Hop til indhold

Læbefold klør


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Dorit har gennem noget tid kløet den ene side af munden nogle gange om dagen. Det er helt sikkert generende for hende! Jeg kan intet se på hverken overlæbe eller underlæbe og der er ikke noget at se indvendigt. Hun lugter ikke og er ikke misfarvet. Det er kun højre side der klør.

 

Jeg tænker at det er noget læbefoldseksem af en art:vedikke: Hun skal selvfølgelig omkring dyrlægen - med mindre vi selv kan gøre noget. Forslag? Klorhexidin? Andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Atamon - halv vand og ½ atamon. Hvis det er svamp slår det svampen ihjel.

 

Charlie havde det jo voldsomt - før han fik fjernet læbefolderne

 

Det var netop alle dine billeder jeg kiggede på, men det ligner bare slet ikke:hmm: Men hans var jo også rigtig slemt. Det er et forsøg værd, uanset hvad.

 

Jeg holder Sheila nede med klorhexidin. Det virker på bakterier og ovenstående forslag er jo så godt hvis det er svamp

 

Men jeg spørger dyrlægen på mandag når Sheila skal til senior tjek.

 

Jeg tror jeg starter med klorhexidin, for det har jeg i huset. Hvis ikke det hjælper i løbet af et par dage, prøver vi atamon. Så passer det vist med et smut til dyrlægen på min fridag i næste uge, hvis der ikke er noget der hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg så smide collienose ind som yderligere et alternativ..? Uden dog at vide om det overhoved kan ramme corgi. Men hos søsters hund startede det med læbefoldene, og Iso har også haft udbrud hvor det kun ramte en læbefold. Det er det sikkert ikke, men måske godt at ha' i baghovedet alligevel.

 

EDIT: hurtig googling viser at collienose også forekommer hos corgis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge tog en prøve fra Charlie og 5 min. efter vidste han hvad det var og hvilken svamp det drejede sig om. Derefter kan man bedre målrette behandlingen.

 

Ej okay, det lyder som om en tur til dyrlægen er vejen frem! Jeg troede at de bare ville gætte sig frem, men hvis de kan lave et skrab, er det da klart det bedste! Tak:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg så smide collienose ind som yderligere et alternativ..? Uden dog at vide om det overhoved kan ramme corgi. Men hos søsters hund startede det med læbefoldene, og Iso har også haft udbrud hvor det kun ramte en læbefold. Det er det sikkert ikke, men måske godt at ha' i baghovedet alligevel.

 

EDIT: hurtig googling viser at collienose også forekommer hos corgis.

 

Har lige googlet, og tror godt at collienose kan udelukkes. Dorit klør helt oppe i mundvigen, og kan forstå at collienose sidder ude ved snuden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige googlet, og tror godt at collienose kan udelukkes. Dorit klør helt oppe i mundvigen, og kan forstå at collienose sidder ude ved snuden.

 

Well, nej... Eller... Det som man kalder collienose kan være lidt forskellige ting. Dels det man først får op ved googling, nemlig det der sidder på snuden. Men der findes flere varianter, og den Iso har, og som søsters også havde, kan godt sætte sig netop i læbefolden. Det er egentlig forkert at kalde det collienose, og det har også et andet latinsk navn, som jeg ikke husker... :oops: Noget med pemphigus, mener jeg. Men de dyrlæger Iso har været hos kalder det nu alligevel collienose. Både Iso og søsters har som sagt haft udbrud hvor det kun sad i læbefolden. Altså, ikke at jeg prøver at "prakke Dorit collienose på"! Men det er måske en idé at liiige ha' det i baghovedet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved tager de et skrab. Jeg skal nok skrive hvad jeg finder ud af i morgen.

 

 

Så har sheila været ved dyrlægen. Angående læbefoldseksem så var det helt korrekt at vaske i klorhexidin , da det skyldes bakterier der sætter sig efter hunden feks har spist og drukket.

 

Jeg har jo også selv erfaring for at hvis jeg husker det dagligt i en uges tid inden sengetid så bliver det hurtigt meget bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har sheila været ved dyrlægen. Angående læbefoldseksem så var det helt korrekt at vaske i klorhexidin , da det skyldes bakterier der sætter sig efter hunden feks har spist og drukket.

 

Jeg har jo også selv erfaring for at hvis jeg husker det dagligt i en uges tid inden sengetid så bliver det hurtigt meget bedre.

 

Tusind tak! Jeg har renset hende 2x om dagen siden lørdag aften. Igår kløede hun helt vildt, men i dag har hun slet ikke kløet sig. Jeg har en åben aftale hos dyrlægen på mandag, hvis ikke det bliver bedre:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...