Hop til indhold

Legetøj til 8. ugers rottweiler hundehvalp


Sofia
 Share

Recommended Posts

Fint at I / nogen mener noget andet end jeg. Jeg ville blot belyse at jeg synes man skal begrænse vild leg og hvorfor.

 

Udover Spaniels har jeg haft Boxer og Norsk Elghund, men dette er nu også noget jeg har diskuteret og talt med mange andre hundeejere og især ejere af hønsehunde, boxere, store hyrdehunde (Bouvier Des Flandres, Riesenschnauser, og måske Rotweiler? (kender ikke Rotweiler særlig godt))og diverse krydsninger, kan have problemer med at hundene tænder meget hurtigt og bliver ret vilde i visse situationer - når der kommer gæster er blot en af dem, men en meget træls og irriterende vane - ikke mindst ved store voldsomme hunde. Og ikke alle kan stoppe hundene, men må lukke dem væk.

 

Men som sagt. I må mene hvad I vil, jeg ville blot give TS mit input med på vejen - og det er jo helt frivilligt om man vil kassere det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Fint at I / nogen mener noget andet end jeg. Jeg ville blot belyse at jeg synes man skal begrænse vild leg og hvorfor.

 

Udover Spaniels har jeg haft Boxer og Norsk Elghund, men dette er nu også noget jeg har diskuteret og talt med mange andre hundeejere og især ejere af hønsehunde, boxere, store hyrdehunde (Bouvier Des Flandres, Riesenschnauser, og måske Rotweiler? (kender ikke Rotweiler særlig godt))og diverse krydsninger, kan have problemer med at hundene tænder meget hurtigt og bliver ret vilde i visse situationer - når der kommer gæster er blot en af dem, men en meget træls og irriterende vane - ikke mindst ved store voldsomme hunde. Og ikke alle kan stoppe hundene, men må lukke dem væk.

 

Men som sagt. I må mene hvad I vil, jeg ville blot give TS mit input med på vejen - og det er jo helt frivilligt om man vil kassere det.

 

Det er jo det gode ved et debat-forum, at alle kan byde ind med deres holdninger, og så kan TS sortere efter behag :-D

 

Mht. de voldsomme hunde i forbindelse med der kommer gæster, så mener jeg jo at det "bare" også er noget der bør trænes - og her skal det så nok ikke være trækkeleg der er belønningen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.! Hvor det dejligt i er så aktive.

 

Jeg ved heller ikke helt hvor interesseret jeg er i vild og voldsom trækkeleg. Den vil jeg tage med hundetræneren tror jeg. Ja jeg har en anden hund, MEN fik den først da hun var 8 mdr. Så jeg er helt ny i hvalpe situationen. I må meget gerne skrive videre, spændende læsning :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.! Hvor det dejligt i er så aktive.

 

Jeg ved heller ikke helt hvor interesseret jeg er i vild og voldsom trækkeleg. Den vil jeg tage med hundetræneren tror jeg. Ja jeg har en anden hund, MEN fik den først da hun var 8 mdr. Så jeg er helt ny i hvalpe situationen. I må meget gerne skrive videre, spændende læsning :rolleyes:

 

Jeg tror at du, ligesom PBC, misforstår. Trækkeleg behøver ikke være "vild og voldsom". Hvis du fx tager et bideskind, trækker du det i zigzag hen over gulvet, hopper lidt med det, gør det levende. Når hunden så tager det, brydes i lidt om det, og hunden får lov at vide det. Herefter bytter du det med noget rigtig lækkert, og starter forfra. Gør det 2-3-4 gange, og pak så legetøjet væk.

 

Dels lærer det hunden at tænde/slukke for drift, dels at lege bytte-bytte købmand, dels at legetøj kun er ultimativt fedt når det er sammen med dig. Det giver en hund der vil arbejde for at få lov at lege med dig!

 

I mine øjne er det hverken vildt eller voldsomt. Jo, nogle hunde vil selvfølgelig knurre af begejstring, men det er altså ikke ensbetydende med at det er vildt eller voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at du, ligesom PBC, misforstår. Trækkeleg behøver ikke være "vild og voldsom". Hvis du fx tager et bideskind, trækker du det i zigzag hen over gulvet, hopper lidt med det, gør det levende. Når hunden så tager det, brydes i lidt om det, og hunden får lov at vide det. Herefter bytter du det med noget rigtig lækkert, og starter forfra. Gør det 2-3-4 gange, og pak så legetøjet væk.

 

Dels lærer det hunden at tænde/slukke for drift, dels at lege bytte-bytte købmand, dels at legetøj kun er ultimativt fedt når det er sammen med dig. Det giver en hund der vil arbejde for at få lov at lege med dig!

 

I mine øjne er det hverken vildt eller voldsomt. Jo, nogle hunde vil selvfølgelig knurre af begejstring, men det er altså ikke ensbetydende med at det er vildt eller voldsomt.

 

Jammen så var det jo vigtigt at får rettet den misforståelse. det lyder nu ret vildt og voldsom det Alfen beskriver. Så måske er de der er enige om at lege ruske lege osv. ikke helt enige om hvor meget man bør køre hundene op og hvor længe og hvor ofte?

 

Jeg leger, som sagt lidt en gang dagligt når maggie kommer med en legeting og vi rusker en smule og kaster noget op i luften som skal fanges og gribes. 5-10 minutter, så går jeg til døren og giver en luftetur i haven og dermed slutter legen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jammen så var det jo vigtigt at får rettet den misforståelse. det lyder nu ret vildt og voldsom det Alfen beskriver. Så måske er de der er enige om at lege ruske lege osv. ikke helt enige om hvor meget man bør køre hundene op og hvor længe og hvor ofte?

 

Jeg leger, som sagt lidt en gang dagligt når maggie kommer med en legeting og vi rusker en smule og kaster noget op i luften som skal fanges og gribes. 5-10 minutter, så går jeg til døren og giver en luftetur i haven og dermed slutter legen.

 

Jeg svarer ikke for Alfen, men for mig selv. Da jeg nævner leg første gang, replicerer du ved at skrive at "mange" anbefaler "vild og voldsom leg". Og det var mig (én person) der anbefalede leg (hverken vild eller voldsom). I øvrigt synes jeg 5-10 minutter er ALT for længe for en 8 uges hvalp. Imo bør det ikke tage mere end et par minutter - så kan man lege med noget andet bagefter. Men leg med "belønningslegetøj" bør være kortvaring og intens.

 

TS, læs evt. den artikel der linkes til her: http://www.hunde-forum.dk/traening/39927-apportering-en-super-artikel.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Leg med legetøj må hos mig gerne være vild og intens;) det var 2-3 min, hunden kører højt og bliver rigtig vild med lyd helst, så sluttes der og byttes med guf ;) der er forskel på racer, men de racer jeg primært har arbejdet med har rigtig meget lyd på når de leger, der ved jeg rottweileren også har;) for at hunden skal lære at du er den bedste legekammerat og dermed vælge dig frem for andre Hunde, biler, rådyr m.m, skal det du tilbyder hunden være bedre;) en cocker eller en retriver finder ofte det at få lov at hente en bold eller lign meget belønnende, det er altså ikke noget der normalt kan tænde en hyrdehund;) her er leg ofte en rigtig god måde at opbygge et godt forhold til hunden på, for at hunden skal more sig er legen nødt til at være på dens præmisser det nytter ikke at trække svagt og roligt med et trækkeskind med en rottweiler ;) der skal noget mere til før den morer sig ;) man må gerne blive vild, det skal bare være dig der starter og slutter legen, legen går kun gennem dig;) at lege er for mig det ultimative værktøj til at belønne min hund med;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår simpelthen ikke angsten for at lege vildt med hunden;) for mig at se er den enste risiko at man ikke er afslutter og at man lader hunden starte;) legen skal styres af hundeføreren;) legen skal bruges bevist og er for mig ganske uundværlig til at sætte trumf på belønning og knytte bånd ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at få nærmere defineret hvordan man leger med hundene og hvor længe og hvor ofte.

 

Det er med Maggie på 11 måneder, jeg somme tider leget 5-10 minutter, når hun kommer og siger hun gerne vil det. Jeg ved ikke hvor længe jeg legede med hende da hun var 8 uger - jeg tager jo sådan set ikke tid - men ikke for længe :-)

 

 

Men som sagt behøver vi ikke være enige. jeg læste de indledende indlæg som at der blev opfordret til ret vild leg og svarede ifht det. Måske læste TS det på samme måde og så er det jo godt at få afklaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår simpelthen ikke angsten for at lege vildt med hunden;) for mig at se er den enste risiko at man ikke er afslutter og at man lader hunden starte;) legen skal styres af hundeføreren;) legen skal bruges bevist og er for mig ganske uundværlig til at sætte trumf på belønning og knytte bånd ;)

 

Hvem er angst? det er da vist ikke en overdrivelse der fremmer forståelsen.

 

Jeg skriver at jeg har forbehold! Og så skriver jeg vist i mit indledende indlæg, at jeg foretrækker aktivering der fokuserer på samarbejde og kontakt og sådan noget mere roligt og fokuseret og at jeg tror det vilde og voldsomme nok kommer af sig selv - i hvert fald nok for de fleste. jeg tror ikke man behøver lære hvalpe at blive vilde......

 

Men det er jo bare min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem er angst? det er da vist ikke en overdrivelse der fremmer forståelsen.

 

Jeg skriver at jeg har forbehold! Og så skriver jeg vist i mit indledende indlæg, at jeg foretrækker aktivering der fokuserer på samarbejde og kontakt og sådan noget mere roligt og fokuseret og at jeg tror det vilde og voldsomme nok kommer af sig selv - i hvert fald nok for de fleste. jeg tror ikke man behøver lære hvalpe at blive vilde......

 

Men det er jo bare min mening.

 

Næ, man behøver som regel ikke at lære hvalpe at blive vilde, men det er absolut ikke unormalt at man skal lære dem at lege, med legetøj sammen med ejeren, hvis man ønsker at kunne bruge det til belønning.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, man behøver som regel ikke at lære hvalpe at blive vilde, men det er absolut ikke unormalt at man skal lære dem at lege, med legetøj sammen med ejeren, hvis man ønsker at kunne bruge det til belønning.. ;-)

 

Jeg tror altså at det er en jæger-ting, det der med at "hunde bliver vilde af at lege":hmm: Ro er ultimativt vigtigt for en jæger, og det mindste tegn på begejstring fra en hund, slås der hård ned på. Ve den hund der kommer med et glædesudbrud under en markprøve:shock:

 

Hvor vi i alle andre sammenhænge gerne ser initiativ, glæde, drift og begejstring, ser jægerne helst passivitet og ro - med mindre hunden får befalet at lave noget.

 

Måske er der derfor at PBC sætter lighedstegn mellem leg og det at være vild:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså at det er en jæger-ting, det der med at "hunde bliver vilde af at lege":hmm: Ro er ultimativt vigtigt for en jæger, og det mindste tegn på begejstring fra en hund, slås der hård ned på. Ve den hund der kommer med et glædesudbrud under en markprøve:shock:

 

Hvor vi i alle andre sammenhænge gerne ser initiativ, glæde, drift og begejstring, ser jægerne helst passivitet og ro - med mindre hunden får befalet at lave noget.

 

Måske er der derfor at PBC sætter lighedstegn mellem leg og det at være vild:vedikke:

 

Ja det kan godt være at det bare er et religionsspørgsmål :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskylder på forhånd :sjov: men hvor er I sjove Anne og PBC :sjov:

 

Jeg troede det var maggie der var sjov på det sidste billede. Ikke et skarpt skud af en seriøs jagthund, men sådan ser en glad unghund også ud uanset om det er en jagthund som ejes af en jæger. det er ikke til at holde nede det skidt!:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg troede det var maggie der var sjov på det sidste billede. Ikke et skarpt skud af en seriøs jagthund, men sådan ser en glad unghund også ud uanset om det er en jagthund som ejes af en jæger. det er ikke til at holde nede det skidt!:klap:

Fedt billede som også er sjovt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, man behøver som regel ikke at lære hvalpe at blive vilde, men det er absolut ikke unormalt at man skal lære dem at lege, med legetøj sammen med ejeren, hvis man ønsker at kunne bruge det til belønning.. ;-)

 

Jeg tror altså at det er en jæger-ting, det der med at "hunde bliver vilde af at lege":hmm: Ro er ultimativt vigtigt for en jæger, og det mindste tegn på begejstring fra en hund, slås der hård ned på. Ve den hund der kommer med et glædesudbrud under en markprøve:shock:

 

Hvor vi i alle andre sammenhænge gerne ser initiativ, glæde, drift og begejstring, ser jægerne helst passivitet og ro - med mindre hunden får befalet at lave noget.

 

Måske er der derfor at PBC sætter lighedstegn mellem leg og det at være vild:vedikke:

Jeg har trænet sammen med mange jægere og det er ikke sådan som du forestiller dig, Anne. De fleste leger og fjoller meget med deres hunde og det ser godt nok også kikset ud (har set det nogle gange) hvis en hund ikke synes det er sjovt og udviser iver og glæde. Man har bare brug for at hunden ikke mister hovedet når den arbejder, noget man hellere end gerne ser når man træner med boldmotivation (eller hvad jeg har set af det i DCH sammenhænge). Som Aussiepower skriver så er det en måde man lærer hunden at tænde på og det er en tænding der let kan gøre en jagthund ubrugelig, så det er vel ikke underligt at folk behandler deres jagthunde anderledes end sportshunde der trænes med boldmotivation. Men jeg tror ikke du behøver at have ondt af jagthunde generelt.... der er andre måder at lege med sin hund på end ved at lege ruskeleg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...