Hop til indhold

Ud-fasning af hvalpefoder


PBC
 Share

Recommended Posts

Maggie rundede jo 6 måneder i denne uge og hun vejer 13 kg. Jeg estimerer at hun skal veje 15 kg når hun er 12 måneder, så hun er på 85-90% af den vægt nu - og hun er nærmere for godt istand end for mager. Hun er glad for mad og spiser ca 300 g dagligt alt incl. (godbider mv).

 

Jeg vil ikke sætte hende ned i foder, når hun spiser op med god appetit, men for at hun ikke skal blive for tyk, vil jeg begynde at udfase hvalpefoderet over de næste 3-6 måneder. Dvs jeg tilsætter mere og mere "maintenance" foder måned for måned.

 

Mit hvalpefoder er 20/30 % fedt/protein og mit Maintenance er 15/25 % fedt/protein.

 

Lyder det fornuftigt - eller ville du udfase hurtigere/langsommere - senere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg udfaser ikke;) mine hunde får hvalpefoder til ca 6 mdr alderen og så får de voksenfoder;) jeg skifter bare;) når sækken er Tom giver det voksenfoder ;)

 

Det har jeg vist aldrig gjort, men jeg har så også ca 15 kg hvalpefoder som skal bruges.

 

Stopper du ved 6 mdr. tiden uanset race/størrelse - eller var det ment som for hunde i FT Springer størrelse? Går du også over til at fodre 2 gange dagligt ved den tid så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ft cocker blev sat på voksenfoder omkring 5 mdr;) hun så lidt "kvapset" ud ;) og det passede med en Tom sæk, Tervueren er ofte 6-7 mdr, de har ofte problemer med at holde vægten i de unge år og får derfor hvalpefoder lidt længere;)

jeg stopper generelt når jeg mener at voksen højde er ca på plads, det passer oftest med at hunden begynder at tage lidt på af samme mængte mad;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var godt nok meget fedt der er i dit hvalpefoder - nå men mine hvalpe får all stage foder fra de er cirka 4 måneder - udover det tilskud af almindeligt voksenfoder. Dette gør jeg for at de ikke vokser for hurtigt og for meget - danner for mange fedtceller som de kan komme til at kæmpe med senere i livet. Når de er omkring 10-11 kg vægten får de almindelig voksenfoder eller jeg forsætter på all stage foderet. En voksen beagle vejer omkring 15 kg for hanner lidt mindre for tæver.

 

Mine hunde fodres 4 x om dagen også som voksne

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg checkede lige mit hvalpefoder - det er 18.5 % fedt og 30 % og mit voksenfoder (maintenance) er 16% fedt og 26% protein - så der er ikke meget forskel på fedt indholdet, men en del forskel på proteinindholdet.

 

Beaglepack du skriver "All stage" foder - er det at forstå som alle aldre - eller?

 

Maggie vejede 11 kg da hun var 20 uger, så måske skulle jeg have begyndt udfasningen på det tidspunkt, men det er jo lidt svært at ændre på nu.

 

Jeg tror jeg tolker Jeres svar som at jeg roligt kan forlade hvalpefoderet efterhånden som jeg får det brugt. Jeg kan jo også lade Bonnie få lidt af det her i jagttiden er det sikkert godt sammen med hendes senior foder som jo er lidt fattigt på fedt - ca 11% mener jeg - protein vist omkring 23 %. Det kunne måske være ganske godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kører hvalpefoder (3 måltider) indtil de er 12 mdr.. Derefter bruger jeg ½ hvalpefoder + ½ voksenfoder i en uge eller 2.

PBC, hvorfor vil du udfase over så længe? Grunden til man udfaser ved foderskift, er jo for at hundens mave og system lige skal vænne sig til det nye foder.

 

Dels har jeg jo 15 kg hvalpefoder, som skal bruges og dels er jeg bekymret for at Maggie skal blive for tyk, nu hun ikke vokser i højden mere. Jeg kunne naturligvis blot sænke mængden, men hun er glad for at æde og har indtil nu aldrig levnet. Bliver hun sulten, tror jeg hendes lyst til at finde og gnaske i alt muligt på gåturene kunne øges - og jeg hader virkelig hvis hunde begynder at æde lort fra andre hunde og katte.

 

Jeg har også overvejet at øge motionen lidt, men hun virker utrolig afbalanceret med de 4X10 min løben løs og hygge hun får nu + 4 ture i haven + 3 gange træning (ca 30 min pr gang) på andre lokationer ugentlig. Hun er bare så veltilpas, rolig, kvik og let at omgås så jeg helst ikke ændrer noget uden meget god grund.

 

Jeg laver nok en video og lægger op på HF for at vise hvordan jeg lufter hundene (5-10 min) - og træner lidt indkald. Så kan du og andre se hvordan hun bevæger sig, når hun får frit slav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dels har jeg jo 15 kg hvalpefoder, som skal bruges og dels er jeg bekymret for at Maggie skal blive for tyk, nu hun ikke vokser i højden mere. Jeg kunne naturligvis blot sænke mængden, men hun er glad for at æde og har indtil nu aldrig levnet. Bliver hun sulten, tror jeg hendes lyst til at finde og gnaske i alt muligt på gåturene kunne øges - og jeg hader virkelig hvis hunde begynder at æde lort fra andre hunde og katte.

 

Jeg har også overvejet at øge motionen lidt, men hun virker utrolig afbalanceret med de 4X10 min løben løs og hygge hun får nu + 4 ture i haven + 3 gange træning (ca 30 min pr gang) på andre lokationer ugentlig. Hun er bare så veltilpas, rolig, kvik og let at omgås så jeg helst ikke ændrer noget uden meget god grund.

 

Jeg laver nok en video og lægger op på HF for at vise hvordan jeg lufter hundene (5-10 min) - og træner lidt indkald. Så kan du og andre se hvordan hun bevæger sig, når hun får frit slav.

 

 

Jeg ville heller ikke røre på motionen, men inden du ændre på foderet, synes jeg du skal undersøge om hun så får dækket hendes behov (hun vokser jo meget endnu) på voksenfoderet. Synes 300 g. er meget for så lille en prut, når jeg sammenligner med labradoren. Måske du skal erstatte lidt af foderet med en god gulerod? Det er godt for tænderne og ikke fedende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun får 260 g hvalpefoder - og herudover 20 g råfodder (i snit - hun får det hver 3. dag) og til godnat og ved andre lejligheder tørrede kallun stykker. det er derfor jeg siger 300 g alt incl.

 

her er hendes vægtkurve

 

 

vaeliggtkurve_zps0ee8852d.png

 

Som det ses tager Maggie stadig på selvom hun nok ikke vokser så meget i højden mere......

 

Men gulerødder, jeps god ide

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg checkede lige mit hvalpefoder - det er 18.5 % fedt og 30 % og mit voksenfoder (maintenance) er 16% fedt og 26% protein - så der er ikke meget forskel på fedt indholdet, men en del forskel på proteinindholdet.

 

Beaglepack du skriver "All stage" foder - er det at forstå som alle aldre - eller?

 

Ja - det er foder til alle aldre. Taste of the wild er et all stage foder - bare for at tage et eksempel

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver jo så en mellemting. Jeg har lige checket mig hundefoder lager og dercer 20 kg hvalpefoder, så nu regner jeg lige på hvordan jeg fordeler det over de næste 4 måneder.

 

Og så præsenterede jeg Maggie for en gulerod idag. Den var jo interessant, men det med at spise den? ... Jo efter 10 minutter. Mon ikke den næste forsvinder på 5 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver jo så en mellemting. Jeg har lige checket mig hundefoder lager og dercer 20 kg hvalpefoder, så nu regner jeg lige på hvordan jeg fordeler det over de næste 4 måneder.

 

Og så præsenterede jeg Maggie for en gulerod idag. Den var jo interessant, men det med at spise den? ... Jo efter 10 minutter. Mon ikke den næste forsvinder på 5 minutter.

 

 

Ellers kan du jo sælge foderet videre, for når de bliver over 1 år, har de brug for andre ting i deres foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - det er foder til alle aldre. Taste of the wild er et all stage foder - bare for at tage et eksempel

 

Jeg har lært noget nyt af min bog omvhundeernæring. Foder med merkatet all life stage foder er foder der er godkendt til hvalpe og diegivende tæver med de behov de har for nærigstoffer og dermed altså i praksis et hvalpefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rent personligt plejer jeg at køre hvalpefoder ind til 1 års alderen og bliver de for tykke, ja så bliver de altså sat ned i foder mængde, ret simpelt, men okay, jeg plejer heller ikke at lave vægtkurver og halløj, så jeg synes at det lyder som en noget besværlig og langsigtet plan, jeg køre som sagt hvalpefoder ind til 1 år ca og så skifter jeg fra hvalp til voksenfoder over et par dage, det plejer at fungere fint.

 

Men ja, jeg skære ned til de to måltider om dagen, ved 6 mdr alderen, jeg plejer at give 4 måltider ind til 12 uger og så 3 måltider ind til 6 mdr og derefter 2 måltider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg regner også med at kører på hvalpefoder, indtil Lemon er omkring et år - netop for at være sikker på, at hun får de vitaminer og mineraler, hun har behov for i væksten. P.t. får hun mad tre gange om dagen (hun er 5 1/2 måned), men jeg regner med at gå over til to måltider om dagen, ligesom Tyson får, når hun er omkring et halvt år (hvilket jo er lige om lidt - shiiit hvor går tiden hurtigt :shock:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Rent personligt plejer jeg at køre hvalpefoder ind til 1 års alderen og bliver de for tykke, ja så bliver de altså sat ned i foder mængde, ret simpelt, men okay, jeg plejer heller ikke at lave vægtkurver og halløj, så jeg synes at det lyder som en noget besværlig og langsigtet plan, jeg køre som sagt hvalpefoder ind til 1 år ca og så skifter jeg fra hvalp til voksenfoder over et par dage, det plejer at fungere fint.

 

Men ja, jeg skære ned til de to måltider om dagen, ved 6 mdr alderen, jeg plejer at give 4 måltider ind til 12 uger og så 3 måltider ind til 6 mdr og derefter 2 måltider.

 

Det er jo ikke særlig besværligt at blande 5:1 hvalpefoder/voksenfoder en periode 5:2 næste periode og 5:3 osv... så rækker mit hvalpefoder til at være en del af foderet indtil et års alderen. Jeg tænker at en hvalpe behov må være forskellig i 3 mrd alderen og 8 mdr alderen.

 

Det er nu ikke hele grunden til at jeg gør det. Der er stor forskel på hunde og deres appetit. Maggie er mere sulten end hunde jeg har haft indtil nu. Derfor ønsker jeg, at hun får så hun er nogenlunde mæt, for at undgå at hun selv begynder at finde føde. Det er derfor jeg ikke bare skærer i mængden.

 

Har hundene først fået den uvane, at gå og finde føde, kan det både være generende på jagt og jeg mener også de kan finde mange ikke særlig gode ting og enkelte farlige. Derfor laver jeg heller ikke fodersøg. Men det er en helt anden historie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, her hjemme er det den hund med den mindst glubende appetit, der er værst til at finde klamme ting at snaske i, heldigvis, så virker "nej" og/eller "slip" jo, den lille fede, som kunne æde til hun revnede, hvis hun selv fik lov at bestemme og som lige nu er på smalkost, netop fordi hun altså er blevet for fed, har stortset aldrig næsen i klamme ting, selvom jeg ikke kan forstille mig andet end at hun nærmeste altid er lidt små sulten, især nu hvor hun er på skrump, men det er nu altså ikke noget der kan mærkes på hendes adfærd.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...