Hop til indhold

Ny hvalp bider mig og stopper ikke


staruser
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg ved godt at der er mange der nævner det samme problem som jeg også har, nemlig biden! Men mit problem har alligevel et lille tvist..:???:

 

Vi har for 1,5 uge fået en lille rottweilerhvalp, han er nu 10 uger.

 

Problemet er at han bider i ALT!!

-sko, som vi har gemt væk for at undgå fristelsen, det holder ham dog ikke tilbage fra at æde i dem når vi skal have dem på.

 

-Hænder, hår, tøj.. Vi prøver altid først at aflede med legetøj, det virker ca. i 2 sekunder hvorefter hvalpen gumler videre i os. Så siger vi "Piv" eller "av" højt og ignorerer ham, hvilket stopper bideriet men som også derefter får hvalpen til at snerre, og ofte bliver mere vild og bider os lige i ansigtet.

 

-Slikker han os til gengæld, roser vi ham. Og det samme når han bider i legetøj og ligger pænt osv.

 

-Vi har prøvet at indføre "nej", hvilket giver samme resultat med snerren eller biden igen. Eller også ignorerer han os bare og bider videre i den genstand han nu er i færd med at ødelægge (sofa, sko, tæpper, møbler osv)

 

-Vi har prøvet med time-outs i køkkenet når han virkelig har bidt hårdt (f.eks. lige i hovedet eller i halsen)

 

Vi er meget ude med ham og går jævnligt en lang tur der kører ham træt, men efter en lur er han bidsk igen.:vedikke:

 

Hvad gør vi? :shock: Det er ved at tage en helt forkert drejning...

Link til indlæg
Del på andre sites

I dropper at sige nej. Han bliver tydeligvis helt frustreret og forstår ikke hvorfor i bliver sure

 

Så fylder i lommerne op med hans hvalpe mad. Eller godbidder hvis hans mad ikke er spændende nok.

 

Og hver gang i har en situation hvor han plejer at bide, så fanger i ham på forskud med nogle godbidder i kaster hen af gulvet eller beder ham sitte og så belønner ham for det

 

Ros ros ros hele tiden, verbalt, og afled ham fra dårlig adfærd ved at gøre ovenstående. I skal blive ved til i kan se at hans hjerne ikke længere tænker på at være vild

 

Det virker hvis i gør det rigtig og er gode til at fange ham tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dropper at sige nej. Han bliver tydeligvis helt frustreret og forstår ikke hvorfor i bliver sure

 

Så fylder i lommerne op med hans hvalpe mad. Eller godbidder hvis hans mad ikke er spændende nok.

 

Og hver gang i har en situation hvor han plejer at bide, så fanger i ham på forskud med nogle godbidder i kaster hen af gulvet eller beder ham sitte og så belønner ham for det

 

Ros ros ros hele tiden, verbalt, og afled ham fra dårlig adfærd ved at gøre ovenstående. I skal blive ved til i kan se at hans hjerne ikke længere tænker på at være vild

 

Det virker hvis i gør det rigtig og er gode til at fange ham tidligt.

 

Enig - beløn ham for alt det I gerne vil se mere af i stedet for at skælde ud og give en masse opmærksomhed på alt det, I ikke vil se mere af. Vær en del af løsningen i stedet for problemet. Tænk: Hvordan får jeg ham til... - i stedet for at tænke hvordan for jeg ham til at lade være med.... Og beløn så adfærd, der ikke kan udføres samtidig med at bide. Fx er det ikke muligt for en hund både at bide og ikke bide samtidig. Beløn derfor ikke bideri - hunde gentager det, der betaler sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæfter mig ved, at I ofte går en lang tur , for at få ham træt. En så lille hvalp kan ikke tåle en lang tur, slet ikke. Hans skelet er alt for ufærdigt til motion, der ikke er naturlig leg .Han er en tungbygget race med relativ stor hvalpevækst, så skån han for overanstrengelse.

Vær opmærksom på , at visse reaktioner fra jer kun ophidset yderligere, så brug noget bidelegetøj, han ikke kan komme til skade med at æde i.

Link til indlæg
Del på andre sites

I mangler vist nogle positive oplevelser sammen... Hvornår skal I starte til hvalpemotivation? Det vil hjælpe rigtig meget, hvis I lærer noget om, hvad I kan lege med jeres lille hvalp. Han er jo lige blevet taget fra sine legesyge søskende og fra sin mor, så I skal jo være både legekammerater og kærlige opdragere..

 

I skal finde på noget, der er sjovere end at bide... Det kan lyde svært, men det er det ikke. For han vil egentlig helst gøre hvad I ønsker. (Sammen med jer. Ikke alene.)............ Hvis han bare forstod hvad I ønskede han skulle gøre... Og det ved I jo knap nok selv...

 

"Turene" skal mest være korte hen til en base hvor I kan slå jer ned og kikke på verden. Eller hen et sted, hvor I kan lave fodersøg eller gemme nogle ting, som han kan finde. Bruge snuden. Ikke hele kroppen. Den bliver brugt nok, når han leger med andre hunde. Har I fundet noget gode kammerater til ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...