Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Tak, jeg har ledt og ledt efter udtagelsesregler, men uden held :-)

 

Så hvis man på de bedste tre konkurrencerresultater kan blive blandt de 5 bedste i kredsen, så er man sikret en plads?

 

Pyh, det bliver nok ikke så nemt igen, da jeg har præcis tre konkurrencer i min egen kreds inden den sidste dato. Men meget rart at vide hvad der venter, hvis jeg scorer 3* 150 point :mrgreen:

 

Og du er i kreds 6, ikke? De ser ud til at ligge højt denne gang:-) Så I skal give den gas for at få en plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du er i kreds 6, ikke? De ser ud til at ligge højt denne gang:-) Så I skal give den gas for at få en plads.

 

Jeg synes, at C-hundene generelt giver den gas i år

 

Jo, vi er i kreds 6...måske man skulle overveje at flytte fx til kreds 3 :hmm:

 

Får self lidt langt til træning, men hvad gør man ikke for at komme med :slem:

 

Der er nogle enkelte hundeførere, som har dobbeltmedlemsskaber i to forskellige kredse.

I Esbjerg fik vi på et tidspunkt en forespørgsel fra en fynbo, som gerne ville være medlem af en klub i kreds 4. Vi sagde pænt nej tak for vi skal kunne stå inde for de hunde/hundeførere, som går til konkurrence i klubbens navn.

 

Men jeg kender flere klubber som tillader, at man ikke dukker op i klubben overhovedet, men stadig har en startbog for klubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Der er nogle enkelte hundeførere, som har dobbeltmedlemsskaber i to forskellige kredse.

I Esbjerg fik vi på et tidspunkt en forespørgsel fra en fynbo, som gerne ville være medlem af en klub i kreds 4. Vi sagde pænt nej tak for vi skal kunne stå inde for de hunde/hundeførere, som går til konkurrence i klubbens navn.

 

Men jeg kender flere klubber som tillader, at man ikke dukker op i klubben overhovedet, men stadig har en startbog for klubben.

 

For vores vedkommende skal der nok lidt mere end dobbelt-medlemsskab til, så det dropper vi bare :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan godt høre, nogen af jer er laaaaang oppe i klasserne. Så lidt gode råd vil være lækkert. Min krudtugle på 11 md. med alt hvad det indebærer. Idag var sit ikke så fedt som dæk og næste gang er det nok anderledes. Nå, men til spørgsmålet. Hvordan hulan får jeg fremadsendelse til at sidde der.

sit, jo det kan vi.

jeg kan også godt gå.

 

Jeg kan også godt nogle gange få lov at ligge en godbid på spanden.

og komme hen til hende. Men jeg sørger for at hendes fokus er på mig. Men for pokker når det endelig lykkedes at komme så langt. så når jeg at sige "Fr." og så er hun smuttet. så det sidste "emad" der er hun derhenne. afstanden er jo kort.

hva kan jeg gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan godt høre, nogen af jer er laaaaang oppe i klasserne. Så lidt gode råd vil være lækkert. Min krudtugle på 11 md. med alt hvad det indebærer. Idag var sit ikke så fedt som dæk og næste gang er det nok anderledes. Nå, men til spørgsmålet. Hvordan hulan får jeg fremadsendelse til at sidde der.

sit, jo det kan vi.

jeg kan også godt gå.

 

Jeg kan også godt nogle gange få lov at ligge en godbid på spanden.

og komme hen til hende. Men jeg sørger for at hendes fokus er på mig. Men for pokker når det endelig lykkedes at komme så langt. så når jeg at sige "Fr." og så er hun smuttet. så det sidste "emad" der er hun derhenne. afstanden er jo kort.

hva kan jeg gøre?

 

Cassi har ikke fået indlært sin fremadsendelse med nogen form for target. Jeg har kastet bold over hovedet på hende. Det er shapet ved at hun har stået ved siden af mig(jeg kræver ikke meget lydighed i starten) og når hun kigger frem mellem porten, har jeg kastet bolden. Efterhånden hæver jeg kravene til hunden, først skal den blot tage nogle får skridt frem mod porten, og så kræver jeg længere og længere afstand. Jeg vil gerne have at min hund har en tyrkertro på at løber den længe nok, så falder der en bold ned fra himlen til hende. Vi har indlært fremadsendelse op til 50 skridt på den måde(det kræver at man er god til at kaste lige, for at få det lige fremløb). Når den er rimmelig sikker i sit fremløb sætter jeg kommando på at sende den fremad. Og så begynder jeg at køre kontrol på. Hjemkaldet træner jeg separat. Afdækningen kan Cassi men er ikke super sikker i det, da vi ikke for alvor har trænet det.

 

Her er en video af startindlæringen med Calle da han var 7 måneder gammel. Mener det er fra første gang vi trænede.

[video=youtube;oq-DybL4nrM]

 

Og Cassis færdige fremadsendels(vi træner det måske engang hvert halve år, men hun har tydeligvis forstået at to hvide pinde=løb lige fremad)

 

Hvis jeg skulle bruge noget hunden skulle løbe frem mod, så ville jeg selv foretrække at bruge legetøj, men det afhænger af hunden. Og så ville jeg kun lade hunden se at der bliver lagt noget ud i startindlæringen, og så begynde at lægge det ud(ikke så langt, men så den lige akkurat ikke se det den løber ud til). Jeg ved ikke om jeg har forstået det korrekt, men hun kan finde på at smutte fra dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Hun sidder i sit. Og jeg går ud og ligger en godbid. Skal så gå tilbage til hende og sende hende afsted. Men hun ka finde på at smutte fra sin sit for at få godbidden. Men måske jeg bare skal ligge en tør kedelig kiks, så dem hun får af mig er bedre.

 

Jeg synes, du gør det sværere for jer end nødvendigt :-)

 

Har du prøvet at tage hende med derud, vende lynhurtigt rundt og så sende hende afsted på ganske kort afstand?

 

I min verden skal hunden være højmotiveret og det at sidde pænt og vente kan bevirke at motivationen fuser af. Dette sker hurtigt og derfor er hun også hurtigt ude af starthullerne.

 

Uden at have set det, lyder det for mig som at du kræver for meget af hende og det synes hun jo nok også selv, siden hun går før tid.

 

Det væsentlige for øvelsen er at løbe hurtigt lige frem og det er dette, der bør fokuseres på. Sit kan altid lægges på øvelsen.

 

Jeg synes rigtig godt om at kaste en kong i snor ud over hundens hoved, når den er i løb frem. Det giver tempo og et lige udløb - hvis man kan kaste lige.

 

Du kan evt. starte med at kaste en bold lidt frem, give signal til løb og derefter kaste kong'en ud over hende.

 

Jeg vil selv hellere holde en finger i sele/halsbånd for at holde min hund inde hos mig end jeg vil sætte den af. Det er vældigt belastende for hundekroppen at styrte frem fra siddende, så i min verden må det være nok at de lærer det og derefter at de udelukkende gør det i konkurrence.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med @Ninjamor, der er ingen grund til at have for meget lydighed på i starten. På samme måde kræver jeg heller ikke meget lydighed(dvs. sidde på plads) i træningen af feltsøg og rundering. Det skal være skide sjovt for hunden, så der er ingen grund til at lægge en dæmper på inden man overhovedet er startet. Min den yngste har meget lidt selvkontrol til trods for at han er fyldt to år, men hvis jeg kræver at han sætter sig på plads for at få lov til fx et feltsøg, så han er yderst motiveret for at gøre det netop fordi han får lov til at lave den næste øvelse som belønning, så jeg ville ikke være bekymret for at det kunne være svært at styre hundens lyst til at lave øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for for gode inputs. Og vi har ingen lydighed på i feltsøg. Det er bare super sjovt synes hun. Og hun kommer fint med det hun finder. For der teer hendes moar( mig) sig tosset hele vejen tilbage til hende. Den her har jeg bare haft svært ved at se, hvordan vi får den gjort sjov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skabt et runderingsmonster, som næsten kan sin bringselmelding (med løsbid) nu OG kan lade være med at stemple figuranten i skridtet :banan:

 

Så mangler vi bare de andre 7 øvelser :cool:

 

Tillykke - det sidste er noget især mandlige figuranten sætter stor pris på :mrgreen:

 

Status på vores B-sæson = vi kæmper stadig ude til konkurrence, selvom det går forrygende til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke - det sidste er noget især mandlige figuranten sætter stor pris på :mrgreen:

 

Status på vores B-sæson = vi kæmper stadig ude til konkurrence, selvom det går forrygende til træning.

 

Ja, sjovt nok står de mandlige figuranter på holdet så underligt med siden til når Simba kommer løbende mod dem, men det er forhåbentlig slut nu :mrgreen::engel:

 

Hvad gør hunden anderledes til konkurrencer? Gør du noget anderledes til konkurrencerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, sjovt nok står de mandlige figuranter på holdet så underligt med siden til når Simba kommer løbende mod dem, men det er forhåbentlig slut nu :mrgreen::engel:

 

Hvad gør hunden anderledes til konkurrencer? Gør du noget anderledes til konkurrencerne?

 

Jeg er ikke særlig god til at gå til konkurrence med hende.

De sidste par gange har jeg dog været meget bevist om, at vi skal have en fest i stuedressuren. Det har hjulpet lidt, men det bliver aldrig favoritøvelserne.

 

Til gengæld går hun nogle supergode spor - også til konkurrence.

 

"Sjovt" at jeg skal have det sådan med hende. Med Liva har jeg ingen problemer overhovedet - hverken i rally eller lydighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dagens spor:

 

image.jpg

 

800 m, 9 genstande, knæk, spidser og buer.

 

Jeg er nok så småt ved at indstille mig på en længere skadespause, så vi må få det bedste ud af det. Lange spor og en smule stuedressur er vist hvad vi kommer til at trækkes med de næste mange måneder.

 

Efter sporet fandt jeg et stykke græs som vi aldrig har været på før. Jeg tog hende ud af bilen og trænede lidt fvf og trekombination. Det sidste gik fint, men fvf var helt som til konkurrencer - noget værre hø! Godt at vide, for når vi går på kendte steder, går hun rigtig lækkert. Det er så helt sikkert noget der skal trænes i den næste tid, så det er med at finde nye steder og så få det trænet.

 

Sporet gik so-so. Vi kom rundt, men der var nogle skønhedsfejl. Det var heller ikke det nemmeste areal - meget vekslende højde på kornet, knastør jord og en strid vind. Men hun arbejdede fint i godt 18 minutter, så hun var ret flad bagefter:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Wuuup wuuup. Nu fungerer vores fremadsendelse som jeg gerne vil. Nu skal der noget sikkerhed på. Tricket. Mor her, har bedre godbidder end den tørre kiks der er blevet lagt derude. Ja, det er vel en lab. Hvor er den bedste mad henne.

 

Dejligt når det kan lykkes! Må jeg spørge hvordan du træner den? Altså ud over at jeg kan forstå at det er med en godbid ude mellem pindene:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da. Jeg har en spand vendt på hovedet. Og der ligger jeg en godbid. Vi gik tilbage til hvor hun var med ude og ligge godbidden på spanden. Hun er så i snor. Så går vi tilbage ml. 2 pinde. Hvor hun er på plads og så får en fremad kommando. Der gjorde vi nogle gange. Og nu kan hun sidde ml. Pindene mens jeg selv går ud og ligger godbidden på spanden og går tilbage til hende. Så får hun stadig en godbid, for at der er en bonus for at blive siddende og så er en fremad kommando. Når hun har spist godbidden på spanden får hun et her og kommer hen og sidder foran og endnu en godbid og ros. Masser af glad dejlig fjollet ros.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

I dag er der tre uger til vores første konkurrence :shock:

 

Jeg er ikke sikker på at vi bliver 100 % klar, men hvis vi er for langt fra, må vi melde fra.

Lydighedsøvelserne er sådan rimeligt på plads, med undtagelse af lineføring, det går godt når vi går, når vi løber må det betyde at vi leger :mrgreen:

Runderingen er der næsten, MEN vi har lidt svært ved at gå fra løsbid til bringsel. Eller rettere han har lidt svært ved ikke bare at tage bringlset i munden hele tiden. Det arbejder vi på og håber vi når det inden den 17. august.

 

I feltsøget er han ret dygtig: han søger, finder, samler op og kommer tilbage og afleverer genstanden.Men han holder sig ikke nødvendigvis indenfor feltet og hvis jeg kalder på ham når han kommer udenfor kommer han helt hjem til mig, hvilket ikke er meningen.

Måske er det hans søgemønster jeg skal arbejde med, han søger sådan lidt kaotisk.

Sådn ca samme søgemønster som vores robotstøvsuger (og jeg har ikke de der afstandsting til Simba).

Hvordan har i lært jeres hunde øvelsen og ønsker i et bestemt søgemønster, eller må de søge frit i feltet?

Tænker at det måske er smart at lærehunden et mere systematisk søgemønster, så man er sikker på at få afsøgt hele feltet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo flere momenter i søget, og de store træk har du fint styr på. Mht. at blive inde i feltet, er der to vigtige ting hunden skal lære. Dels skal han lære "omkring", dels at være i feltet hvor der er fært.

 

Omkring har jeg indlært ved at gå med hunden i løs line, vende 180 grader og sige "omkring". Derefter laves den når hunden er fri af linen. Efter ca. 50 vendinger sidder den i skabet.

 

At hunden bliver i feltet, kommer naturligt når den har lært "omkring". Når den er længere end 3-5 meter fra feltet, får den en "omkring", og roses når den igen er inden for feltet.

 

Husk at det er ok at opmuntre hunden imens den søger! Jeg bruger "super" til at rose/opmuntre når hun søger godt inden for feltet, og "dygtig" når hun kommer med en genstand. Det er rigtig vigtigt at kunne rose sin hund imens den arbejder væk fra føreren. Når der skal arbejdes med fremadsendelse, spor og eftersøgning, er det nødvendigt at fortælle hunden når den gør det rigtige:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo flere momenter i søget, og de store træk har du fint styr på. Mht. at blive inde i feltet, er der to vigtige ting hunden skal lære. Dels skal han lære "omkring", dels at være i feltet hvor der er fært.

 

Omkring har jeg indlært ved at gå med hunden i løs line, vende 180 grader og sige "omkring". Derefter laves den når hunden er fri af linen. Efter ca. 50 vendinger sidder den i skabet.

 

At hunden bliver i feltet, kommer naturligt når den har lært "omkring". Når den er længere end 3-5 meter fra feltet, får den en "omkring", og roses når den igen er inden for feltet.

 

Husk at det er ok at opmuntre hunden imens den søger! Jeg bruger "super" til at rose/opmuntre når hun søger godt inden for feltet, og "dygtig" når hun kommer med en genstand. Det er rigtig vigtigt at kunne rose sin hund imens den arbejder væk fra føreren. Når der skal arbejdes med fremadsendelse, spor og eftersøgning, er det nødvendigt at fortælle hunden når den gør det rigtige:-)

 

Jeg tror egentlig allerede han kan en omkring, han kan sendes omkring en pind/flagstang/lygtepæl/agilityspring-vinge, men hvis der ikke er noget og jeg kommer til at give signalet, vender han bare omkring. Det må lige testes :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget har du gjort ud af at det har været godt med fært i feltet? For hvis der har været godt med fært hele tiden så burde han jo have betinget færten med at det er der han finder genstanden.

 

Jeg kan ikke rigtig hjælpe med det, da det er kommet helt naturligt for begge mine. Mht. At bruge kommandoer, så foretrækker jeg at lade mine arbejde selv. Cassi bliver meget nemt påvirket ved at blive kommanderet rundt med og bliver passiv, så den eneste kommando hun får er ud, når hun søger hen til mig for at få hjælp.

 

Calle får sin søge kommando og så arbejder han ellers.

 

Hvor langt kommer han udenfor feltet? Og hvad sker der hvis ikke du siger noget, søger han så ind i feltet igen? For hvis det er tilfældet, så ville jeg nok lade ham selv finde ind igen, hvis han altså ikke kommer for langt ud. Det primære i øvelsen er netop selvstændighed for søget.

 

Mht. Bringselsmeldingen.... Har du forsøgt at lade ham løbe med det spændt op så han ikke kan få fat i det og i stedet melder på løsbid. Jeg mener forøvrigt at Morten Egtved har lavet nogle videoer omkring netop det at afhjælpe for tidlig melding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom Camilse lader jeg som regel også bare mine arbejde uden at sige for meget.

 

Nogen gange kan det være nødvendigt at komme udenfor feltet for at komme ud og "fange færten" og så arbejde sig ind i feltet igen. Hvis genstanden f.eks. ligger nede ved højre bagstolpe og der er sidevind fra venstre, så skal hunden ud over kanten af feltet for at få færten.

 

Så længe hunden arbejder, ville jeg holde min bøtte og lade den arbejde.

 

C- (og tildels B-)feltet er så lille, at det ikke kan undgås, at de kommer uden for - især hvis det blæser sig lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...