Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Fnis, Cassi demonstrerede i den grad at de ting der virkelig sidder på rygradden, dem kan man ALTID, mens man skal vedligeholde det der ikke helt fungerer. Prinsessen fik lov til at rundere, og hun kan bare ikke med sit bringsel på, hun går to tre meter ud og kigger så på mig som om hun intet fatter. Tager man det af, så glider det hele som smurt.

 

Nå, om hun kan med bringsel på er jo ligegyldigt, for hun skal ikke ud til konkurrence, så hun får bare lov til at løbe med sit løsbid. Og for søren hvor nød hun det. Det er faktisk lidt ærgerligt at man ikke har tiden til at gøre sig mere i den øvelse. Ikke fordi det skal bruges til noget, men fordi jeg ved hvor fedt hun synes det er at blive sluppet løs i en skov og så drøne ud for at finde en der gemmer sig. Og nej hvor det super sjovt at se hendes lille hop, når hun har afleveret sit løsbid og skal vise vej til figuranten(her har hun så ikke line på, jeg mener, hvorfor skulle vi det når hun synes det super sjovt at løbe ud til figuranten).

 

Vi sluttede af med at lave rundering på min taske og hun kørte den fem gange og satte ikke sit tempo ned det mindste. Men OK, nu har hun jo en kuldbror der blev nr. 4 ved DM i Nordisk Rundering og er E-hund og to kuldbrødre der er i A-klassen, så hun må jo leve lidt op til dåd af og til.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

På næste lørdag skal Calle til sin første lydighedskonkurrence. Det er nu ikke en rigtig konkurrence, men vi kører som forsøg en holdkonkurrence på de ni øvelser der går igen i alle klasser, udført som C-øvelser hvis man er i C-klassen og B-øvelser hvis man er i en højere klasse... Man er tre hunde på et hold og hver hund skal igennem tre øvelser.

 

Havde overvejet at tage hende den sure med, men vi giver den gas og kommer alle tre med en vild og ustyrlig hanhund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Calle skal ikke med på lørdag... Arbejde sørgede lige for at han absolut ingen træning får i denne uge... Så prinsesse skal lige støve formen af... I søndags efter rallykonkurrencen lavede hun ti snorlige fremadsendelse... Ud over det skal hun lave stå og fri ved fod... Bliver så sjovt... Nu skal vi ud og mødes med de to andre og så skal der lige trænes lydighed for alvor for første gange i... ehmm... lad os sige små to år...

Link til indlæg
Del på andre sites

Fnis... Det eneste positive ved dagens konkurrence var at vi fik en fri ved fod til 9,7(og hold nu op, det var svært ikke at sige noget).

 

Vores hold fik 49,2 point ud af 100, hvilket ikke er så slemt, da de ene hund slet ikke fik point, da den lige skulle ud og strække benene :roll: Men det var super hyggeligt og altid fedt at kunne give andre hundeførere en god oplevelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Ha, jeg kan lige nå at være med i 2015-tråden :-)

 

Egentlig er jeg slet ikke begyndt at træne DcHs program endnu (kun hjemme på græsplænen), men jeg skal starte på et begynder C-hold i DcH Herfølge med Simba den 9. januar og jeg glæder mig meget.

 

De mente at jeg skulle starte på hvalpehold, men det fik jeg dem overbevist om ikke var helt nødvendigt, han er trods alt 1½ år og kan noget (lidt), så nu arbejder vi på livet løs med at lære de krav der er til C-holdet: Lineføring, sit-bliv, dæk og stå.

 

Derudover kæmper vi lidt med apportering. Simba Henter jo alt det han ikke skal og han har også lært at aflevere det nu. Men det han skal hente er han ikke ret meget for at tage i munden. Nu lader jeg bare som om han er min terrier (som mener alt er klamt at samle op) og klikker og belønner for bare at åbne munden om en genstand.

 

Planen er konkurrencer, men nu må vi se hvor langt evnerne rækker.

 

026.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

@NannaSoko hvis du har mulighed for det så ville det nok også være en god idé at starte op på figurantglæde, altså det være at købe ud og finde en fremmed person. Uanset om det er halsgivning elle bringsel man vil bruge så kan det ikke gøres for tidligt.

 

Min erfaring er også at de fleste synes det er rigtig sjovt.

 

Han er generelt MEGET glad for at finde alle personer, men derfor ville det helt sikkert være en god ide at træne det alligevel. Skal bare lige finde nogen der gider blive fundet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er vi i gang med træningen. Selvfølgelig er vi startet med det de kalder stuedressur (underligt navn, eller er det bare mig?). Fint nok, jeg er bare mega-utålmodig og SÅ klar til at rundere, gå spor og finde ting og sager :-D

 

Jeg er jo den nørdede type, så jeg har selvfølgelig læst alle reglerne og der er lige et lille ord jeg ikke forstår: Rengøring! Se evt her http://www.e-pages.dk/dchff/116/ under punkt T i den generelle dommervejledning.

Er det pis og lort der menes? Vil det sige, at man kun får trukket et point hvis hunden sætter sig og skider midt i lineføring?

 

Det er da billigt sluppet, er det ikke? (Eller er rengøring noget helt andet, det er det fx her i huset :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rengøring betyder ganske rigtig tisse eller sætte sig, læg mærke til at det kun må ske en gang, letter hunden ben igen bliver øvelsen stoppet;) det er nu ret sjælent at hunde sætter sig i lineføring;) men frit søg kan være på steder hvor andre hunde har markeret eller der har været en løbsk tæve før konkurencen og det kan få hanhunde specielt til at markere ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi i gang med træningen. Selvfølgelig er vi startet med det de kalder stuedressur (underligt navn, eller er det bare mig?). Fint nok, jeg er bare mega-utålmodig og SÅ klar til at rundere, gå spor og finde ting og sager :-D

 

Jeg er jo den nørdede type, så jeg har selvfølgelig læst alle reglerne og der er lige et lille ord jeg ikke forstår: Rengøring! Se evt her http://www.e-pages.dk/dchff/116/ under punkt T i den generelle dommervejledning.

Er det pis og lort der menes? Vil det sige, at man kun får trukket et point hvis hunden sætter sig og skider midt i lineføring?

 

Det er da billigt sluppet, er det ikke? (Eller er rengøring noget helt andet, det er det fx her i huset :mrgreen:)

 

Rengøring betyder ganske rigtig tisse eller sætte sig, læg mærke til at det kun må ske en gang, letter hunden ben igen bliver øvelsen stoppet;) det er nu ret sjælent at hunde sætter sig i lineføring;) men frit søg kan være på steder hvor andre hunde har markeret eller der har været en løbsk tæve før konkurencen og det kan få hanhunde specielt til at markere ;)

 

Det er rigtig nok tissen og skiden i øvelsen - eller på vej hen til øvelsen efter man er gået igennem "porten".

 

Jeg har (desværre) prøvet det et par gange - bl.a. har Maggie præsteret at sætte sig ned og skide midt i en lineføring ....

Vi havde et stort problem med overspringshandlinger en overgang

Link til indlæg
Del på andre sites

Rengøring ses oftest i arbejdsøvelserne. Særligt i frit søg eller når hunden kommer ud til figuranten, og har det svært med at gø. Jeg havde en lang periode en hund der gjorde sig ren i feltsøget, fordi hun lavede overspringshandlinger. Jeg har prøvet i en konkurrence at hun først havde tisset i feltet, og så satte sig for at skide. Jeg brølede så højt "nej" at lorten kravlede helt op i nakken på hende, og dommeren var vist tæt på at gøre sig ren i bukserne af grin:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...