Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Ja, det er korrekt forstået. Jeg har selvfølgelig lavet en del indledende øvelser, så det er lidt lettere for ham at finde pladsen, men jeg har ingen godbidder i hænderne.

 

Også det jeg mente og derfor er diskussionen om guiding med hhv. højre eller venstre hånd ligegyldig.

Gav noget af det jeg skrev tidligere mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, jeg er helt enig i punkt 1-5 og skal prøve at lave en lille video af hans plads på stedet en af dagene.

 

Svaret på dit spørgsmål i punkt 6 er nja, han har lavet noget, men han er ikke verdensmester i kropskontrol. Lidt bakke og elefant kan han da og han kan bakke op i sofaen, hvis man har været så fræk at smide ham ned af den :blink:

 

7. I know og jeg er desværre allerede fyldt med dårlige vaner. Det er MEGA-svært at lægge fra sig, overvejer et stødhalsbånd til mig selv....eller måske skal jeg udstyre manden med en klikker og en pose m&m's :hmm:

 

Haha, de dårlige vaner er virkelig slemme! Jeg har så mange af dem, du tror det er løgn.

Min veninde har faktisk "truet" med, at jeg skal klikkertrænes til at holde venstre skulder i ro - Men so far, så arbejder vi i, simpelthen at pille mine vaner fra hinanden, så jeg kan oparbejde nogle nye.

 

Men at det kan være så fandens svært for os, at ændre noget vi har lært og som sidder i muskelhukommelsen og er total automatiseret - Så synes jeg det giver endnu mere mening, at vi tænker over indlæringen hos vores hunde.

For de er jo slet ikke bevidste om hvad vi ønsker og det den adfærd de har fået automatiseret (ønsket eller ej) er virkelig, virkelig svær at ændre.

Så grundindlæringen er åndssvagt vigtig!!

 

Også det jeg mente og derfor er diskussionen om guiding med hhv. højre eller venstre hånd ligegyldig.

Gav noget af det jeg skrev tidligere mening?

 

Jeg læste ikke din indlæg som om du tænkte på guidning, men alene hvilken side af vesten godbidderne ligger i?

 

Og uanset, så synes jeg da det i den grad er vigtigt med placeringen ifht. belønningsforventningen.

Klart man skal gøre hvad der virker, men jeg synes det logiske er, at belønningen hurtigt kan tages lige over hundens hoved og serveres oppefra og ned, evt. lidt ud til venstre side, for at få bagdelen ind på plads.

 

Det kan jeg ikke helt lure hvordan du vil gøre fra højre - Har du evt. et eksempel du kan vise, til os der ikke lige har set det fungere i praksis?

For kan ikke selv lige få billedet ind i mit hoved, at hvordan det fungere :mrgreen:

 

Altså, det med ro i position kan jeg godt følge, men tænker bare at det i Simbas tilfælde er mere et spørgsmål om, at han bare ikke har lært positionen godt nok til at gå så meget endnu.

Men en overivrig hund der egentlig kan sin position, men som tænder op på belønningen kan det måske fungere for, hvis det gøres rigtigt - Jeg kan bare ikke lure hvordan rigtigt er :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vover jeg pelsen og deler en video af Maggies spor fra i fredags.

Vi har kæmpet meget med hendes fart, og jeg synes, at vi snart er ved at være der.

Hun flakker en del - og der går "lidt" ged i knækket, så der er stadig en del at arbejde på. :genert:

 

 

Jeg har vist ikke fået lavet banandans herinde :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:

over at jeg skal til Vandel i år - på et B-hold med fokus på arbejdsøvelser, så masser af spor, felt og rundering til det lille sorte sofabord og hendes hundefører

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gået spor i dag. 440 meter, buer, 5 knæk, 1 spids og 5 genstande (den siger godt nok 6, men det var et fejltryk). Hun sprang den ene genstand over, et plastikkort, og har ingen ide om hvorfor. Men ellers gik hun faktisk ret godt:-) App'en er nok i virkeligheden mere forvirrende end noget andet lige nu. Måske skal jeg bare lære at gå med den:hmm:

 

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste ikke din indlæg som om du tænkte på guidning, men alene hvilken side af vesten godbidderne ligger i?

 

Og uanset, så synes jeg da det i den grad er vigtigt med placeringen ifht. belønningsforventningen.

Klart man skal gøre hvad der virker, men jeg synes det logiske er, at belønningen hurtigt kan tages lige over hundens hoved og serveres oppefra og ned, evt. lidt ud til venstre side, for at få bagdelen ind på plads.

 

Det kan jeg ikke helt lure hvordan du vil gøre fra højre - Har du evt. et eksempel du kan vise, til os der ikke lige har set det fungere i praksis?

For kan ikke selv lige få billedet ind i mit hoved, at hvordan det fungere :mrgreen:

 

Altså, det med ro i position kan jeg godt følge, men tænker bare at det i Simbas tilfælde er mere et spørgsmål om, at han bare ikke har lært positionen godt nok til at gå så meget endnu.

Men en overivrig hund der egentlig kan sin position, men som tænder op på belønningen kan det måske fungere for, hvis det gøres rigtigt - Jeg kan bare ikke lure hvordan rigtigt er :blink:

 

Nah, jeg tænker ofte højt, når jeg skriver, så jeg kan farte lidt rundt nogle gange.

 

Nogen nævnte at h. kan føres "ved næsen" med godbid og denne da, naturligvis, skal være i venstre hånd i fri ved fod. Jeg tog udgangspunkt i Randis video, som viser klikkertræning med frivillig tilbudt adfærd og i den sammenhæng er en diskussion om guiding jo irrelevant.

 

Hvis en hund har lært at klik = færdig, kan man sagtens give guf fra højre hånd. Godbidden kan f.eks. droppes på græsset under hundens næse, bag hunden eller hvor man nu synes.

 

Men nu skrev jeg, at godbidder kan gives fra højre lomme og jeg kan godt forstå, billedet man får.

Selv har jeg altid, som i ALTID, haft mine godbidder i højre lomme. Ofte har jeg haft godbid i højre hånd, uset af min hund, nogle gange har hånden været lidt omme på ryggen.

Når først hunden er ude over første fase i træningen, guiding har jeg typisk brugt, har jeg altid givet fra højre lomme. Det har vitterligt ikke været hverken besværligt eller et problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gået spor i dag. 440 meter, buer, 5 knæk, 1 spids og 5 genstande (den siger godt nok 6, men det var et fejltryk). Hun sprang den ene genstand over, et plastikkort, og har ingen ide om hvorfor. Men ellers gik hun faktisk ret godt:-) App'en er nok i virkeligheden mere forvirrende end noget andet lige nu. Måske skal jeg bare lære at gå med den:hmm:

 

[ATTACH=CONFIG]131921[/ATTACH]

 

Vi nøjes (heldigvis) med de små træpinde et lille årstid endnu - i hvert fald.

 

Hvilken app bruger du?

 

Jeg bruger Dog Track, men ligegyldigt hvilken jeg vælger, så er jeg udfordret af dårlig satelit og gps

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi nøjes (heldigvis) med de små træpinde et lille årstid endnu - i hvert fald.

 

Hvilken app bruger du?

 

Jeg bruger Dog Track, men ligegyldigt hvilken jeg vælger, så er jeg udfordret af dårlig satelit og gps

 

Jeg bruger Tracking Dog, og er ikke helt venner med den. Man skal selv manuelt trykke for genstande når man finder dem, og med line, klikker og belønning, er det lidt op ad bakke:(

 

Plastikkortet har hun tager før, og ved ikke lige hvad der gik galt i dag:vedikke: De andre genstande var to slags plastikrør, en naturpind og en standard genstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Dog Track registrerer den selv genstandene, når man går sporet, så man kan bare lægge telefonen i lommen, når man har sat den i gang.

 

Tak, jeg har lige hentet den:-)

 

Jeg fik i øvrigt set din sporvideo. Det går da fint fremad med hende:5up: Husk at få trænet på spæde skud og stub inden sæsonen går igang. Det er ret svært for dem at hitte ud af de første gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, jeg har lige hentet den:-)

 

Jeg fik i øvrigt set din sporvideo. Det går da fint fremad med hende:5up: Husk at få trænet på spæde skud og stub inden sæsonen går igang. Det er ret svært for dem at hitte ud af de første gange.

 

Tak. Det har været et stort stykke arbejde at komme dertil.

 

Jeg har desværre ikke adgang til stub eller nysået i dagligdagen :( - og de sidste to gange, vi har trænet spor med holdet, har jeg været forhindret.

Men vi har prøvet begge dele, og hun er bare gået til sagen som normalt.

 

Det, hun har haft sværest ved, har været en ko-mark ude hos en holdkammerat.

 

Vi skal afsted næste torsdag (Skærtorsdag), så de næste par træningsgange laver vi nogle "baby-knæk" og et par motivationsspor. Så må det gå, som det går hos Nordfyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan gør den det? Jeg bruger den tit,men har altid bøvl med at få registreret når hunden har fundet genstanden :vedikke:

Har du et godt fif jeg ikke kender?

 

Hvis den registrerer, at du går over det sted, hvor du har markeret, at du har lagt en genstand, så markerer den genstanden som fundet

Problemet kommer så, når man bor så langt ude på landet som mig og gps'en ikke fungerer heeeelt optimalt

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den registrerer, at du går over det sted, hvor du har markeret, at du har lagt en genstand, så markerer den genstanden som fundet

Problemet kommer så, når man bor så langt ude på landet som mig og gps'en ikke fungerer heeeelt optimalt

 

Mærkeligt, men det gør min ikke :hmm: - jeg går ind bagefter og angiver dem som fundne (jeg ved jo hvis vi har fundet/ikke fundet dem).

Men tak for info - jeg vil forsøge at udfordre den i morgen eftermiddag når vi går spor :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mærkeligt, men det gør min ikke :hmm: - jeg går ind bagefter og angiver dem som fundne (jeg ved jo hvis vi har fundet/ikke fundet dem).

Men tak for info - jeg vil forsøge at udfordre den i morgen eftermiddag når vi går spor :-D

 

Er det ikke fordi du bruger Tracking Dog (den grønne app), og Dorte snakker om Dog Track (den grå)?

 

******************************

 

Vi stiller i 7 kamp her om et par uger. Alle mod alle i LF/FVF, sit, stå, dæk, spring, apport og frit søg. Trekombinationen har vi ret godt styr på, særligt hvis sit er i løb. Men spring volder os lidt problemer. Før jul (og altså før ferie og 3 mdr. med ro) gik det ok, men nu er vi startet helt forfra. Jeg håber den kommer på plads snart:x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke fordi du bruger Tracking Dog (den grønne app), og Dorte snakker om Dog Track (den grå)?

 

Nej - det er den grå "Dog Track". Og så sent som i går brugte jeg den, og nej - den markerede ikke min genstand. Den viser (eller jeg gør) med flag hvor jeg lægger genstanden, men ikke når vi går sporet bagefter. Der går jeg fysisk ind og "skriver" at de er fundne...

Men vi går igen i morgen, og så må den udfordres - nu ved jeg jo at den skal kunne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sker ikke så tit, men i dag fik Calle lov til at lave et feltsøg. Han er faktisk ret god til at søge langt ud og være fokuseret om det han laver. Han søger meget højt lige som Cassi gør det, så på den måde er de meget lig hinanden. Cassi søger mig så meget i sit arbejde og skal dirigeres, mens Calle er meget mere selvstændig. Det eneste der lige skal arbejdes med er afleveringen, men jeg bruger det mest som aktivering af det lille lyn.

 

En video af spirrevippen...

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej - det er den grå "Dog Track". Og så sent som i går brugte jeg den, og nej - den markerede ikke min genstand. Den viser (eller jeg gør) med flag hvor jeg lægger genstanden, men ikke når vi går sporet bagefter. Der går jeg fysisk ind og "skriver" at de er fundne...

Men vi går igen i morgen, og så må den udfordres - nu ved jeg jo at den skal kunne :-D

 

Jeg lavede et fake spor i dag, da vi gik tur. Markerede 4 genstande, og den "fandt" de 2. Man skal vist gå meget tæt i sit spor for at den markerer - det gør jeg nok ikke... Sinus apporterer jo genstandene, og så er jeg nok ikke 100% i sporet når vi går videre... Tænker det er derfor - men vil prøve i morgen når vi går rigtigt spor, og så være OBS på hvor jeg går :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik vi vores officielle debut i B-klassen.

Inden vi kørte hjemmefra, havde jeg to mål med dagen; hele vejen rundt på sporet og hele vejen rundt i fvf

 

Vi startede på sporet, hvor det gik (for os) fantastisk. Der var lidt flak, en genstand og lidt kontrol, men vi kom rundt uden tilrettevisninger og fik 8,8 point for sporet og 10 for genstanden.

 

Men så mente Maggie vist, at det var det for den dag. I hvert fald gik resten ikke specielt godt.

 

Næste dommerhold var apport, stå, sit, fremad og rundering. Der gik snus i apporten, hun stod kun i 20 sekunder i stå, dækkede i sit. Fremad gik som jeg forventede, da vores dæk ikke er stabil endnu, men hun løb fint lige ud så vi fik vores 5 tal i den. I runderingen måtte hun lige overtales en ekstra gang til at komme hjem fra det tomme skjul, så 9 i den.

 

Så ventede vi 1½ times tid på de sidste øvelser. Spring, fvf, dæk og felt.

Ved springet "glemte" hun at vente på, at jeg kastede apporten over - til trods for, at vi har haft apporten på siden oktober 2014 ....

I fvf var hun ved at smutte fra mig på første tur ud til pinden. Et par ekstra kommandoer reddede situationen, og vi fulgte faktisk ad resten af vejen.

I dæk sad hun (passer egentlig fint sammen med at hun dækkede i sit ....)

Vi var hund nr. 23 i feltet, hvor nok 75% af de andre hunde havde skidt og/eller tisset. Hun endte med kun at finde den ene genstand.

 

Dagens mål blev nået.

Meeen jeg er nu liiidt skuffet over, at normalt "sikre" øvelser glippede. Vi skal vist i konkurrenceform, så vi kan det hele på dagen. Vi havde samme udfordring i C, hvor det lige tog os 2-3 konkurrencer at spore os ind på det.

 

Nu skal jeg så finde et par mål til søndagens konkurrence på hjemmebane.

Mon ikke jeg skal genbruge målene om spor og fvf og så satse på at slette en af 0'erne, så vi nøjes med to 0'er :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan så vores lineføring ud i går. Desværre havde jeg placeret kameraet utrolig dårligt, så I ser kun de sidste 10 skridt. Jeg øver mig i at kigge ligeud istedet for at hænge over hunden.

Sideløbende træner jeg med et spejl, så jeg faktisk kan se hvad hunden laver.

 

 

Jeg har desværre ikke så meget forstand på DCH-træning, men jeg vil bare lige sige, at det i mine øjne ser utrolig godt ud! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan så vores lineføring ud i går. Desværre havde jeg placeret kameraet utrolig dårligt, så I ser kun de sidste 10 skridt. Jeg øver mig i at kigge ligeud istedet for at hænge over hunden.

Sideløbende træner jeg med et spejl, så jeg faktisk kan se hvad hunden laver.

 

 

Det ser rigtig godt ud. I er klart på den rigtige vej.

 

Pas på med din højre hånd. Nogle af dommerne kan være lidt krakilske og trække dig for en "låst" hånd.

I reglementet skal man jo med "naturlige" hænder. Det eneste sted, hvor man må "låse" hånd, er din venstre hånd, hvis hunden er så stor, at du ellers risikere at gå og slå den i hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser rigtig godt ud. I er klart på den rigtige vej.

 

Pas på med din højre hånd. Nogle af dommerne kan være lidt krakilske og trække dig for en "låst" hånd.

I reglementet skal man jo med "naturlige" hænder. Det eneste sted, hvor man må "låse" hånd, er din venstre hånd, hvis hunden er så stor, at du ellers risikere at gå og slå den i hovedet.

 

I C klassen må man nu gerne gå med hånd/hænder foran maven, for at holde linen. Det er ret svært at gøre pænt med hænderne ned langs siden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...