Hop til indhold

kornfrit foder og løs afføring


nr 49
 Share

Recommended Posts

Loui lider temmelig meget af analkirtelproblemer så derfor skal hendes afføring helst være fast hele tiden

 

har andre oplevet vedvarende problemer med løs afføring (ikke diarre men heller ikke "formfast" konsistens) når de fodrer med kornfrit? hvis ja hvilket mærke var så løsningen for dem?

 

jeg er holdt op med at give hende lakseolie for at se om det kan influere på afføringens konsistens og overvejer at få hende testet for giardia når dyrlægen er tilbage fra ferie i næste uge, men hun virker ikke syg overhovedet, og skider kun 2 gange dagligt som ellers

 

problemet afhjælpes med ben hver 2. eller 3. dag men det er jo mere symptombehandling....

 

hvad mener i er optimal konsistens af lorten? jeg mener det er fast men formbart :5up:

 

pt fodrer vi med purizon men om en sæk begynder jeg med Markus Mühle - har andre nogle erfaringer med det mærke og konsistens?

 

hills og Eukanuba er i mine tanker mht nyt foder, men Tove Due som jeg lige har været hos mener kornfrit skulle være det optimale

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde bliver ikke fodret med kornfrit mere, der var alt for ofte mavebøvl og som du skriver for blød mave;(

jeg fodrer nu med lidt forskellige mærker med korn, mine hunde funger fx strålende på RC schæfer ;)

de får også joshera festival og af og til et kornfrit mærke for at prøve det;) men hos mig er det i alt fald ingen succes med kornfrit;)

Link til indlæg
Del på andre sites

C fungerer heller ikke på kornfrit. Han får løs mave og så prutter han som en i helvede :syg: Sådan virkelig ekstremt meget prutteri. Jeg kørte ham over på Acana med æble og havre dengang, men efter de ændrede opskriften og brugte linser i stedet for havre, så duede det ikke mere.

 

Han fungere egentlig på det meste foder så længe der er en form for korn i og der ikke er kylling i. Jeg bruger mest James Wellbeloved, ind imellem prøver vi nogen andre mærker, men jeg går som regel tilbage til JW

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Utrolig så en forskel der er. Walther fungerer bare ikke på for meget korn, han får af til lidt med korn, men hans morgen og aftensmad er kornfrit, da får han de flottede lorte af - faste og fine, han har aldrig haft så fine pøller siden vi gik over på kornfrit. Og laver pøller 2 gange dagligt før op til 4 gange !

 

Men hvis han ikke er på kornfrit er det bedste til ham Eukanuba labrador, ikke at det var det jeg ville vælge hvis jeg skulle vælge, men nu er det jo for hundens bedste ;-) så her hos os kører vi kun med ARION no grain og Eukanuba, den lille Zeus kan tåle alt og har i de 3 år han er nu aldrig haft tynd mave uanset hvad han spiser (også kattelort :damn:)

 

Håber du finder et perfekt foder til hende ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine beagler fungerer ikke på kornfri - eller det vil sige der er kun en slags som jeg bruger ind i mellem for variationens skyld og det er omnisense - den har de fungeret og fungerer rigtig godt på. Ellers bruger jeg (som nævnt tidligere) hills natures best (så længe det nu varer) og er nu på udkig efter en erstatning - måske Eukanubas daily care?

 

Generelt er foder med over 3 % fibre NO GO da de får forstoppelse og dermed blød mave. Charlie skal helst have formfaste "pølser" da han ikke selv kan tømme anal kirtlerne - men uanset hvad jeg har brugt har det ingen effekt haft på hans anal kirtler - så dem tømmer vi bare selv efter behov. - Darwin er det jo ikke længere et problem med da han har fået sine fjernet for nogle dage siden - Oscar har aldrig haft problemer med anal kirtlerne - men får forstoppelse hvis fiber indholdet er for højt.

 

Generelt kører jeg efter fiber indhold mellem 1½-2½ % fibre og med vægt på de vandopløselige fibre som ris/havre/kartofler og lign.

 

Engang kørte det rigtig godt på James Wellbeloved - men efter at de har ændret det til den dårlige side er det en saga blot.

 

For at holde fiber indholdet lidt nede - får mine også våd foder og her gælder det lige om at finde den rette balance.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov. Glemte vist at skrive, at det Johna fungerer allerbedst på er RC. Smækfyldt af korn, men hun elsker det og trives så fint på det. Så må man jo æde sine principper ;-)

 

Karla er på Olivers light og Wilma på Kingsmoor Pure.

 

Det må man. Men i stedet for bare at sige at det er fuld af korn, så er det måske mere korrekt at fokusere på at det har en ekstrem høj fordøjelighed.

 

Det er jo ofte der den ligger. Ellers ville hun jo fungerer bedst på den billigste fra brugsen, hvis det bare var kornet der gjorde det;-)

 

Hvis man i stedet ser på foderet fordøjelig hed, så får man ofte forklaringen på hvorfor nogle hunde ikke trives så godt på kornfrit eller andet foder der er sværere at fordøje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må man. Men i stedet for bare at sige at det er fuld af korn, så er det måske mere korrekt at fokusere på at det har en ekstrem høj fordøjelighed.

 

Det er jo ofte der den ligger. Ellers ville hun jo fungerer bedst på den billigste fra brugsen, hvis det bare var kornet der gjorde det;-)

 

Hvis man i stedet ser på foderet fordøjelig hed, så får man ofte forklaringen på hvorfor nogle hunde ikke trives så godt på kornfrit eller andet foder der er sværere at fordøje.

 

Det kan såmænd også tænkes hun gør det. Hun trives fx rigtigt fint på Pedigree, hvorimod sådan en som Karla skider 4 gange om dagen på det (Vi har engang vundet en 12 kg sæk af det)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso har fin mave på både Henne med og uden korn, der er ingen forskel. Til gengæld får hun alt for løs mave på Alpha Spirit (kornfrit), som jeg nu er taget hende af. Tror måske ikke altid det har med korn/kornfrit at gøre, men at der måske også er andre ting der påvirker? :vedikke:

 

Jeps og det er det, der gør det møgbesværligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i at der ikke er korn/kornfri der gør om hundes maver kan tåle et foder.

 

Bella fungerer ikke på korn (træls pels og snask i øjnene). Dertil kommer at hun ikke gider spise særlig meget, så hun skal have noget med en masse krudt i.

 

Dorit tåler vist stort set alt, og det hun ikke tåler, æder hun bare ikke:vedikke:

 

Min plan var egentlig at finde 2 gode slags foder, og så lade dem få det samme. Om det en dag lykkes, vil tiden vise. Dorit er jo en sulten pige, så hun er tit på light/seniorfoder, ligesom hun skal have foder med højt fiberindhold inden sengetid. Kornfrit har sjældent mere end 5% fiber, og hun skal have meget, meget mere.

 

Hundene er dog enige om at Eukanuba er virkelig ulækkert, og jeg kan kun være enig:mrgreen:

 

Når jeg tester nyt foder, køber jeg små sække og ser om det fungerer - så er spildet ikke så stort hvis det ikke fungerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Louis mave fungerer rigtig godt på Markus muehle så den kornfrie sæk er kommet i maxi zoos donationskasse :-)

 

jeg eg føler mig som en både dum og stædig hundeejer fordi jeg ikke har skiftet foder før nu.

jeg er samtidig utroligt glad for at hun åbenbart ikke er syg men bare ikke kunne tåle kornfrit :-)

 

jeres hurtige svar gjorde at jeg tog beslutningen straks så endnu en gang tak ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Louis mave fungerer rigtig godt på Markus muehle så den kornfrie sæk er kommet i maxi zoos donationskasse :-)

 

jeg eg føler mig som en både dum og stædig hundeejer fordi jeg ikke har skiftet foder før nu.

jeg er samtidig utroligt glad for at hun åbenbart ikke er syg men bare ikke kunne tåle kornfrit :-)

 

jeres hurtige svar gjorde at jeg tog beslutningen straks så endnu en gang tak ;-)

 

Det lyder godt - tror vist godt jeg kan være med i klubben over dem som ikke skiftede foder fordi jeg var stædig og kun ville have de skulle spise det jeg syntes - den er jeg godt nok blevet kureret for :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Jeg er helt enig i at der ikke er korn/kornfri der gør om hundes maver kan tåle et foder.

 

Bella fungerer ikke på korn (træls pels og snask i øjnene). Dertil kommer at hun ikke gider spise særlig meget, så hun skal have noget med en masse krudt i.

 

Dorit tåler vist stort set alt, og det hun ikke tåler, æder hun bare ikke:vedikke:

 

Min plan var egentlig at finde 2 gode slags foder, og så lade dem få det samme. Om det en dag lykkes, vil tiden vise. Dorit er jo en sulten pige, så hun er tit på light/seniorfoder, ligesom hun skal have foder med højt fiberindhold inden sengetid. Kornfrit har sjældent mere end 5% fiber, og hun skal have meget, meget mere.

 

Hundene er dog enige om at Eukanuba er virkelig ulækkert, og jeg kan kun være enig:mrgreen:

 

Når jeg tester nyt foder, køber jeg små sække og ser om det fungerer - så er spildet ikke så stort hvis det ikke fungerer.

 

efter Markus Mühle (som hun fungerede fint på men samtidig var sulten konstant og ovenikøbet tog lidt på....), gik vi over til RC medium. det var helt skidt - også konsistensmæssigt - så det kom retur til Maxizoo.

 

derefter er vi i gang med at afprøve en sæk RC steriliseret labrador, og hvis det ikke lige var fordi det var købt på zooplus.be så var det også kommet tilbage...

 

det er ikke helt så slemt for hendes mave som RC medium men jeg synes at hun har fået snask i øjnene (det virker ikke til at være øjenbetændelse for efter at have skyllet med saltvandsopløsning i går var hun fin i dag)

 

Tove Due har anbefalet Markus Mühle til seniorer, fordi der ikke er så mange kalorier i, men kommer hun så til at mangle noget? hvis ja så kan jeg vel bare kombifodre med alm Markus Mühle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her dur orijen, purizon og olivers kornfrie ikke. På acana og HIKEs kornfrie varianter har vi derimod ingen problemer med løs mave.

 

Her dur orijen, purizon og olivers slet ikke af de kornfrie produkter. Det eneste kornfrie der virker her er ARION. Mærkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her dur orijen, purizon og olivers kornfrie ikke. På acana og HIKEs kornfrie varianter har vi derimod ingen problemer med løs mave.

 

det behøver ikke at være kornfrit - så vidt jeg husker fungerede kræet udmærket på acana men ikke på purizon.

 

jeg tror at jeg prøver hike - er lidt i tvivl om det skal være det kornfrie eller det m korn

 

kan man returnere det til hike.dk hvis det ikke duer til ens hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tror jeg godt du kan - de har sådan en returnerings ting man kan skrive online inde på deres side. Jeg bestilte for længe siden noget foder og fik at vide jeg kunne returnere det hvis ikke hundene ville have det. Hike dur så ikke her.

Vi er i stedet gået tilbage til James Wellbeloved - da beaglerne også stor æder deres våd foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo bøvlet meeeget med Terkels mave, men nu ser den ud til at komme på højkant igen. Han har ellers skidt grønt (!!!) og for løst. Ikke diarré-tyndt, men løst nok til at det bare ikke var godt nok. Han fik først Olivers puppy kornfri, og derefter prøvede jeg TOTW kornfri, og hans mave var lige skidt på begge. Da han kom på skånefoder (RC gastro intestinal junior) med korn ændrede konsistensen sig meget hurtigt, og har været fin lige siden, med undtagelse for én meget tynd aftenlort. Men han har stadig skidt grønt indimellem.

 

Han fik konstateret en bakterie-ubalance i tarmen, og har fået antibiotika for det. Men han har stadig skidt grønt indimellem, dog aldrig om morgenen. Det grønne kommer af galde, og dyrlægens teori er, at foderet kører for hurtigt igennem hans tarmsystem. Hvilket passer fint med at hans morgenlorte altid har normal farve, det har jo ligget i maven længe nok. Skånefoderet er meget letfordøjeligt, og han er nu ved at bli' kørt over på almindeligt hvalpefoder - med korn. Kornfrit foder vil nok ikke passe hans mave, da korn gi'r lidt mere struktur, og skulle gi' hans mave mere at arbejde med, så det forhåbentlig kan holde sig i maven lidt længere. Det er i hvert fald hvad dyrlægen mener. Så selv om det ikke er sådan at han "ikke kan tåle" kornfrit, som i allergi-ikke-kan-tåle, så kan hans mave sandsynligvis bare ikke fungere på kornfrit.

 

Min dyrlæge mener at det kornfrie mest er skabt for os hundeejere, det passer virkelig godt ind i de trends der ellers kører på menneskefronten, hvor sådan noget som f.eks. LCHF, paleo og andet i den stil jo trives i bedste velgående. Og da hundeejere er blevet virkelig bevidste, så vil mange jo bli' tiltalt af "kornfri" som værende sundt og godt for hundene. Hvilket måske ikke helt passer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge mener at det kornfrie mest er skabt for os hundeejere, det passer virkelig godt ind i de trends der ellers kører på menneskefronten, hvor sådan noget som f.eks. LCHF, paleo og andet i den stil jo trives i bedste velgående. Og da hundeejere er blevet virkelig bevidste, så vil mange jo bli' tiltalt af "kornfri" som værende sundt og godt for hundene. Hvilket måske ikke helt passer...

 

Eller også har nogen taget forskningsresultater til sig, som viser dels at hunde ikke har brug for andet kulhydrat, end det der findes i et byttedyr, dels at hunde foretrækker en kost der består af fedt og kød - ingen kulhydrat (ud over hvad der findes i kød). Hundes fordøjelse er sat sådan sammen, at et overskud af protein kan omdannes til kulhydrat ved behov. Det kræver bare lidt mere af kroppen end direkte forbrænding af kulhydrat.

 

Det jeg vil frem til, er at man nok ikke kan skære alle over en kam. Bortset fra dyrlæger, som vist alle udtaler sig meget positivt om de foderprodukter de selv forhandler:-) Gad godt se den dyrlæge der en dag beslutter sig for at sælge fx Orijen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...