Hop til indhold

Agilitytræning 2015


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Min skønne, vidunderlige Cassi. Hun var ved at være godt brugt, så der kom en misforståelse på springet efter A'et. Hun havde ellers været døøøøøgtig...

 

[video=youtube_share;jQdlb7e2CY4]

 

Synes hun har rykket sig gevaldigt, og hun er efterhånden ved at være rigtig sød. Hun fik lov til at springe slalommen over, da den stod meget uroligt, og det fik hende til at springe ud af den. Ingen grund til dårlige vaner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom lige med jeres input! :-)

 

Nu når jeg skal gå på skole det næste 1,5 år og formentlig ender på noget kontor efterfølgende, så har jeg i hvert fald nu, og burde også efterfølgende, have mulighed for at træne på et hverdagshold - indtil nu har agility ikke været muligt fordi hverdagsholdene har været faldet de dage jeg først var hjemme kl. 18-18.30.

 

Dog er det slet ikke sikkert agility er en mulighed - den eneste der ikke har, på papiret (endnu måske), sygdomme er jo Camy, men taget i betragtning af at hun jo altså er kuldsøster til Zazu som har HD status D/E, så skal hun helt sikkert også røntgenfotograferes inden, hvis det er. Men Christian Hembo har jo allerede haft fundet nogle låsninger/skævheder i hendes ryg - og hun er jo ret lang i ryggen - vi tog hende med til Magtor fordi hun begyndte at pive når hun blev løftet - og det var pga. skævhederne/låsningerne i ryggen.

 

I tilfælde af at hendes hofter skulle være fjong - hvad ville I så - hendes lange ryg taget i betragtning, hvor hun allerede har tendens til skævheder (med i mente skal nok også lige at Zazu jo også har skævheder/låsninger i ryggen og også spondylose) fortsætte kun med rally eller koble agility på også? Jeg må indrømme at jeg, som den pyldermor jeg er, hælder mest til bare at træne rally. Omvendt savner jeg agilityen - men jeg skal absolut ikke starte på agility for MIN skyld, hvis der er noget der fysisk taler imod at lade Camy løbe. Absolut ikke.

 

Som sagt hælder jeg mest til at lade være, og bare holde os til rally. Men nu vil jeg lige høre jer om det bare er mig der er FOR pyller, eller om det er reelt nok! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg Korvis likes længe før jeg kunne se jeres svar i denne tråd :vedikke: og tak for likes... Cassi var så lykkelig igår... Og så har vi endda endnu flere kurser i vente... Eeeeeeelsker at have min egen bil. Selvom der dog er liiidt langt til Skævinge... Vi runder forøvrigt 1400 km i morgen, og i dag fik jeg lov til at skifte dæk på den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom lige med jeres input! :-)

 

Nu når jeg skal gå på skole det næste 1,5 år og formentlig ender på noget kontor efterfølgende, så har jeg i hvert fald nu, og burde også efterfølgende, have mulighed for at træne på et hverdagshold - indtil nu har agility ikke været muligt fordi hverdagsholdene har været faldet de dage jeg først var hjemme kl. 18-18.30.

 

Dog er det slet ikke sikkert agility er en mulighed - den eneste der ikke har, på papiret (endnu måske), sygdomme er jo Camy, men taget i betragtning af at hun jo altså er kuldsøster til Zazu som har HD status D/E, så skal hun helt sikkert også røntgenfotograferes inden, hvis det er. Men Christian Hembo har jo allerede haft fundet nogle låsninger/skævheder i hendes ryg - og hun er jo ret lang i ryggen - vi tog hende med til Magtor fordi hun begyndte at pive når hun blev løftet - og det var pga. skævhederne/låsningerne i ryggen.

 

I tilfælde af at hendes hofter skulle være fjong - hvad ville I så - hendes lange ryg taget i betragtning, hvor hun allerede har tendens til skævheder (med i mente skal nok også lige at Zazu jo også har skævheder/låsninger i ryggen og også spondylose) fortsætte kun med rally eller koble agility på også? Jeg må indrømme at jeg, som den pyldermor jeg er, hælder mest til bare at træne rally. Omvendt savner jeg agilityen - men jeg skal absolut ikke starte på agility for MIN skyld, hvis der er noget der fysisk taler imod at lade Camy løbe. Absolut ikke.

 

Som sagt hælder jeg mest til at lade være, og bare holde os til rally. Men nu vil jeg lige høre jer om det bare er mig der er FOR pyller, eller om det er reelt nok! ;-)

 

lange rygge og små ben er jo bare ikke den bedste agility-kombination. Hvis hunden er sund og rask, så er det ikke problematisk - har fx en par corgier på hold - men det er en belastning for dem... Jeg ved ikke om du er for pyller, jeg kender jo ikke dine hunde, men jeg kan fortælle at jeg selv er stoppet med agility'en med Johna, fordi hun har skulder-luxation. På trods af, at hun ALDRIG har været halt af træningen... Hun får dog lov at løbe i ny og næ, men fast træning går hun kun rally nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

lange rygge og små ben er jo bare ikke den bedste agility-kombination. Hvis hunden er sund og rask, så er det ikke problematisk - har fx en par corgier på hold - men det er en belastning for dem... Jeg ved ikke om du er for pyller, jeg kender jo ikke dine hunde, men jeg kan fortælle at jeg selv er stoppet med agility'en med Johna, fordi hun har skulder-luxation. På trods af, at hun ALDRIG har været halt af træningen... Hun får dog lov at løbe i ny og næ, men fast træning går hun kun rally nu.

Jeg tænker nemlig også det med belastning. Altså Zazu har aldrig vist tegn på at have ondt i sine hofter, og som sådan tror jeg egentlig heller ikke hun har ondt i dem - hun har meget kraftig muskelmasse bagpå, så hun skåner altså ikke - men jeg vil absolut ikke lade hende løbe agility alligevel. Det vil jo klart være en belastning, både for hofterne og spondylosen i ryggen.

 

Til det hele skal vel også lige nævnes at Camy (ja og Zazu) har de helt klassiske skæve gadehunde-forben. Dét, lang ryg og tendens til låsninger/skævheder tænker jeg bare er en skidt kombi til agility - right?

 

Jeg har set mange kortbenet hunde med lang ryg løbe ag - min veninde har selv tre gadehunde som også er ret klassiske ifht lang ryg, korte og skæve forben. De har aldrig vist tegn på halthed el.lign. Så de ser ud til at klare det super fint. Men med Zazus sygdomme, og Camy som kuldsøster dertil, så er man nok ekstra påpasselig. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker nemlig også det med belastning. Altså Zazu har aldrig vist tegn på at have ondt i sine hofter, og som sådan tror jeg egentlig heller ikke hun har ondt i dem - hun har meget kraftig muskelmasse bagpå, så hun skåner altså ikke - men jeg vil absolut ikke lade hende løbe agility alligevel. Det vil jo klart være en belastning, både for hofterne og spondylosen i ryggen.

 

Til det hele skal vel også lige nævnes at Camy (ja og Zazu) har de helt klassiske skæve gadehunde-forben. Dét, lang ryg og tendens til låsninger/skævheder tænker jeg bare er en skidt kombi til agility - right?

 

Jeg har set mange kortbenet hunde med lang ryg løbe ag - min veninde har selv tre gadehunde som også er ret klassiske ifht lang ryg, korte og skæve forben. De har aldrig vist tegn på halthed el.lign. Så de ser ud til at klare det super fint. Men med Zazus sygdomme, og Camy som kuldsøster dertil, så er man nok ekstra påpasselig. :genert:

 

HD'en ville jeg egentlig ikke tænke så meget over. Johna har også HD på venstre hofte, men det har jeg vidst fra hun var ganske ung, så hun har godt opbygget muskulatur i bagparten og har aldrig nogensinde vist nogen tegn på halted eller ømhed i bagparten. jeg ved ikke meget om spondylose, men Louises Mingus har løbet ag efter han fik konstateret spondylose ved jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

HD'en ville jeg egentlig ikke tænke så meget over. Johna har også HD på venstre hofte, men det har jeg vidst fra hun var ganske ung, så hun har godt opbygget muskulatur i bagparten og har aldrig nogensinde vist nogen tegn på halted eller ømhed i bagparten. jeg ved ikke meget om spondylose, men Louises Mingus har løbet ag efter han fik konstateret spondylose ved jeg

Hvor slemt er Johnas? Zazu har jo D/E hofter. Ikke bare den ene, men begge. Uanset hvad tør jeg helt hundrede ikke løbe agility med Zazu med så dårlige hofter (trods virkelig god muskulatur) og spondylose i ryggen, samt tendens til diverse skævheder/låsninger - og særligt ikke med kendskab til hendes smertetærskel - når først hun viser hun har ondt, så har hun virkelig ondt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor slemt er Johnas? Zazu har jo D/E hofter. Ikke bare den ene, men begge. Uanset hvad tør jeg helt hundrede ikke løbe agility med Zazu med så dårlige hofter (trods virkelig god muskulatur) og spondylose i ryggen, samt tendens til diverse skævheder/låsninger - og særligt ikke med kendskab til hendes smertetærskel - når først hun viser hun har ondt, så har hun virkelig ondt!

 

Kun den ene hofte - vil mene det er en C hofte, eller deromkring, hvis den havde skullet klassificeres. Den anden er superfin. Men kender til hunde med E hofter der har løbet agility hele deres liv, uden at være påvirkede... men det kræver et stort arbejde fra fører, at holde dem super slanke og muskulaturen i top, så musklerne kan holde der hvor knoglerne er mangelfulde

Link til indlæg
Del på andre sites

Kun den ene hofte - vil mene det er en C hofte, eller deromkring, hvis den havde skullet klassificeres. Den anden er superfin. Men kender til hunde med E hofter der har løbet agility hele deres liv, uden at være påvirkede... men det kræver et stort arbejde fra fører, at holde dem super slanke og muskulaturen i top, så musklerne kan holde der hvor knoglerne er mangelfulde

Det ville Zazus muskulatur nok sagtens kunne klare - både Christian, dyrlæge® og tidligere fys terapeuter er meget imponeret over hendes muskelmasse. Og jeg går højt op i at hundene herhjemme er slanke, særligt pga de forskellige skavanker. Men jeg er bange for at hun ikke siger fra hvis hun skulle få ondt - hun giver sig ikke sådan lige bare fordi det gør ondt. Men det er jo fint det kan gå for flere, jeg synes bare det virker er noget af en satsning. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror heller ikke jeg personligt ville have turdet, men det ændrer ikke på, at nogle hunde bare ikke "ved" at de har HD.

Nej det er helt rigtigt - og i de tilfælde hvor det går rigtig fint, så er det jo bare super. Men i tilfælde som Zazus, hvor vi ikke har med en aktiv brugshund at gøre, så vil jeg hellere spille better safe than sorry og bare holde os til rallyen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med fysiske skavanker og agility er en svær én... Som Amocca siger er der mange HD-hunde at finde på agilitybanerne. Hvis man har HD i baghovedet hele tiden og får trænet hunden med fornuft, så tror jeg at HD-hunde har godt af agility. Selvfølgelig forudsat at hunden ikke har ondt. Men agility gi'r gode muskler, som kan støtte hofterne godt. Man skal bare være klar over at den dag man så stopper med agility, kan det være at det går meget hurtigt ned ad bakke igen... Spondylose har jeg ikke den store kendskab til, den eneste hund med spondylose jeg kender har fået absolut forbud mod at løbe agility. Men det kan mske ha' noget at gøre med hvor spondylosen sidder? :vedikke:

 

Sitto - jeg tror at du skal lytte til din mavefornemmelse. Du kender agility, du kender dine hunde, og du er en yderst fornuftig hundeejer. Hvis du tror at hun kan klare agility - hvorfor så ikke prøve det? Der kan ikke ske den stor skade ved at du lige går i gang, træner stille og roligt op, og ser hvordan det går. Jeg er 117% overbevist om at du ville stoppe, hvis du så at det ikke går. :5up: Og så er det jo faktisk sådan, at agilitytræning ret meget kan tilpasses den enkelte hund - mere eller mindre, og selvfølgelig afhængigt af trænerens vilje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var på samme kursus som Camilse, igår :klap:Super kursus og sjov bane! Desværre har jeg ingen video, men jeg var meget begejstret for det hele.

Min bane var lidt anderledes ens Camilses et par steder - jeg var på kl.3 holdet og Camilse på kl. 1 holdet. Men det meste af det var det samme :5up:

 

Et par gode ting fra igår:

 

- jeg havde en meget tændt terrierpige med der arbejde vild flot på trods af at taget var ved at lette på hallen- Lapturn fungerede super, selvom jeg ikke har trænet det læææænge og ikke tidligere har haft særlig meget succes med det (det er det Camilse også gør efter de 2 tuneller på videoen)- Jeg kunne backe fra en tunnel til anden uden problemer (Se Camilse's video)- Vi fik hjælp til tyskervendingerne. Det hjalp!!!! Endelig!!!

 

... Jeg har kæmpet med de skide tyskervendinger (og andre snævre vendinger) i 1 million år (føles det som om).

Igår mødte jeg endelige en instruktør der faktisk havde et redskab der hjalp - har godt nok prøvet maaaange ting! Mega optur!!!! Nu skal der bare trænes :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var på samme kursus som Camilse, igår :klap:Super kursus og sjov bane! Desværre har jeg ingen video, men jeg var meget begejstret for det hele.

Min bane var lidt anderledes ens Camilses et par steder - jeg var på kl.3 holdet og Camilse på kl. 1 holdet. Men det meste af det var det samme :5up:

 

Et par gode ting fra igår:

 

- jeg havde en meget tændt terrierpige med der arbejde vild flot på trods af at taget var ved at lette på hallen- Lapturn fungerede super, selvom jeg ikke har trænet det læææænge og ikke tidligere har haft særlig meget succes med det (det er det Camilse også gør efter de 2 tuneller på videoen)- Jeg kunne backe fra en tunnel til anden uden problemer (Se Camilse's video)- Vi fik hjælp til tyskervendingerne. Det hjalp!!!! Endelig!!!

 

... Jeg har kæmpet med de skide tyskervendinger (og andre snævre vendinger) i 1 million år (føles det som om).

Igår mødte jeg endelige en instruktør der faktisk havde et redskab der hjalp - har godt nok prøvet maaaange ting! Mega optur!!!! Nu skal der bare trænes :slem:

 

Det var bare så fedt... Min store optur er sådan set at hun ikke piller vanvittigt meget. For et halvt år siden havde hun lagt banen ned...

Link til indlæg
Del på andre sites

Første træning efter julen i går, og begge hunde arbejdede rigtig godt! Jeg havde en hundetræner fra nabobyen med derop for at kigge, hun havde efterlyst god agilitytræning i en facebook gruppe, så jeg tilbød at hun kunne komme med op og se hvordan min træner underviser, det var rigtig godt.

Sally fik 20 minutter og Dexter 40. Sally var ganske fin, men nok en lille smule træt efter en 8km canicross tur dagen før, hun er slet ikke i så god form som hun var sidste år. Dexter havde løbet de samme 8 km (og med noget mere træk/energi), men den dreng er jo ustoppelig :lol: Vi øvede nogle vendinger, som vi var startet på før jul, og jeg fik ros :mrgreen: for ikke at lave alle mine sædvanlige fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været til trææææning i aften!!! Såååå fedt at være i gang igen! Iso havde lidt af en fest indimellem, og var rigtigt ulydig, men hun var bare så glad og sød... :lun: Resten af tiden var hun bare dygtig, og jeg var som sædvanlig lidt for langsom hele tiden... :lol: Men måske ikke så underligt, jeg er virkelig ikke på toppen endnu efter forkølelse from hell, og det er også liiiidt tungt for mig at løbe med vintertøj, selv om det er det mest løbevenlige vintertøj jeg har haft til dato. Jeg trænger jo lissom til al hjælp jeg kan få... :lol: Gode, sjove og udfordrende baner, og vores træner fik mig til at prøve nogle ting som jeg normalt ikke plejer, og det fungerede faktisk rigtig godt. Er virkelig glad for min træner, han er god til at få sparket mig i røven så jeg tør prøve nogle ting jeg ikke selv tror jeg kan. Det er også rigtig fedt med en træner der ser at alle ikke kan bruge de samme løsninger, og hvor man kan mærke at han virkelig prøver at finde den rette løsning for Iso og jeg. :5up: (Labfan, fortæl ham nu ikke at jeg skamroser ham, det stiger ham bare til hovedet!!! Eller også laver han løbebaner til mig næste gang... :lol:)

 

Desværre blev Iso dårlig i bilen på vej hjem, og vi måtte stoppe på halvvejen. Dårlig mave... Forhåbentlig ikke noget, men lidt pylremor er man jo... Hun har ikke været ret meget ude i haven i dag, så muligvis har hun ikke gjort det hun skulle, og har så holdt sig lidt for længe - og så skal det jo pludselig bare ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...