Hop til indhold

Lugtesansen


Jane
 Share

Recommended Posts

Det sker, at ældre hunde ikke høre eller ser så godt med alderen. Men hvad med lugtesansen, som er en sans hunden er meget afhængig af. Svækkes den også?

Jeg tænker, at hvis den svækkes eller hunden helt mister lugtesansen, må det være et stort handicap for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror at lugtesansen ændres i takt med hunden blir ældre. Jeg ved det ikke med sikkerhed men jeg tror det.

Min den gamle er noget længere om at finde en godbid på jorden end Zeus er, altså lugte sig frem til den. Om Walther bare er langsom og Zeus mega hurtig ved jeg ikke men det tager længere tid for Walther ;-)

 

Jeg tror også at smagssansen ændres med alderen eller :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Minder mig om nogle videoer jeg så af to blinde og døve collier

 

Født sådan. To hvalpe i et kuld

 

De opførte sig helt normalt i hvalpe gården. Og en hunde træner overtog dem i stedet for aflivning for at lære mere om hunde adfærd.

 

De lærte at være hunde sammen med hendes andre hunde og de lærte alle de almindelige færdig heder

 

Men de var meget meget afhængig af lugte sansen

 

Det var derfor de klarede sig så godt. Alt blev opfanget. En hund tæt på, et nyt sted, møbler der havde flyttet sig, nogen der kom hjem med mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker så bare, at hvis hunden mister lugtesansen helt, må det være et stort handicap. Det må svare til at vi mister synssansen.

 

Forrige Jul passede jeg nogen hunde, hvoraf en reelt ikke havde nogen lugtesans. Jeg opdagede det ved at han blev aktiveret ved at en håndfuld tørfoder blev smidt rundt på et gulv. Han fandt kun dem der lå synligt. Slukkede jeg lyset fandt han ikke ret meget overhovedet. Hans øjne var ikke ret gode heller, synsfeltet var begrænset i den ene side. Træls skæbne for en hund på knapt 1½ år. Alligevel var den lille mand i højt humør hele tiden. Han kendte ikke andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Silke fylder 13 d. 4. april. Hun har en smule grå stær, ser bedst med venstre øje, når bolden skal gribes..

 

Og jeg skal råbe højt når hun er et stykke væk... Hun har haft mange øreinfektioner, så det er nok ikke kun aldersrelateret selektiv hørelse.. :mrgreen:

 

Men lugtesansen fejler absolut ingenting. Silke laver lige et verf med snuden, når vi kommer ned på engen.. Og så traver hun målrettet 50-100 meter ud over engen, -sniffer lidt rundt, og finder "brevet" der skulle svares på.. Eller den døde fugl.. Eller den interessante rævelort... Nogle gange ved hun allerede når vi går ud af hoveddøren, om en af vennerne er ude på engen...

Hvis hun mister sin lugtesans, så bliver hun nok aflivet :lun:... Alle andre sanser kan hun klare sig uden.

 

---men jeg tror da, at der er forskel på, hvor meget en hund er afhængig af sin snude. Hvis en hund aldrig har brugt sin snude i løbet af de første mange år af livet, så er det nok sværere at begynde at bruge snuden når øjne eller ører ikke rigtig duer mere..

Måske er der også hunde, der har ringe lugtesans på grund af arvelige misdannelser i luftvejene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...