Hop til indhold

Nedsat appetit 6 måneders hvalp


Paloma24
 Share

Recommended Posts

Halløj....

 

vores 6 måneders gamle tæve spiser ikke så meget mere... I følge vejledningen på posen skal hun have 240 g om dagen, det synes jeg er meget da hun er en 10 kg hund... Men vi følger vejledningen. Hun spiser bare ikke op mere. Hun får måske halvdelen hver dag...

 

hun tager gerne godbidder til træning og har masser af energi og er glad. Hun er ikke for tyk og heller ikke for tynd ( med hendes aktivitetsniveau skal der vist også meget mere mad til at blive tyk :D )

 

hun er en blanding af dsg og border collie...

 

skal vi lade hende spise hvad hun vil, skifte foder eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder af meget mad. Hun ender vel på et par kg mere end lige nu, så giv hende hvad hun kan spise så hun stadig vokser og ikke bliver tynd.

 

Du kan også prøve at skifte over på et voksenfoder snart. Det er nok ved at være på tide. Ud over det, kan det være en god ide at få tjekket for orm, inkl. hjerte- og lungeorm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede først det var voksenfoder når de blev et år?

 

Jeg eg tror ikke hun har orm, men kan jo sagtens få det tjekket :)

 

vi synes også at det virker som ustyrligt meget mad til den lille mave, men har jo blindt fulgt anvisningen på posen... Hun får eukanuba så det skulle jo være et godt mærke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede først det var voksenfoder når de blev et år?

 

Jeg eg tror ikke hun har orm, men kan jo sagtens få det tjekket :)

 

vi synes også at det virker som ustyrligt meget mad til den lille mave, men har jo blindt fulgt anvisningen på posen... Hun får eukanuba så det skulle jo være et godt mærke...

 

Det er det også....man skal vente med, at skifte til voksenfoder, til hunden er fysisk udvokset, så det passer meget godt, omkring 1 års alderen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede først det var voksenfoder når de blev et år?

 

Jeg eg tror ikke hun har orm, men kan jo sagtens få det tjekket :)

 

vi synes også at det virker som ustyrligt meget mad til den lille mave, men har jo blindt fulgt anvisningen på posen... Hun får eukanuba så det skulle jo være et godt mærke...

 

Det er en holdningssag om man vil skifte til voksenfoder tidligere.

 

Orm kan du ikke se med det blotte øje. De kan konstateres ved test af afføring og/eller blodprøve. Da min stoppede med at spise 8 mdr. gammel, havde hun lungeorm....

Link til indlæg
Del på andre sites

3 ud af vores 4 hunde har selv kunne regulere deres madindtag, og opretholde en god vægt.

 

Hvilket foder bruger du?

 

Eukanuba står der:blink:

 

 

Min ellers helt ukritiske unghund nægter at spise Eukanuba. Schæferen har heller aldrig villet spise det. Jeg havde nok skiftet foder - om ikke andet, så fordi det må være røvsygt at spise det samme dag ud og dag ind:-)

 

120 g lyder til at være lige i underkanten, men ok, så længe hun ikke taber sig, er det ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpen skal have så meget mad som den vil spise op med det samme hver gang du fodrer. Den må godt lige vende tilbage til skålen en enkelt gang, men vender den tilbage flere gange skal den have lidt mere - næste dag.

 

Spiser den ikke op fjernes foderet og den får 10% mindre næste gang - indtil den spiser op og når den har gjort det et par dage kan man som regel øge lidt igen, for så har den fået lysten til at æde tilbage.

 

Jeg giver Maggie 270 g i skålen fordelt over 3 gange og herudover får hun tyggeben, tørret kallun og godbidder. maggie er 5 mdr. og vejer 11 kg (FT Springer spaniel)

 

Jeg forventer at slutvægten ligger på ca 15 kg - og jeg har lavet vægtkurver over alle hunde jeg har haft fra 8 ugers alderen:

 

vaeliggtkurver_zps6c85bbb2.png

 

Alle hunde har været fodret som ovenfor beskrevet og i nogenlunde samme mængder til 7-8 måneders alderen med hvalpefoder - derefter halv hvalpefoder og halv "maintenance" (16/25 fedt/protein) til de er et år. Mit hvalpefoder ligger på 20/30 fedt/protein og indeholder minimum 30% kød og 10 % i alt erstattes af rå foder (hun får det hver 3. dag i et eller måltider) det har ingen af de andre fået.

 

Som man kan se ender hundenes vægt i et års alderen på ca 14 kg - og de tager ca 1 kg på efter dette ved at øge muskelmasse mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt synes jeg ikke, at man kan bruge fodervejledningen på poserne til noget. De viser næsten altid for store mængder (med mindre man har en hund, der forbrænder virkelig meget), er min erfaring. Jeg måler ikke foder af, men giver efter øje-/håndmål og ser så på hunden - er den for tyk/tynd, hvordan er energiniveauet - for at se, om det er passende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eukanuba står der:blink:

 

 

Min ellers helt ukritiske unghund nægter at spise Eukanuba. Schæferen har heller aldrig villet spise det. Jeg havde nok skiftet foder - om ikke andet, så fordi det må være røvsygt at spise det samme dag ud og dag ind:-)

 

120 g lyder til at være lige i underkanten, men ok, så længe hun ikke taber sig, er det ok.

 

ahh ser jeg nu! Sad ellers og gennemlæste flere gange for at tjekke det ikke var skrevet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...