Hop til indhold

Unghund og aktivering


esmadsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har Fie på 7 måneder (bomuldshund). Hun har generelt rigtig svært ved at falde til ro og jeg synes faktisk hun nogle gange virker enormt stresset og kan være virkelig svær at få ned igen. Specielt om aftenen oplever vi, at hun er rastløs og går rundt og gør. Specielt de sidste par dage har det været slemt, og det er virkelig frustrende, og jeg kommer til at føle mig helt afmægtig og som en dårlig hundemor :cry:

 

Når der snakkes stress og frustation bringes ofte aktivering og specielt den mentale aktivering frem. Så jeg overvejer om vi gør det for meget eller for lidt? Eller måske skal vi forsøge at gøre vores hverdag mere rutinepræget? Eller er det bare en periode vi skal igennem?

 

Det jeg egentlig godt kunne tænke mig at høre, hvordan ville en ideel dag for sådan en hund se ud?

Hvor længe skal hun f.eks. have været vågen inden hun kan efterlades? Og hvilken form for aktivering kunne være ideel om morgenen? - jeg har orlov indtil januar, så lige nu kan jeg strukturere dagene efter egne og hendes behov.

 

I må meget gerne komme med nogle forskellige bud eller måske fortælle, hvordan jeres hunds hverdag ser ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de ting jeg finder rigtig godt er at afskaffe madskålen;) start morgenen med at sprede hundens mad ud på plænen og lad den selv gå rundt og spise i en halv times tid;) hunden skal ikke se du smider maden, den skal bruge næsen og finde det stille og roligt;)

giv aftensmad på samme måde og afskaf alt leg indendørs, at lege er noget vi gør ude, inde er det nusning og kæl og klap;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Madskålen har før været helt væk, men hun gider kun spise foderet så længe det har nyhedsværdi, så til hverdag får hun det blandet med lidt vådfoder. Her til aften forsøgte jeg så at blande de to ting godt inden og så sprede det i haven. Hun søgte da noget, tror nu ikke hun spiste det hele. Har også længe tænkt på at købe et andet foder, som jeg kan supplere med, som så er lidt mere spændende til aktivitetslegetøj og godbidssøgning.

Og vi vil helt klart prøve at holde leg til haven og træning.

Det med de 30-60 minutter plejer vi også, hun er bare ikke faldet til ro de sidste par dage, så har nærmest ikke kunnet få mig selv til at forlade hende.

 

Jeg har nu lagt en plan, hvor hendes aktivitetsniveau er blevet kigget efter i sømmene og så se om hun så falder sådan generelt lidt mere til ro. Så det krydser jeg fingre for!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun ikke er sart, kan du prøve at bruge 3-4 forskellige slags foder til hende. Det er den eneste måde min den store gider:-) Vi kører så inden for samme type (kornfri) men ikke samme mærke (mest fordi hun kun kan lide fjerkræ og oksekød - fisk er det mest ulækre hun ved:badr:).

 

Med den store har det altid kun været for lidt aktivering der har været synderen. I hendes unghundetid krævede hun virkelig meget! Med den lille har det været omvendt - for meget nyt gav fluer i hovedet. Så det afhænger af hunden.

 

At aktivere mere er nemt nok, men med den lille er det vigtigt at der er ro omkring hende. En rolig morgentur hvor der ikke sker meget andet end det hun selv finder på, morgenmad (evt. som søg, aldrig i foderbold) og så masser af nusning mens jeg gør mig klar til arbejde.

 

Når jeg kommer hjem, er det så fuld skrald for begges vedkommende. Men så har de typisk også sovet/slappet af i alt fra 2 til 9 timer. Det er der vi træner, går lange ture, leget vildt eller andet.

 

Hvis os den store får et aftenflip, er det typisk fordi hendes hoved ikke er udfordret nok. Hvis den lille får flip (og det gør hun), er det bare ren og skær krudt. Og så leger vi. Når det en sjælden gang er fordi hun er overgearet, får hun snoren på og så er det tvangsro. Når hysteriet har lagt sig, får hun en tyggeting som hun kan bruge lidt tid på.

 

Så om din hund er over- eller understimuleret, er individuelt. Og det er det du skal reagere ud fra:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk overvejet det med foderet, især inden for samme serie. Hendes mave virker ikke til at være sart (hvad hun ikke nogen gange får spist på en gåtur :shock:) og hun er virkelig ikke kræsen, men synes alt nyt er virkeligt spændende. Men hun er jo på hvalpefoder, og så er der ikke så mange variationer.

 

Synes det er svært at vide om det er det ene eller andet. Mest fordi hun ændrede adfærd fra den ene dag til den anden. Lørdag var hun (nogenlunde) rolig og lagde sig for at slappe af, når hun trængte. Søndag gik hun hvileløst hun hele formiddagen indtil vi skulle til træning (hvor hun så bare brillerede) og lagde sig først helt udkørt om eftermiddagen. Siden søndag har hun simpelthen været en frygtelig hund at være sammen med. Jeg har virkelig overvejet om der kan være sket et eller andet bestemt og prøvet at se, om hun skulle have fået ondt et eller andet sted, men kan ikke finde noget.

 

Vi tager nogle gode snuseture og laver ikke-opkørende aktiviteter, som søg de næste par dage. Måske køber jeg en adaptil til at få lidt ro på hende med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Løbetid - den har jeg bestemt under mistanke, der går jo nok ikke så lang tid

 

Hun faldt faktisk godt til ro i går aftes og sov helt roligt gennem hele natten, i modsætning til den anden nat - så her til morgen har hun været den samme tåleligt irriterende unghund, hun plejer at være :hjerte:. Der må have været noget stress i kroppen, der skulle ud.

Men det med den rette aktivering, uden at det bliver for meget, har jeg altid synes, har været svært at finde balance i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også straks kommende løbetid, som grund til rastløsheden. Hun er nok oppe på sin max-højde stort set og hendes energibehov mht foder er nu mindre. Så måske et forkert tidspunkt at kræse og skifte foder for tit, da det jo ofte fører til kræsenhed. men selvfølgelig skal vovsen da have, noget den trives på og kan lide.

Måske kunne en legekammerat i samme størrelse gøre hende mere afslappet. Møder I sådanne ind i mellem. Uroen kan jo også komme af gener i kroppen, så måske en massør kan finde ind til at lette dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...