Hop til indhold

En ekspedition med Professoren.


KimC
 Share

Recommended Posts

Min 7 årige hjortehund har et par tilnavne. Et af dem er Professoren. Han skal vide alt, er lidt verdensfjern, stædig og har tilbøjelig til Einstein frisure. Og så er han min alfahan.

 

Nå, Professoren og jeg tog på en videnskabelig ekspedition.. - turen startede med en skolebus, det var et virak for en hund der elsker at nulre med unger. Efter at de var stået af lykkedes det at tage dette billed af Professoren.

 

315_5974.jpg

 

Efter at være steget af bussen ude på Lars Tyndskids mark, gik turen videre til fods/pote. Alt blev behørigt undersøgt undervejs.

 

315_5979.jpg

 

315_5980.jpg

Morgendug på Professorens mest værdsatte måleinstrument.

 

315_5983.jpg

Det mystiske mål for ekspeditionen... Hvad der dette?

 

315_5984.jpg

Det skal undersøges nærmere!

 

315_5989.jpg

Professoren starter sine undersøgelser ved en runddysse.

Dette er et system af rund og langdysser, det består af to gravhøje med hver sin stendysse, og to langdysser, den ene noget større end den anden. Det er meget heldigt at dette sted er bevaret. I 1700 tallet var der gang i byggeriet af slottene i Sønderborg og Augustenborg, til hvis fundamenter der skulle bruges store sten. Der var ikke noget derhed fredning den gang så de formodet hedenske gravhøje blev rippet for sten - indtil man i en lille skov midt på øen Als under plyndringen fandt en sten med et primitivt kors. Arbejderne ville nu ikke fortsætte med at plyndre gravene, også bygherrerne fik kolde fødder. Det satte gang i egnens dengang spirende teglværksindustri. Derfor blev disse gravhøje skånet.

 

315_6003.jpg

 

315_6007.jpg

Et kammer i dyssen undersøges.

 

315_6016.jpg

Den mindre af de to langdysser.

 

315_6022.jpg

Professoren "on location".

 

315_6038.jpg

 

315_6040.jpg

Så undersøges den store langdysse.

 

315_6061.jpg

Professoren efter de underjordiske undersøgelser...

 

315_6067.jpg

Den mindre af langdysserne. Det ser ud som han står på et stort urtiddsmonsters underkæbe.

 

315_6071.jpg

Den lille langdysse.

 

315_6072.jpg

Naturstyrelsen har for længst befalet at træer der står på gravhøje skal fjernes. For træer der står på privat ejede gravhøje skulle det ske straks - for statens egne gravhøje kunne det vente til træerne var skovningsmodne. Som man kan se gavner det bestemt ikke gravhøjen.

 

315_6091.jpg

 

315_6102.jpg

 

315_6108.jpg

Hr. Professoren.

 

315_6113.jpg

Langdyssen

 

315_6122.jpg

 

315_6127.jpg

 

315_6138.jpg

 

315_6143.jpg

 

UNdersøgelserne afsluttet - troede vi, tid til et tilbagetog.

 

315_6083.jpg

Professoren er træt.

 

315_6085.jpg

Men - et jordskred har spærret vores tilbagetog. Der må lægges nye planer for at redde ekspeditionen!

 

315_6089.jpg

Jordskreddet. Der skulle lige tages en jordprøve.

Men jordskreddet havde bragt noget mere for dagens lys!

 

315_6186.jpg

En stenøkse, vel ca fra den tid hvor dysserne opstod.

 

Vi fortsatte vores tilbagetog og kom til denne ensomme vej. Ingen trafik overhovedet.

 

315_6152.jpg

 

315_6156.jpg

 

Stille. Måske husker i Alfred Hitchcocks film North by Nortwest, på dansk Menneskejagt. Cary Grant kommer ud i det åbne land, hvor han snart bliver angrebet af et lille fly der sprøjter insektgift over markerne.

Vi så ikke noget fly, men den her kan også sprøjte. Bliver vi mon angrebet?

 

315_6167.jpg

Nej, den drejer af.

 

 

Her fandt vi et nødshelter.

315_6153.jpg

En lille plakat anoncerer et arrangement fra August 2014, har der ikke været mennesker her siden?

Vi så ikke noget til de indfødte. Holdt de sig skjult, eller var de mon uddøde?

 

315_6159.jpg

 

Strandet i intetheden. Hvad gør vi?

 

315_6160.jpg

 

315_6164.jpg

Professoren analyserer mulige tegn på tidligere liv.

 

315_6165.jpg

Og den her har sat sig til rette for at vente på sit måltid. Os?

 

315_6172.jpg

Hurra! Vi bliver reddet!

Den her bus vil man ikke misse. Tænk at overnatte herude i intetheden? Men det kan være at der er ordentlig gang i den omkring de gravhøje ved nattetid?

 

315_6174.jpg

Vi er de eneste passagerer i redningsbussen.

 

Sikker hjemme i civilisationen igen.

 

Professoren analyserer sine oplevelser.

315_6176.jpg

 

- og overlader det praktiske analysearbejde til mig.

 

315_6177.jpg

Øksehovedet, lidt mere end 12 cm langt.

 

Lerprøven viste at der her er tale om smeltevandsaflejringer fra istiden. Alle aprtikler er lige små, der er ingen småsten eller sand. Det gør terrænet mere udsat for jordskred. Hvis der havde været tale om tærræn som istiden har skubbet sammen og æltet til en blanding af ler, sand, og større sten, kan det holde til meget mere. Men nu mangler der altså 25 meter af Alsstien.

 

2015-04-28_0004.jpg

Selv om de små partikler klumper sig er det tydeligt at der ikke er større partikler som ikke lige lader sig dele.

 

Og det var så den ekspedition.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende videnskabelig artikel fra Professorens hånd. Jeg håber han har planlagt flere ekspeditioner.

 

jeg kender forresten en af de indfødte....og nu jeg tænker over det, har jeg faktisk ikke set eller hørt fra vedkommende siden sidste år......

 

Vi må se hvad der dukker op under professorens næse.

 

Den der gyllespreder, måske så den os ikke, det var derfor vi slap derfra? Det minder mig om en gammel Otto Waalkes fortælling:

 

Præsten kommer ud på en ødegård, og møder bondens 8 årige søn.

-Må jeg tale med din far?

-kan du ikke.

-hvorfor dog ikke det, min søn?

-han er blevet kørt over af traktoren.

-åh hvor forfæredligt! Hvad så med din mor? Kan jeg tale med hende?

-nej.

-men hvorfor dog ikke, min søn?

-hun er blevet kørt over af traktoren.

-jamen det er jo skrækkeligt! Hvor er din storesøster?

-kørt over af traktoren!

-jamen er du så helt alene her?

-ja.

-jamen hvad laver du så her helt alene?

-jeg kører traktor!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...