Hop til indhold

inspireret af "i 7 sind" (nok mest for tæve-ejere)


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jeg blev lidt inspireret af Janes tråd.

 

I tråden bliver der bl.a. skrevet om løbske tæver til træning. Nu vil jeg så spørge:

 

Jer der har hunhunde og går til træning, bliver i væk når jeres hund er i løb?

 

Hvis i træner et sted hvor hunden ikke må komme med til træning i den periode, får i så rabat på træning? Har du overvejet at finde et sted hvor i gerne må træne når hunden er i løb?

 

Hvis du er på udkig efter et sted at træne vil du så vælge et sted du må træne når hunden er i løb, eller er det OK hvis du får rabat, det er jo trods alt tre gange i træk man går glib af.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg træner også med mine når de er løbske, nogle gange går jeg lidt for mig selv og træner andre gange træner jeg midt mellem andre på et hold, det er lidt an på hvilke hanhunde der er på holdet, nogle har sværere ved at holde opmærksomheden når der er en løbsk tæve det kræver lidt afstand, i de tilfælde plejer vi at skifte lidt rundt så løbske tæver er med noget af tiden og hanhunden med noget af tiden, resten af tiden bruger vi på at træne på afstand det er såmen sundt for både tæve og hanhunde ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

I den DcH-afdeling hvor jeg hører til må løbske tæver ikke komme med til træning på "begynderholdene". Dvs. at normalt kommer de med til træning når der trænes på C-holdet og så deropad.

 

Begrundelsen er at det ofte er unghunde der i forvejen kan give ejeren rigeligt med problemer. Når der trænes på C-holdet anses det generelt for at nu er folket ved at have helt pænt styr på deres hund og så er tæven velkommen igen.

 

I de brugshundeklubber hvor jeg har været/er er tæver altid velkomne til træningen.

 

Jeg kan godt forstå forskellen da de der oftest træner i brugshundeklubber er folk der er mere fokuseret på prøver. Ikke at de også findes i DcH men der er trods alt mange flere Hr. og Fru. Jensen også.

 

Jeg har endnu ikke oplevet at der nogle steder gives rabat pga. mistet træning - og så er "vi" nogle der er heldige at miste 4 gange hvis tæven ikke er velkommen når den er løbsk. :blink:

 

Jeg selv træner med min tæve når den er løbsk - dog ikke når hun er højløbsk og detter er både fordi jeg gerne vil tage hensyn til de andre, men også fordi min tæve kaster hjernen væk og er delvist uden for pædagoisk rækkevidde. Så i den periode vil hverken jeg eller hunden få noget brugbart ud af det - chancen for at smadre en ellers rimelig fastsat øvelse er nok større.

 

Der er dog en ting man også skal huske på ved træning sammen med løbske tæver fra start, og det er at hanhunden nok nemmere acceptere det senere i livet.

 

Træner man agility læber læbske og ikke læbske i en stor pærevælling - disse kommer ikke ind til sidst som ved lydighedskonkurrencer. Dog skal tæven ved start sidde på et stykke stof/tæppe således at det hele i tværes ud hvor alle de andre også skal starte (hvor meget det hjælper skal jeg ikke udtale mig om ;-)). Så træner man agility og gerne vil konkurrere i denne sport også, ja så vil man nok meget gerne have læbske tæver med ved træningen således at hanhundene kan vænne sig til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg trænede med mine forældres hunhund, så hed det pause når hun var i løb og det var en del af klubbens regler, og derfor viste vi det ved indmelding, der blev ikke givet rabat og det var ok for os...

 

Jeg vil i vores nuværende klub håbe at de respektere de regler da de også er gældene her... men Rollo skal da stædig lærer alm. adfærd. og kunne få kontakt selv om vi går tur og der er en i løb der også går tur

Link til indlæg
Del på andre sites

I vores specialklub er løbske tæver ikke velkomne. Hos politihundene må de gerne komme og selvom vores lille lort af en hanhund synes, at de damer er sååååå dårende dejlige, at man nærmest ikke kan tænke på anden, så er vi nu glade for at det er sådan. Vi skulle jo nødig ende med en forskruet hanhund, der skal have en klemme om snuden for at kunne gå ud blandt andre hunde for tænk nu om der var en løbsk tæve tilstede...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke noget imod ikke at kunne komme til træning med Svea når hun er i løbe tid. Jeg planlægger at tage afsted alligevel og kigge på, og så træne med hende derhjemme.

 

Oscar er sjældent generet af løbske tæver, hvis bare de ikke stikker numsen i hovedet af ham, og vi ikke lige kommer til at gå der hvor de har været.

Link til indlæg
Del på andre sites

I den DcH-afdeling hvor jeg hører til må løbske tæver ikke komme med til træning på "begynderholdene". Dvs. at normalt kommer de med til træning når der trænes på C-holdet og så deropad.

 

Begrundelsen er at det ofte er unghunde der i forvejen kan give ejeren rigeligt med problemer. Når der trænes på C-holdet anses det generelt for at nu er folket ved at have helt pænt styr på deres hund og så er tæven velkommen igen.

 

I de brugshundeklubber hvor jeg har været/er er tæver altid velkomne til træningen.

 

Jeg kan godt forstå forskellen da de der oftest træner i brugshundeklubber er folk der er mere fokuseret på prøver. Ikke at de også findes i DcH men der er trods alt mange flere Hr. og Fru. Jensen også.

 

Jeg har endnu ikke oplevet at der nogle steder gives rabat pga. mistet træning - og så er "vi" nogle der er heldige at miste 4 gange hvis tæven ikke er velkommen når den er løbsk. :blink:

 

Jeg selv træner med min tæve når den er løbsk - dog ikke når hun er højløbsk og detter er både fordi jeg gerne vil tage hensyn til de andre, men også fordi min tæve kaster hjernen væk og er delvist uden for pædagoisk rækkevidde. Så i den periode vil hverken jeg eller hunden få noget brugbart ud af det - chancen for at smadre en ellers rimelig fastsat øvelse er nok større.

 

Der er dog en ting man også skal huske på ved træning sammen med løbske tæver fra start, og det er at hanhunden nok nemmere acceptere det senere i livet.

 

Træner man agility læber læbske og ikke læbske i en stor pærevælling - disse kommer ikke ind til sidst som ved lydighedskonkurrencer. Dog skal tæven ved start sidde på et stykke stof/tæppe således at det hele i tværes ud hvor alle de andre også skal starte (hvor meget det hjælper skal jeg ikke udtale mig om ;-)). Så træner man agility og gerne vil konkurrere i denne sport også, ja så vil man nok meget gerne have læbske tæver med ved træningen således at hanhundene kan vænne sig til det.

 

 

Tanten - nu med læbske læber...

Link til indlæg
Del på andre sites

I DKK måtte tæverne komme når de var i løbetid. Bare ikke, når de var højløbske.

Men når de var i løbetid blev de sat på hold med tæver. Og de mest "iltre" hanhunde blev sat på hold længst væk.

Vi startede altid træningen med at dele det store hold op i 4 små.

 

Der er jo nok forskellige regler for de forskellige træningssteder. Dem må man jo bare følge.. Man kan ikke selv vælge..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke noget imod hvis vi ikke må være med, men jeg vil da helst være med, som vi også må hvor vi træner nu, hvis det er ok med hanhundene.

Sidste gang fik sheila bukser på for yderligere at undgå at sprede duftehvor hun sad ovs. Det tog hun fint. Hun er fuldstændig kontaktbar på trods af højløb, på nær hvis en hanhund eller træneren kommer for tæt på, hende er hun lidt forelsket i:mrgreen:

 

Jeg har førhen undgået atmelde mig til træning, hvis jeg vidste der var løb på vej, da jeg synes man går glip af for mange gange:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vælger træningssteder fra, hvis jeg ikke må komme med min løbske tæve og det gør jeg udfra prisen.

 

De steder jeg træner koster det alt fra 700 til 1200 for maks 7 ganges træning og der gives ikke rabat, hvis man ikke dukker op af en den ene eller anden grund.

Jeg har simpelthen ikke råd til at melde mig til træning, hvis jeg skal være fraværende 3 gange ud af 7 ganges træning.

 

Er tæven skidt tilpas under sin løbetid, så melder jeg slet ikke til træning, hvis jeg ved, at en løbetid er nærtforestående.

 

Var prisen en anden og kurset længere, så ville jeg nok ikke have noget imod at blive væk.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Tanten - nu med læbske læber...

 

Hmmmm :hmm:Mon Ø'et var ved at være opbrugt for den dag :confused::stupid:

 

:mrgreen:

 

Træner man agility læber læbske og ikke læbske i en stor pærevælling - disse kommer ikke ind til sidst som ved lydighedskonkurrencer. Dog skal tæven ved start sidde på et stykke stof/tæppe således at det hele i tværes ud hvor alle de andre også skal starte (hvor meget det hjælper skal jeg ikke udtale mig om ;-)). Så træner man agility og gerne vil konkurrere i denne sport også, ja så vil man nok meget gerne have læbske tæver med ved træningen således at hanhundene kan vænne sig til det.

 

Det markerede oversættes til: løber løbske og ikke løbske :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg træner, må man gerne komme med sin hund når den er i løb, dog ikke når den er højløbsk. De gange man ikk kan komme, kan man få "refunderet" på et andet hold, og der går derfor ikke nogle trænings gange tabt. Nu har jeg aldrig prøvet at misse en træning pga. lløbetid, da jeg er i den heldige situation at min tæve kun er løbsk engang om året:-)

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Gryn

 

Nu er det jo ikke alle tæver som er lige "sjove" at træne med når de er i løbetid, hvilket kan betyde at de ikke får noget ud af træningen. Hanhundene og handhundeejerne får jo bare en ekstra udfordring !

Hvis jeg på et hold har en tæve som kommer i løbetid er de selvfølgelig velkomne; men jeg opfordrer som regel til at vedkommende hundeejer kommer uden hund i den uge hvor tæven er højløbsk. Man kan sagtens få noget ud at komme til træning uden hund.

 

:vinken: mvh Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Som hanhunde ejer.............

 

 

vil jeg da lige dele en lille historie om hvordan det lyder nede ved dyrelægen når der sidder 4 hanhunde (de to af dem er unghunde i starten og slutningen af unghudne alderren)

 

Sike en piben.....4 liderlige hanhunde og en løbsk tæve......

Den ene med hanhund bad damen om at sætte sin hund ud i bilen.

Da hun så kom ind igen, gik dyrelægen ud og dryppede tæven (:confused::confused:)

 

Men hvordan det er på træningspladsen ved jeg ikke.

 

 

Jeg kan dog godt li tanken om (nu træner jeg jo ikke) at hanhunden bliver vendet til at have løbske tæver omkring sig....måske det kunne ende med at være knap så slemt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I

Træner man agility læber læbske og ikke læbske i en stor pærevælling - disse kommer ikke ind til sidst som ved lydighedskonkurrencer. Dog skal tæven ved start sidde på et stykke stof/tæppe således at det hele i tværes ud hvor alle de andre også skal starte (hvor meget det hjælper skal jeg ikke udtale mig om ;-)). Så træner man agility og gerne vil konkurrere i denne sport også, ja så vil man nok meget gerne have læbske tæver med ved træningen således at hanhundene kan vænne sig til det.

 

Det er altså ikke korrekt. Løbske tæver starter sidst i hver klasse. Hvor jeg træner er løbske tæver ikke velkomne til agility (hvilket jeg synes er dejligt)! De får heller ikke reduktion i prisen pga. dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som hanhunde ejer.............

 

 

vil jeg da lige dele en lille historie om hvordan det lyder nede ved dyrelægen når der sidder 4 hanhunde (de to af dem er unghunde i starten og slutningen af unghudne alderren)

 

Sike en piben.....4 liderlige hanhunde og en løbsk tæve......

Den ene med hanhund bad damen om at sætte sin hund ud i bilen.

Da hun så kom ind igen, gik dyrelægen ud og dryppede tæven (:confused::confused:)

 

Men hvordan det er på træningspladsen ved jeg ikke.

 

 

Jeg kan dog godt li tanken om (nu træner jeg jo ikke) at hanhunden bliver vendet til at have løbske tæver omkring sig....måske det kunne ende med at være knap så slemt :-D

 

Dryppede tæven :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså ikke korrekt. Løbske tæver starter sidst i hver klasse. Hvor jeg træner er løbske tæver ikke velkomne til agility (hvilket jeg synes er dejligt)! De får heller ikke reduktion i prisen pga. dette.

 

Det er korrekt - da der i DK løbes efter de fastsatte regler som der også løbes efter i feks DKK.

 

selvom de starter sidst i klassen, bliver der jo l¢bet mange klasser på en dag, og en l¢bsk tæve vil være på banen måske 4 gange, spredt henover en hel dag.

 

Nemlig - Tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...