Hop til indhold

Min 10 mdr gamle hvalp vil ikke spise


Kathrine89
 Share

Recommended Posts

Hej alle hundeelskere,

 

Jeg skriver da jeg har et problem med min 10 mdr gamle hanhund (fransk bulldog).

Alfred har altid elsket mad mere end noget andet, og det har ALDRIG været et problem at få ham til at spise (tværtimod).

For ca 2 mdr siden ændrede det sig radikalt. Han ville ikke spise sin mad. Jeg er indrettet sådan, at jeg anser hunde for at være instinktprægede dyr, så det med at sulte sig selv finde ikke som sådan: Han skulle nok spise når han blev sulten. Jeg vil gerne have, at når han får mad (morgen og aften) at han så spiser det når det serveres, og ikke står til rådighed hele dagen i skålen - mad skal altså være noget man er begejstret for. Derudover vil jeg også have, at han spiser sin mad, uden den skal krydres med leverpostej eller kød. Han får om morgenen lidt fiskeolie i, ellers får han kallun tilføjet fra dåse.

Jeg kontaktede en adfærdstræner, der sagde, at vi skulle droppe godbidderne i løber af dagen, stille maden frem til ham, og hvis han ikke havde spist i løbet af 15 minutter, så fjerne den igen. Så skulle han nok begynd at få appettiten tilbage.

Det virkede til at starte med, men han faldte hurtigt tilbage til, at han ikke ville spise. Jeg begyndte at aktivere ham lidt i stedet - drysse det ud på græsset eller gulvet, og det synes han er lidt mere spændende - men jeg synes stadig det er ærgerligt, at en der er så madglad pludselig ikke synes det er spændende længere. Jeg synes også at han skal kunne spise fra sin skål, og så kan han blive aktiveret med at søge andre gange.

 

Problemet er, at han stadig er i voksefase og er faktisk ikke ret stor i forhold til andre franske bulldogs på hans alder - han vejer knap 12 kg og har tabt sig siden han begyndte på sine mærkelige madvaner - det er jeg ret frustreret over.

 

Min veterinærsygeplejerske siger, at det kan være denne tid på året, nu hvor tæverne er i løbetid, der kan gøre hanhunde helt kuldrede - og derfor mister appettiten.

Det skal lige pointeres, at han er sund, rask, energibombe og virkelig legesyg, så det er ikke fordi han er dårlig. Han vil også gerne spise kød, kylling osv.

 

Nogle der har prøvet det samme eller har råd?

 

Har virkelig brug for lidt hjælp her.

Mange påskehilsner Kathrine

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, min gjorde det samme. Hun havde lungeorm, og det var ikke særlig spændende:( Er han testet for hjerte- og lungeorm? Ellers skal det gøres hurtigst muligt. 3 afføringsprøver fra 3 på hinanden følgende dage. En mængde svarende til en spiseskefuld pr. dag og må helst ikke være den del af lorten der ligger på jorden. Skal opbevares ved 5-20 grader. Det er en god ide at bruge et par fryseposer udenom når de opbevares. Skriv evt. dag på, så hvis der er problemer på 3. dagen, kan du smide den ældste prøve ud og tage en ny.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder jo heldigvis sund og rask. Og helt normal for alderen at have mindre appetit.

 

Hvis jeg havde fået ti kroner for hver gang en kursist eller kunde havde haft samme problem, og spurgt om det, så havde jeg haft til en god middag:-D

 

Sæt mængden af mad i skålen lidt ned og lad ham arbejde for resten. Appetitten skal nok komme tilbage, når hormonerne falder til ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

En så ung hund der taber sig, lyder ikke godt. Min handhund mister også sin appetit når naboens tæve er i løbetid, men 2 måneder synes jeg er for længe, særligt når hunden er i den alder hvor han skal vokse. Jeg er lidt bekymret for om der måske er noget galt med hans mund, hals eller mave, men det lyder som om du har fået ham undersøgt.

Jeg vil mene at du bør give afkald på dine principper og så fodre på græsset, krydre med leverpostej eller hvad der nu skal til. Indtil du finder ud af hvorfor han ikke vil spise.

Har du prøvet med noget andet foder?

Jeg håber problemet bliver løst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han finder sin mad interessant ved aktivering vil jeg absolut kun se det som et plus. Herhjemme spises tørfoder aldrig af skål - altid som én eller anden slags aktivering - søg på græsset, i deres Green eller en foderbold. Det er kun når de får råt til aften at der serveres i en skål. :-)

 

Har du prøvet at skifte tørfoder? Nogle gange mister hundene interessen for det mad de har spist dag ud og dag ind i en periode. Jeg går ind for at variere, såfremt hundens mave kan klare det - så der er noget nyt indimellem og det ikke bare er det samme.

 

Og hjælper ingen af de muligheder ville jeg kaste håndklædet i ringen og lade hunden få noget dåsemad blandet i foderet, hvis det kan gøre det mere spændende. Men jeg er heller ikke tilhænger af at hunden skal spise det vi servere. Vi andre kan jo heller ikke lide al slags mad, og gider heller ikke spise det samme hver dag. Så variation i tørkosten og evt noget dåsemad indimellem hvis det kan gøre det hele mere spændende og lækkert for hunden - så go for it. ;-)

 

En helt anden mulighed er jo også barf :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg pipper, men mener i seriøst at det er normalt at en 10 mdr. gammel hund ikke har spist ordentligt i 2 mdr.? At det er normalt at en hund i den alder taber sig?

 

Jeg en smule chokeret:shock:

 

TS, jeg er nok en anelse hysterisk med de orm, men efter at min den store hund har haft lungeorm 2 (3?) gange og hjerteorm en gang (som næsten kostede hende livet), så kan jeg ikke forstå at folk ikke får testet deres hunde. Det koster 300-400 kr., og er ikke indgribende for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg pipper, men mener i seriøst at det er normalt at en 10 mdr. gammel hund ikke har spist ordentligt i 2 mdr.? At det er normalt at en hund i den alder taber sig?

 

Jeg en smule chokeret:shock:

 

TS, jeg er nok en anelse hysterisk med de orm, men efter at min den store hund har haft lungeorm 2 (3?) gange og hjerteorm en gang (som næsten kostede hende livet), så kan jeg ikke forstå at folk ikke får testet deres hunde. Det koster 300-400 kr., og er ikke indgribende for hunden.

Det skader jo aldrig at få hunden testet - men det ville ikke være sygdom der ville stå først i mit hovede i sådan en situation - når hunden, som TS eller beskriver, virker sund, rask og glad.

 

Jeg havde selv problemer med at få Kency til at spise i den alder over en god periode - hun nægtede sit tørfoder, også selvom jeg dengang stod fast på at hun ikke fik blandet noget i. Hun gik bare helt fra maden så. Så begyndte vi at barf'e og senere på hjemmelavet mad - pludselig var spiseproblemerne forsvundet som dug for solen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan skyldes at man bør reducere fodermængden - eller gå fra det relativt tætte hvalpefoder for en hund der i 8 måneders alderen har net 90 % af sin slutvægt. Typisk skal man reducere med ca 20 % - og gør man ikke det overfodrer man i en periode indtil hunden - enten bliver for fed eller nægter at æde alt det mad.

 

Hvirdan er hundens foderstand? Ikke dens vægt ifht andre af samme race, for det er ligegyldigt. Foderstanden er vigtig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skader jo aldrig at få hunden testet - men det ville ikke være sygdom der ville stå først i mit hovede i sådan en situation - når hunden, som TS eller beskriver, virker sund, rask og glad.

 

Jeg havde selv problemer med at få Kency til at spise i den alder over en god periode - hun nægtede sit tørfoder, også selvom jeg dengang stod fast på at hun ikke fik blandet noget i. Hun gik bare helt fra maden så. Så begyndte vi at barf'e og senere på hjemmelavet mad - pludselig var spiseproblemerne forsvundet som dug for solen :blink:

 

Jeg kan afsløre at Bella virkede sund, rask og glad. Hun var fuld af energi, men hun var jo også kun 10 måneder. Efter 2-3 måneder og et vægttab på 2-3 kg (fra ca. 30 kg), blev hun fundet positiv for lungeorm. Det lumske ved ormene er jo netop, at når hunden har tydelige symptomer, er det som regel for sent. Enten får man en hund med permanente skader, og ellers må man sige farvel.

 

Jeg er med på at det er normalt at ædelysten svinger i den alder, men manglende interesse i flere måneder, kombineret med vægttab, får lamperne til at blinke her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder jo heldigvis sund og rask. Og helt normal for alderen at have mindre appetit.

 

Hvis jeg havde fået ti kroner for hver gang en kursist eller kunde havde haft samme problem, og spurgt om det, så havde jeg haft til en god middag:-D

 

Sæt mængden af mad i skålen lidt ned og lad ham arbejde for resten. Appetitten skal nok komme tilbage, når hormonerne falder til ro.

 

Er det virkelig normalt at en hund på 10 måneder ligefrem går ned i vægt?

 

Kahrine hvor meget har din hund tabt sig?

 

Som orientering kan jeg fortælle at min hund, da jeg overtog ham var i dårlig foderstand og kun havde en meget begrænset appetit. Først da han var faldet godt til steg appetitten, så hunde kan faktisk godt finde på at sulte sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det virkelig normalt at en hund på 10 måneder ligefrem går ned i vægt?

 

Kahrine hvor meget har din hund tabt sig?

 

Som orientering kan jeg fortælle at min hund, da jeg overtog ham var i dårlig foderstand og kun havde en meget begrænset appetit. Først da han var faldet godt til steg appetitten, så hunde kan faktisk godt finde på at sulte sig.

 

Det er I hvert fald så almindeligt hos specielt unge hanhunde at jeg ikke ville tænke sygdom som det første. Men altid en god ide at rådføre sig med dyrlægen. Nogle gange kan der jo være en årsag som orm eller halsbetændelse.

 

Da min egen hund var I den alder var hun skind og ben hvis ikke der blev kræset ekstra for maden.

De fleste hunde har en normal vægt der er noget underhvad ejer synes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Nu har jeg jo labber, de spiser jo konstant hvis der stod mad fremme :mrgreen: men da min den gamle tabte sig 2-3 kg ret hurtigt, og ikke ville spise, så var vi en tur omkring dyrlægen, det var orm. Han kom i behandling og fik appetitten tilbage.

Jeg ville i hvert fald tage et smut omkring dyrlægen. Bare for en sikkerheds skyld, men jeg er måske også lidt hysterisk mht de der orm :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle henvendelserne, jeg er virkelig glad for, at i har villet bruge tid ved tasterne.

Jeg kan også læse, at der er lidt delte meninger... Jeg tænker at jeg helgarderer mig - begynder og nyde at han godt kan lide at blive stimuleret med foder og overvejer et foderskift - kan være han er kørt surt i det. Jeg tror også, at han har optaget meget af det han skal her i sin vokseperiode, så det kan også være en grund til det. For når han går hen til skålen, kigger han på mig som om "jamen jeg er jo slet ikke sulten...."

Vi blander normalt med dåsemad fx kallun, lam osv. Nogle gange et æg.

Kan være jeg skal prøve barf.

Jeg har overordnet fået ham tjekket, det er som det skal være, men... Jeg har ikke fået tjekket for lungeorm, det skal nok gøres, men d håber jeg da for alt i verden ikke er problemet :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er en stor risiko for at man overfodrer, når man begynder at kræse for hunden. Nogen hunde æder bare mere end de skal og vokser - bliver tykke, mens andre får nok og ender med noget spisevægring, ringe appetit. Maden er ikke den fest det skulle være, for man er aldrig sulten. Får aldrig lov at blive sulten. Mine hunde har en fest 2 gange dagligt når de bliver fodret - uanset om det er tørfoder, kødmix eller okseben. De kan altid spise en "bøf mere".

 

Hunden skal bare have lidt godt og varieret foder, men hellere for lidt (til at blive mæt) end for meget. Der vil være nok vitaminer, mineraler osv i ca 60 % af den anbefalede fodermængde der står på foderet, hvis jeg husker ret. Nogen ved det måske mere præcist, men det er først hvis man kommer under ca halv mængde af det anbefalede, man skal være bekymret, så vidt jeg husker fra undersøgelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er mærkeligt at nogle kan undres over at en hund der får det samme kedelige tørfoder dag efter dag kan miste lysten til sin "mad". Da jeg for mange år siden talte med ejeren af Uni (politiulven, hvis nogle kan huske hende) sagde denne at deres ulve ret hurtigt mistede interessen for deres mad, hvis de gav den samme slags kød flere dage i træk, så mon hunde er ret meget anderledes.

 

Og jeg forstår egentlig heller ikke hvorfor det er en katastrofe at skulle have tørfoder stående frit fremme, det bliver jo ikke anderledes eller mere kedeligt af at stå i en skål på gulvet.:vedikke:

 

Jeg holder med Anne og ville også undersøge for fransk hjerte-/ lungeorm og så ville jeg begynde at variere hundens kost. Ikke for at få vægten op, men fordi jeg synes det er synd andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er en stor risiko for at man overfodrer, når man begynder at kræse for hunden. Nogen hunde æder bare mere end de skal og vokser - bliver tykke, mens andre får nok og ender med noget spisevægring, ringe appetit. Maden er ikke den fest det skulle være, for man er aldrig sulten. Får aldrig lov at blive sulten. Mine hunde har en fest 2 gange dagligt når de bliver fodret - uanset om det er tørfoder, kødmix eller okseben. De kan altid spise en "bøf mere".

Jeg fodrer kun en gang dagligt, netop for at min hund skal få lov til at føle sig mæt. Tænk hvis man selv gik rundt og var sulten hele tiden.

 

Hunden skal bare have lidt godt og varieret foder, men hellere for lidt (til at blive mæt) end for meget. Der vil være nok vitaminer, mineraler osv i ca 60 % af den anbefalede fodermængde der står på foderet, hvis jeg husker ret. Nogen ved det måske mere præcist, men det er først hvis man kommer under ca halv mængde af det anbefalede, man skal være bekymret, så vidt jeg husker fra undersøgelser.

Jeg tror du husker rigtigt. Vitamin og mineraltilskud er så billigt at der kommer rigeligt af det i tørfoderet. Og heldigvis da, for jeg tror ikke ret mange hunde kan spise de mængder der står på poserne uden at blive smælderfede af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er en stor risiko for at man overfodrer, når man begynder at kræse for hunden. Nogen hunde æder bare mere end de skal og vokser - bliver tykke, mens andre får nok og ender med noget spisevægring, ringe appetit. Maden er ikke den fest det skulle være, for man er aldrig sulten. Får aldrig lov at blive sulten. Mine hunde har en fest 2 gange dagligt når de bliver fodret - uanset om det er tørfoder, kødmix eller okseben. De kan altid spise en "bøf mere".

 

Hunden skal bare have lidt godt og varieret foder, men hellere for lidt (til at blive mæt) end for meget. Der vil være nok vitaminer, mineraler osv i ca 60 % af den anbefalede fodermængde der står på foderet, hvis jeg husker ret. Nogen ved det måske mere præcist, men det er først hvis man kommer under ca halv mængde af det anbefalede, man skal være bekymret, så vidt jeg husker fra undersøgelser.

 

Jeg er helt enig! Det er mere det, at det har været en fest for ham, men ikke er mere. Jeg tænker, at fordi han er så tæt på at stoppe med at vokse, så har han måske bare ikke samme behov længere - det er mere det, at ændringen er så stor!

Men hunde har helt sikkert forskellige behov - nogle tager hurtigere på end andre, ligesom mennesker osv. Jeg følger heller ikke anvisningerne på pakken, da det er det maksimale der altid er oplyst der, jeg følger hvad han trives med i forhold til hans aktivitet og hvordan han ser sund og rask ud :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo labber, de spiser jo konstant hvis der stod mad fremme :mrgreen: men da min den gamle tabte sig 2-3 kg ret hurtigt, og ikke ville spise, så var vi en tur omkring dyrlægen, det var orm. Han kom i behandling og fik appetitten tilbage.

Jeg ville i hvert fald tage et smut omkring dyrlægen. Bare for en sikkerheds skyld, men jeg er måske også lidt hysterisk mht de der orm :oops:

 

Havde din hund andre symptomer på orm end mistet appetit? For ellers kan det være jeg skal tænke i den retning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er I hvert fald så almindeligt hos specielt unge hanhunde at jeg ikke ville tænke sygdom som det første. Men altid en god ide at rådføre sig med dyrlægen. Nogle gange kan der jo være en årsag som orm eller halsbetændelse.

 

Da min egen hund var I den alder var hun skind og ben hvis ikke der blev kræset ekstra for maden.

De fleste hunde har en normal vægt der er noget underhvad ejer synes.

 

Altså han har tabt sig 300 gram. Jeg tænker ikke at han ikke trives og derfor sulter sig. Så sku det mere være på grund af alle de dufte der er pt. Jeg er sådan lidt ambivalent, på den ene side tænker jeg også, at han nok bare har spist ekstremt meget som hvalp og nu ikke skal vokse meget mere. Men på den anden side syne sjeg heller ikke at han ikke har lyst til mad i flere dage.... Altså han vil jo nogle gerne når det aktiveres, men heller ikke her er der altid held.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså han har tabt sig 300 gram. Jeg tænker ikke at han ikke trives og derfor sulter sig. Så sku det mere være på grund af alle de dufte der er pt. Jeg er sådan lidt ambivalent, på den ene side tænker jeg også, at han nok bare har spist ekstremt meget som hvalp og nu ikke skal vokse meget mere. Men på den anden side syne sjeg heller ikke at han ikke har lyst til mad i flere dage.... Altså han vil jo nogle gerne når det aktiveres, men heller ikke her er der altid held.

 

Jeg kan sagtens genkende bekymringen, men han er i en alder nu hvor foder mængden skal sættes ned. Han skal ikke have samme mængde som da han var 6 måneder.

 

Og det er da lidt på en lille hund at tabe sig, men så længe han ikke er for tynd, så ville jeg ikke være bekymret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig! Det er mere det, at det har været en fest for ham, men ikke er mere. Jeg tænker, at fordi han er så tæt på at stoppe med at vokse, så har han måske bare ikke samme behov længere - det er mere det, at ændringen er så stor!

Men hunde har helt sikkert forskellige behov - nogle tager hurtigere på end andre, ligesom mennesker osv. Jeg følger heller ikke anvisningerne på pakken, da det er det maksimale der altid er oplyst der, jeg følger hvad han trives med i forhold til hans aktivitet og hvordan han ser sund og rask ud :)

 

Min Ft Springer hvalp Maggie fik 300 g tørfoder dagligt da hun fik mest som 6-7 måneders - nu er hun 11 måneder og får 250 g - men nu er det maintenance og ikke det noget kraftigere (mht fedt og protein) hvalpefoder. Jeg varierer så med råfoder mix, kylling, tørret kallun og okseben. Men mængdemæssigt får hun vel kun 60% af de proteiner og det fedt hun fik da hun fik mest - og hun er jo ikke helt færdig udviklet endnu. her kan du se hvordan vægtøgningen aftager på en hund som får en slutvægt på 15-16 kg som 2 årig

 

vaeliggt%20%20_zpskzl4q6m6.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Havde din hund andre symptomer på orm end mistet appetit? For ellers kan det være jeg skal tænke i den retning...

 

Nej han var frisk og vild som han plejer appetitten var bare ikke med ham. håber du finder en løsning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er 300 g ville jeg ikke være super bekymret. Omvendt, så opdagede jeg lungeorm på den lille da hun 2. gang sprang et måltid over. Hun har altid inhaleret sin mad, og med den andens historie med de orm, så jeg signalerne med det samme.

 

Bellas typiske symptomer på hjerte- eller lungeorm er: boblende bøvser, madlede,hoste/harke, slimet opkast (ikke hver dag), lejlighedsvis diarre og pludselig træthed.

 

Dorits symptomer er: faldende madglæde, snask i øjne, kløende ører og snude og lejlighedsvis diarre.

 

Jeg er super opmærksom på om de har symptomer, og får dem rutinemæssigt tjeklet

mindst 2 gange om året.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...