Hop til indhold

Agilitytræning 2015


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gosh ja!!! :shock: hvad gør man?

spørg mig ikke :lol: Det er noget med at man ikke kan løbe en hund der er en lavere grade end man selv/ens egne hunde er, med mindre det er en combined klasse (altså hvor der ikke er individuelle præmier i de forskellige grades). Hvis man vinder ud af en grade med hunden, rykker hundens EJER også automatisk op etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

spørg mig ikke :lol: Det er noget med at man ikke kan løbe en hund der er en lavere grade end man selv/ens egne hunde er, med mindre det er en combined klasse (altså hvor der ikke er individuelle præmier i de forskellige grades). Hvis man vinder ud af en grade med hunden, rykker hundens EJER også automatisk op etc.

Ja okay, der er da lidt at holde styr på :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik vi trænet lidt agility her til aften. Jeg havde en lille sjov bane med som jeg længe gerne ville have afprøvet. Det sværeste var sådan set at huske banen. Cassi var ret fin at løbe med, men hun er bare så sløv i varmen. Må indrømme at jeg overvejer en klipning. Hun har ikke lang pels, men den er bare så tyk.

 

Læs lige denne artikel (og andre ligende) inden du beslutter dig ang om hun skal klippes eller ej.

 

https://albertnorthvetclinic.wordpress.com/2013/05/30/shaving-your-dogs-coat-should-you-or-shouldnt-you/

 

Nala bliver klippet. Hun er en blanding af 2 trimmeracer, men har aldrig selv kunne trimmes. Hun er født med fejlpels (for blød). Hun kan ikke fælde sin underuld og derfor klipper jeg hende med barbermaskinen, men det giver en masse andre udfordringer når det f.eks. regner eller er meget solrigt. Det er et helved med hendes klippede pels og de hensyn man skal tage ift Ellies som bare skal redes ind imellem.

 

Jeg vil ikke anbefale at du klipper hende, men det vurderer du selv bedst. Vil bare sikre mig du gør det på et oplyst grundlag ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Læs lige denne artikel (og andre ligende) inden du beslutter dig ang om hun skal klippes eller ej.

 

https://albertnorthvetclinic.wordpress.com/2013/05/30/shaving-your-dogs-coat-should-you-or-shouldnt-you/

 

Nala bliver klippet. Hun er en blanding af 2 trimmeracer, men har aldrig selv kunne trimmes. Hun er født med fejlpels (for blød). Hun kan ikke fælde sin underuld og derfor klipper jeg hende med barbermaskinen, men det giver en masse andre udfordringer når det f.eks. regner eller er meget solrigt. Det er et helved med hendes klippede pels og de hensyn man skal tage ift Ellies som bare skal redes ind imellem.

 

Jeg vil ikke anbefale at du klipper hende, men det vurderer du selv bedst. Vil bare sikre mig du gør det på et oplyst grundlag ;-)

 

Jeg er klar over at der er en masse ulemper ved klipning, og det havde mest været i min overvejelse hvis vi skulle ud og knokle løs i en hamrende hede. Næste gang der er meget varmt, så prøver vi lige at give hende vores nye køledækken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, i mine overvejelser over hvad jeg kan gøre for at få min rod lidt ned hvad angår det at han kører højt(jeg fik at vide i tirsdags at han kører højt, men at det kunne være MEGET værre, så det kan jeg jo trøste mig lidt ved og så forestille mig hvor slemt det må være med en hund der er MEGET værre) har jeg besluttet at 2x2 ikke er vejen frem for ham. Han er glad for at have fart på og jerner bare afsted og det betyder ofte for ham at hans vedkommende at hjernen slår fra. Så vi kører med alle+bue metoden og pt. Kun på godbidder for at hovedet kan følge med. De første par gange satte han bremsen helt i, for han brød sig ikke om at gå ind mellem buerne. Og så ligepludselig søgte han fremad ved de sidste pinde og så havde han fanget det. Tempoet er stille og roligt og det er lige det han har brug for, hvis han skal lære noget.

 

Nu bliver det spændende at se hvordan det kommer til at gå, da jeg ikke har brugt buer før(Cassi mener buer er for amatører og sætter igang med at hoppe over dem alle sammen).

 

Jeg har også overvejet om jeg skulle finde et sted og få lidt eneundervisning med Calle, så synet af en agilitybane ikke nødvendigvis betyder "Hey, der er andre hunde jeg skal gø af!" I dag tændte han fuldstændig af da han så en tunnel 50 m væk og da han ikke fik lov til at trække hen mod den, så startede det store gø show. Han kunne simpelthen ikke forstå hvorfor han ikke måtte omme derhen.

Link til indlæg
Del på andre sites

camilse, jeg gør det med Sally at jeg klipper hende på maven og indersiden af lårene. Det kan ikke ses "udefra" og hjælper en hel del på nedkølingen.

 

Problemet med Cassi er bare at det ikke er det hun har allermest pels, faktisk er der ikke rigtig noget. Og hånden på hjertet, det skal være en sidste løsningsmulighed, for synes bare Border Collier er grimme når de er blevet klippet og der ødelægger i den grad pelsen på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med Cassi er bare at det ikke er det hun har allermest pels, faktisk er der ikke rigtig noget. Og hånden på hjertet, det skal være en sidste løsningsmulighed, for synes bare Border Collier er grimme når de er blevet klippet og der ødelægger i den grad pelsen på dem.

ja.. hvad med at sende hende til en groomer og få tyndet godt ud i underulden? Det gjorde jeg også med Sally... det var sindssygt så meget der kom af, det kunne jeg aldrig have gjort selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja.. hvad med at sende hende til en groomer og få tyndet godt ud i underulden? Det gjorde jeg også med Sally... det var sindssygt så meget der kom af, det kunne jeg aldrig have gjort selv.

 

Fnis, Cassi kommer til en hundetrimmer en gang om året, for at få ordnet sine tæer. Hun er jo ret hysterisk hvad angår at blive rørt af andre, og sidst forsøgte man sig med at ordne hendes hale også. Det fandt frøkenen sig bare ikke i :roll: Halen bliver så ikke et problem længere, da der ikke er meget pels på den længere(hun smed al pelsen sidste efterår og hendes flotte hale er ikke blevet den samme).

Men at sætte en anden til at ordne hende helt igennem er nok tæt på at være et enormt overgreb på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder på mig som om han ville have godt af ikke at træne agility, før der er lidt mere kontrol over ham, og mere tænd/sluk. Han er så ung, og du har jo årevis at lære ham aiglity i, synes at "life skills" burde være prioriteten lige nu?

 

Jeg synes det er svært. Han er fin og fokuseret, så længe der ikke er andre hunde der løber rundt. Så problemet er som sådan ikke agilityen, men de andre hunde. Og så er det ligegyldigt hvad han skal foretage sig. Han kan arbejde med massere af hunde omkring sig og søger dem slet ikke, det er kun hvis der ligepludselig er en der smutter afsted at han taber hovedet.

 

Problemet er så bare at der jo er massere af hunde der løber rundt når han er til agilitytræning. Jeg er dog ved at have sporet mig ind på hvor stor afstanden skal være på forstyrrelserne, for at jeg kan få en eller anden form for kontakt til ham. Det giver mig da en lille smule håb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er svært. Han er fin og fokuseret, så længe der ikke er andre hunde der løber rundt. Så problemet er som sådan ikke agilityen, men de andre hunde. Og så er det ligegyldigt hvad han skal foretage sig. Han kan arbejde med massere af hunde omkring sig og søger dem slet ikke, det er kun hvis der ligepludselig er en der smutter afsted at han taber hovedet.

 

Problemet er så bare at der jo er massere af hunde der løber rundt når han er til agilitytræning. Jeg er dog ved at have sporet mig ind på hvor stor afstanden skal være på forstyrrelserne, for at jeg kan få en eller anden form for kontakt til ham. Det giver mig da en lille smule håb.

 

Pyha. det lyder besværligt! Håber du får sporet dig ind på hvad der skal til!

Kunne lige se i konkurrencetråden at du overvejer at melde ham til stævne i slut november - tør du godt det med det problem du har nu her? Er det ikke et setting der ville tænde ham helt af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er slut november jo meget langt væk og det at det er et indendørsstævne og dermed ikke andre løse hunde der bevæger sig rundt hjælper lidt på det. Og en tilmelding til en konkurrence er jo ikke ensbetydende med at man stiller op. Ingen af mine hunde er stillet til start i noget som de ikke har kunne magte, hvad de kan klare mentalt er altidkommet i første række. Jeg regner med at være deroppe hele dagen. Kan han klare det så får han lov. Er der den mindste tvivl, så får han lov at blive uden for banen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er slut november jo meget langt væk og det at det er et indendørsstævne og dermed ikke andre løse hunde der bevæger sig rundt hjælper lidt på det. Og en tilmelding til en konkurrence er jo ikke ensbetydende med at man stiller op. Ingen af mine hunde er stillet til start i noget som de ikke har kunne magte, hvad de kan klare mentalt er altidkommet i første række. Jeg regner med at være deroppe hele dagen. Kan han klare det så får han lov. Er der den mindste tvivl, så får han lov at blive uden for banen...

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

@Camilse hvor meget ro har du trænet? Og har du haft ham med til stævner hvor I bare "stener"/kigger agility og træner ro i bur? Og hvor ofte træner du ham? Jeg ved godt at det kan lyde forkert/misforstås, men fordi ens puppy er super lærenem, super sej til alt og virker klar (mentalt) til meget, så skal man passe på ikke at "presse citronen"...

 

Til sammenligning, så kan jeg her nævne hvordan jeg har gjort (med stor succes) med Taz i fbm med positiv/negativ stress / ro i vores træning...

 

Mit tema har som sagt været ro og tænd/sluk, da en Mudi kort fortalt er en Tasmansk djævel på speed. Og jeg gider IKKE have en hund som sidder og skriger i sit bur til stævner og som river hele banen ned, fordi den skal køre så højt (og ellers har hurtigste tid). Lene's Qato er for mig et eksempel på en helt vildt lækker hund som bare (desværre) kører for højt og altid river en pind eller to - hvilket koster dyrt i sidste ende. Jeg har jo været en del syg, men ikke på noget tidspunkt har han kravlet på væggene og han er verdens bedste ligesom Duffen til at sove længe :)

 

Fra han har været 9 uger har han været med til stævner, hvor han har lært at være i bur (og slappe af) og kigge på agility (uden at stresse op). Ikke engang når jeg løber med Duffen til konkurrencer (og er væk fra teltet) tænder han af. Kun til alm. træning/kurser er han en hystade!

 

Vi har gået til foundation hos Johanna og Lea, men har desværre ikke kunne komme alle gange pga travlhed på mit arbejde. Det har været guld værd!

 

Med opstart d. 20/5 er vi startet på hvalpe agility / fortsat foundation hos Jane én gang hver 14. dag á 2 timer (han er pt. 7 md) og så laver jeg et par minutters "lektier" i haven en gang i mellem i løbet af de 14 dage. Har været der 3 ud af 4 gange indtil videre.

 

For sjov tilmeldte jeg mig til 2-timers hvalpe kursus hos AB & Kim, da Duffen samtidig var tilmeldt. Det var ok, men jeg skulle ha' droppet det, da de andre hunde var ca. 14 md og op og jeg ikke selv mente at Taz var klar/havde behov for det. Men jeg fik et par gode fif hos AB som jeg efterhånden har fået en del undervisning af.

 

Jeg har nu en 7 mds hvalp i fuld kønsmodning som er ikke mindre en fantastisk at arbejde med! Ingen negativ stress og gøen af andre til stævner og til træning. Ej ok, han tændte for vildt på Christina's Rio til træning i onsdags, men det var så første gang nogensinde. Han kan træne fuldt koncentret i 2 timer og så kører han på fuld power samtidig - uden at kamme over!

 

Det er lige meget hvad jeg skal lave med ham, så kaster han sig ud det og indlæring er så let med ham. Han skulle prøve sin første mølle i onsdags og han blæste bare rundt som det var noget han havde kunne i flere uger. Og det tilskriver jeg helt ærligt det med at jeg har taget det så roligt og "laid back". Har har hele tiden været fysisk og mentalt klar til de udfordringer som jeg har "budt" ham og jeg er sikker på, at det er derfor at jeg slet ikke oplever at have en hund som kører højt på den måde.

 

Jeg ville nok som @PinPoynter nævnte ovenfor drosle gevaldigt ned på agilitytræningen (eller helt holde pause) og så fokusere på hans stress og opkørthed. Jeg ville ikke så meget som tænke på stævner indtil du når til november og ved om han er klar eller ej. Og er han først klar til foråret, så er det vel sådan? Er det ikke langt federe at få en debut, hvor han bare kan løbe en hel kl 1 bane med overskud (og blær) fremfor at han får et løb "med gode del-elementer"?

 

Mht. enetime, så ville jeg booke hos Johanna... Hun kan slet sikkert hjælpe dig med din problematik. Hendes tilgang til træning og indlæringsprincipper er ikke mindre end geniale og virkelig inspirerede! Do it! ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Læs lige denne artikel (og andre ligende) inden du beslutter dig ang om hun skal klippes eller ej.

 

https://albertnorthvetclinic.wordpress.com/2013/05/30/shaving-your-dogs-coat-should-you-or-shouldnt-you/

 

Nala bliver klippet. Hun er en blanding af 2 trimmeracer, men har aldrig selv kunne trimmes. Hun er født med fejlpels (for blød). Hun kan ikke fælde sin underuld og derfor klipper jeg hende med barbermaskinen, men det giver en masse andre udfordringer når det f.eks. regner eller er meget solrigt. Det er et helved med hendes klippede pels og de hensyn man skal tage ift Ellies som bare skal redes ind imellem.

 

Jeg vil ikke anbefale at du klipper hende, men det vurderer du selv bedst. Vil bare sikre mig du gør det på et oplyst grundlag ;-)

Ender man med en hund som pga dk's vidunderlige vejr ikke får smidt underulden fx inden et vigtigt stævne i forsommeren såsom WAO eller nu et ugestævne som Jutlandia (og temp ville blive som til Dania sidste år), så ville jeg uden betænkeligheder klippe pelsen af min hund - det andet ville være synd. Men nej, for mig ville det heller ikke være den optimale løsning - heller ikke for hunden. Til sammenligning er hestepas deres pels også meget mere sarte og varmeintolerante end os mennesker og det har altid været et fokusområde når jeg har været til stævner rundt om i de varmere dele af Europa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Calle har været med til konkurrencer siden jeg fik ham og der har egentlig ikke været nogen problemer med at se andre løbe agility indtil han begyndte at gå på et decideret hold. Sidst Cassi var til konkurrence måtte han sidde i bilen mens jeg løb med hende, for han blev helt hysterisk da jeg gik med hende(han har ellers aldrig haft problemer med at sidde i bur alene i teltet, så det er lidt noget skidt). Det er dog ikke helt håbløst, for et par uger siden kunne han overtales til at træne lydighed med fuld udsyn til en agilitybane og vi brugte bagefter ti minutter på at sidde og nusse og hygge fem meter fra banen uden noget stress hos ham, vi lå bare i græsset sammen.

 

Han har været til decideret træning en gang om ugen det sidste halve år (dvs. Hold)og ellers har han fået lov til at lave lidt tricks og så ellers blive luftet hver dag. Hvis der har været tid til det har han fået et træningspas på omkring er kvarter(ikke agilityrelateret).

 

Om du har taget det mere roligt og laid back... Det ved jeg nu ikke... Umiddelbart lyder det ikke som om der har været den store forskel på hvad de har oplevet.

 

At give en pause fra agilityen er overvejet, men det er jo ikke det der er problemet. Det er de hunde der løber rundt. Så snart de er væk/i ro, så er han 100% klar og så er det ligegyldigt hvad jeg beder ham om at lave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Archie er også begyndt at skabe sig når jeg løber agility med Buster. Værst er det til stævner :hmm:

han har været med til stævner fra hvalp af og har bare ligget i buret og slappet af når jeg løb lige udenfor teltet. Det gør han så ikke mere.

Han siger ikke rigtig noget til når andre hunde løber, der er lige nogle få især de lynhurtige og larmende hunde han tænder lidt på. Men han kan ligge ved sidelinjen uden snor.

Jeg øver lige nu med at han ligger i bliv imens jeg træner noget lidt kedeligt med Buster og det går faktisk fint. Så længe det ikke er tunnel, apport eller en hel bane agility. Men hvis jeg binder ham begynder han at gø :damn:

Sidste sommer kunne han ligge bundet i mens jeg trænede en hel time agility med Buster i klubben, så noget har jeg gjort galt i mellem tiden.

 

Når han selv træner agility er han fuldstændig blind og døv over for alle andre hunde. Han har løbet en hel bane med en arrig terrier i hælene og han opdagede den slet ikke. :drille:

 

hvad siger Calle til at du træner med cassi? Kan du ikke træne dig ud af det ved at bruge hende som forstyrrelse?

Hvis han tager flugten efter de andre hunde er en lang line måske nødvendig i en periode så han ikke får succes med at stikke af. Hvis du løber med legetøj kan du så ikke holde kontakten med ham, selv om andre hunde løber?

Link til indlæg
Del på andre sites

Archie er også begyndt at skabe sig når jeg løber agility med Buster. Værst er det til stævner :hmm:

han har været med til stævner fra hvalp af og har bare ligget i buret og slappet af når jeg løb lige udenfor teltet. Det gør han så ikke mere.

Han siger ikke rigtig noget til når andre hunde løber, der er lige nogle få især de lynhurtige og larmende hunde han tænder lidt på. Men han kan ligge ved sidelinjen uden snor.

Jeg øver lige nu med at han ligger i bliv imens jeg træner noget lidt kedeligt med Buster og det går faktisk fint. Så længe det ikke er tunnel, apport eller en hel bane agility. Men hvis jeg binder ham begynder han at gø :damn:

Sidste sommer kunne han ligge bundet i mens jeg trænede en hel time agility med Buster i klubben, så noget har jeg gjort galt i mellem tiden.

 

Når han selv træner agility er han fuldstændig blind og døv over for alle andre hunde. Han har løbet en hel bane med en arrig terrier i hælene og han opdagede den slet ikke. :drille:

 

hvad siger Calle til at du træner med cassi? Kan du ikke træne dig ud af det ved at bruge hende som forstyrrelse?

Hvis han tager flugten efter de andre hunde er en lang line måske nødvendig i en periode så han ikke får succes med at stikke af. Hvis du løber med legetøj kan du så ikke holde kontakten med ham, selv om andre hunde løber?

 

Til starte med kunne han være i buret mens jeg trænede agility med hende. Så blev der parkeret to gøende pudler i bur ved siden af ham, og hvad lærer en hund så :damn:

 

Al anden træning med hende kan jeg godt, problemet er bare at det dæmper Cassi så ekstremt meget at hun ikke kan andet end at blive nusset med. Jeg havde jo lidt en ide om at kunne træne med dem begge og så have den ene dækket af mens der er gang i den anden. Cassi bare for følsom til det. Han skaber sig ikke, men vil rigtig gerne være med. Hvis han så rejser sig og jeg sætter ham tilbage, så er Cassi en stor undskyldning. Gør han af hende, så kan hun slet ikke noget som helst.

 

men nu er det hele ikke helt slemt... Jeg var ved at kaste håndklædet i ringen da han ramte den store mur da han var otte måneder og til en træning kun kunne se op i himlen. Og så var det ellers ned af bakke i en periode. Han gøede af mig hvis jeg stod og talte med vores træner. Og her var der ikke engang tale om agility. Det var ret tydeligt at han fik en total nedsmeltning på første sal. I lang tid fik han så lov til at lave et enkelt tricks eller to og så stod den på ti minutters snusetur, og hvis han slog over i gøeri, så blev der kastet en håndfuld godbidder for at bryde ham. Så til en træningsgang på en time lavede han måske noget i fem minutter og så gik vi ellers resten af tiden. Han kan stadig få et mindre tilbagefald, men jeg tror der er en sammenhæng mellem hans negative adfærd og så hvor vidt han er blevet givet muligheden for at løbe en tur.

Der er også sket en udvikling herhjemme, i vinters var han den hund der på alle måder bekræftede samtlige fordomme der er omkring racen. Nu er vi der hvor der er ro på ham det meste af tiden herhjemme.

 

Og så er det at prinsesse altid har været så artig ikke noget som gør det lettere at acceptere at han har lidt kuller mellem ørerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg var ikke klar over at Cassi var så følsom. Så duer det nok ikke at bruge hende før Calle er blevet bedre.

Jeg har set en del der anvender de der anti gø halsbånd i en periode. Dog med varieret effekt. Jeg bryder mig ikke synderligt om dem, men de er jo uskadelige.

Jeg tager et online kursus ved Susan Garrett og hun har mange gode problemløsninger. Crate games ( bur træningslege) anbefaler hun til at få hunden i ro imens andre træner og leger. Samt en god tænd/sluk funktion. Og det er super effektivt, men også lidt omfattende træning. Jeg er dog i fuld gang med Archie.

Det er dog godt der er et helt års frit adgang til hendes onlineklasser, for det er vildt omfattende. Lige fra indkald, leg, tricks, styrketræning, mental forberedelse, opvarmning, nedkøling og så alle agility handlings metoder til mindste detalje.

Jeg kan slet slet ikke overkomme at træne det hele. Men udvælger noget og det virker super godt. Og bruger det som problemløsning.

Jeg er måske også lige grøn nok til sådan et kursus, for nogle af de baneanalyser og linjer med 0,01 sekund i tidsforskel er alt for omfattende for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...