Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Den sidste del lyder rigtig fornuftig:5up:

 

Personligt ville jeg nok vente til efteråret med en konkurrence, dels fordi i begge får lidt mere stabilitet, dels fordi hunden er det ældre. Hvis nu det går helt i ged allerede nu, så er der en risiko for at det vil sidde i jer begge. Har i ikke en klubkonkurrence i efteråret?

 

Det er skam også noget jeg har haft i tankerne. Loui er inde i en forholdsvis rolig periode og det er gået stærkt fremad de sidste par måneder. Vores forventninger til konkurrencen er hygge og erfaring. Og jeg føler intet pres til at skulle leve op til noget som helst. Samtidig har jeg overvejet hvad der skulle kunne gå galt til konkurrencen som vil kunne sætte spor i os, og som ikke ville kunne gå galt til en almindelig træningsaften. Og der har jeg ikke rigtigt kunne finde noget. Så nu vil vi prøve denne her på hjemmebane. Og hvis vi ikke får oprykning, så ud og prøve en enkelt eller 2 til efteråret.

 

Hvis du ikke føler for at skulle op i B allerede fra næste år, så lad hunden blive hjemme og tag den evt. med ud og kig på til konkurrencer. du kan jo fint arbejde lidt med øvelserne ude i byen.

 

Vi har været ude og se masser af konkurrencer. Både mig og hunden. Men konkurrence erfaringen kommer ikke af at kigge på, men ved at deltage efter min mening. Og jeg mener ikke at jeg bør holde mig fra at deltage, bare fordi jeg ikke vil rykke op. Eller er det ilde set?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam også noget jeg har haft i tankerne. Loui er inde i en forholdsvis rolig periode og det er gået stærkt fremad de sidste par måneder. Vores forventninger til konkurrencen er hygge og erfaring. Og jeg føler intet pres til at skulle leve op til noget som helst. Samtidig har jeg overvejet hvad der skulle kunne gå galt til konkurrencen som vil kunne sætte spor i os, og som ikke ville kunne gå galt til en almindelig træningsaften. Og der har jeg ikke rigtigt kunne finde noget. Så nu vil vi prøve denne her på hjemmebane. Og hvis vi ikke får oprykning, så ud og prøve en enkelt eller 2 til efteråret.

 

 

 

Vi har været ude og se masser af konkurrencer. Både mig og hunden. Men konkurrence erfaringen kommer ikke af at kigge på, men ved at deltage efter min mening. Og jeg mener ikke at jeg bør holde mig fra at deltage, bare fordi jeg ikke vil rykke op. Eller er det ilde set?

 

Det er slet ikke ilde set, og med de få der stiller op i C i år, er der nok ingen der bliver sure over en ekstra hund.

 

Hvis du vitterligt tager det som træning, og stadig roser og hjælper hunden som i træning, og du ikke lader dig påvirke af stemningen, så er skaden nok ikke så stor. Men tro mig, erfaring er meget sjovere at samle på når det går godt:blink: En enkelt konkurrence nu, halvandet år inden du forhåbentlig skal til DM, betyder absolut intet i dén henseende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan fortælle mig om der findes noget skriftligt vedr. DcH's træningsmetoder? Altså, jeg ved godt det med at det skal være positivt, og med respekt for hunden osv. Det jeg har brug for er en beskrivelse af de enkelte træningsmoduler, hvad man gør, og især hvad man ikke må gøre. Jeg har kigget i årbogen, men der står ikke noget ned i detaljer.

Eller er der nogen af alle jer, der har træneruddannelse, der kan hjælpe mig?

 

Mit problem er, at min træner pludselig har fået den idé, at jeg (og et par andre på holdet) ikke må træne rundering som vi gør :shock:. Det er jeg rigtig ærgerlig over, da jeg endelig har fået gang i det store skrummel - og han elsker pludselig at rundere.

 

På opfordring fra mange her på HF har jeg forsøgt at vende billedet, sådan at figuranten er det sjoveste i verden - og jeg har fundet en figurant, som er hammer god til det.

Han starter ham op med leg med en bidepølse, hvorefter han løber ud og stiller sig. Når Sinus er løbet ud til ham og har gøet (tit meget længe, hvor han før slet ikke gad gø overhovedet) får han så igen bidepølsen som belønning, og de/vi leger trækkeleg til den store guldmedalje.

Men nu er bidepølsen pludselig blevet det store issue…. Og da jeg bad om en forklaring på hvorfor den ikke må bruges fik jeg beskeden ”at det bruger vi ikke i DcH” :stupid:

 

Personligt tror jeg jo at det handler om en træner, der ikke har formået at få min hund til at rundere, og nu har en udefrakommende løst problemet over ganske kort tid. Så der er gået personfnidder og politik i det.

Derfor vil jeg gerne se det på tryk, at det ikke er metoder man bruger i DcH....

 

Som jeg tidligere har givet udtryk for, så er jeg frustreret mht. min træner....

Er det OK at træner bare pakker sammen og forlade træningen, fordi vi er nogle,der ikke liiiige ønsker at gøre som han siger? Han VIL bare ikke erkende at hans metoder ikke virker :vedikke:

 

Situationen i dag er, at jeg gir udtryk for at jeg VIL træne rundering som jeg plejer, og så den ligner en konkurrence så meget som muligt. Da der er kort tid til næste konkurrence vil jeg nødigt ha' nye ideer ind i hovedet på Sinus.

Vi er 4 til træning, hvoraf de 3 ønsker en anden måde end træner gerne vil ha' (fordi det er den eneste han kan...) så efter den første har runderet med sin hund, pakker træner sammen og går - så står vi 3 tilbage :shock:

Vi kan sagtens hjælpe hinanden, men hvordan ville I takle situationen?

Jeg har jo ligesom betalt for at gå på et hold med en træner, og ikke for at selvtræne med de andre "sorte får".,.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg tidligere har givet udtryk for, så er jeg frustreret mht. min træner....

Er det OK at træner bare pakker sammen og forlade træningen, fordi vi er nogle,der ikke liiiige ønsker at gøre som han siger? Han VIL bare ikke erkende at hans metoder ikke virker :vedikke:

 

Situationen i dag er, at jeg gir udtryk for at jeg VIL træne rundering som jeg plejer, og så den ligner en konkurrence så meget som muligt. Da der er kort tid til næste konkurrence vil jeg nødigt ha' nye ideer ind i hovedet på Sinus.

Vi er 4 til træning, hvoraf de 3 ønsker en anden måde end træner gerne vil ha' (fordi det er den eneste han kan...) så efter den første har runderet med sin hund, pakker træner sammen og går - så står vi 3 tilbage :shock:

Vi kan sagtens hjælpe hinanden, men hvordan ville I takle situationen?

Jeg har jo ligesom betalt for at gå på et hold med en træner, og ikke for at selvtræne med de andre "sorte får".,.

 

Sikke da en klaphat

Jeg ville tage en stille og rolig snak med klubbens træningsleder om situationen

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er slet ikke ilde set, og med de få der stiller op i C i år, er der nok ingen der bliver sure over en ekstra hund.

 

Hvis du vitterligt tager det som træning, og stadig roser og hjælper hunden som i træning, og du ikke lader dig påvirke af stemningen, så er skaden nok ikke så stor. Men tro mig, erfaring er meget sjovere at samle på når det går godt:blink: En enkelt konkurrence nu, halvandet år inden du forhåbentlig skal til DM, betyder absolut intet i dén henseende.

 

Det bliver absolut som en gang træning.

 

Jeg vil jo blive påvirket af stemningen, som bl.a. er det vi skal have erfaring med. Men jeg bliver hverken hård eller frustreret, hvis øvelser ikke sidder i skabet. Vi tager det som det kommer og så må vi blive trukket for alle de ting, som jeg gør, hvis det bliver nødvendigt at hjælpe Loui ekstra.

 

Og selvfølgelig vil det være sjovere, hvis det går godt. Og hvis vi ar en god dag, vil det også det. Men jeg tror også vi måske vil lære mere, hvis ikke det hele går som planlagt. Men nu prøver vi. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg tidligere har givet udtryk for, så er jeg frustreret mht. min træner....

Er det OK at træner bare pakker sammen og forlade træningen, fordi vi er nogle,der ikke liiiige ønsker at gøre som han siger? Han VIL bare ikke erkende at hans metoder ikke virker :vedikke:

 

Situationen i dag er, at jeg gir udtryk for at jeg VIL træne rundering som jeg plejer, og så den ligner en konkurrence så meget som muligt. Da der er kort tid til næste konkurrence vil jeg nødigt ha' nye ideer ind i hovedet på Sinus.

Vi er 4 til træning, hvoraf de 3 ønsker en anden måde end træner gerne vil ha' (fordi det er den eneste han kan...) så efter den første har runderet med sin hund, pakker træner sammen og går - så står vi 3 tilbage :shock:

Vi kan sagtens hjælpe hinanden, men hvordan ville I takle situationen?

Jeg har jo ligesom betalt for at gå på et hold med en træner, og ikke for at selvtræne med de andre "sorte får".,.

 

Betalt eller ej, hvis jeg var utilfreds med de måde træningen foregik på og træneren ikke tog det til efterretning, så ville jeg pakke mine ting og ikke komme igen. Jeg ville måske lige vende det med den træningsansvarlige og forklare hvorfor. Det skal være sjovt at gå til træning, og hvis man gang på gang bliver frustreret, så er det ikke sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi har været ude og se masser af konkurrencer. Både mig og hunden. Men konkurrence erfaringen kommer ikke af at kigge på, men ved at deltage efter min mening. Og jeg mener ikke at jeg bør holde mig fra at deltage, bare fordi jeg ikke vil rykke op. Eller er det ilde set?

 

Nu er jeg modstander af at læse mellem linjerne, så når det ikke står skrevet at man har været ude og se på konkurrencer, så er det svært at vide :blink:

 

jeg ville se på det sådan her, hvad nu hvis du er så "heldig" at hunden arter sig og laver +110? Så er der altså lang tid til næste år. Men tager du dem i efteråret, så vil pausen og den erfaring du og hunden får være mere ny, når I rammer foråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Betalt eller ej, hvis jeg var utilfreds med de måde træningen foregik på og træneren ikke tog det til efterretning, så ville jeg pakke mine ting og ikke komme igen. Jeg ville måske lige vende det med den træningsansvarlige og forklare hvorfor. Det skal være sjovt at gå til træning, og hvis man gang på gang bliver frustreret, så er det ikke sjovt.

 

Jeg er egentlig enig med dig, og det ville også være det nemmeste. Problemet er bare "Hvor går jeg så hen og træner?" Og jeg/vi har undesøgt mulighederne for at flytte til et andet hold, men den mulighed er ikke eksisterende pt. især ikke fordi vi jo er flere der har problemer med den træner.

Vi har endda forsøgt at få sat træneren af holdet og få en anden, men der er heller ikke muligt, desværre - for det ville jo være det nemmeste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg tidligere har givet udtryk for, så er jeg frustreret mht. min træner....

Er det OK at træner bare pakker sammen og forlade træningen, fordi vi er nogle,der ikke liiiige ønsker at gøre som han siger? Han VIL bare ikke erkende at hans metoder ikke virker :vedikke:

 

Situationen i dag er, at jeg gir udtryk for at jeg VIL træne rundering som jeg plejer, og så den ligner en konkurrence så meget som muligt. Da der er kort tid til næste konkurrence vil jeg nødigt ha' nye ideer ind i hovedet på Sinus.

Vi er 4 til træning, hvoraf de 3 ønsker en anden måde end træner gerne vil ha' (fordi det er den eneste han kan...) så efter den første har runderet med sin hund, pakker træner sammen og går - så står vi 3 tilbage :shock:

Vi kan sagtens hjælpe hinanden, men hvordan ville I takle situationen?

Jeg har jo ligesom betalt for at gå på et hold med en træner, og ikke for at selvtræne med de andre "sorte får".,.

 

Jeg syntes det er lidt en svær en.

 

Der er ingen tvivl om, at den gældende træner er snæversynet og ikke egner sig som træner ud fra hvad du har skrevet.

Samtidig arbejder han frivilligt og hvis han ikke tror på jeres træningsmetode, så kan han ikke hjælpe jer.

Men jeg mener i skal tage det op med jeres træningsudvalg, eller hvad i har der søger for trænerer. Så i enten kan få en anden træner eller komme på et andet hold. Og så må de tage stilling til om han fortsat skal være træner i klubben.

 

Det med at du har betalt for at gå på hold med en træner, syntes jeg er lidt en forkert holdning til situationen. DCH er en forening, som kun kan overleve ved at medlemmerne tager del i arbejdet. Det man betaler for, er at være medlem af denne forening. Foreningen stiller så frivillige træner til rådighed til at træne nogle hold. Og det har i fået. At i ikke ønsker at følge den træners metoder ligegyldig grund, skal i så tage op med jeres klub for at finde en løsning i alle kan være tilfreds med.

 

 

Edit. Havde ikke set dit nyeste indlæg, at i havde prøvet det jeg har foreslået. Så har jeg desværre ikke nogle gode ideer. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg modstander af at læse mellem linjerne, så når det ikke står skrevet at man har været ude og se på konkurrencer, så er det svært at vide :blink:

 

jeg ville se på det sådan her, hvad nu hvis du er så "heldig" at hunden arter sig og laver +110? Så er der altså lang tid til næste år. Men tager du dem i efteråret, så vil pausen og den erfaring du og hunden får være mere ny, når I rammer foråret.

 

Jeg tror heller ikke jeg havde skrevet det mellem linjerne. :blink:

 

Det kan du selvfølgelig have ret i og er ikke noget jeg har haft tænkt over. Nok fordi jeg ikke rigtigt tror på det. Men vi har i november måned en klub konkurrence, hvor vi kan stille op i en klasse der er ligesom C, bare uden rundering og frit søg. Så under alle omstændigheder, kan vi få lidt træning der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at du har betalt for at gå på hold med en træner, syntes jeg er lidt en forkert holdning til situationen. DCH er en forening, som kun kan overleve ved at medlemmerne tager del i arbejdet. Det man betaler for, er at være medlem af denne forening. Foreningen stiller så frivillige træner til rådighed til at træne nogle hold. Og det har i fået. At i ikke ønsker at følge den træners metoder ligegyldig grund, skal i så tage op med jeres klub for at finde en løsning i alle kan være tilfreds med.

Men alligevel - har jeg ikke en træner, behøver jeg slet ikke være medlem af DcH! Hvis jeg bare skal mødes med nogle andre hundeejere og selvtræne, så kan jeg jo gøre det alle steder... :vedikke:

 

Edit. Havde ikke set dit nyeste indlæg, at i havde prøvet det jeg har foreslået. Så har jeg desværre ikke nogle gode ideer. :confused:

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig enig med dig, og det ville også være det nemmeste. Problemet er bare "Hvor går jeg så hen og træner?" Og jeg/vi har undesøgt mulighederne for at flytte til et andet hold, men den mulighed er ikke eksisterende pt. især ikke fordi vi jo er flere der har problemer med den træner.

Vi har endda forsøgt at få sat træneren af holdet og få en anden, men der er heller ikke muligt, desværre - for det ville jo være det nemmeste.

 

Den sidste mulighed er jo at skifte klub.

 

Da jeg startede i DCH i sin tid, startede jeg i den lokale klub. Der var hvalpehold 1 og 2, et fortsætterhold og så noget de kaldte konkurrencehold, som vist mest var det hold, hvor trænerne trænede.

Efter hvalpetid sad jeg bare fast på fortsætterholdet. Jeg nævnte flere gange, at jeg gerne ville videre og hvad der skulle til - og fik bare at vide, at når min hund ikke kunne stå (den øvelse havde hun svært ved som helt ung) skulle jeg blive hvor jeg var. Ikke noget med at hjælpe mig med løsninger til problemet med stå'en.

 

Jeg valgte simpelthen at skifte klub til en klub, som er noget mere konkurrenceminded. I løbet af et par træningsgange havde vi knækket koden til stå'en og Liva kunne rykke videre.

Nu 5 år efter har hunden været til 3 DM'er i rally ...

 

Det er frivilligt arbejde i DCH og kan det ikke lykkes med en god snak med træneren, så må man søge derhen, hvor de har det, man søger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sidste mulighed er jo at skifte klub.

 

Da jeg startede i DCH i sin tid, startede jeg i den lokale klub. Der var hvalpehold 1 og 2, et fortsætterhold og så noget de kaldte konkurrencehold, som vist mest var det hold, hvor trænerne trænede.

Efter hvalpetid sad jeg bare fast på fortsætterholdet. Jeg nævnte flere gange, at jeg gerne ville videre og hvad der skulle til - og fik bare at vide, at når min hund ikke kunne stå (den øvelse havde hun svært ved som helt ung) skulle jeg blive hvor jeg var. Ikke noget med at hjælpe mig med løsninger til problemet med stå'en.

 

Jeg valgte simpelthen at skifte klub til en klub, som er noget mere konkurrenceminded. I løbet af et par træningsgange havde vi knækket koden til stå'en og Liva kunne rykke videre.

Nu 5 år efter har hunden været til 3 DM'er i rally ...

 

Det er frivilligt arbejde i DCH og kan det ikke lykkes med en god snak med træneren, så må man søge derhen, hvor de har det, man søger.

Meget enig bortset fra at man jo kunne tilbyde selv at blive træner;) alle klubber mangler gode trænere, det er sjovt og givende at lære fra sig og så får man jo indflydelse på hvad og hvordan der trænes;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig bortset fra at man jo kunne tilbyde selv at blive træner;) alle klubber mangler gode trænere, det er sjovt og givende at lære fra sig og så får man jo indflydelse på hvad og hvordan der trænes;)

 

Enig, men på det tidspunkt stod jeg med min første hund på lige godt 1 år.

Jeg havde overhovedet ikke erfaring nok til at gå i gang med en træneruddannelse.

 

Den tog jeg først for et par år siden, hvor jeg selv følte, at jeg begyndte at have noget erfaring at dele ud af.

Jeg elsker at være træner (har mit eget rallyhold).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke jeg havde skrevet det mellem linjerne. :blink:

 

Det kan du selvfølgelig have ret i og er ikke noget jeg har haft tænkt over. Nok fordi jeg ikke rigtigt tror på det. Men vi har i november måned en klub konkurrence, hvor vi kan stille op i en klasse der er ligesom C, bare uden rundering og frit søg. Så under alle omstændigheder, kan vi få lidt træning der.

 

Det skriver jeg nu heller ikke du gør :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at du har betalt for at gå på hold med en træner, syntes jeg er lidt en forkert holdning til situationen. DCH er en forening, som kun kan overleve ved at medlemmerne tager del i arbejdet. Det man betaler for, er at være medlem af denne forening.

 

Det er ikke helt korrekt - der er self lidt forskel på hvordan de forskellige lokalforeninger skruer det sammen, men foruden lands og kreds (og er betalingen for at man er medlem af DcH) så betaler man et træningsgebyr for at gå på hold, og for at der står en træner til rådighed!

At trække jamen det er frivilligt arbejde kortet er simpelthen for lausiet (staves?) hundeførerne betaler for denne træning og så er det altså trænernes og træningsudvalget, herunder træningslederens ansvar at hundeførerne får det de har betalt for!

 

Det er ganske enkelt det samme jeg forventer når jeg går til babysvømning med min datter, så forventer jeg den rette undervisning, ellers kunne jeg lige så godt svømme med hende uden at være på hold, det behøver jeg ikke betale for i dyre domme!

 

Edit: det lød hårdere end tiltængt :)

 

Til hofferne så synes jeg I skal fortsætte med at ligge pres på træningsudvalget, jeg ved godt I har gjort det en gang og snakker for døve øre, men så må I gå videre til bestyrelsen og I må blive ved til I bliver hørt, det er bare ikke i orden at en træner ikke vil hjælpe!

 

Jeg kan godt forstå ham at det er træls at stå med nogen hundefører der ikke gider gøre som man siger, så vil jeg som træner nok også pakke og gå, men når træneren ikke en gang vil kigge på hvordan man ellers kan træne det når det der nu stilles an ikke virker, så det bare ikke godt nok!

 

jeg føler mig virkelig priviligeret med vores trænere, men de kan også bruge en hel uge på at tænke over hvordan de griber lige den hund an hvis det ikke fungere på den måde træningssituationen er stillet op, så den bliver stillet så korrekt op som muligt til hver enkelt hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke jeg havde skrevet det mellem linjerne. :blink:

 

Det kan du selvfølgelig have ret i og er ikke noget jeg har haft tænkt over. Nok fordi jeg ikke rigtigt tror på det. Men vi har i november måned en klub konkurrence, hvor vi kan stille op i en klasse der er ligesom C, bare uden rundering og frit søg. Så under alle omstændigheder, kan vi få lidt træning der.

 

Go for it!! :)

og så tag klubkonkurrencen til vinter hjemme!

Kan forstå det er på hjemmebane og det er altid et godt sted at starte sin debut :)

 

hvorfor er der egentlig ikke rundering og fritsøg? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote name=Ninkamus;1410227

Til hofferne så synes jeg I skal fortsætte med at ligge pres på træningsudvalget' date=' jeg ved godt I har gjort det en gang og snakker for døve øre, men så må I gå videre til bestyrelsen og I må blive ved til I bliver hørt, det er bare ikke i orden at en træner ikke vil hjælpe!

 

Jeg kan godt forstå ham at det er træls at stå med nogen hundefører der ikke gider gøre som man siger, så vil jeg som træner nok også pakke og gå, men når træneren ikke en gang vil kigge på hvordan man ellers kan træne det når det der nu stilles an ikke virker, så det bare ikke godt [/quote]

 

Det hjælper bare ikke at lægge pres, når der ikke er alternative løsninger - desværre!

 

Og så er det jo ikke sådan at han står med en håndfuld hundeførere, der ikke gider gøre som han siger. Problemet er jo at han ikke har bud på hvordan vi skal gøre, og ikke vil acceptere at vi selv har fundet løsningen. I stedet for at synes det er fint, så går han imod og lægger forbud mod at bruge metoden - til trods for den er brugt alle andre steder udenfor DcH Hvidovre.....

Samtidig forventer/(kræver) han vi stiller til konkurrencer til trods for hundene ikke udfører diverse af øvelserne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjælper bare ikke at lægge pres, når der ikke er alternative løsninger - desværre!

 

Og så er det jo ikke sådan at han står med en håndfuld hundeførere, der ikke gider gøre som han siger. Problemet er jo at han ikke har bud på hvordan vi skal gøre, og ikke vil acceptere at vi selv har fundet løsningen. I stedet for at synes det er fint, så går han imod og lægger forbud mod at bruge metoden - til trods for den er brugt alle andre steder udenfor DcH Hvidovre.....

Samtidig forventer/(kræver) han vi stiller til konkurrencer til trods for hundene ikke udfører diverse af øvelserne!

 

Jeg er helt på din side i det her, men det må være frustrende at stå som træner med nogen hundefører der vil gøre tingene på deres måde, når man ikke er enig i dette (hvis vi lige vender den om).

 

Jo jeg synes I skal ligge pres på, det drejer sig ikke nødvendigvis om alternative løsninger! Sådan noget som at træneren bliver kaldet til en samtale! Ingen skal presses ud i konkurrence hvis de ikke er klar, og om man er klar drejer sig ikke om øvelser til 5 eller 10 point, det drejer sig også om mental parathed ikke bare hos hund men også hos fører! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
HOV- så blev vi B-hund i dag :banan: :banan:med en fin 1. plads igen, og 144,35 point! :klap:

 

Sjovt som det hele har flasket sig siden jeg besluttede at vi ikke skulle rykke op i år ..... :hmm:

 

Tillykke - og sådan nogle fine point kommer I da over og besøger os til DM i september :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

:banan: Lillebror træner jo ikke vanvittig meget lydighedsøvelserne fra DcHprogrammet. Og jeg ved ikke helt hvorfor jeg besluttede mig for at træne det i dag, måske var det fordi jeg havde brug for at lave noget andet. Planen var egentlig at jeg endelig skulle igang med sportræningen, men havde ikke fået sporpindene med.

Han fik lov til at starte med at blive i bilen, mens Cassi lavede feltsøg, og så blev det hans tur. Han har kun prøvet det for alvor to gange før, så han får stadig lov til at se tingene blive lagt ud. Og han er bare så tændt på det og super hurtig. Første gang skulle han lige tage en tur med genstanden, og de efterfølgende gange havde jeg så det bedste pibedyr at bytte med og da han opdagede det, så kom der godtnok fart på afleveringen. Åh, han er så sød.

 

han fik så lov til at lave lidt stå og dæk under gang, øvelser han mestre væsentligt bedre end Cassi. Tilgengæld så har vi ikke helt fundet løsningen på vores fri ved fod. Han er nok så opmærksom inden vi tager det første skridt, og når vi så går frem dykker han de første tre fire skridt og går så med fin kontakt(jeg skal bare passe på jeg ikke falder over ham, for han er bare fløjtende ligeglad med at blive trådt på og går MEGET tæt, det er jo fint, for det er det jeg har frem mod, men han har så lidt styr på hvor han går henne af og til, så det er tæt på at ende i kaos!). Nå, men vi må gå et par skridt tilbage og arbejde med vores opstart til det fri ved fod, men sammenlignet med hvor han var for en måned siden, så har han da lavet kvantespring.

 

Og så til det der var grunden til min :banan:

Som afslutning fik han lov til at arbejde lidt med apporten. Apportbukken har noget mystisk over sig for Calle. Jeg tror det har noget at gøre med at han så sjældent arbejder med den og at han ALDRIG har haft den for sig selv. I hvert fald så er han bare KLAR når den kommer frem. Det har også resulteret i at vi endnu ikke har arbejdet med kastet, for han kan blive siddende når jeg kaster noget. De sidste par dage har vi så arbejdet en del med selvkontrol og det at vælge ting fra, når han får kommandoen leave it. Så jeg valgte at teste kommandoen af på noget han virkelig gerne vil have. Så jeg kastede apporten(kun en meter fra os) og der er ingen tvivl om at havde han ikke fået kommandoen, så var han smuttet afsted. Men han blev siddende som den lille artige hund han kan være i ganske sjældne øjeblikke. Og så gentog vi det et par gange, dog uden han fik lov til at hente den og den blev kastet længere og længere ud. Og ikke eneste gang flyttede han på sig. Tilsidst var det ikke nødvendigt med kommandoen, og han fik så en tur hvor han fik lov at hente sin apport(og ufatteligt nok kom han susende tilbage med den, nu skal vi så lære at aflevere den siddende, for den nød har vi endnu ikke knækket). Som sidste forsøg kastede jeg den igen og han fik sin kommando, som han så fint efterkom. Det lyder måske ikke er spor meget, men med en lille Calle der ikke har den mindste smule selvkontrol, så er det altså noget af en præstation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...