Hop til indhold

kornfrit foder og løs afføring


nr 49
 Share

Recommended Posts

Eller også har nogen taget forskningsresultater til sig, som viser dels at hunde ikke har brug for andet kulhydrat, end det der findes i et byttedyr, dels at hunde foretrækker en kost der består af fedt og kød - ingen kulhydrat (ud over hvad der findes i kød). Hundes fordøjelse er sat sådan sammen, at et overskud af protein kan omdannes til kulhydrat ved behov. Det kræver bare lidt mere af kroppen end direkte forbrænding af kulhydrat.

 

Det jeg vil frem til, er at man nok ikke kan skære alle over en kam. Bortset fra dyrlæger, som vist alle udtaler sig meget positivt om de foderprodukter de selv forhandler:-) Gad godt se den dyrlæge der en dag beslutter sig for at sælge fx Orijen:lol:

 

Min dyrlæge anbefalede faktisk et foder de ikke selv forhandler... Og det samme gjorde den anden dyrlæge på stedet med min gamle.

 

Netop det med maver der ikke fungerer med kornfrit er vel efter hånd ikke helt ualmindeligt? Og det er jo ikke for at skære alle over en kam - men jeg synes godt nok man hører mere og mere ofte om hunde hvis maver ikke trives med kornfrit. Der har da helt sikkert været alt det Terkel skulle bruge i det kornfrie foder. Men hvis manglen på korn gør at foderet ryger så hurtigt igennem systemet at han ikke når at optage det, så kan det jo være ligegyldigt at han ikke "har brug for andet".

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge anbefalede faktisk et foder de ikke selv forhandler... Og det samme gjorde den anden dyrlæge på stedet med min gamle.

 

Netop det med maver der ikke fungerer med kornfrit er vel efter hånd ikke helt ualmindeligt? Og det er jo ikke for at skære alle over en kam - men jeg synes godt nok man hører mere og mere ofte om hunde hvis maver ikke trives med kornfrit. Der har da helt sikkert været alt det Terkel skulle bruge i det kornfrie foder. Men hvis manglen på korn gør at foderet ryger så hurtigt igennem systemet at han ikke når at optage det, så kan det jo være ligegyldigt at han ikke "har brug for andet".

Her har vi prøvet så meget forskelligt foder uden korn. Både det dyrlægen sælger, det de ellers anbefalede og det jeg selv kunne nørde mig frem til skulle være godt - men det eneste Luna trives på er Eukanuba og hun bliver SÅ dårlig så snart hun får noget andet (fire dages fejl foder tog næsten 2½ uge at rette op og få en frisk hund).

Heldigvis elsker hun Eukanuba og når vi finder dagens snack som er alt muligt forskelligt foder til fodersøg, så elsker hun også det - man er vel lab.

Men hun bliver direkte syg når ikke der er korn i og begge vores dyrlæger sagde at det hørte de oftere og oftere.

Nu tør jeg så ikke at prøve andet - det her virker og det er fint, jeg skal ikke lege med hendes helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har vi prøvet så meget forskelligt foder uden korn. Både det dyrlægen sælger, det de ellers anbefalede og det jeg selv kunne nørde mig frem til skulle være godt - men det eneste Luna trives på er Eukanuba og hun bliver SÅ dårlig så snart hun får noget andet (fire dages fejl foder tog næsten 2½ uge at rette op og få en frisk hund).

Heldigvis elsker hun Eukanuba og når vi finder dagens snack som er alt muligt forskelligt foder til fodersøg, så elsker hun også det - man er vel lab.

Men hun bliver direkte syg når ikke der er korn i og begge vores dyrlæger sagde at det hørte de oftere og oftere.

Nu tør jeg så ikke at prøve andet - det her virker og det er fint, jeg skal ikke lege med hendes helbred.

 

Jeg ved jo ikke om det er det kornfrie der har lavet balladen med Terkels mave, da han også har haft en bakterie-ubalance i tarmene. Men han havde fin mave hos opdrætter (har jeg selv set), hvor han fik foder med korn. Hos mig blev han sat over på kornfrit efter noget tid - og så begyndte balladen. Stort set samme dag han kom på skånefoder blev hans lorte bedre, men da det er meget letfordøjeligt ryger det indimellem også lidt for hurtigt igennem. Nu er jeg ved at sætte han over på alm. hvalpefoder - med korn - og det ser indtil videre ud til at fungere fint.

 

Iso får jo kornfrit, og det kører hun superfint på. Så det er ikke fordi jeg tror det generelt er skidt eller så. Men jeg tror heller ikke at det nødvendigvis er det bedre end med korn. Nogle hunde har åbenbart brug for kornet, måske ikke ernæringsmæssigt - men for tarmfunktion, optagelsesevne eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna havde hæmolytisk e coli i tarmene og vi troede det var synderen til hun var syg. Men da pensionen så gav hende forkert mad i fire dage (på trods af hun havde madpakke med) Så så vi hvor syg hun blev og da var det længe siden hun var erklæret rask.

Der efter måtte hun lige leve af havregryn og lidt hundemad i to uger inden der var balance i maven.

 

Men der sker intet ved at de dagligt får et plastikglas med foder til fodersøg og det er næsten altid kornfrit for det er de der små poser man kan købe gerne ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg regner da også med at Terkel med tiden vil kunne klare noget lidt kornfrit. Jeg ville jo ønske at han kunne spise det samme som Iso, det ville jo være langt nemmere for mig! Og hvem ved, det kan han måske også, når han er mere stabil. Men som du også skriver så er det ikke noget man har lyst til at eksperimentere med, så nu skal vi bare finde noget han fungere og trives på, og så får han det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg regner da også med at Terkel med tiden vil kunne klare noget lidt kornfrit. Jeg ville jo ønske at han kunne spise det samme som Iso, det ville jo være langt nemmere for mig! Og hvem ved, det kan han måske også, når han er mere stabil. Men som du også skriver så er det ikke noget man har lyst til at eksperimentere med, så nu skal vi bare finde noget han fungere og trives på, og så får han det.

 

Vi slog så sassy over på samme foder som Luna, så klarede vi det problem ;)

Meeeen nu er sassy så ved at afprøve seniorfoder og det er Luna ikke gammel nok til endnu ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tror jeg godt du kan - de har sådan en returnerings ting man kan skrive online inde på deres side. Jeg bestilte for længe siden noget foder og fik at vide jeg kunne returnere det hvis ikke hundene ville have det. Hike dur så ikke her.

Vi er i stedet gået tilbage til James Wellbeloved - da beaglerne også stor æder deres våd foder.

 

har også lige bestilt JW: "James Wellbeloved lam & ris til udvoksede hunde er et komplet, naturligt og allergivenligt hundefoder. Hjælper mod tynd mave og beroliger kløende, irriteret hud og pels"

 

forhåbentlig virker det - ellers er der noget billigt foder til salg i Svenne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

har også lige bestilt JW: "James Wellbeloved lam & ris til udvoksede hunde er et komplet, naturligt og allergivenligt hundefoder. Hjælper mod tynd mave og beroliger kløende, irriteret hud og pels"

 

forhåbentlig virker det - ellers er der noget billigt foder til salg i Svenne :-)

 

Jeg har faktisk brugt foderet af flere omgange. Første gang da jeg havde dalmatineren. Det var det eneste han kunne spise ind i mellem når jeg havde haft foderet frosset ned. Charlie har jo fået et øreproblem så der er prøvet lidt forskelligt - men nu spiser han kalkun/ris (det gør de alle 3) og jeg har lige bestilt and/ris hjem. Ørerne har fået det bedre - så det forsætter jeg med nu og håber det klinger af.

I forvejen har jeg brugt deres våd foder nu gennem 1½ års tid og det er noget der er mums. Det er dyrt - men alle pengene værd.

 

Men vi aftager gerne hvis Loui ikke kan spise det

Link til indlæg
Del på andre sites

det behøver ikke at være kornfrit - så vidt jeg husker fungerede kræet udmærket på acana men ikke på purizon.

 

jeg tror at jeg prøver hike - er lidt i tvivl om det skal være det kornfrie eller det m korn

 

kan man returnere det til hike.dk hvis det ikke duer til ens hund?

 

Jeg er glad for hikes kornfrie varianter og de har smagsgaranti, så hvis det ikke fungerer kan det jo være, at han ikke kan lide det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk brugt foderet af flere omgange. Første gang da jeg havde dalmatineren. Det var det eneste han kunne spise ind i mellem når jeg havde haft foderet frosset ned. Charlie har jo fået et øreproblem så der er prøvet lidt forskelligt - men nu spiser han kalkun/ris (det gør de alle 3) og jeg har lige bestilt and/ris hjem. Ørerne har fået det bedre - så det forsætter jeg med nu og håber det klinger af.

I forvejen har jeg brugt deres våd foder nu gennem 1½ års tid og det er noget der er mums. Det er dyrt - men alle pengene værd.

 

Men vi aftager gerne hvis Loui ikke kan spise det

 

krydser fingre for at det er fint til hende men godt at vide at dine ellers kan bruge det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kørte i øvrigt C tilbage på James Wellbeloved for en måneds tid siden, kalkun og ris varianten denne gang, og han fungere bare super på det. Perfekt bæ, ikke rigtig nogen luft i maven, hud, ører, øjne, fine

 

Kræet gik sgu hen og fik irriteret hud på hills, så ud med det lort :shock:

 

nu er sækken med JW ankommet og den virker allerede i lukket tilstand - lortene er blevet ok på RC ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...