Hop til indhold

Når hunden "låser" i træningen....?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Men MM, jeg tænker at hvis du belønner ham for at tage kontakt til dig i en arbejdsøvelse, vil det være dét han gør - og så er han jo for alvor afhængig. Hvorfor ikke køre en masse drift på genstandene (han ser du lægger mange), og så lade ham få iver på inden udløbet. Eller evt. kaste dem en for en mens han ser på det, og lad ham knalde. Det giver masser af succes på genstanden, i stedet for at du belønner ham for at gå i stå og tage kontakt.

 

Men ok, jeg kender jo ikke din hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sif var ekstrem. Det var i næseprøven og hun havde samlet den rigtige op før hun låste. Hun stod i 45!!! minutter med pinden i munden. Til sidst rystede kæben fordi hun var så træt sf at holde den. Og så løste hun der selv. Hun har aldrig gjort det soden den gang, selvom hun nogle gange lige tjekker ved at stoppe op i øvelsen kg betragte Birgitta. Så bliver Birgitta naturligvis straks passiv. ;-)

 

Her må jeg så melde ud, at det synes jeg ikke er i orden!

 

Hunden har et problem med at løse opgaven, hun står der jo ikke for sjov skyld

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt forstår jeg ikke at man køre sit feltsøg helt uden hverken kommandoer eller kropssignaler. I min verden er denne øvelse og så eftersøgningen når man når så langt, de øvelser der i den grad kræver samarbejde mellem hund og fører. Hunden bør være under kontrol og ikke bare selv finde rundt i feltet. Det kan da gå an i et C og et B-felt, men når vi kommer op på størrelserne til A og E, så synes jeg man bør guide hunden til at få afsøgt området(akkurat som at den i eftersøgningen jo heller ikke bare må gå af hånden). Men det kan jo være at det er en smagssag.

 

Jeg ville også gå ind og køre en masse drift, både på ud og indløb. Gøre det skide simpelt og tyve skridt tilbage hvis det er det der skal til, og så bare kun have fokus på at det går hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her må jeg så melde ud, at det synes jeg ikke er i orden!

 

Hunden har et problem med at løse opgaven, hun står der jo ikke for sjov skyld

 

hunden en har ikke et problem med at løse opgaven. Hunden afventer signal fra fører og låser. Hvis man har arbejdet med en autist aussie, så ved man hvor enormt selvforstærkende det kan være og hvor mange timers træning det kan koste at hjælpe bestemte typer hunde i netop den situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men MM, jeg tænker at hvis du belønner ham for at tage kontakt til dig i en arbejdsøvelse, vil det være dét han gør - og så er han jo for alvor afhængig. Hvorfor ikke køre en masse drift på genstandene (han ser du lægger mange), og så lade ham få iver på inden udløbet. Eller evt. kaste dem en for en mens han ser på det, og lad ham knalde. Det giver masser af succes på genstanden, i stedet for at du belønner ham for at gå i stå og tage kontakt.

 

Men ok, jeg kender jo ikke din hund:-)

 

jeg kan sagtens forstå hvad du mener og har også set det virke. Men er ret sikker på at efter få repetitioner, har han et et billede af at denne øvelse består i at der render en rundt i feltet med genstandene og at det så er sådan

velsen fremad skal se ud. Og så har man skabt et nyt problem.

 

mht til det med at mm foreslår at belønne for mindste muskelbevægelse med eller uden kontakt til hende, kan jeg godt følge dig i at så tænker hunden den fik belønning for begge dele. Det fik den også, men man vil de følgende gange prøve kun at belønne for muskelbevægelsen. Man er nød til at starte et sted og nogle gange tage det næstbedste.

 

for mig behøver min hund ikke synes om genstandene, men den skal derimod have et klart billede af at afleveringen af en genstand udløser noget fedt. Så er det andet egentlig ligemeget. Det samme gælder apport

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan sagtens forstå hvad du mener og har også set det virke. Men er ret sikker på at efter få repetitioner, har han et et billede af at denne øvelse består i at der render en rundt i feltet med genstandene og at det så er sådan

velsen fremad skal se ud. Og så har man skabt et nyt problem.

 

mht til det med at mm foreslår at belønne for mindste muskelbevægelse med eller uden kontakt til hende, kan jeg godt følge dig i at så tænker hunden den fik belønning for begge dele. Det fik den også, men man vil de følgende gange prøve kun at belønne for muskelbevægelsen. Man er nød til at starte et sted og nogle gange tage det næstbedste.

 

for mig behøver min hund ikke synes om genstandene, men den skal derimod have et klart billede af at afleveringen af en genstand udløser noget fedt. Så er det andet egentlig ligemeget. Det samme gælder apport

 

Helt enig, men det gør immervæk øvelserne lidt lettere hvis hunden også kan lide at henter bære og løbe med det den skal have i munden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt forstår jeg ikke at man køre sit feltsøg helt uden hverken kommandoer eller kropssignaler. I min verden er denne øvelse og så eftersøgningen når man når så langt, de øvelser der i den grad kræver samarbejde mellem hund og fører. Hunden bør være under kontrol og ikke bare selv finde rundt i feltet. Det kan da gå an i et C og et B-felt, men når vi kommer op på størrelserne til A og E, så synes jeg man bør guide hunden til at få afsøgt området(akkurat som at den i eftersøgningen jo heller ikke bare må gå af hånden). Men det kan jo være at det er en smagssag.

 

Jeg ville også gå ind og køre en masse drift, både på ud og indløb. Gøre det skide simpelt og tyve skridt tilbage hvis det er det der skal til, og så bare kun have fokus på at det går hurtigt.

 

du har ret i at de øvelser du nævner tildels handler om samarbejde, hvilket jeg egentlig synes alle øvelser er baseret på. Jeg ville nærmere sige de skal indeholde en hvis selvstændighed de øvelser du nævner.

 

En hund kan vel sagtens være under kontrol uden en masse dirigering.... Og så stadig have indlært øvelserne på en sådan måde at den søger i et mønster. Her tænker jeg de felt og rundering/eftersøgning. Min hund skal have en kommando i disse to øvelser, derefter må hun selv klare resten. Det kan hun sagtens, for hun har lært at udfører et mønster i indlæringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I sikker på, at I taler om samme øvelse?

 

"Felt" er jo to vidt forskellige ting i DCH og DKK.

 

I DKK ville jeg nok lade hunden finde ud af det selv, mens jeg i DCH ville sørge for at sætte mit søgefelt op, så hunden ikke kan mislykkes. Også selvom det kræver et lillebitte felt med masser af fært og tæppebombet med genstande, så han ikke kan undgå at falde over dem

 

Selvfølgelig er det der man starter, eller går tilbage til - Som skrevet i første indlæg og flere gange efterfølgende, er det egentlig ikke selve øvelsen jeg spørger til.

For den har jeg en plan til, der bla. indebære noget af det du skriver.

 

Det var bare et eksempel på hvor vi så "låse adfærden" og det er egentlig håndteringen af den der er interessant.

 

Men MM, jeg tænker at hvis du belønner ham for at tage kontakt til dig i en arbejdsøvelse, vil det være dét han gør - og så er han jo for alvor afhængig. Hvorfor ikke køre en masse drift på genstandene (han ser du lægger mange), og så lade ham få iver på inden udløbet. Eller evt. kaste dem en for en mens han ser på det, og lad ham knalde. Det giver masser af succes på genstanden, i stedet for at du belønner ham for at gå i stå og tage kontakt.

 

Men ok, jeg kender jo ikke din hund:-)

 

Selve øvelsen er jo sådan set gået i lort, i det han er kørt helt derud hvor han låser. Så det er jo den adfærd jeg er nød til at fokusere på, før jeg kan gå tilbage og gøre det nemmere for ham, fordi det netop har været et mønster.

Vi prøver lige for forståelsens skyld at se bort fra det skete i et feltsøg - Lad os nu sige der var tale om en stuedressurs øvelse, eller noget helt, helt andet.

 

Derfor tænker jeg løsningen på den der adfærd og hvordan man håndtere netop det problem - Den skal i min verden håndteres ens, om vi taler en stuedressurs øvelse eller et feltsøg.

For det er den adfærd jeg gerne vil have en fast handleplan på, så jeg ikke får forstærket den.

 

Som sagt - Indlæring af feltet har jeg en plan for, så det ikke sker igen i den øvelse :blink:

 

Personligt forstår jeg ikke at man køre sit feltsøg helt uden hverken kommandoer eller kropssignaler. I min verden er denne øvelse og så eftersøgningen når man når så langt, de øvelser der i den grad kræver samarbejde mellem hund og fører. Hunden bør være under kontrol og ikke bare selv finde rundt i feltet. Det kan da gå an i et C og et B-felt, men når vi kommer op på størrelserne til A og E, så synes jeg man bør guide hunden til at få afsøgt området(akkurat som at den i eftersøgningen jo heller ikke bare må gå af hånden). Men det kan jo være at det er en smagssag.

 

Jeg ville også gå ind og køre en masse drift, både på ud og indløb. Gøre det skide simpelt og tyve skridt tilbage hvis det er det der skal til, og så bare kun have fokus på at det går hurtigt.

 

Det kommer jo an på hvor man er henne i træning.

 

Han skal selvfølgelig kunne en omkring kommando og sådan lidt basis dirigering.

Men ellers ønsker jeg egentlig, at han arbejder selvstændig så meget som overhovedet muligt og kun hvis han ikke selv afsøger en del af feltet, så hjælper jeg ved at bevæge mig ned i den ende.

 

Kan ikke se nogen grund til at forstyrre hundens selvstændige arbejde, så længe den arbejder struktureret.

 

Og igen.... Plan for feltet er på plads :mrgreen:

 

 

 

 

Har lige talt med en veninde der er adfærdsbehandler og som kender Yoda rigtig godt, og hun har selv har border collier og har oplevet det samme med en af hendes - Og der med hendes hjælp lagt en plan for låse-mønstret. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel målet, at han helt skal undgå at låse.

 

Derfor må man jo ind og se på den situation, hvor han låser og justere på den, så han ikke kommer helt derud, hvor han føler det nødvendigt at låse.

 

Naturligvis!

Kunne da ikke drømme om at smide min hund ud i samme øvelse, med samme sværhedsgrad, som han lige har fejlet i.

 

Og hvordan jeg undgår det og kommer videre med feltet i det her tilfælde, eller en anden øvelse har jeg ret godt tjek på.

For han skal jo have meget, meget mere succes i det felt og skal laaaangsomt bygges op til, at have en tyrkertro på, at der er genstande i feltet og han skal laaaangsomt kunne arbejde længere og længere tid.

Vil gerne prøve at fortælle hvordan jeg har tænkt mig det skal ske, siden det er det der fokuseres på.

 

Han har i forvejen en meget stor genstandsglæde. Han samler alt op og aflevere lynhurtigt - Man kan nærmest se lyset i øjnene på ham, når han finder en genstand.

Han har allerede selv luret, at der er fodfært inde i feltet og det er der genstandende er, så han vender selv omkring uden kommando, hvis han kommer udenfor feltet.

I hans tilfælde, er det udholdenhed i søget der er udfordringen.

 

Han afsøger egentlig fint selv hele feltet og er godt omkring det hele de første 1½ minut, derefter begynder han at søge hjælp, hvis han ikke finder noget.

Derudover er der en udfordring ifht "skjulte" genstande. Dem han ikke lige umiddelbart kan få fært af, fordi de ligger i et hul f.eks.

 

Det jeg har tænkt mig, er at arbejde separat med de to ting.

1. Feltet skal gøres mindre og der skal flere genstande i det. I starten skal det bare være nemt, nemt, nemt!

2. Feltet kan gøres større, stadig med mange, mange genstande der ligger nemt tilgængelig for ham.

3. Feltet gøres mindre igen, denne gang med færre genstande.

4. Feltet gøres gradvist større med færre genstande

5. Igen mindre felt, men med skjulte genstande

6. Større felt med delvist skjulte genstande.

 

Ved siden af det, arbejdes der med at han kan finde ting der er bitte små og helt skjult. Det er noget jeg skal arbejde med udenfor feltet og som stille og roligt skal bygges op.

Først når han er ret sikker på det, så kobles det her moment sammen med nr. 5 og 6.

 

Jeg vil gerne variere størrelsen af feltet lidt som en del af min indlæring, for at sikre han ikke får et uheldigt søgemønster og ikke kommer til at hænge fast i at feltet har en bestemt størrelse.

Så må mængden af genstande og placeringen af dem blive justeret efter det.

 

Tanken er ikke der er tale om 5-6 træningsgange, hvis nogen kan misforstå det, det er en process jeg regner med kommer til at tage nogle måneder.

Samtidig er jeg jo nød til at variere størrelse og antal genstande, samt deres synlighed alt efter hvad areal jeg træner på.

Han er super skarp i skoven og der kan jeg godt skrue lidt op, men han har det svært i mose og meget kuperede områder og der skal det gøres super nemt.

 

Derudover så er tanken at ændre belønningerne, så jeg bruger bold som en del af belønningen i feltsøget.

Bruger ellers sjældent bold, men tænker nyhedsværdien i bolden kan være med til at gøre legen endnu mere spændende.

Hvordan der skal belønnes med godbidder/makrel og hvordan belønninsfrekvensen for de forskellige belønningsmetoder skal være, det må vi ind og vurdere på, når vi ser hvordan han arbejder.

 

Giver det mening?

 

Grunden til jeg fokusere så meget på lige præcis den adfærd at han går i stå og låser i denne tråd og piller den ud af sammenhæng med øvelsen, er at det har været et mønster han har lært fra lille.

Han kunne f.eks gå en lille smule i stå i en eller anden nem lille øvelse og så lavede jeg et eller andet med min krop, mere eller mindre ubevidst og så gik han i gang igen.

 

Det udviklede sig jo pludselig til, at hvis han så ikke lige fik et eller andet fra mig, så stod han da bare stille endnu længere tid, indtil jeg gjorde et eller andet og så blev det jo bare værre og værre.

Så det var jo hver gang han bare skulle tænke en lille bitte smule, så valgte han jo bare den løsning - Dejlig nemt for ham!

 

Det har jeg jo så arbejdet med og jeg har ikke set det i meget, meget lang tid.

Men den her løsningsmodel ligger stadig i ham og han er snu, så han skal ikke have succes med det ret mange gange før han er retur i mønstret - Det må jeg nok give Siri ret i.

 

Var bare temmelig meget i tvivl om, hvor længe han bare kan få lov at sidde og synes egentlig Siris tanker om det giver god mening ifht. den hund jeg har og så er der koblet lidt andre forslag sammen med, i den løsningsmodel jeg har valgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

hunden en har ikke et problem med at løse opgaven. Hunden afventer signal fra fører og låser. Hvis man har arbejdet med en autist aussie, så ved man hvor enormt selvforstærkende det kan være og hvor mange timers træning det kan koste at hjælpe bestemte typer hunde i netop den situation.

 

Jeg tror vi definerer "problem" meget forskelligt og jeg finder din indstilling usympatisk for hvis nu vi antager, at din hund reelt er autist, hvorfor skal hun så afskæres fra hjælp.. Autist er hun næppe siden der kun skulle en enkelt længerevarende ubehagelig oplevelse til for at det hjalp.

 

Det er naturligvis bare min mening, men at en ting (jeg kan ikke skrive tiltag, da du ikke foretog dig noget i situationen) virker, er ikke nok for mig til at synes, at den er god nok og så kommer vi ind i diskussionen om, hvorvidt den positive træning vitterligt er positiv, men det er en anden debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt forstår jeg ikke at man køre sit feltsøg helt uden hverken kommandoer eller kropssignaler. I min verden er denne øvelse og så eftersøgningen når man når så langt, de øvelser der i den grad kræver samarbejde mellem hund og fører. Hunden bør være under kontrol og ikke bare selv finde rundt i feltet. Det kan da gå an i et C og et B-felt, men når vi kommer op på størrelserne til A og E, så synes jeg man bør guide hunden til at få afsøgt området(akkurat som at den i eftersøgningen jo heller ikke bare må gå af hånden). Men det kan jo være at det er en smagssag.

 

Det er jeg ikke enig med dig i. Hvis feltsøget i de større klasser stadig hedder "frit søg", så er der i mine øjne ikke meget smukkere end en hund som har lært at afsøge feltet med et minimum af støtte fra føreren.

Da Rasmus gik i E klassen kom jeg til en konkurrence ud for, at jeg begyndte at få et migræneanfald lige da han skulle ind. Jeg lod ham gå og da ham havde lært, at han altid fik gevinst ved at søge i en bane ud for mig og i øvrigt ellers fik fred til at arbejde, kunne jeg udelukkende ved at bevæge mig på den side af feltet jeg måtte være på, få ham til at afsøge feltet uden yderligere dirigering fra mig og aflevere samtlige genstande. Trods det at jeg måtte støtte mig til et træ og kæmpede med kvalmen fik vi alle genstande og top karakter.

Det havde ikke gået, hvis han havde været afhængig af at blive dirigeret.

At jeg så ikke fik mere konkurrence den dag er en anden snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ikke enig med dig i. Hvis feltsøget i de større klasser stadig hedder "frit søg", så er der i mine øjne ikke meget smukkere end en hund som har lært at afsøge feltet med et minimum af støtte fra føreren.

Da Rasmus gik i E klassen kom jeg til en konkurrence ud for, at jeg begyndte at få et migræneanfald lige da han skulle ind. Jeg lod ham gå og da ham havde lært, at han altid fik gevinst ved at søge i en bane ud for mig og i øvrigt ellers fik fred til at arbejde, kunne jeg udelukkende ved at bevæge mig på den side af feltet jeg måtte være på, få ham til at afsøge feltet uden yderligere dirigering fra mig og aflevere samtlige genstande. Trods det at jeg måtte støtte mig til et træ og kæmpede med kvalmen fik vi alle genstande og top karakter.

Det havde ikke gået, hvis han havde været afhængig af at blive dirigeret.

At jeg så ikke fik mere konkurrence den dag er en anden snak.

 

Helt enig.

Øvelsen hedder stadig "frit søg" hele vejen igennem programmet.

 

For mig (og min træner) er det en af de øvelser, hvor førerens fornemste opgave (når øvelsen er indlært) er at "holde kæft og lade hunden arbejde".

At se en hund, som har helt styr på det med fært lige lave en skarp omkring-vending, når den er ude af fært-området, er noget af det fedeste at se på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig.

Øvelsen hedder stadig "frit søg" hele vejen igennem programmet.

 

For mig (og min træner) er det en af de øvelser, hvor førerens fornemste opgave (når øvelsen er indlært) er at "holde kæft og lade hunden arbejde".

At se en hund, som har helt styr på det med fært lige lave en skarp omkring-vending, når den er ude af fært-området, er noget af det fedeste at se på.

 

Helt enig, sådan gør vi også til jagthundetræning, og ja det kan være svært at holde mund, men sådan lærer vi det også når hunden kan opgaven :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

På mig virker det uhyggeligt, at en hund "låser". Jeg har heldigvis aldrig oplevet det, og jeg har dog trænet hund i 40 år. Hvis min egen gjorde det, ville jeg gå til dyrlægen med hende.

 

 

jamen det er jo ikke sådan fysisk han låser! Det er relativt normalt ved hyrdehunde,især ved dem der bruger synet til at flytte dyr. Og endnu mere udtalt hvis det er meget førerfokuserede hunde.

Jeg har set det enormt mange gange, primært med border collier, og jeg har endnu til gode at se en hvor det ikke relativt hurtigt kunne fikses.

 

 

Jeg tror vi definerer "problem" meget forskelligt og jeg finder din indstilling usympatisk for hvis nu vi antager, at din hund reelt er autist, hvorfor skal hun så afskæres fra hjælp.. Autist er hun næppe siden der kun skulle en enkelt længerevarende ubehagelig oplevelse til for at det hjalp.

 

Det er naturligvis bare min mening, men at en ting (jeg kan ikke skrive tiltag, da du ikke foretog dig noget i situationen) virker, er ikke nok for mig til at synes, at den er god nok og så kommer vi ind i diskussionen om, hvorvidt den positive træning vitterligt er positiv, men det er en anden debat.

 

Det er jo ikke reelt en autisthund - det gik jeg ud fra var en selvfølge, eftersom der ikke findes hunde, der er autister. Men min fejl - jeg skulle have skåret det mere ud i pap!

 

Jeg har i øvrigt aldrig påstået at positiv træning kun er positivt. Ignorering er en giga straf for mange hunde, især for de førerfølsomme. Det er dog ikke noget jeg er ked af at bruge som problemløsning, når man er kørt fast. Mine hunde lærer fra de er små at det er ok at blive korrigeret på forskellige måder (ignorering, fysisk manipulering osv), så der er ingen af dem der går i stykker af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig.

Øvelsen hedder stadig "frit søg" hele vejen igennem programmet.

 

For mig (og min træner) er det en af de øvelser, hvor førerens fornemste opgave (når øvelsen er indlært) er at "holde kæft og lade hunden arbejde".

At se en hund, som har helt styr på det med fært lige lave en skarp omkring-vending, når den er ude af fært-området, er noget af det fedeste at se på.

 

Nemlig

 

Rasmus fik lov til selv at erfare, at gik han udenfor feltet var der ingen genstande til ham. Jeg sagde intet og det gav netop den reaktion du beskriver, rundt og tilbage igen med det straks. Dette kræver naturligvis at hunden er højmotiveret for at aflevere genstande.

 

Jeg har gennem tiden oplevet mange, mange DcH hundeførere, som dirigerede hundene ihjel på felterne og det må være hårdt at skulle arbejde fokuseret når "far" hele tiden siger noget hunden også skal være opmærksom på. Giv for &%¤#"!)&% hundene fred til at arbejde

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke reelt en autisthund - det gik jeg ud fra var en selvfølge, eftersom der ikke findes hunde, der er autister. Men min fejl - jeg skulle have skåret det mere ud i pap!

 

Det er nu engang nemmere at debattere, når tingene ikke er underforståede og hvem siger at der ikke findes autisme indenfor hunde? Symptomerne hos autistbabyer kan stemme med adfærden på få hunde jeg har kendt. Ikke at jeg har tænkt at de var autister.

 

Jeg har i øvrigt aldrig påstået at positiv træning kun er positivt. Ignorering er en giga straf for mange hunde, især for de førerfølsomme. Det er dog ikke noget jeg er ked af at bruge som problemløsning, når man er kørt fast. Mine hunde lærer fra de er små at det er ok at blive korrigeret på forskellige måder (ignorering, fysisk manipulering osv), så der er ingen af dem der går i stykker af det.

 

Jeg har ingen anelse om, hvad du har påstået eller ikke påstået, da jeg ikke læser alle indlæg, men "positiv træning" bliver generelt tolket af hundeejere som træning uden påført straf og jeg kunne godt tænke mig, at man generelt set, definerede begreberne bedre. Dette sagt uden at sigte på nogen bestemt.

 

Uanset, synes jeg stadig ikke, det er god etik at lade en hund stå "låst fast" i 45 minutter, det kan for mig at se, og ret mig hvis jeg tager fejl, for det sker jo, kun være for at ville fremtvinge en bestemt reaktion uanset hvordan hunden har det med det og dette finder jeg usympatisk. Som i at målet helliger midlet. Det er sådan jeg opfatter det, du skrev om situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu engang nemmere at debattere, når tingene ikke er underforståede

 

 

 

Jeg har ingen anelse om, hvad du har påstået eller ikke påstået, da jeg ikke læser alle indlæg, men "positiv træning" bliver generelt tolket af hundeejere som træning uden påført straf og jeg kunne godt tænke mig, at man generelt set, definerede begreberne bedre. Dette sagt uden at sigte på nogen bestemt.

 

Uanset, synes jeg stadig ikke, det er god etik at lade en hund stå "låst fast" i 45 minutter, det kan for mig at se, og ret mig hvis jeg tager fejl, for det sker jo, kun være for at ville fremtvinge en bestemt reaktion uanset hvordan hunden har det med det og dette finder jeg usympatisk. Som i at målet helliger midlet. Det er sådan jeg opfatter det, du skrev om situationen.

 

Jeg forstår ikke det du skriver. Hvad mener du med at det er for at frembringe en bestemt reaktion?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har først læst denne tråd nu, og må tilstå at jeg er forundret… Forundret og faktisk også lidt rystet!

 

Min aller første tanke er faktisk “hvordan fanden kan man lade en hund stå og låse i så lang tid som 45 minutter???!!!”. Jeg ville faktisk betegne det som noget der begynder at ligne psykisk dyreplageri...

 

Det næste jeg reagerer på er dette: “Det er relativt normalt ved hyrdehunde,især ved dem der bruger synet til at flytte dyr. Og endnu mere udtalt hvis det er meget førerfokuserede hunde. Jeg har set det enormt mange gange, primært med border collier”.

 

Jeg har godt nok kun haft egne BC’ere i 10 år, og har godt nok mest trænet agility med dem. Men jeg har “færdets i BC-kredse” i over 20 år, og har set rigtig, rigtig meget træning, af al slags, og med alle mulige slags BC'ere. Og jeg har godt nok til gode at se det TS beskriver. En BC der “låser” pga. eye - ja. Men den låser jo slet ikke på den måde. Den arbejder stadig, og er yderst aktiv inde i hovedet - omend på en ikke ønskværdig måde. Som jeg læser det, svarer det slet ikke til det I beskriver her i tråden, for mig lyder det som en eller anden form for underlig “hjælpeløshed”.

 

Min tanke er, at det ét eller andet sted må bunde i træning/træningsmetode/træningsvaner. For naturligt er det i hvert fald ikke - heller ikke for en BC. At den form for reaktion på uhensigtsmæssig/utilstrækkelig træning skulle ligge til den type hund, kan der muligvis være noget om, men jeg har godt nok aldrig oplevet det.

 

Jeg kender hverken øvelsen eller den slags reaktion hos hunden, så har ikke noget klogt at komme med ift. selve øvelsen - men aldrig, aldrig, aldrig at jeg ville tillade at min hund kom i en situation hvor den “låste” på den måde. Og det er mig ubegribeligt, at man kan trække det sådan i langdrag, at hunden skal stå så længe, i frustration, hjælpeløshed eller hvad det nu er. Sorry, men IMO er det ikke andet end virkelig skidt førerarbejde! Det MÅ kunne løses lige dér hvor “frustrationen” (ved ikke hvad jeg skal kalde det) opstår, hvor man må kunne pille det ud og arbejde med det separat. For jeg er da ikke i tvivl om at det er en hurdle hunden bare skal komme over, og så kommer det hele til at fungere igen.

 

Jeg træner selv hund på en måde hvor hunden i så høj grad som muligt selv skal “finde løsningerne”. Der er for mig ingen tvivl om at det gi’r den absolut bedste læring. Men det kræver også virkelig meget af én som hundefører - man skal virkelig gennemtænke hvordan man indlærer tingene, ikke kun de rent tekniske/praktiske detaljer, men også i forhold til éns egen hund og dens psyke/måde at tænke og lære på. Netop for ikke at havne i en situation hvor hunden faktisk ikke evner at løse opgaven, og ender i frustration.

 

Har man en indgroet vane at “hjælpe” sin hund, så kan man ikke bare “gå over” til at træne på den måde. Det kræver at hunden først har en solid grund at stå på, hvor den f.eks. har lært at det ikke er negativt at lave en fejl - en fejl indebærer bare en ny chance for at “finde løsningen” og er en del af den sjove leg “træning”. Det er virkelig nemt - især med BC! - at gå i gang med “find-selv-løsningen-træning”, uden at man først har lagt denne vigtige grund. For det fungerer langt hen ad vejen, da BC’en er så pisse lærenem! Men på et tidspunkt risikerer man altså at det bider én selv gevaldigt i røven, især hvis man vil træne seriøst og på højt plan. Man kan sagtens bygge et hus på et lidt ustabilt fundament, men skal huset kunne stå en storm igennem går det ikke uden et solidt fundament.

 

Men det er ikke kun hunden der skal ha’ den solide grund - det gælder endnu mere for føreren! Og det er et større projekt, især hvis man skal “lægge om”. For filan, man skal virkelig tit lægge sin hjerne i blød, bruge timevis på at tænke tingene ud, hvis man lige pludselig kører fast i noget. Men jeg synes det er al tiden værd.

 

Okay, det blev en længere tale… Og det hele er altså IKKE møntet på deltagerne i denne tråd, men bare lidt generelt der væltede ud af mit hoved når jeg begyndte at skrive!!! Og undskyld hvis jeg er hård i mine udtalelser om de langdrags-ting, men jeg mener det virkelig. Jeg synes virkelig det er et sidespor at komme ud på… :cry:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det der gør du synes det er så ondt? De 45 minutter? Er det markant anderledes end hvis der var 5? Eller tror du det er en usikker og utryg hund der står derude og venter? Synes måske det er lige friske nok ord når du ikke har nogen anelse om hvad der er sket i den konkrete situation - du kan jo spørge ind til det?

 

hvem siger fundamentet ikke er på plads i nævnte situation? Blandt de hunde jeg har set med problemer kan nævnes: dobbelt Danmarksmester, verdensmester, nordisk mester, 2. Vinder vm, 3. Vinder Nm ( lydighed alle sammen. ) man kan ikke have sådanne resultater uden at have et meget meget stærkt fundament. Det kunne man måske for 10 år siden, men ikke i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det der gør du synes det er så ondt? De 45 minutter? Er det markant anderledes end hvis der var 5? Eller tror du det er en usikker og utryg hund der står derude og venter? Synes måske det er lige friske nok ord når du ikke har nogen anelse om hvad der er sket i den konkrete situation - du kan jo spørge ind til det?

 

hvem siger fundamentet ikke er på plads i nævnte situation? Blandt de hunde jeg har set med problemer kan nævnes: dobbelt Danmarksmester, verdensmester, nordisk mester, 2. Vinder vm, 3. Vinder Nm ( lydighed alle sammen. ) man kan ikke have sådanne resultater uden at have et meget meget stærkt fundament. Det kunne man måske for 10 år siden, men ikke i dag.

 

Øh, ja..?? 45 minutter er værre end 5 minutter. Og 5 minutter er også alt for længe, IMO. En hund der melder så totalt ud, kan jeg ikke se nogen grund til at vente ud over hoved. Om den ikke er utryg og usikker i forvejen, så kan den jo i det mindste bli' det, af den type træning. Men det er jo nok bare to vidt forskellige måder at anskue hundetræning på, og lige dér bli'r vi nok bare aldrig enige.

 

Det med fundamentet var ikke møntet på noget bestemt, det var bare generelle betragtninger der bloppede ud af mine fingre, som jeg også skrev til sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...