Hop til indhold

Når hunden "låser" i træningen....?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Har en udfordring med Yoda, som jeg næsten havde glemt, da det er evigheder siden jeg sidst stødte i problemet.

 

Men i dag så vi får fuld udblæsning hvor slemt det kan være.

 

Hvis han får stillet en opgave han ikke føler han kan løse, så "låser" han helt i træningen.

Som i står/ligger/sidder fuldstændig stille - Han røre sig ganske enkelt ikke ud af flækken!

 

Som eksempel så havde han svært ved at finde genstand nr. 2 i feltet, trods der lå en del genstande derude.

Vinden var lidt svær og det var et svært areal, så vi prøvede at lægge flere derud og det gik altid fint med den første og i et forsøg også med den anden.

 

Men i de fleste tilfælde synes han åbenbart det var rigtig svært med nr. 2 genstand.

 

Til sidst så sætter stiller han sig mindre end en meter fra en genstand og står bare stille! Han låser fuldstændig og venter på jeg gør et eller andet.

Så mig og min træningspartner vælger så bare at ignorere ham og forventer egentlig at han ville gøre et eller andet af sig selv... Det eneste han gør er dog bare at sætte sig ned.

Der begynder vi så for sjov skyld at tage tid og på det tidspunkt har han i hvertfald stået stille nogle minutter. For eksperimentets skyld så ignorerede vi ham bare og stod og snakkede og grinede, men da der var gået over 10 minutter, så tænkte vi at vi ville prøve at gå og se hvad han så ville gøre.

 

Han sad stille!!! Han rørte sig ikke ud af flækken selvom han ikke kunne se os!

Ialt har han nok siddet der omkring 20 minutter.

Så han var virkelig låst i ordets mest bogstavelige forstand.

 

Har jo selvfølgelig selv gjort mig nogle tanker om hvordan jeg skal gribe det an og det er ikke et problem jeg har set noget til i meget lang tid.

Men det kan jo dukke op, som det gjorde i dag.

Og jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i ville gøre i sådan en situation og hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har jo prøvet det samme. Det startede som med Yoda, og udviklede dig til en hund der bare var rigtig ked af at søge mere end én genstand. Hun har fuld smæk på første, men døde så lidt på nr. 2 og helt på nr. 3. Der har aldrig været tvivl om at hun havde stor drift på første genstand.

 

Vi er så begyndt at arbejde med stor glæde på indløbet (jeg løber væk fra hende når hun er halvvejs) og max belønning når hun har afleveret. Kører hende helt op på bolden, og så en smule ned igen, mens jeg siger "skal vi se om vi kan finde mere". Jeg tager hende så på plads, og venter med at sende hende til hun sidder og skriger for at komme afsted:-)

Tit ligger der også mange flere genstande i feltet end hun får lov at hente - og hun ved at der er flere derinde.

 

Efter et halvt år med den metode, lavede hun et flot B felt i lørdags og er flot A felt i dag:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo prøvet det samme. Det startede som med Yoda, og udviklede dig til en hund der bare var rigtig ked af at søge mere end én genstand. Hun har fuld smæk på første, men døde så lidt på nr. 2 og helt på nr. 3. Der har aldrig været tvivl om at hun havde stor drift på første genstand.

 

Vi er så begyndt at arbejde med stor glæde på indløbet (jeg løber væk fra hende når hun er halvvejs) og max belønning når hun har afleveret. Kører hende helt op på bolden, og så en smule ned igen, mens jeg siger "skal vi se om vi kan finde mere". Jeg tager hende så på plads, og venter med at sende hende til hun sidder og skriger for at komme afsted:-)

Tit ligger der også mange flere genstande i feltet end hun får lov at hente - og hun ved at der er flere derinde.

 

Efter et halvt år med den metode, lavede hun et flot B felt i lørdags og er flot A felt i dag:5up:

 

 

Det er egentlig ikke så meget selve øvelsen jeg tænker på - Men mere den specifikke situation med at han "låser" jeg tænker på.

 

Selve feltet har jeg en plan for og det går galt fordi jeg er gået for hurtigt frem og har gjort det for svært for ham.

Så skal bare lidt tilbage og have givet ham en tyrkertro på, at der er flere genstande i feltet når jeg siger det og en selvtillid der gør, at han tror på han kan finde den.

 

Så er egentlig ikke så nervøs for øvelsen, har bare haft for travlt :engel:

 

Men situation med at han låser og hvordan jeg reagere på det, jeg er nysgerrig på hvad i ville gøre.

 

Altså, skal han hentes, skal jeg afvente, skal han i bilen, lave øvelsen igen....?

Skal øvelsen gøres nemmere, hvornår skal der belønnes efter han har låst osv.

 

Vi stod nemlig og snakkede lidt om hvad dælen vi skulle gøre og det optimale var jo, at han selv igangsatte et eller andet - Men tror vi havde stået der endnu, hvis jeg ikke havde hentet ham :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig ignorere en hund der melder sig så tydeligt ud af en øvelse. Hvis han går så meget i baglås, er det jo fordi han enten ikke ved hvad han skal gøre (ikke indlært godt nok) eller bare ikke kan overskue det.

 

Afhængigt af hvad problemet er, ville jeg enten gå langt tilbage i indlæringen, eller støtte ham bedre (gøre øvelsen nemmere og opmuntre mere) under øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig ignorere en hund der melder sig så tydeligt ud af en øvelse. Hvis han går så meget i baglås, er det jo fordi han enten ikke ved hvad han skal gøre (ikke indlært godt nok) eller bare ikke kan overskue det.

 

Afhængigt af hvad problemet er, ville jeg enten gå langt tilbage i indlæringen, eller støtte ham bedre (gøre øvelsen nemmere og opmuntre mere) under øvelsen.

 

 

Helt sikkert, vi skal tilbage i øvelsen og indlære fra et punkt hvor han kan få noget selvtillid i øvelsen og får forståelse for det!

Det er næste step - Men han skal jo brydes i "låse" adfærden først og derfra videre til det step.

 

Hvordan ville du bryde ham i det?

 

For det der er sket med Yoda er, at det er blevet en mønster jeg har lært ham fra bette.

Hvis han stopper med at lave noget, så får han en eller anden form for hjælp/guiden fra mig = forstærker den passive adfærd og den bliver mere og mere udpræget og noget han greb til hurtigere og hurtigere hvis han kom den mindste smule i tvivl om noget.

Han er jo snu - Hvis man stopper med at lave noget, så får man hjælp/det bliver nemmere :blink:

 

Så opmuntring under øvelsen er virkelig noget jeg skal passe på med! For så vil han lynhurtigt blive afhængig af det (been there, done that :genert:)

 

Så derfor skal jeg passe meget, meget på, at jeg ikke hjælper ham videre og han skal selv løse opgaven - Så skal opgaven jo selvfølgelig være mulig at løse for ham, hvilket den jo tydeligvis ikke var i det her tilfælde.

 

Men det er steppet mellem han går i stå og til han skal i gang med næste (lettere) opgave, der er rigtig svær at håndtere.

Netop for at han ikke får succes med at melde sig ud og samtidig skal han jo heller ikke straffes for at jeg har gjort opgaven for svær.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så helt modsat af Anne :-D

Spot har gjort det, Viggo har gjort det of ja Sif har faktisk også. Sif var endda den værste. Alle i forskellige øvelser, men vi har løst problemet og det er ikke siden dukket op. Vi ventede! Og ventede! Al intitiativ til at læse opgaven blev belønnet men når hunden låste fik den ingen hjælp eller støtte. For at fjerne evt tegn og hjælp kunne vi endda finde på at vende os om.

Kontakt for netop de typer er SÅ stor en belønning og hjælp er en gigantisk belønning. Derfor denne taktik. Spot tog det 15 minutter ca. Han har siden gjort det enkelte gange, men han har lært selv at låse op og det tager maks 30 sekunder. Sif var ekstrem. Det var i næseprøven og hun havde samlet den rigtige op før hun låste. Hun stod i 45!!! minutter med pinden i munden. Til sidst rystede kæben fordi hun var så træt sf at holde den. Og så løste hun der selv. Hun har aldrig gjort det soden den gang, selvom hun nogle gange lige tjekker ved at stoppe op i øvelsen kg betragte Birgitta. Så bliver Birgitta naturligvis straks passiv.

 

Hvis du vælger at hjælpe så tænk dig rigtig godt om inden! Selvom su kører på med selvtillid, så tror jeg ikke du undgår situationen igen og jeg vil klart anbefale at håndtere den når den opstår. Hunde som er som dem er eksperter i at "spille skuespil" og træne indlært hjælpeløshed - husk på hippie. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så helt modsat af Anne :-D

Spot har gjort det, Viggo har gjort det of ja Sif har faktisk også. Sif var endda den værste. Alle i forskellige øvelser, men vi har løst problemet og det er ikke siden dukket op. Vi ventede! Og ventede! Al intitiativ til at læse opgaven blev belønnet men når hunden låste fik den ingen hjælp eller støtte. For at fjerne evt tegn og hjælp kunne vi endda finde på at vende os om.

Kontakt for netop de typer er SÅ stor en belønning og hjælp er en gigantisk belønning. Derfor denne taktik. Spot tog det 15 minutter ca. Han har siden gjort det enkelte gange, men han har lært selv at låse op og det tager maks 30 sekunder. Sif var ekstrem. Det var i næseprøven og hun havde samlet den rigtige op før hun låste. Hun stod i 45!!! minutter med pinden i munden. Til sidst rystede kæben fordi hun var så træt sf at holde den. Og så løste hun der selv. Hun har aldrig gjort det soden den gang, selvom hun nogle gange lige tjekker ved at stoppe op i øvelsen kg betragte Birgitta. Så bliver Birgitta naturligvis straks passiv.

 

Hvis du vælger at hjælpe så tænk dig rigtig godt om inden! Selvom su kører på med selvtillid, så tror jeg ikke du undgår situationen igen og jeg vil klart anbefale at håndtere den når den opstår. Hunde som er som dem er eksperter i at "spille skuespil" og træne indlært hjælpeløshed - husk på hippie. ;-)

 

 

Har netop Hippie i baghovedet og ved lige præcis hvor slemt det kan blive!

 

Det var meget pudsigt i dag, for på et tidspunkt stoppede jeg Yoda da han blev lidt passiv og dækkede ham af og vi stod og snakkede om, at han sgu' egentlig så ret glad og tilpas ud med den løsning - Det var i hvertfald overhovedet ikke noget han var utilfreds med.

 

Vi var helt enige om, at al initiativ fra min side var netop det han søgte.

 

I dag var det så også helt, helt ekstremt og det er jo min tilrettelægning af træningen der fejlede for groft.

Det kan godt dukke en smule op her og der og han er så langt at han ikke låser længere i andre situationer, men den her udløste lige et heftigt tilbagefald, for det var bare for svært for ham.

 

Og ja, jeg kommer helt sikkert til at støde på den igen og derfor vil jeg gerne have en klar handlingsplan for hvad jeg gør, så han har klare spilleregler og vi begge ved hvad der kan betale sig.

Har naturligvis selv gjort mig en del tanker om det, men synes det er rigtig interessant at høre hvad andre tænker og hvad andre ville gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så helt modsat af Anne :-D

Spot har gjort det, Viggo har gjort det of ja Sif har faktisk også. Sif var endda den værste. Alle i forskellige øvelser, men vi har løst problemet og det er ikke siden dukket op. Vi ventede! Og ventede! Al intitiativ til at læse opgaven blev belønnet men når hunden låste fik den ingen hjælp eller støtte. For at fjerne evt tegn og hjælp kunne vi endda finde på at vende os om.

Kontakt for netop de typer er SÅ stor en belønning og hjælp er en gigantisk belønning. Derfor denne taktik. Spot tog det 15 minutter ca. Han har siden gjort det enkelte gange, men han har lært selv at låse op og det tager maks 30 sekunder. Sif var ekstrem. Det var i næseprøven og hun havde samlet den rigtige op før hun låste. Hun stod i 45!!! minutter med pinden i munden. Til sidst rystede kæben fordi hun var så træt sf at holde den. Og så løste hun der selv. Hun har aldrig gjort det soden den gang, selvom hun nogle gange lige tjekker ved at stoppe op i øvelsen kg betragte Birgitta. Så bliver Birgitta naturligvis straks passiv.

 

Hvis du vælger at hjælpe så tænk dig rigtig godt om inden! Selvom su kører på med selvtillid, så tror jeg ikke du undgår situationen igen og jeg vil klart anbefale at håndtere den når den opstår. Hunde som er som dem er eksperter i at "spille skuespil" og træne indlært hjælpeløshed - husk på hippie. ;-)

 

Men det her er jo en decideret arbejdsøvelse. I en apport kunne jeg godt finde på at lade hunden bruge tid på at regne den ud, men ikke i felt, spor og rundering/eftersøg. Her skal hundene imo have så meget støtte, at de får nok selvtillid til at udføre arbejdet selvstændigt. Selve søget vægtes jo lige så meget som en genstand, og er søget ikke på plads, er det mere held end forstand at finde mere end én genstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal bare ikke undervurdere netop dem her. Jeg ville aldrig anbefale ar ignorere sådan en hund hvis ikke jeg kendte dem godt. Men jeg tror bare ikke på at du undgår at stå i den situation igen og jeg tror bare ikke på at det kan løses på andre måder. Det har jeg i hvert tilfælde til gode at se.

Mega irriterende! I know. En enormt førerfokuseret hund, der så endda anser fører som bedste belønning er en gave! Men som vi har talt om så giver det også udfordringer. En af dem er at de konstant læser os og at de neget hurtigt får uønsket adfærd som vi kommer til at belønne. Der skal så uendelig lidt til. Det er svært, men når det kører så vil vi ikke bytte dem for noget i verden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det her er jo en decideret arbejdsøvelse. I en apport kunne jeg godt finde på at lade hunden bruge tid på at regne den ud, men ikke i felt, spor og rundering/eftersøg. Her skal hundene imo have så meget støtte, at de får nok selvtillid til at udføre arbejdet selvstændigt. Selve søget vægtes jo lige så meget som en genstand, og er søget ikke på plads, er det mere held end forstand at finde mere end én genstand.

 

jeg tror aldrig du vil se den her adfærd med den slags hund i en Apport. Det vil typisk komme i felt, eller for os der træner LP i søgeøvelsen. Altså noget der er lidt sværere og kræver at de bruger hovedet kg ikke bare benene.

Og jeg tror ikke det handler om selvtillid. Med de hunde jeg har set med præcis samme adfærd har det ikke handlet om selvtillid men i stedet om en fører der har lært sin hund den her adfærd - ubevidst. Det er egentlig pudsigt at MM oplever det o felt og jeg primært har set der i næseprøve.

Jeg har heldigvis ikke set nogen hunde hvor det ikke er blevet læst hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det her er jo en decideret arbejdsøvelse. I en apport kunne jeg godt finde på at lade hunden bruge tid på at regne den ud, men ikke i felt, spor og rundering/eftersøg. Her skal hundene imo have så meget støtte, at de får nok selvtillid til at udføre arbejdet selvstændigt. Selve søget vægtes jo lige så meget som en genstand, og er søget ikke på plads, er det mere held end forstand at finde mere end én genstand.

 

Nu er feltet jo kun et eksempel.

 

Der er tale om et mønster han har med i al træning - Også stuedressuren.

 

Den er så ved at være så stabil at han ikke gør det der, fordi færdighederne og forståelsen i de øvelser er på plads.

Den mangler stadig i feltet og derfor skal den naturligvis bygges op stille og roligt.

 

Men det er hele mønstret med at "låse" jeg egentlig gerne vil have løst og tænker det er vigtigt det er samme handlingsplan jeg går ud fra, uanset øvelse.

 

Man skal bare ikke undervurdere netop dem her. Jeg ville aldrig anbefale ar ignorere sådan en hund hvis ikke jeg kendte dem godt. Men jeg tror bare ikke på at du undgår at stå i den situation igen og jeg tror bare ikke på at det kan løses på andre måder. Det har jeg i hvert tilfælde til gode at se.

Mega irriterende! I know. En enormt førerfokuseret hund, der så endda anser fører som bedste belønning er en gave! Men som vi har talt om så giver det også udfordringer. En af dem er at de konstant læser os og at de neget hurtigt får uønsket adfærd som vi kommer til at belønne. Der skal så uendelig lidt til. Det er svært, men når det kører så vil vi ikke bytte dem for noget i verden :-D

 

MEGET irriterende.... Og temmelig tidskrævende. :lol:

 

Har heldigvis fået SÅ mange andre gaver i den hund og han er fantastisk på alle andre områder. Så kan nok leve med denne udfordring, for skal nok få det løst ;-)

 

Men tror du har ret i, at jeg er nød til at prøve at vente - Men er vi enige om, at han så skal belønnes for det første lille bitte initiativ han viser til selv at "snappe ud" af den der sindstilstand igen?

Sådan at han ved at aktivitet kan betale sig og passiviteten bare giver længere tid til belønning?

 

 

Og så Kleos forslag med en anden øvelse bagefter og så derefter tilbage til den oprindelige og med lavere kriterier og sværhedsgrad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er feltet jo kun et eksempel.

 

Der er tale om et mønster han har med i al træning - Også stuedressuren.

 

Den er så ved at være så stabil at han ikke gør det der, fordi færdighederne og forståelsen i de øvelser er på plads.

Den mangler stadig i feltet og derfor skal den naturligvis bygges op stille og roligt.

 

Men det er hele mønstret med at "låse" jeg egentlig gerne vil have løst og tænker det er vigtigt det er samme handlingsplan jeg går ud fra, uanset øvelse.

 

 

 

MEGET irriterende.... Og temmelig tidskrævende. :lol:

 

Har heldigvis fået SÅ mange andre gaver i den hund og han er fantastisk på alle andre områder. Så kan nok leve med denne udfordring, for skal nok få det løst ;-)

 

Men tror du har ret i, at jeg er nød til at prøve at vente - Men er vi enige om, at han så skal belønnes for det første lille bitte initiativ han viser til selv at "snappe ud" af den der sindstilstand igen?

Sådan at han ved at aktivitet kan betale sig og passiviteten bare giver længere tid til belønning?

 

 

Og så Kleos forslag med en anden øvelse bagefter og så derefter tilbage til den oprindelige og med lavere kriterier og sværhedsgrad?

 

tjaaa... Jeg ville nok lade ham lave lidt mere end bare at flytte en pote eller vise mikro initiativ. For ellers forudser jeg et nyt mønster bare vil dannes. Så snart han reelt set går tilbage til at arbejde og ikke længere afventer dig så er der fest. Altså så snart du føler at hans hovede er i arbejdet og ikke i hvad du udsender af signaler.

Og naturligvis skidt med hvordan han løser opgaven, bare han arbejder.

Frustrerende, men det kan fikses. Få nogen til at hjælpe dig, så du har en til at støtte og hjælpe.

 

Altså man kommer over sådan nogle små bump med den her type, så får du jo til gengæld verdens bedste konkurrencehund. For dem bedste belønning har du jo altid med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at når hjælp er så forstærkende for ham, får han så noget af det når han arbejder som han skal?

 

Naturligvis!

 

Det er et af de mest effektive belønnings midler jeg har :mrgreen:

 

tjaaa... Jeg ville nok lade ham lave lidt mere end bare at flytte en pote eller vise mikro initiativ. For ellers forudser jeg et nyt mønster bare vil dannes. Så snart han reelt set går tilbage til at arbejde og ikke længere afventer dig så er der fest. Altså så snart du føler at hans hovede er i arbejdet og ikke i hvad du udsender af signaler.

Og naturligvis skidt med hvordan han løser opgaven, bare han arbejder.

Frustrerende, men det kan fikses. Få nogen til at hjælpe dig, så du har en til at støtte og hjælpe.

 

Altså man kommer over sådan nogle små bump med den her type, så får du jo til gengæld verdens bedste konkurrencehund. For dem bedste belønning har du jo altid med :blink:

 

Tænker bare, at i starten så vil han nok ikke gå direkte tilbage i arbejde igen, så jeg er nød til at belønne for en eller anden form for (bevidst) aktivitet.

Og så derefter hæve kriterierne lidt og så skal hovedet mere og mere med - Tænker det går ret stærkt, når først lige vi er ude over den første hurdle. For han fanger ret hurtigt nye spilleregler hvis jeg er konsekvent.

Det har jeg jo ikke helt været, kun lige i starten hvor jeg så problemet oftere og så har jeg slækket efterfølgende da det bare er dukket op en sjælden gang imellem.

 

Men ja, jeg er en suuuper god belønning og det er virkelig en luksus og helt klart årsagen til at han uden konkurrencetræning alligevel kan køre flere hele øvelser i træk uden belønning - For han får jo belønning, bare ikke den slags der kan spises eller leges med :blink:

 

Træner stort set aldrig alene, men har altid en med på sidelinjen der observere og vi træner en hund af gangen - Og hun kender Yoda rigtig godt efterhånden og læser ham super godt.

Det er absolut et must, når man ellers ret hurtigt bliver snydt af sin hund, at have nogle ekstra øjne på :5up:

 

 

[video=youtube_share;tBrL64NsQsQ]

 

et eksempel hvor man kan se hvordan den bedste belønning ser ud for far. For han kan nok ikke løbe fra at lige netop det her har han en del af skylden for :oops:

Tydeligt at se hvor fedt det er at få ros bare fra mig. Dejligt i træning men også svært.

 

Ved min træningspartner læser med i denne tråd og mistænker hun også kan se visse ligheder :mrgreen:

 

Sjovt at se som de hop Spot laver efter din FVF er direkte nedarvet til sønnike når jeg belønner verbalt :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke om problemet er det samme, for har lidt svært ved at gennemskue hvad det helt præcis er der sker.

 

Men Cassi havde længe en tendens til at fryse i bestemte øvelser. Typisk rundering, feltsøg og fremadsendelsen. I hendes tilfælde har det været alfa og omega at få brudt adfærden med det samme. Enten ved at fejlmelde hende eller ved at gøre det helt tydeligt for hende hvad jeg ønsker. Foretager jeg mig ingen ting, så bliver hun fastholdt i den tilstand som jo i bund og grund er et udtryk for usikkerhed omkring den opgave hun står overfor. Og det giver bare ikke mening at forlange at hunden selv skal løse en opgave, som den ret tydeligt viser den ikke kan håndtere endnu.

 

I vores tilfælde fandt vi ud af at der var knuder på kommunikationslinjen. Så i feltet skal jeg helst undgå at se på hende og al dirigering forgår med så få verbale kommandoer som muligt. I fremadsendelsen og runderingen skal der helst kun bruges en kommando, for sker der noget andet kommer hun i tvivl om hvad opgaven nu gik ud på.

 

Så måske er det ikke kun hunden der skal ses på. Men også de mange signaler der kommer fra føreren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af ren nysgerrighed - hvis nu han låser i en øvelse, du venter og belønner når han tager initiativ til at melde sig ind igen, hvad vil du så gøre for at få ham til at genoptage øvelsen? Og hvad hvis han straks går i baglås igen, når øvelsen igen bliver for svær?

 

Jeg spørger kun fordi jeg ikke kan se billedet af løsningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

[video=youtube_share;tBrL64NsQsQ]

 

et eksempel hvor man kan se hvordan den bedste belønning ser ud for far. For han kan nok ikke løbe fra at lige netop det her har han en del af skylden for :oops:

Tydeligt at se hvor fedt det er at få ros bare fra mig. Dejligt i træning men også svært.

 

Hvor er han altså bare blevet dygtig ham Spotti :lun:. Er det pga. maven foran at du er nødt til at have så meget legetøj i ryglommen at der blive ligevægt :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke om problemet er det samme, for har lidt svært ved at gennemskue hvad det helt præcis er der sker.

 

Men Cassi havde længe en tendens til at fryse i bestemte øvelser. Typisk rundering, feltsøg og fremadsendelsen. I hendes tilfælde har det været alfa og omega at få brudt adfærden med det samme. Enten ved at fejlmelde hende eller ved at gøre det helt tydeligt for hende hvad jeg ønsker. Foretager jeg mig ingen ting, så bliver hun fastholdt i den tilstand som jo i bund og grund er et udtryk for usikkerhed omkring den opgave hun står overfor. Og det giver bare ikke mening at forlange at hunden selv skal løse en opgave, som den ret tydeligt viser den ikke kan håndtere endnu.

 

I vores tilfælde fandt vi ud af at der var knuder på kommunikationslinjen. Så i feltet skal jeg helst undgå at se på hende og al dirigering forgår med så få verbale kommandoer som muligt. I fremadsendelsen og runderingen skal der helst kun bruges en kommando, for sker der noget andet kommer hun i tvivl om hvad opgaven nu gik ud på.

 

Så måske er det ikke kun hunden der skal ses på. Men også de mange signaler der kommer fra føreren.

 

Jeg har jo ingen kommandoer (ud over starkommandoen) eller kropssignaler i feltet f.eks og de andre tilfælde spænder fra alt til frishaping og træning af momenter.

Så det er lidt svært at generalisere, ud over at det er hver gang jeg har sat kriterierne eller sværhedsgraden for højt, at han gør det.

 

 

Af ren nysgerrighed - hvis nu han låser i en øvelse, du venter og belønner når han tager initiativ til at melde sig ind igen, hvad vil du så gøre for at få ham til at genoptage øvelsen? Og hvad hvis han straks går i baglås igen, når øvelsen igen bliver for svær?

 

Jeg spørger kun fordi jeg ikke kan se billedet af løsningen.

 

Skal prøve at forklare hvad tanker Siri og Kleo har sat i gang.

Når han selv igangsætter en adfærd efter at have været "låst" så bliver han naturligvis belønnet for det.

Det jo ikke fordi jeg forventer han pludselig begynder selv at afsøge feltet igen i det her tilfælde - Men det er det, at han selv tager initiativ til en aktiv deltagelse, f.eks bare ved at gå hen mod mig, jeg vil belønne.

Så simpelthen det, at han selv "snapper ud" og tager initiativ.

 

For tror Siri har helt ret i, at det ikke hjælper at hjælpe en hjælperafhængig hund endnu mere, så bliver mønstret forstærket.

 

Som Kleo skriver, så kan det være en god ide at lave noget andet imellem - En lille let øvelse, inden man igangsætter den øvelse der gik galt.

 

Yoda er jo trænet med masser af frivillig adfærd og jeg har en "vis mig et eller andet - Du bestemmer selv hvad" kommando og den tænker jeg er oplagt til netop det her formål, for det lægger initiativet over til ham og han byder selv ind og det kan jeg så belønne for.

 

Det køber mig jo så også tid til at få tilrettelagt den øvelse som er gået galt.

F.eks feltet - Det kan være genstandende skal flyttes, der skal flere derud, feltet skal trampes op et andet sted osv. alt efter hvad vi ser og oplever.

Og så skal det jo tilrettelægges så han ikke kan undgå at få succes og blive bekræftet i, at han gør det rigtige.

 

Går det galt igen, så skal jeg slå mig selv meget hårdt i hovedet, pakke min hund i bilen og køre hjem og overveje om jeg burde få andre til at træne min hund, eftersom jeg tydeligvis ikke selv kan finde ud af det :blink:

Ej, tanken er jo, at man skal så langt tilbage i kriterierne og bygge op derfra, at han selvfølgelig ikke får lov at blive så usikker igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I sikker på, at I taler om samme øvelse?

 

"Felt" er jo to vidt forskellige ting i DCH og DKK.

 

I DKK ville jeg nok lade hunden finde ud af det selv, mens jeg i DCH ville sørge for at sætte mit søgefelt op, så hunden ikke kan mislykkes. Også selvom det kræver et lillebitte felt med masser af fært og tæppebombet med genstande, så han ikke kan undgå at falde over dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I sikker på, at I taler om samme øvelse?

 

"Felt" er jo to vidt forskellige ting i DCH og DKK.

 

I DKK ville jeg nok lade hunden finde ud af det selv, mens jeg i DCH ville sørge for at sætte mit søgefelt op, så hunden ikke kan mislykkes. Også selvom det kræver et lillebitte felt med masser af fært og tæppebombet med genstande, så han ikke kan undgå at falde over dem

 

 

Ja ja vi taler om samme øvelse. Men i dkk programmet har jeg primært oplevet den adfærd mm skriver i næseprøven. Men jeg ved godt hvordan et dch felt ser ud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...