Hop til indhold

Første trimning af Cocker Spaniel hvalp - Hvornår & hvor?


Addi
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre ejere af en Engelsk Cocker Spaniel, hvornår I fik trimmet jeres hund for første gang - samt om der er nogen som kan anbefale en hundesalon i nærheden af Slagelse på Sjælland - som kan finde ud af at klippe en Cocker - man har jo hørt lidt skrækhistorier ? :genert:

 

På forhånd tak for hjælpen (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en ft det vil sige ikke voldsom meget pels, jeg trimmer selv og det vil sige trimmer, ikke klipper med maskine;) første gang var ved 6-7 mdr, det var ret nemt at se at det var klar, der var en del "strithår" og de var nemme at plukke af, jeg har købt en underuldstrimmer/kam, den er super god til ryg og sider, faner og ører klarer jeg med saks;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-D

Jeg har desværre ikke mulighed for at høre min opdrætter.. Jeg har ikke tænkt mig selv at trimme ham endnu, da han har en kæmpe pels, så det skal gøres af en professionel til at starte med - så kan det være at jeg selv prøver kræfter med det senere (: Men jeg synes det er hamrende svært at vurdere, hvornår han skal afsted - skal man bare holde sig til det klassiske 1 år?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alfen, er det nødvendigt at trimme en FT Cocker eller er det bare for et syns skyld? Jeg mener ikke at klippe lidt poter, men ellers?

Jeg gør det fordi jeg helt undgår at hun fælder på den måde;) nej nødvendig tror jeg ikke det er;) men det pynter nu ret meget, jeg klipper poter og så er jeg en af de umulige der klipper de lange hår af ørene;) Pjevs render rundt med pagehår;) jeg syntes det er nydeligt og så er jeg fri får våde spanielsører konstant;) jeg bruger ikke maskine kun saks og trimmekniv ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer bare sige at jeg har ordnet dem lidt og klippet poter - trimmet lyder så voldsomt, men det er måske bare fordi jeg sammenligner med da vi trimmede RiesenSchnauzere.

 

Jeg kan iøvrigt godt anbefale en af de små skægtrimmere til porterne. Jeg har selv en Moser med 3mm skær fra gamle dage. Det gør livet lidt lettere.

 

Jeg prøvede et år at klippe ørene med hårene med den og så rettede kanterne med saks. Det skulle jeg ikke have gjort. Aldrig har de haft så mange sår på ørekanterne efter jagterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at kontakte Galaksi Klip og Trim i Ringsted.

 

De er i stand til at klippe og trimme cockere, da de er opdrættere af racen. Jeg har dog ingen personlig erfaring med dem, da jeg trimmer mine springere selv, men de ligger i "dit" område sådan da.

 

Men hvis du gerne selv vil lære det, så skal du finde et kursus eller en erfaren cockerejer, der kan og vil lære fra sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig et problem at man ikke er entydig når man taler om at trimme en hund. Mange mener at klippe og trimme er det samme, hvilket det ikke er. Problemet er, at selv om man trimmer en hund, klipper man også visse dele af den - poter, ører, faner og måske halsen, mens resten af hunden - kroppen og oven på hovedet trimmes - og man kalder det hele at hunden er blevet trimmet.

 

Dette betyder, at nogen bare klipper overalt og kalder hunden for trimmet. I virkeligheden er de somme tider godt på vej til at ødelægge en ellers god pels.

 

Så sørg for at være klar i mælet, når trimning aftales.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig et problem at man ikke er entydig når man taler om at trimme en hund. mange mener at klippe og trimme er det samme, hvilket det ikke er. Problemet er at selv om man trimmer en hund klipper man også visse dele af den - poter, ører, faner og måske halsen, men resten af hunden - kroppen og oven på hovedet trimmes - og man kalder det hele at hunden er blevet trimmet.

 

Dette betyder at nogen bare klipper overalt og kalder hunden for trimmet. i virkeligheden er de somme tider godt på vej til at ødelægge en ellers god pels.

 

Så sørg for at være klar i mælet, når trimning aftales.

 

Det er nemlig netop problemet, jeg har en dejlig cocker i pension som er klippet, det er ikke godt for at sige det mildt, pelsen på ryggen har nærmest dannet et tæt filt lag, ejer tror hunden er trimmet, for det er det hun har bedt hundefrisøren gøre;( det er så synd for hunden, den får ingen luft ned til huden og har enormt svært ved at tørre når den bliver våd, det betyder at den lugter;( det er rimelig umuligt at komme igennem pelsen nu, det gør ondt på den stakkels hund og det var så let at undgå hvis hunden var trimmet, ikke klippet på ryggen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Freddy 14.jpgJeg må også anbefale at få den trim hos Galaksi.Jeg får ofte let trim fra 6-7 mdr´s alder, og alt efter hvor meget der er løsnet, så vænner hvalpen sig dog til at lære saks og maskine uden ubehag.

Det er forfærdeligt at så mange proffer åbenbart mener, at de pelsrige cockere ikke kan trimmes, men skal maskinklippes.

Min erfaring , især med de steriliserede tæver, er virkelig at det er en krig at holde en ødelagt pels nede. Men tragisk at ødelægge en hvalpepels med maskine. Til Trådstarter skal det bemærkes, at sterilisation nærmest altid vil ødelægge den smukke voksenpels.Du får lige et foto af 7-8 mdr´s trim og et som voksen.

freddy højthår 1.jpg

17088.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer bare sige at jeg har ordnet dem lidt og klippet poter - trimmet lyder så voldsomt, men det er måske bare fordi jeg sammenligner med da vi trimmede RiesenSchnauzere.

 

Jeg kan iøvrigt godt anbefale en af de små skægtrimmere til porterne. Jeg har selv en Moser med 3mm skær fra gamle dage. Det gør livet lidt lettere.

 

Jeg prøvede et år at klippe ørene med hårene med den og så rettede kanterne med saks. Det skulle jeg ikke have gjort. Aldrig har de haft så mange sår på ørekanterne efter jagterne.

 

Hvordan bruger du en maskine på poterne?? Er det til oversiden af poterne, eller er det også til pelsen under??

Skal lige høre om jeg kan spare noget besvær... gør det med en saks nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...