Hop til indhold

Vaccination - hvor ofte?


Sitto
 Share

Recommended Posts

Måske har emnet været oppe før, men jeg synes ikke jeg har set det - så nu opretter jeg lige en tråd, der kan jo også være kommet mange nye medlemmer, og dermed flere meninger, til siden sidst. :-)

 

Hvor ofte vaccinere I og hvorfor?

 

Hvad er reglerne for vaccine hvis man ifølge sit forsikringsselskab blot skal følge de foreskrifter som der er sat omkring vacciner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigmor har fået basisvaccinen mod hundevirus, parvovirus og leverbetændelse. Den dækker i 3 år... Så hun vil derfor kun få den hvert 3. år :mrgreen:

Hun har desuden fået nogle tillægsvacciner imod kennelhoste og leptospirose. De dækker begge kun i 1 år.

 

Hvis man følger sin dyrelæges og vaccinationernes anvisninger, så kan ens forsikringsselskab da ikke andet end at dække :-)

Jeg har egentlig ikke så meget forstand på det. Er der da pros and cons ved at vaccinere oftere eller sjældenere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vaccinere hvert andet år, men der er nu ikke ligefrem nogen videnskabelig grund til det.. Jeg gør det fordi at jeg synes at en gang om året er for ofte -selvom min dyrlæge troligt sender påmindelse ud hvert år, selvom jeg kun dukker op hvert andet år :lol: Teoretisk kunne jeg godt strække den til hvert 3. eller hvert 4. Som bare er kravet fra DKK (aner intet om hvad forsikringsselskaberne kræver, da mine ikke er sygeforsikret), men da jeg 7-9-13 ellers ikke plejer at skulle rende til dyrlæge med mine hunde, i tide og utide, synes jeg at et tjek hvert andet år er passende så derfor bliver de vaccineret hvert andet år. -jeg kunne selvfølgelig tage til tjek uden at de blev vaccineret, men det synes jeg også er lidt fjollet, når de ellers er sunde og raske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hidtil vaccineret årligt - men er egentlig nok mest tilbøjelig til at strække den til i hvert 2./3. år. Fordi vores for det første ikke har omgang med en masse fremmede hunde, de er jo ikke i hundeskov, på store træningspladser o.lign. Det er udvalgte hunde de ses med, hvor jeg kender ejeren. Og en lille privat træningsplads med få hunde. Ingen udstillinger, stævner eller noget i den dur.

 

Jeg synes egentlig hvert år måske er for meget - når vaccinen holder længere. Jeg tænker der ikke er grund til at fylde dem unødigt med en masse vacciner.

 

Det eneste der er, er jo så leptospirosen som kun holder 1 år. Jer der kun re-vaccinere med den hvert år, hvad giver I så for det vs fuld vaccine?

 

Sundhedstjekket føler jeg absolut intet behov for at komme til hvert år - hundene bliver tjekket hos Magtor minimum hvert år, og jeg stoler meget mere på hans ord for om de er som de skal være, end jeg stoler på dyrlægens. Jeg giver ikke meget for sundhedstjekket, ærlig talt. Det skulle da lige være at lytte til hjertet - men vores har ingen anmærkninger haft dér og er heller ikke af racer der lider af hjerteproblemer. Og ellers føler jeg at jeg har en ret ok føling med om vores hunde er sunde og raske, eller om de skal til dyrlæge - jeg venter jo alligevel ikke til årstjekket, jeg opsøger dem jo mange gange inden da alligevel :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

personligt... hvis en vacine holder 3 år så vil jeg vente 3 år... men det kan jo så betyde at nogle er hvert år og andre hver 2 eller 3.... men det ok med mig.

for det med at bliver overvacineret kan heler ikek være sundt

 

Sitto Magtor? hvem er det?

http://magtor.dk/

 

Vores hunde er sjældent syge-syge - det de døjer med er problemer med led/knogler og i den dur. Og der er Christian, som har Magtor, specialuddannet. Han har fundet mange skævheder på hundene, som har givet anledning til stivhed, smerter mm. som dyrlægen aldrig nogensinde har opfanget. Så så længe jeg ved de døjer med dét fremfor "almindelig sygdom" så tager jeg mere hans ord for gode varer, om vores hunde er tiptop, end jeg gør fra dyrlægen. Jeg kan godt selv se om deres tænder er fine, om der er noget med ørerne, om de har lopper, trænger til at få klippet negle mm. Derfor føler jeg absolut intet behov for sundhedstjek årligt.

 

Vores skulle efter planen sundhedstjekkes og vaccineres her til januar - men jeg tror jeg vil springe sundhedstjek og almindelig vaccine over, og så bare få dem vaccineret mod leptospirose. Tænker i hvert fald, at når de mener den almindelige vaccine holder 3 år, så er det overkill at vaccinere hunde som vores hvert år -når de aldrig er i pension, stævner, udstillinger, hundeskov mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hidtil vaccineret årligt - men er egentlig nok mest tilbøjelig til at strække den til i hvert 2./3. år. Fordi vores for det første ikke har omgang med en masse fremmede hunde, de er jo ikke i hundeskov, på store træningspladser o.lign. Det er udvalgte hunde de ses med, hvor jeg kender ejeren. Og en lille privat træningsplads med få hunde. Ingen udstillinger, stævner eller noget i den dur.

 

Jeg synes egentlig hvert år måske er for meget - når vaccinen holder længere. Jeg tænker der ikke er grund til at fylde dem unødigt med en masse vacciner.

 

Det eneste der er, er jo så leptospirosen som kun holder 1 år. Jer der kun re-vaccinere med den hvert år, hvad giver I så for det vs fuld vaccine?

 

Sundhedstjekket føler jeg absolut intet behov for at komme til hvert år - hundene bliver tjekket hos Magtor minimum hvert år, og jeg stoler meget mere på hans ord for om de er som de skal være, end jeg stoler på dyrlægens. Jeg giver ikke meget for sundhedstjekket, ærlig talt. Det skulle da lige være at lytte til hjertet - men vores har ingen anmærkninger haft dér og er heller ikke af racer der lider af hjerteproblemer. Og ellers føler jeg at jeg har en ret ok føling med om vores hunde er sunde og raske, eller om de skal til dyrlæge - jeg venter jo alligevel ikke til årstjekket, jeg opsøger dem jo mange gange inden da alligevel :lol:

 

Mine får enkeltvacciner, når de skal :) Dvs dem der holder 1 år får de hvert år, osv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Elliot er blevet vaccineret d.2/12-14 og skal revaccineres:

 

Rabisin: 2/12-17

Nobivac DHP: 2/12-17 (hundesyge, Hepatitis, parvovirus)

Nobivac BbPi: 2/12-15 (kennelhoste)

Nobivac L4: 2/12-15 (og så skal han lige revaccineres om 3 uger) (lepto...)

Tak. :5up:

Hvad giver du for enkeltvacciner som leptospirose, hvis du kan huske det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vaccinerer mine mod hundesyge, leverbetændelse, parvovirus og rabies hver 3. år. De andre har jeg fravalgt efter afvejning af risiko. Der er en lille risiko ved vaccination, den er dog større hvis din hund allerede har haft en allergisk reaktion hvilket den ene af mine har. Jeg er dyrlæge så de udsættes ofte for tjek ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Elliot kostede vist 530, men det var i forbindelse med anden behandling. De får sundhedseftersyn hvert år. Vaccinerne er ikke så dyre, men det er konsultationen.

 

Og leptospirose skal gives to gange nu, så det koster jo også lidt...

Skal den gives to gange? Med en vis tid imellem eller hvad? Det er ikke bare re-vaccine hvert år? :hmm:

 

Vi sparer en hel del på konsultationen på vores, de bliver nemlig alle vaccineret på én gang :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal den gives to gange? Med en vis tid imellem eller hvad? Det er ikke bare re-vaccine hvert år? :hmm:

 

Vi sparer en hel del på konsultationen på vores, de bliver nemlig alle vaccineret på én gang :-D

 

Det er fordi der er kommet en ny vaccine mod leptospirose, så skal de have to gange med 3-5 ugers interval første gang de får den nye. Ellers er det en gang om året som normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal den gives to gange? Med en vis tid imellem eller hvad? Det er ikke bare re-vaccine hvert år? :hmm:

 

Vi sparer en hel del på konsultationen på vores, de bliver nemlig alle vaccineret på én gang :-D

 

Jep jeg har også mine afsted på samme tid. Og katten. Men Elliot skulle derud, og så var det billigere at ordne det det.

 

Men ja L4 har fået tilføjet to stammer så den skal gives igen efter 4 uger og så igen efter 1 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...