Hop til indhold

Hvilket legetøj


Neder
 Share

Recommended Posts

Hej

Vores Labrador/Retoriver hvalp på 10 måneder er vild med ruske lege og løbe efter en bold.

Nu har vi læst hunden bliver stresset af disse lege og vi kan godt se han er kørt op når vi leger.

Men hvilket legetøj eller aktivitet ting kan man så bruge?

Han får masser af motion med lange ture i skoven samt huntræning og spor.

 

Lars

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas nu på ikke at blive bange for stress ;) leg bare med hunden, men slut af med rolige øvelser der dæmper den;) det kunne være godbidssøg på plænen en rolig gå og snuseture, mave nusning eller lign.

Jeg er ret enig her. Boldlege behøver i mine øjne ikke at blive afskaffet helt, men kan sagtens leges lidt så længe hunden stadig er til at få kontakt med og ikke bare tonser af sted uden at registrere andet end bolden. Du kan sagtens begrænse det og erstatte noget af lege med fodersøg, problemløsningsopgaver eller at lære hunden tricks. I kan også gemme bolden og lade hunden søge efter den i stedet for dens foder - det vil han nok elske :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med de andre.

 

Bold lege kan være rigtig fint, især for en retriever.

 

Så længe man kigger på sin hund og holder øje med om den kammer over.

Det kan man ofte temmelig nemt se i øjnene på den.

 

Jeg bruger selv boldleg i min træning. Ok, primært trækkeleg, men min bette border collie kan skam nemt komme helt derop og ringe, hvor der ikke er nogen hjerne længere udelukkende ved trækkeleg.

Men med alm. sund fornuft kommer man langt!

 

Har selv brugt at arbejde med "tænd/sluk" og kunne køre min hund op og ned i gear med legetøj/godbidder.

Men det er fordi jeg skal bruge det i min træning for at få den rigtige intensitet i øvelsen.

 

For en alm. familiehund så er boldleg et par gange i ugen, nogle minutter af gangen rigeligt imo. Derudover kan man strukturere det som reel apporteringstræning, hvor hunden ikke når op i det der "løbe, løbe, løbe, Løøøøøøbe!!-gear" men har hovedet med og hvor der er tale om indlæring og mental udfordring i form af en opgave der skal løses.

 

Resten af tiden får hunden mindst lige så meget ud af, at få lov at løbe frit og snuse og grave i dens eget tempo.

 

Vil man så gerne lege med hunden, så kan jeg rigtig godt lide moderat trækkeleg hvor man er sammen om legen og hunden "vinder" meget ofte - Stadig under den der tærskel hvor hundens øjne bliver vilde.

Og som aktivering er jeg mest til søgearbejde af forskellig slags - Alm. godbidssøg i haven, spor, feltsøg, lugtdiskriminering osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...