Hop til indhold

FT cocker til agility?


NickiA
 Share

Recommended Posts

Jeg har lovet at spørge for en veninde, om der er nogle herinde der kan anbefale nogle bestemt opdrættere af FT cocker til agility. Det er ikke meningen at hunden skal bruges til jagt, kun agility og familiehund for en aktiv familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lovet at spørge for en veninde, om der er nogle herinde der kan anbefale nogle bestemt opdrættere af FT cocker til agility. Det er ikke meningen at hunden skal bruges til jagt, kun agility og familiehund for en aktiv familie.

 

Jeg er ret sikker på, at Sara Saron ville lave et kuld mere i år på sin Audi. Aner dog ikke hvem hun ville bruge som hanhund. Men ellers er de nok ikke såååå nemme at komme til, uden at man kender nogen der kender nogen. De fleste FT opdrættere opdrætter til jagt og sælger til jagt.

Sanne har vist planer om et kuld på Yada næste år, men de er vist mere eller mindre solgt på forhånd - og selvom hun (ihvertfald denne gang) har solgt til agilityfolk, så tror jeg hun foretrækker jagtfolk, men det er kun en formodning ;-) Og hun forsøger jo også at omprogrammere os agilitykøbere til jagt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er allerede problemer med at der er for meget lyd på FT Cockere.

 

Jeg kunne frygte at hvis FT Cockere bliver mere populære til Agility, vil der blive avlet på Cockere som har tilbøjelighed til lyd. Ikke godt for racen, som jagthund. Jeg tror 90% af FT Cocker avlerne deler denne bekymring og kan man sælge til jægere, vil man foretrække det. Er der overskud, sælger man sikkert gerne til andre også, vil jeg tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er allerede problemer med at der er for meget lyd på FT Cockere.

 

Jeg kunne frygte at hvis FT Cockere bliver mere populære til Agility, vil der blive avlet på Cockere som har tilbøjelighed til lyd. Ikke godt for racen, som jagthund. Jeg tror 90% af FT Cocker avlerne deler denne bekymring og kan man sælge til jægere, vil man foretrække det. Er der overskud, sælger man sikkert gerne til andre også, vil jeg tro.

Hvorfor skulle der komme mere lyd på fordi hundene bruges til agility?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle der komme mere lyd på fordi hundene bruges til agility?

 

det kan jeg helere ikke se hvorfor der skulle

 

 

 

jeg kan følge alle mulige andre grunde til at de primært ønsker den brugt til jagt.... men lige at der skulle komme mere lyd fordi man ikke bruger den til jagt (eller bruger den til agilty) for står jeg ikke. man kan jo bare fortsætte med at avle på dem der er gode jagt hunde, og ikke dem der giver meget lyd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle der komme mere lyd på fordi hundene bruges til agility?

 

fordi vi ikke bremser lyden - jeg ville ihvertfald personligt ikke bremse Wilma, hvis hun skreg hele bane rundt, ligesom Karla gør. Men jeg tænker, at anlægget for lyd ligger vel latent ligegyldigt om jeg slår hårdt ned på det mens hunden er ung, eller ej? Dvs. at (og her teoretiserer jeg bare og spiller djævelens advokat) man kunne argumentere for, at man i dette scenarie bare ville få synliggjort lyden?

Lad os sige Wilma kommer til at gå med lyd, for jeg bremser hende ikke. Hvis hun nu var endt hos en anden, der havde "slået hårdt ned" på ethvert pip, så ville den latente lyd vel stadig være den samme? Så hvis der blev avlet på hende ville hun vel stadig give det videre - selvom hun på papiret var lydløs?

 

Aner ikke, om Wilma har lyd i sig. Hun har lyd på når hun leger, men det kan skyldes copycat behaviour, for hun bor jo trods alt med to gårdbanditter der gør og knurrer når de leger :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi vi ikke bremser lyden - jeg ville ihvertfald personligt ikke bremse Wilma, hvis hun skreg hele bane rundt, ligesom Karla gør. Men jeg tænker, at anlægget for lyd ligger vel latent ligegyldigt om jeg slår hårdt ned på det mens hunden er ung, eller ej? Dvs. at (og her teoretiserer jeg bare og spiller djævelens advokat) man kunne argumentere for, at man i dette scenarie bare ville få synliggjort lyden?

Lad os sige Wilma kommer til at gå med lyd, for jeg bremser hende ikke. Hvis hun nu var endt hos en anden, der havde "slået hårdt ned" på ethvert pip, så ville den latente lyd vel stadig være den samme? Så hvis der blev avlet på hende ville hun vel stadig give det videre - selvom hun på papiret var lydløs?

 

Aner ikke, om Wilma har lyd i sig. Hun har lyd på når hun leger, men det kan skyldes copycat behaviour, for hun bor jo trods alt med to gårdbanditter der gør og knurrer når de leger :vedikke:

 

det lyder logisk i mine øre.

 

selvfølgelig ville en der ikke er bremset i lyden så også opdrage med lyd hvis man avlede på f.eks. Wilma, og dermed give det endnu mere videre (både gen og opdragelse).... MEN det kan man jo lade være med.

sælger kan jo lave en ikke avls klausul i salgs papirerne!

 

 

 

 

 

 

any way.... jeg ved desværre ikke om nogen der sælger dem.... min eneste ide er at checke DKK + FT cocker klubber

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lovet at spørge for en veninde, om der er nogle herinde der kan anbefale nogle bestemt opdrættere af FT cocker til agility. Det er ikke meningen at hunden skal bruges til jagt, kun agility og familiehund for en aktiv familie.

Det bedste ville nok være at se på de hunde der er i sporten, finde ud af hvor de stammer fra, ( på hundeweb kan man se opdrætter på den enkelte hund) så er det bare at ringe til opdrætteren og høre om h*n kan anbefale en parring der vil komme tæt på i afstamning;)

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder logisk i mine øre.

 

selvfølgelig ville en der ikke er bremset i lyden så også opdrage med lyd hvis man avlede på f.eks. Wilma, og dermed give det endnu mere videre (både gen og opdragelse).... MEN det kan man jo lade være med.

sælger kan jo lave en ikke avls klausul i salgs papirerne!

 

 

 

 

 

 

any way.... jeg ved desværre ikke om nogen der sælger dem.... min eneste ide er at checke DKK + FT cocker klubber

 

Nope. DJR. De er på papiret cocker spaniels, men ligner det jo ikke hvis du spørger DKK ;-)

Hvis man "vil noget" med sit FT cocker opdræt - og det man vil er jagt - burde man IKKE avle på køtere med lyd - det er en meget dårlig egenskab i en jagthund. Men om folk gør det, ved jeg ikke. eg kan dog godt forstå PBC's bekymringer. For der er ingen tvivl om, at nogle af de ting der kunne blive avlet på, hvis man lavede "agility-cockere" ikke nødvendigvis er ønskelige i jagtsammenhænge. Men!!!! Mange af tingene er jo de samme. Der er jo en grund til, at vi søger FT'erne i agilityverdenen. De er modige, pågående, har en handystørrelse, udholdende, hurtige og agile. Men lyden kunne blive et sted hvor vi ville "støde sammen"... derudover kan man sige, at vi i agility'en ikke har brug for apporteringen... så kunne man risikere at skabe dårligere apportører efter et par generaltioner???? Jeg aner det ikke. VEd ikke meget om avl og har aldrig haft noget ønske om at kaste mig ud idet.

 

edit. for virkelig at male fanden på væggen. så kunne man vel frygte, at man i agilityavl ville gøre hunden lettere, mere spinkel og langbenet. så man kunne risikere at skabe en hund, som ikke længere havde den "bulldozer power" til at gå igennem brombærkrat, som den er skabt til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle der komme mere lyd på fordi hundene bruges til agility?

 

Problemet kan være hvis man ikke får sorteret hunde fra som er disponeret for mere lyd. Det gør man idag hvis man avler på markprøvepræmierede hunde og så længe man gør det holden man vel disponering for lyd lidt nede.

 

Hvis nu der er FT Cockere som gør det rigtig godt på Agility banerne og ejerne af disse begynder at avle på dem uanset om de har lyd, kan man godt forestille sig at der bliver mere og mere lyd på disse linjer - og der er jo altid en risiko for at disse krydses ind i hunde som bruges på jagt.

 

Eller man skaber en ny type Cockere "AG Cocker"

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet kan være hvis man ikke får sorteret hunde fra som er disponeret for mere lyd. Det gør man idag hvis man avler på markprøvepræmierede hunde og så længe man gør det holden man vel disponering for lyd lidt nede.

 

Hvis nu der er FT Cockere som gør det rigtig godt på Agility banerne og ejerne af disse begynder at avle på dem uanset om de har lyd, kan man godt forestille sig at der bliver mere og mere lyd på disse linjer - og der er jo altid en risiko for at disse krydses ind i hunde som bruges på jagt.

 

 

derfor en avls restriktion måske ville virker...

 

men ja man bør som Amoca siger ikke avle på en hund der ikke ville du til sit oprindelige formål.... så avl kun efter mark prøve er en god ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet kan være hvis man ikke får sorteret hunde fra som er disponeret for mere lyd. Det gør man idag hvis man avler på markprøvepræmierede hunde og så længe man gør det holden man vel disponering for lyd lidt nede.

 

Hvis nu der er FT Cockere som gør det rigtig godt på Agility banerne og ejerne af disse begynder at avle på dem uanset om de har lyd, kan man godt forestille sig at der bliver mere og mere lyd på disse linjer - og der er jo altid en risiko for at disse krydses ind i hunde som bruges på jagt.

 

Skal en Cocker være stillet på markprøver inden avl? Hvis ja, så løser problemet vel sig selv. Hvis nej, så ændrer det vel ikke på problemet? Jeg går i så fald ikke ud fra at ALLE opdrættere stiller på markprøver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal en Cocker vælen bre stillet på markprøver inden avl? Hvis ja, så løser problemet vel sig selv. Hvis nej, så ændrer det vel ikke på problemet? Jeg går i så fald ikke ud fra at ALLE opdrættere stiller på markprøver?

 

I DJR regi tror jeg du vil være hårdt presset som opdrætter hvis du ønskede at sælge hvalpe efter ikke prøvede forældre. men en ekstra krølle på historien er, at man nu, efter at de to klubber har kørt separat i årevis, kan få lov at omregistrere sin DJR hund til DKK - er ikke helt inde i grundene bag. det ved PBC uden tvivl en masse om!. Og så er der ingen prøvekrav. Dette har som sådan intet med agility'en at gøre, men det at tavlen blev åbnet har gjort det nemmere for almindelige mennesker / ikke jægere at fat i en ft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej FT Cocker skal ikke være stillet på markprøve før de bruges i avl. Der er, mig bekendt, overhovedet ingen restriktioner med avl på FT Spaniels.

 

Indtil nu har det været klaret ved, at det jo stort set kun er jægere, der har haft og især avlet på disse hunde. Hvis det ændrer sig, må man jo prøve at løse problemet.

 

Som opdrætter er man nok altid interesseret i at ens hunde bliver brugt til det de er avlet til, så derfor kan det måske være lidt vanskeligere at finden en FT Cocker til agility end til jagt.

 

Som køber (hvis man sætter sig ind i sagerne), kan man jo bare købe efter markprøvede forældre. Forbavsende få sætter sig ind i det. Jeg har avlet og solgt 3 kuld FT Spaniels - utroligt hvor lidt visse folk ved om den race de forsøger at købe!

Link til indlæg
Del på andre sites

I DJR regi tror jeg du vil være hårdt presset som opdrætter hvis du ønskede at sælge hvalpe efter ikke prøvede forældre. men en ekstra krølle på historien er, at man nu, efter at de to klubber har kørt separat i årevis, kan få lov at omregistrere sin DJR hund til DKK - er ikke helt inde i grundene bag. det ved PBC uden tvivl en masse om!. Og så er der ingen prøvekrav. Dette har som sådan intet med agility'en at gøre, men det at tavlen blev åbnet har gjort det nemmere for almindelige mennesker / ikke jægere at fat i en ft.

 

Der er ingen restriktioner og egentlig heller ikke noget pres. man anbefaler i Klubben at avle på markprøvede hunde, men da markprøvereglerne kræver lidt andre ting af hundene end de de fleste faktisk bruger på jagt avles der på mange ikke markprøvede hunde også - dog bruger tæveejer så oftest en han som har klaret sig godt på markprøver - og alle de store opdrættere er jo også markprøve folk og avler kun på markprøvede hunde.

 

Der er ingen restriktioner uanset om man avler DJR eller DKK FT Spaniels. Man løber simpelt an på at når hundene ikke kan udstilles vil det primært være jægere som har og avler racerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen restriktioner og egentlig heller ikke noget pres. man anbefaler i Klubben at avle på markprøvede hunde, men da markprøvereglerne kræver lidt andre ting af hundene end de de fleste faktisk bruger på jagt avles der på mange ikke markprøvede hunde også - dog bruger tæveejer så oftest en han som har klaret sig godt på markprøver - og alle de store opdrættere er jo også markprøve folk og avler kun på markprøvede hunde.

 

Der er ingen restriktioner uanset om man avler DJR eller DKK FT Spaniels. Man løber simpelt an på at når hundene ikke kan udstilles vil det primært være jægere som har og avler racerne.

Ja, jeg tror ikke, da jeg sad og lurede på parringer i sin tid, at jeg fandt et eneste kuld hvor ihvertfald mindst hannen havde en markprøve-titel. Wilmas far er champ og hendes mor har også en præmiering. Selvom Sanne dog primært bruger sine til praktisk jagt.

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Et sted man hører godt om, men jeg er nu ret sikker på at Spilops opdræt er fuldt og helt på højde med.

 

Men eftersom det kuld Wilma er fra, var det første Spilop har lavet i 15 år, og de alle var solgt 1 år før de ankom, så skal man nok være svært tålmodig hvis man søger hvalp derfra... Hun har planer om et kuld på Yada - men der er vist allerede flere der har lagt billet ind. Hvor mange ved jeg dog ikke.

 

Men ellers skal Get it hvis bruges som hanhund i Sverige på en af Meitas hunde - er dog ikke sikker på hvilken tæve. Men HAN er eddermame en lækker hund!

 

Billeder af Sanne Ammitzbøll. Den chokoladebrune er Get-it, den gyldenrøde er Yada

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et sted man hører godt om, men jeg er nu ret sikker på at Spilops opdræt er fuldt og helt på højde med.

 

Det er jeg bestemt også sikker på, men Hunterfull ´s har jo gennem årene lavet en del hunde og da den kvindelige part der tillige har været aktiv mht agility, kan hun sikkert vejlede godt. Hun har da også været på DK holdet til VM for år siden. Og dyrker det stadig .

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret sikker på, at Sara Saron ville lave et kuld mere i år på sin Audi. Aner dog ikke hvem hun ville bruge som hanhund. Men ellers er de nok ikke såååå nemme at komme til, uden at man kender nogen der kender nogen. De fleste FT opdrættere opdrætter til jagt og sælger til jagt.

Sanne har vist planer om et kuld på Yada næste år, men de er vist mere eller mindre solgt på forhånd - og selvom hun (ihvertfald denne gang) har solgt til agilityfolk, så tror jeg hun foretrækker jagtfolk, men det er kun en formodning ;-) Og hun forsøger jo også at omprogrammere os agilitykøbere til jagt :lol:

 

Hun vil bruge samme hanhund, som sidste gang :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...