Hop til indhold

Hvor meget søvn har hundene brug for?


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Kom af en eller anden grund til at tænke på dette emne. Jeg kan huske at jeg engang læste, at hunde i gennemsnit sover 16 timer i døgnet, men er det normen, eller skyldes det, at deres mennesker som regel arbejder 8 timer og sover 8 timer?

 

Mine hunde sover langt mindre end det. De sover omkring 7 timer om natten ligesom os, men om dagen sover de højst 1-2 timer hvis jeg er hjemme og max 4 timer ellers (det er det længste de er alene hjemme).

 

Men hvad er det reelle behov og hvad skyldes tilpasning til vores hverdag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Søvnbehovet stiger nok med alderen. Jeg oplever, at Silke sover tungere nu end for nogle år siden...

 

Hun har 4 steder som hun bruger. (Vi bor på 45 kvm..) Plus et enkelt "fladt på gulvet-sted". Om natten ligger hun altid på en madras under min seng. Lige nu ligger hun og snorker dybt i sin nye memory-skum seng. Så er hun livlig og vågen fra kl. ca. 8-12, hvor hun middagssover i stuen ved siden af sofaen på en stor pølseformet hynde med skumgranulat. Der sover hun til eftermiddagsturen omkring kl. 15-16, og efter turen hviler hun kun.

Efter aftensmaden kl 19 sover hun igen tungt i sofaen. Efter aftenturen kl. 21 sover hun på gulvet i stuen, eller på den store hynde ved siden af sofaen.

Og kl. 23 dapper hun ind under min seng og snorksover hele natten til jeg står op kl. 6.

 

Egentlig er det nok ikke fordi hun sover så meget mere end da hun var ung. Men hun sover tungere i længere tid af gangen. Og hun ligger tit og bjæffer og piver og "løber". Eller hun snorker bare..

 

Men hvis jeg render rundt og laver en masse ting, så sover hun altså mindre.. Så skal hun jo holde øje med mig, om der er noget, hun kan hjælpe med..... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg ved ikke hvad deres reelle behov er.

 

Nu er mine alene hjemme hver dag i 8 timer og vi sover ca. 7 timer om natten (hos os) så det er 15 timer de sover i døgnet.

 

Synes egentlig det er meget, der er ikke mange timer tilbage til at spise i - løbe, gå i - og være sammen med os :lun: men i weekender sover de langt mindre. I går var Zeus måske henne og sove et par timer ellers ikke - men han var også træt da vi gik i seng ;-)

Walther sover lidt mere end Zeus men det er nok alderen der gør det.

 

Jeg læste på et tidspunkt (kan ikke huske hvor) at en sund hund sover mellem 12-16 timer om dagen :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror de har et meget fleksibelt søvn behov.

 

Mine sover meget. Også når jeg er hjemme. Med mindre vi er i haven, så er der jo en masse dejlige skal følge med i.

 

Men indenfor er der jo kun mig og hvis jeg ikke bevæger mig rundt, så sover de. Mere eller mindre tungt.

 

Så de sover nok mindst 18 timer nu. Sheila mere end mysla.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine sover 15-18 timer i snit, men når de er ude, så sker der til gengæld også noget.

 

I går smed jeg 8 dummyer ud i et stort område med 1.5 m højt græs og satte begge hunde til at søge og apportere. Det tog 10-20 minutter, men de var bare færdige bagefter - og græsset ligger mere ned end det står op nu. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den gyldne regel er 14 til 16 timer i HVILE ca. Hviler de mere får de ofte problemer, hviler de mindre får de ofte problemer - men det er kun en rettesnor. Man bør dog forsøge at ramme den. Aslan hviler/sover ca 14 timer nu, og jeg kan mærke en enorm forskel i dagligdagen. Da han kom sov han nok 2 timer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde har brug for 12 til 18 timers søvn... Her er en spændende artikel om det

 

https://adferdstrening.wordpress.com/2012/02/12/hundenes-sovn-og-sovnbehov/

 

 

OK, det virker lige voldsomt nok at lade nogle hunde dø pga et søvneksperiment, men det er en anden debat.

 

Jeg tror som Lenschow også skriver (hvorfor er det at jeg vil kalde hende Loewchen?) at man skal skelne mellem hvile og søvn. Når jeg siger at mine hunde sover omkring 12 timer i døgnet, så betyder det jo ikke at de er super aktive de andre 12 timer. De ligger meget og bare observerer, både indendørs og udendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

I hverdagen er jeg væk ca 8 timer. Om de sover al den tid eller blot hviler noget af den ved jeg ikke. Når jeg er hjemme hviler de en del, men sover sjældent dybt. Det gør de til gengæld fra ca 22 aften, kun afbrudt af nattisning i haven og så indtil 5-6 tiden næste morgen. Så vil tro de sover / hviler ca 16-18 timer i døgnet i hverdagene. Wilma lidt mindre end de to andre... Dette skyldes nok alderen og det naturlige aktivitetsniveau.

 

i weekenderne er mønsteret en del anderledes, da vores primære aktiviteter her, ofte ligger først på dagen. Tager vi fx en lang tur i skoven eller lign. Så tager de gerne en time eller to på øjet bagefter. Og er så aktive igen om eftermiddagen. Er jeg i haven kan de to ældste godt finde på at hvile mens jeg arbejder, det gør Wilma tilgengæld ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, det virker lige voldsomt nok at lade nogle hunde dø pga et søvneksperiment, men det er en anden debat.

 

Jeg tror som Lenschow også skriver (hvorfor er det at jeg vil kalde hende Loewchen?) at man skal skelne mellem hvile og søvn. Når jeg siger at mine hunde sover omkring 12 timer i døgnet, så betyder det jo ikke at de er super aktive de andre 12 timer. De ligger meget og bare observerer, både indendørs og udendørs.

 

Det er jo det der er så svært med hunde fordi de sover så afbrudt. Ti min der og ti min her. Afbrudt afpludesilig aktivitet fordi der sker noget.

 

For at finde ud af hvor meget ens hund hvilede satte anders hallgren os en gan på et kursus til at tidstage hvor meget tid hvores hunde brugte på at være aktive en typisk dag. Altså ikke blot vågne med I aktivitet på en eller anden måde, der kunne virke stimulerende.

 

Når man så havde regnet det sammen så vidste man hvor mange timer hunden hvilede. At regne den anden vej fra først snød nemlig.

 

Jeg mener jeg kom op på at de nok hvilede omkring 20 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det der er så svært med hunde fordi de sover så afbrudt. Ti min der og ti min her. Afbrudt afpludesilig aktivitet fordi der sker noget.

 

For at finde ud af hvor meget ens hund hvilede satte anders hallgren os en gan på et kursus til at tidstage hvor meget tid hvores hunde brugte på at være aktive en typisk dag. Altså ikke blot vågne med I aktivitet på en eller anden måde, der kunne virke stimulerende.

 

Når man så havde regnet det sammen så vidste man hvor mange timer hunden hvilede. At regne den anden vej fra først snød nemlig.

 

Jeg mener jeg kom op på at de nok hvilede omkring 20 timer.

 

Interessant eksperiment.

 

Med "stimulerende" hvad menes der lidt mere præcist med det?

Er det f.eks en tissetur i haven og derover, det at følge med i madlavning osv.?

 

Og med typisk dag, regnes alene hjemmetiden så som afslapning, eller tænker han her på weekend hvor man kan observere hunden hele tiden?

 

Tænker, at vores hunde ligger et sted mellem 15 og 20 timers hvile, alt efter hvilken type dag det er.

En hund som Bamse, har svært ved at finde ro og bare lægge sig og slappe af, mens min bc (ja, tro det eller lad være) sover og hviler meget mere, når vi ikke lige arbejder.

Er vi f.eks til konkurrencer, så ligger han bogstaveligt og snorker i buret på stævnepladsen, mens Kaia og Bamse følger med i alt.

 

Så tror nogle hunde er rigtig gode til at regulere deres søvn og hvile næsten uanset hvad der ellers foregår, mens sådan en som Bamse har brug for hjælp til at kunne finde roen selv i en alm. dagligdag.

Og så er der nok dem der er flest af - Kaia typerne, som sover og hviler når der ikke sker noget, men nok skal sørge for at følge med når der sker noget, men som også dratter omkuld når de så rent faktisk er trætte.

Men kunne godt tænke mig at tage tid på det en dag og se om det jeg tror jeg observere også rent faktisk holder stik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil skyde på vores hviler ca. 16-20 timer i døgnet alt efter hvilken dag, her tænker jeg hvor de holdes i ro, bevæger sig roligt rundt i huset (flytter soveplads f.eks.).

 

De sidste 4 timer er aktive, jeg udregner aktivitet som værende hvor de hund til hund eller menneske til hund er aktiveret enten via leg eller ved øvelser, træning eller andet.

 

Men jeg kunne godt have brugt for en 3. kategori, for hvad tæller grooming f.eks. under? Det er jo ikke hvile, men det er jo heller ikke en helt rigtig aktivitet? Dog er der jo meget interaktion, men aktivt er det jo ikke ligefrem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da nok tælle grooming som aktivitet. Det er jo heller ikke al træning der kræver fysisk udfoldelse - fx at lære hunden "bliv" - men hunden er jo stadig "på".

 

Det tænker jeg også :hmm:Det kræver jo at de trods alt bruger hjernen. Altså mine får jo signaler igennem groomingen også f.eks. når de skal løfte poser, når de skal holde hovedet på en bestemt måde osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tænker jeg også :hmm:Det kræver jo at de trods alt bruger hjernen. Altså mine får jo signaler igennem groomingen også f.eks. når de skal løfte poser, når de skal holde hovedet på en bestemt måde osv.

 

Ja altså I den øvelse talte sådan noget med. Nok med mindre hunden sover I mens he he.

 

Og for at svare på miss menellis spørgsmål.

 

Al aktivitet du skønner stimulerere dine hunde I et eller andet omfang. Hvis den bare ligger og kigger med et halvt øje pa hvad du laver er den næppe stimuleret men bruger den et kvarter på aktjvt at folge med I madlavningen, tigge og blive snakket til sa taller det med som aktivitet.

 

Andre ting han nævnte var hvor mange min det tog at jage naboens kat eller solsorten og den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...