg snoren på dem.

 

Ellers er det jo ikke et indkald, men et "kom når du er færdig med det du laver", det er muligt det fungerer med en venlig hund der ikke går på jagt selv, men med mine dur det ikke.

 

Indkaldet er indlært ved at opbygge tonsvis af motivation for at komme på indkald uden forstyrelser, så tilføres forstyrrelser gradvist så hunden også lærer at komme selv om der er alt muligt andet spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den metode har jeg ikke temperament til. Jeg har kun hørt om den herinde og aldrig set den praktiseret ude i den virkelige verden. Heromkring vil man hurtigt blive et irritationsmoment, det ved jeg fra dengang jeg afprøvede det med Thailo i en måned.

Øh så blev jeg da nysgerrig hvad var det du afprøvede ned Thailo i en måned??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med alfen her, mine hunde må IKKE jage noget og de skal komme når jeg kalder. Vurderer jeg at de ikke kan det pga vildt eller andet, så beholder jeg snoren på dem.
Hvornår slipper du så løs, hvis hunden endnu ikke er nået til at forholde sig til et indkald hvis forstyrrelsen f.eks. hedder kat?.

 

Ellers er det jo ikke et indkald, men et "kom når du er færdig med det du laver", det er muligt det fungerer med en venlig hund der ikke går på jagt selv, men med mine dur det ikke.

Men da kun hvis ejeren kalder. Om min hund ikke kan kaldes ind fordi den leger eller fordi den løber efter en kat er for mig et fedt (med fare for at dreje tråden til etik blandt hundeejere). Når man gradvis øger kravene til hunden drejer det sig om at holde sin kæft hvis man ved at det ikke leder nogen vegne, og ærlig talt kan man jo ikke forudse alt.

 

Indkaldet er indlært ved at opbygge tonsvis af motivation for at komme på indkald uden forstyrelser, så tilføres forstyrrelser gradvist så hunden også lærer at komme selv om der er alt muligt andet spændende.

Hmm, jeg bliver lidt i tvivl om du har læst mit indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg taler om træning af indkald under kontrollerede former, ikke hvor hunden får valget før den kan øvelsen, hunden skal ikke jagte noget som helst og skal kunne komme hver eneste gang før den slippes

Jeg brugte denne her: indkald uden forstyrrelse, indkald med gradvis større forstyrrelse og ved synet af kat, træde på linen og forhindre hunden i at løbe efter. Jeg kan altså ikke fjernstyre hverken katte eller rådyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke træne på lukket område først? Så kan man kontrollere forstyrrelser ;) det giver ikke rigtig mening at træne gradvis øgelse af forstyrrelse hvis man træner hvor man risikerer at møde løbende katte;)

kontrolerede forstyrelser kunne være en fodbold der trilles, en tam kanin, en rolig kat og så videre, indkald skal blive en refleks, ikke et jeg kommer måske om lidt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke træne på lukket område først? Så kan man kontrollere forstyrrelser ;) det giver ikke rigtig mening at træne gradvis øgelse af forstyrrelse hvis man træner hvor man risikerer at møde løbende katte;)

kontrolerede forstyrelser kunne være en fodbold der trilles, en tam kanin, en rolig kat og så videre, indkald skal blive en refleks, ikke et jeg kommer måske om lidt;)

Nej, det giver ingen mening,.. hvorfor jeg heller ikke har taget metoden i brug.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det du gør er at slippe din hund løs, du kalder på den hvis ikke der er forstyrelser eller kun små forstyrrelser og lader den løbe efter rådyr, katte m.m for der kommer den nok aligevel ikke, er det sådan du træner nu eller hvad gør du?

Jeg kalder selvfølgelig ikke hvis jeg er i tvivl, for at undgå at det mister betydningen og kan som regel standse hende hvis jeg råber højt nok, hvis jeg skal. Men det er så f.eks.: Nu er det fandme nok, kan du så ... osv., og det gør jeg ikke fordi der kommer et rådyr eller en missekat forbi. Hun er ikke en spaniel, så jeg laver nogle lyde og spiller fransk klovn, så afbryder hun ret hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør ikke komme med råd for jeg synes egentlig hun er rigtig dygtig og er helt enig med dig i at man i snor aldrig bliver sikker på om hunden kommer hver gang.

 

Og jeg synes hun har et meget refleks betinget indkald.

 

Jeg bruger selv stop signal ved vildt og fløjte og navn ved alt andet.

Mysla er rimelig sikker, men kommer ikke altid første gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg kan se på videoerne ser meget fornuftigt ud. Hun reagere uden at overveje - altså refleksmæssigt på dit indkald/fløjt. Selv gør jeg det at jeg bruger et gentaget dobbeltfløjt ved indkald - det betyder at jeg forstærker kommandoen lidt - og det er også med til at forhindre afledning, hvis hun letter en hare, kat eller lignende på vej hjem.

 

Der er kun en vej frem og det er at udfordre lidt - ikke på afstand, men tæt på - altså hun er decideret på vej væk fra dig til noget hun gerne vil, så fløjter du hjem og er klar til at korrigere hvis hun ikke reagerer som forventet.

 

Jeg udnytter alle situationer der opstår til at træne hjemkald med Maggie. dvs hvis jeg ser en kat på marken (som Maggie ikke har set) sørger jeg for at være klar til at lave hjemkald, når hun ser den. Kommer der en god legekammerat, hvor jeg tror hjemkald kan være en udfordring forstærker jeg ved at være tæt på Maggie, når hun ser legekammeraten og så løbe væk, når jeg kalder. Men enig der er et vist element af risiko - altså hvis hun ikke vælger at komme, men så råber jeg altså højt, så hun stopper og laver indkald igen og roser straks hun vender og kommer hjem.

 

Nu er det faktisk ikke sket for mig at Maggie ikke kommer, men risikoen er der. En ret stor forskel på det jeg gør og det du gør er at jeg forstærker/gentager indkald kommandoen.

 

Men rådet er skab situationerne tæt på dig og udnyt alle trænings muligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kalder selvfølgelig ikke hvis jeg er i tvivl, for at undgå at det mister betydningen og kan som regel standse hende hvis jeg råber højt nok, hvis jeg skal. Men det er så f.eks.: Nu er det fandme nok, kan du så ... osv., og det gør jeg ikke fordi der kommer et rådyr eller en missekat forbi. Hun er ikke en spaniel, så jeg laver nogle lyde og spiller fransk klovn, så afbryder hun ret hurtigt.

Så du kan godt få hende til at standse og komme tilbage, selvom hun sætter efter en kat eller et rådyr eller hvordan? For det synes jeg da er ret flot! Det ville jeg egentligt ikke gøre specielt meget mere ved, tror jeg :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg synes de videoer du har lagt ind er gode, hun er da dygtig, hun reagerer og kommer da når du kalder ;-) noget andet noget hun er godt nok sød og lækker :lun:

 

Zeus gør næsten det samme som på dine videoer han reagerer og kommer også hen til mig og sætter sig ned. Jeg bruger altid fløjte ved indkald. To fløjt er lig med kom hen til mig. Det har vi øvet siden han var en baby ;-)

Men sommetider tager det lidt længere tid før han reagerer hvis han lige skal snuse færdig. Så jeg følger lige med i din tråd her ;-)

 

Men synes nu heller ikke du behøver at gøre med ved det eller ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte også blot dobbelt fløjt som du DorteDK, bruger nu at gentage det: dyt,dyt pause dyt,dyt pause osv. Synes det øger hundens motivation til at komme og gør indkalder mere sikkert. Jeg ved godt at i gamle dage var det een kommando og gentagelse var forbudt, men jeg må konstatere at gentagelse er effektivt ved indkald med fløjte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg brugte også blot dobbelt fløjt som du DorteDK, bruger nu at gentage det: dyt,dyt pause dyt,dyt pause osv. Synes det øger hundens motivation til at komme og gør indkalder mere sikkert. Jeg ved godt at i gamle dage var det een kommando og gentagelse var forbudt, men jeg må konstatere at gentagelse er effektivt ved indkald med fløjte

 

 

Det virker også fint her... dog får jeg at vide til jagthundetræningen at en gang er nok, men det bestemmer jeg nu selv... ;-) når han SKAL komme NU så er det som du skriver "fløjt - fløjt" og pause og "fløjt - fløjt" det virker fint her så det bruger jeg flittigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker også fint her... dog får jeg at vide til jagthundetræningen at en gang er nok, men det bestemmer jeg nu selv... ;-) når han SKAL komme NU så er det som du skriver "fløjt - fløjt" og pause og "fløjt - fløjt" det virker fint her så det bruger jeg flittigt :-)

 

Ja der er flere "skoler" og i gamle dage - og især i hønsehunde træningen var der meget militær over det. Én kommando er jo også ofte det der er tilladt på prøver, så skal man den vej må man jo også tage det i betragtning.

 

I praksis kalder jeg kun en gang hvis hunden er tæt på eller ikke optaget af andet, men er hunden optaget - i et søg i roer, brombær og er oppe at koge er det bare meget mere effektivt at gentage fløjtesignalet.

 

Jeg gør det samme med "Område-søg-signal" - altså gentager dyt, dyt, dyt, dyt, dyt... osv.

 

Dog stop signalet er kun en kommando, men den er laaaaang Dyyyyyyyyyyytttttttt og faldende. OT, sorry Ascha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Ja der er flere "skoler" og i gamle dage - og især i hønsehunde træningen var der meget militær over det. Én kommando er jo også ofte det der er tilladt på prøver, så skal man den vej må man jo også tage det i betragtning.

 

I praksis kalder jeg kun en gang hvis hunden er tæt på eller ikke optaget af andet, men er hunden optaget - i et søg i roer, brombær og er oppe at koge er det bare meget mere effektivt at gentage fløjtesignalet.

 

Jeg gør det samme med "Område-søg-signal" - altså gentager dyt, dyt, dyt, dyt, dyt... osv.

 

Dog stop signalet er kun en kommando, men den er laaaaang Dyyyyyyyyyyytttttttt og faldende. OT, sorry Ascha.

 

Lige nøjagtig sådan gør jeg også med de andre kommandoer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selv stop signal ved vildt og fløjte og navn ved alt andet.

Jeg har også brugt fløjten en lille bitte smule (dog ikke nået nær så langt som hvis jeg kalder), men tøver lidt fordi man så skal have den dims med sig altid. Og lige med Shandie, så kommer hun hen og siger: Ja det er fint, flyt nu den godbid så jeg kan få fat i den tingest du puster i. Den er virkelig interessant,.. hun er lidt underlig, min hund. Får julestjerner i øjnene når jeg kommer med flåttangen og kan hun få lov til at tage fat i den bliver hun helt stille og salig. :lol:

 

Det jeg kan se på videoerne ser meget fornuftigt ud. Hun reagere uden at overveje - altså refleksmæssigt på dit indkald/fløjt. Selv gør jeg det at jeg bruger et gentaget dobbeltfløjt ved indkald - det betyder at jeg forstærker kommandoen lidt - og det er også med til at forhindre afledning, hvis hun letter en hare, kat eller lignende på vej hjem.
Jeg lyder bøvet på film, så derfor siger jeg ikke så gerne noget hvis jeg ved andre skal se det. :oops: Men jeg har heppet på min hund når hun kommer løbende, ved at gå lidt ned i knæ og klappe i hænderne, mens jeg har råbt: kom så, kom så, hurtigere, hurtigere.. ligesom når man hepper på cykelryttere. Siger ofte også "kom" igen, når hun når helt hjem.

 

Der er kun en vej frem og det er at udfordre lidt - ikke på afstand, men tæt på - altså hun er decideret på vej væk fra dig til noget hun gerne vil, så fløjter du hjem og er klar til at korrigere hvis hun ikke reagerer som forventet.

 

Men rådet er skab situationerne tæt på dig og udnyt alle trænings muligheder.

Ja, jeg er nok lidt for doven og lidt for bange for at mislykkes. På en normal tur på 1½ time tror jeg slet ikke jeg behøver kalde (har mange andre måder jeg styrer hende på) og får det nok kun gjort 4-5 gange, hvis jeg skal være ærlig.

 

Tror jeg har fokuseret for meget på at man øger forstyrrelsen og dernæst afstanden (et par ting ad gangen) og nu er alle de situationer vi har trænet på jo kommet ud på forholdsvis stor afstand, hvor jeg så er blevet usikker på hvad jeg kan kræve (stadig med succes). Jeg har da helt overset at jeg jo bare kan tage fat i en situation der er langt sværere end indkald fra f.eks. leg og træne det helt tæt på. Kan hun f.eks. kaldes tilbage fra en kattelort på 10 meters afstand, kan hun nok også kaldes hjem fra leg med andre hund på 25. Tak for den øjenåbner. :5up:

 

Jeg synes de videoer du har lagt ind er gode, hun er da dygtig, hun reagerer og kommer da når du kalder ;-) noget andet noget hun er godt nok sød og lækker :lun:
Tak.

 

Men synes nu heller ikke du behøver at gøre med ved det eller ?

 

Så du kan godt få hende til at standse og komme tilbage, selvom hun sætter efter en kat eller et rådyr eller hvordan? For det synes jeg da er ret flot! Det ville jeg egentligt ikke gøre specielt meget mere ved, tror jeg :genert:

Jeg har faktisk kun oplevet hende efter et rådyr en enkelt gang og da så jeg den smuttede i en anden retning mens fjolset styrtede rundt inde i noget krat. Det jeg gjorde var at teste hvor meget jeg skulle gøre for at få hende til at glemme hvad hun var efter, men jeg forsøgte ikke kalde. Hun har en enkelt gang jaget en kat op i et træ og da måtte jeg hen og hente hende (de katte vi har her i området er ret provokerende, så hun hader dem af et godt hjerte).. så jo, der er ting der halter. Jeg har f.eks. heller ikke nogen anelse om jeg kan afbryde hende i leg med andre hunde. Jeg har ventet til der ligesom har været en pause, før jeg har kaldt, eller de andre er gået derfra.

 

De situationer hvor jeg råber hende til at stoppe er hvis hun f.eks. æder en kattelort, så ryger mine pædagogiske evner altså. Men jeg er jo godt klar over at det ikke virker i længden, for så var hun jo stoppet med det.

 

OT, sorry Ascha.

Man kan ikke have en debat hvis alle skal sidde og overveje om de nu går lidt udenfor emnet,.. det kommer man til. Jeg finder det naturligt og helt okay, for selvom tingene bliver afsporet kan det da sagtens være noget man kan blive klogere af. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Altså jeg hepper jo også på Zeus når han er på vej hen til mig... dyyyygtiiiiig Zeus og så klapper jeg måske lige lidt i hænderne i starten, han bliver helt elektrisk og skal bare hen til mor :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...