Hop til indhold

Struvit krystaller i urin på hundehvalp


Sofia
 Share

Recommended Posts

Hej hundevenner.

 

Jeg laver lige endnu en tråd! :-D

 

Jeg fik min hundehvalp hjem her i mandags og jeg er SÅ glad for ham, en lille glad tyran er han.

 

Jeg har hele tiden synes hans vandladning var lidt mærkeligt, jeg ved godt at hundehvalpe tisser ofte. Men han tissede hvert 5. minut og anstrengte sig temmelig meget ved det.

 

Derfor tog jeg ham til dyrelægen igår, gik udfra at han havde blærebetændelse. Men det viser sig, at han har struvit-krystaller i urinen. Som kan komme af foder (han fik mulitfit hjemmefra), stress og noget 3. jeg har svedt ud. HELDIGVIS skulle man kunne fodre sig fra det, især når de er så unge og det skulle forhåbentlig ikke blive et problem senere.

 

Men jeg er lidt på herrens mark, min mor synes jeg skal sende min lille søde hundehvalp tilbage. Fordi han kommer til at koste i dyrelæger hele livet og han nu ikke kan forsikres?

 

Er dette korrekt? Kan det blive et problem senere hen når han har haft det som hundehvalp?

 

11208800_10153321525066060_329431094_n.jpg

Her er min lille Anton, træt efter at have været med mig til lægen.

11198450_10153321525101060_1159746228_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hundevenner.

 

Jeg laver lige endnu en tråd! :-D

 

Jeg fik min hundehvalp hjem her i mandags og jeg er SÅ glad for ham, en lille glad tyran er han.

 

Jeg har hele tiden synes hans vandladning var lidt mærkeligt, jeg ved godt at hundehvalpe tisser ofte. Men han tissede hvert 5. minut og anstrengte sig temmelig meget ved det.

 

Derfor tog jeg ham til dyrelægen igår, gik udfra at han havde blærebetændelse. Men det viser sig, at han har struvit-krystaller i urinen. Som kan komme af foder (han fik mulitfit hjemmefra), stress og noget 3. jeg har svedt ud. HELDIGVIS skulle man kunne fodre sig fra det, især når de er så unge og det skulle forhåbentlig ikke blive et problem senere.

 

Men jeg er lidt på herrens mark, min mor synes jeg skal sende min lille søde hundehvalp tilbage. Fordi han kommer til at koste i dyrelæger hele livet og han nu ikke kan forsikres?

 

Er dette korrekt? Kan det blive et problem senere hen når han har haft det som hundehvalp?

 

[ATTACH=CONFIG]125918[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]125919[/ATTACH]

Her er min lille Anton, træt efter at have været med mig til lægen.

 

Godt, at du fik ham tjekket. Det er sikkert det skodfoder han har fået hos opdrætter, der er skyld i stenene. Det er nemlig tit og ofte foderbetinget.

Synes bestemt ikke, at du skal sende din hund tilbage, fordi den har fået konstateret struvit krystaller i urinen ,for det er absolut ingen garanti for, at du kommer til, at ofre en masse penge på dyrlægeregninger. Jeg har også haft en hund med struvit krystaller og blærebetændelse, han var godt nok gammel da jeg fik ham, men med det rette foder, kan man gøre meget for, at det ikke kommer igen.

Snak med dyrelægen om et godt foder til ham. Vi fik et fra Royal Canine, som dyrlægen bestilte hjem til os, til at opløse stenene og derefter fik han er forebyggende foder, ligeledes fra Royal Canine og nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad det hed.

Vær også opmærksom på godbidder. De skal også være urinvejsvenlige og vi brugte torskerogn. Men man skal følge diæten slavisk og ikke noget med, at give andet end det der er blevet anbefalet.

Med hensyn til forsikringen, så kan jeg ikke forestille mig, at det skulle spille nogen rolle, at han har (haft) denne urinvejslidelse, men jeg er ikke så meget inde omkring, hvad der kræves for, at de kan blive forsikret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville mene at opdrætter bør betale denne behandling. Så husk at få noget udførligt beskrivelse fra Dr. Dyr. Hvalpen er jo leveret med en fejl. Og man kan godt sygeforsikre, men hvalpen skal af dyrlæge skønnes rask ved det tidspunkt, den tegnes.

Da jeg fik min sidste græske hund hjem, fik han hurtigt virusvorter på læberne. Dette er en engangsforestilling og mit forsikringsselskab tog bare forbehold mod behandling af netop denne virus . Kontakt sælger straks, da de måske forbeholder sig ret til at benytte egen dyrlæge. Og hvis der er DKK stambog, så kontakt DKK for hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hvor er han sød, jeg ville bestemt heller ikke sende ham retur, dog ville jeg tage kontakt til opdrætter og fortælle om den lille fyrs besøg ved dyrlægen.

 

Det er ikke sikkert du får dyre dyrlægeregninger og jeg tror bestemt du kan få ham forsikret, når han er frisk igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

okay, nu er jeg ikke så bekymret før.

 

Jeg har kontaktet avler og fortalt det og de har straks skyndt sig at fortælle at de intet ansvar har og det er min egen skyld. Da den var erklæret sund og rask af deres egen dyrlæge. Men man kan jo kun se, de har de krystaller hvis man tager en urintest på dem. Men det lyder godt at jeg kan få ham forsikret alligevel, så er jeg straks mere rolig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund fik konstateret struvit-krystaller for godt 3 år siden - da var han knap 3 år gammel.

Vi begyndte også med et Royal Canin produkt til at opløse krystallerne; men siden har han kun fået Nutra Gold Adult, og han har virkelig ikke haft problemer siden. Godbidder i enhver afskygning deler vi rundhåndet ud af - no problem :banan:

 

Fremtiden behøver altså ikke se så sort ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Hej Sofia. Jeg har netop oplevet det samme. Har for 14 dage siden hentet en aussiehvalp og den tissede også konstant overalt og med stort besvær. Den havde struvitter i urinen ligesom din lille. Må jeg høre hvad du skulle fodre med? Min dyrlæge siger halvt mod struvitten og halvt almindeligt foder fordi de er bange for at hvalpen ellers ikke får protein nok til at vokse af.

Hvordan er det gået med din lille siden? Og hvad med renligheden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sigga.

Tillykke med din nye aussie. Skøn hund, vi har selv en :D

 

Vi kørte også på halvt foder og halvt hvalpefoder, netop pga proteinerne.

Den daværende dyrelæge jeg havde, fejlbehandlede ham fuldstændig dog. Og han blev faktisk dårligere og dårligere. Og vi var bange for at miste ham.

- Man skal bare ikke køre for længe med struvit til hvalpe, da det er vandladende som også gør den skal tisse mere og det er skåne kost. Så den får slet ikke sine proteiner.

 

Han er 100 % renlig nu og kan holde sig i mange mange timer, han har ikke krystaller i urinen længere. Men han fejler desværre stadig urinvejslidelser - som gør at han nu hver 14. dag kommer ind og får en skud antibiotika i nakken. Da han ellers begynder at tisse blod :(

Dyrelægen siger at nogle hundehvalpe har bare disse lidelser til de er 7-8 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sofia. Dejligt at høre at det er gået så godt med jeres lille dejlige vuf. Det beroliger en del at høre om jeres historie.

 

Det med at fodre forlænge med struvit - hvor længe er det. Her er det ordineret til en måned i første omgang.

Hun har fået smertestillende men det har givet voldsom diarré så jeg må holde en pause med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså første gang var det en uge og derefter 2 uger. Men det var også helst maks.

 

Anton har også haft slem slem diarre her for nyligt.

Prøv evt at give hende ris og kylling, hæld kogene vand over halvdelen af en portion struvit foder og bland det sammen. Og giv hende det i nogle dage. Ellers kan du få nogle piller hos dyrelægen mod diarre

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...