Hop til indhold

Det med fedt i foder


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Af omveje havnede jeg på en side der forklarede noget med fedtindhold i mad. Og det prikkede til noget jeg tidligere har fået at vide, nemlig at det ikke kun er fedtindhold og kalorier der afgør om et individ taber sig.

 

Sagen er, at ingen af hundene trænger til at tabe sig, men de skal heller ikke tage på!

 

Bella har endelig "normal" ædelyst, og Dorit er evigt sulten! De får samme foder, og da Bella ikke fungerer på korn, ris og majs, får de kornfrit.

 

Det ene måltid er altid Orijen, og sådan vil det altid være. Med det andet måltid er jeg mere græsk-katolsk. Pt. er det Applaws Lite - fordi Dorit er så sulten. Men overvejer at skifte til et foder med mere gods i, for at se om det har nogen indvirkning på hendes sult.

 

Jeg har tidligere givet TOTW til Bella, og der er lidt mere fedt i end i Applaws.

 

Kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen med fedt, sult og energioptag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej! Men hvis nogen ved det - så for guds skyld fortæl os andre det! Jeg kan ikke få Karla til at tabe sige, på trods af at hun INGEN mad får og hun er kronisk sulten!

 

Hun er på et light foder og får 1/3 af den anbefalede mængde til en hund på hendes størrelse og alligevel, nada!

 

Min hjerne VIL bare ikke forstå sammenhængen. Det er noget med at nogle vitaminer m.m. er fedtopløselige og påvirker stofskiftet, og at manglen på fedt derfor får kroppen til at nedsætte stofskiftet. Men jeg kan slet ikke finde hoved og hale i det:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep - mæt bliver hun stadig ikke. Der er dog ikke mangfe grøntsager hun gider, men hun har adgang til gulerødder ad libitum.

 

 

Du er med på at der er mange kulhydrater i gulerødder ikke ? - næsten 25 % pr 100 gram og hvis der spises mange af dem - kan det være en af forklaringerne på at hun ikke taber sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved faktisk ikke med hunde, men mennesker trives jo rigtig godt på en fedtrig kost, så længe de reducerer kulhydraterne tilsvarende. :vedikke: Min far (som er super sej!) har gennem LCHF tabt omkring 15 kg.

Ved mennesker mætter fedt rigtig godt - Eks. "spiser" jeg selv en morgenmad bestående af saften af en halv appelsin og 2 spsk god olivenolie. Det holder mig mæt i 4 timer.

For mig ville det give god mening hvis hunde har det ligedan.

 

Kommer lige i tanke om at flere i en BARF-gruppe på FB fortæller at ved én bestemt tysk forhandler er kødet meget magert. Det betyder at der skal væsentlig mere kød til før hundene bliver mætte ift. kød fra andre leverandører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du henvise til siden Anne?

 

Kan ikke komme m nogen forklaring, men man ved at fedt også mætter bedre. Det er en af ankerne v lightprodukter (til mennesker), at man ikke opnår samme mæthed og derved spiser mere.

 

Gad vide om det samme kan gælde for hunde?

 

Jeg sad bare og googlede rundt på min iphone, så kan ikke linke. Kan ikke engang huske om det var om human eller animalsk ernæring:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er med på at der er mange kulhydrater i gulerødder ikke ? - næsten 25 % pr 100 gram og hvis der spises mange af dem - kan det være en af forklaringerne på at hun ikke taber sig.

 

Så vidt jeg har forstået, så kan hunde ikke optage noget som helst fra rå gulerødder? Og de skulle derfor være gode, da de giver energi uden egentlig at give næring / fede - men kan tænkes jeg er fejlinformeret. For hvis de feder, så er der ikke noget at sige til hun ikke taber sig. Hun spiser 1-3 store gulerødder om dagen og de bliver også brugt - skåret i små bidder - som belønning til træning...........

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du henvise til siden Anne?

 

Kan ikke komme m nogen forklaring, men man ved at fedt også mætter bedre. Det er en af ankerne v lightprodukter (til mennesker), at man ikke opnår samme mæthed og derved spiser mere.

 

Gad vide om det samme kan gælde for hunde?

 

Jeg sad bare og googlede rundt på min iphone, så kan ikke linke. Kan ikke engang huske om det var om human eller animalsk ernæring:hmm:

 

Ok, prøver selv at google

 

Mht gulerødder, så optager de nok lidt, men ret begrænset - kan da i hvertfald se at Busters hømhøm er fyldt m gulerod, dagen efter han har fået gulerod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem spørger du?

 

dig - nu hvor den kortbenet er umættelig :)

 

Du er med på at der er mange kulhydrater i gulerødder ikke ? - næsten 25 % pr 100 gram og hvis der spises mange af dem - kan det være en af forklaringerne på at hun ikke taber sig.

 

kroppen bruger flere kalorier (i hvert fald ved mennesker) på at forbrænde en gulerod, end den indeholder kalorier.

Link til indlæg
Del på andre sites

dig - nu hvor den kortbenet er umættelig :)

 

Hmmm, jamen, hun er ikke sådan glubsk sulten, og det er ikke så hun desperat søger mad når vi er ude. Hun har bare en virkelig sund appetit:mrgreen: Men jo, hun får af og til gulerødder. Dog spiste hun tæt på et halvt kg gulerødder en dag, og det lagde ikke nogen dæmper på hendes lyst til aftensmad. Som sagt, en meget sund appetit:lol:

 

 

kroppen bruger flere kalorier (i hvert fald ved mennesker) på at forbrænde en gulerod, end den indeholder kalorier.

 

Altså, jeg tænker nu også at de 36 kcal der er pr. 100 g næppe er det der "feder". Og som du skriver, skal der også bruges energi på at omsætte dem. Men okay, 100 kcal her og der er jo meget for en lille hund....:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

En gulerod i ny og næ skader jo heller ikke - jeg tænker at alt med måde.

Hvis man er sukkerfølsom - hvilket hunde også kan være uden at de har diabetes - så er rodfrugter også kartofler noget man skal passe på med - det gælder alt der vokser under jorden. - Men jeg tænker også at man skal kigge på det samlede regnskab - udover foderet - herunder godbidder, tyggeting mv - som man ofte nogle gange glemmer at regne med i det samlede indtag - det gør jeg da ind i mellem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

En gulerod i ny og næ skader jo heller ikke - jeg tænker at alt med måde.

Hvis man er sukkerfølsom - hvilket hunde også kan være uden at de har diabetes - så er rodfrugter også kartofler noget man skal passe på med - det gælder alt der vokser under jorden. - Men jeg tænker også at man skal kigge på det samlede regnskab - udover foderet - herunder godbidder, tyggeting mv - som man ofte nogle gange glemmer at regne med i det samlede indtag - det gør jeg da ind i mellem :mrgreen:

 

Delvist sandt - Men en rå gulerod indeholder ikke meget der kan lave ravage for sukkerfølsomme. Det er først når den er kogt at de gode fibre er nedbrudt og sukkerstofferne er slemme.

Jeg har selv insulinresistens, hvilket behandles på samme måde som type 2 diabetes. Derfor frarådes varmebehandlede rodfrugt undtaget jordskokker, men rå gulerødder er ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Delvist sandt - Men en rå gulerod indeholder ikke meget der kan lave ravage for sukkerfølsomme. Det er først når den er kogt at de gode fibre er nedbrudt og sukkerstofferne er slemme.

Jeg har selv insulinresistens, hvilket behandles på samme måde som type 2 diabetes. Derfor frarådes varmebehandlede rodfrugt undtaget jordskokker, men rå gulerødder er ok.

 

Lidt ot :Alt det ved jeg godt - for jeg har type 2 diabetes og haft det i 20 år - er på insulin - så jeg ved godt hvad varmebhandlede rodfrugter gør ved blodsukkeret - og nej jeg er ikke enig i at rå gulerødder er ok - men det er en vurdering truffet ud fra mig selv - vi er alle forskellige ligesom diabetes også er forskellig fra den ene til den anden.

 

Derfor ved man heller ikke 100 % om alle hunde kan tåle sukkerstofferne i gulerødder - da de jo også er forskellige og på hvordan de optager næringstofferne i den mad vi giver dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt ot :Alt det ved jeg godt - for jeg har type 2 diabetes og haft det i 20 år - er på insulin - så jeg ved godt hvad varmebhandlede rodfrugter gør ved blodsukkeret - og nej jeg er ikke enig i at rå gulerødder er ok - men det er en vurdering truffet ud fra mig selv - vi er alle forskellige ligesom diabetes også er forskellig fra den ene til den anden.

 

Derfor ved man heller ikke 100 % om alle hunde kan tåle sukkerstofferne i gulerødder - da de jo også er forskellige og på hvordan de optager næringstofferne i den mad vi giver dem.

 

Og med indgangsvinkel, så er det bedre at stoppe med at fodre vores hunde!

for det gælder jo alt vi putter i dem, og så bliver argumentet for mig ret tyndt! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...