Hop til indhold

Drægtig dag 41 ryster/dirre ?


diablosmor
 Share

Recommended Posts

Min tæve er drægtig på dag 41, i nat rystede hun som om hun frøs. Jeg troede først hun frøs fordi hun et par timer før havde gået i en vandpyt og havde stadig lidt fugtige fødder, så putter hende under dynen og ligger en hånd på hende. Da hun så bliver ved med at ryste næsten krampe agtigt og ser forvirret ud bliver jeg bekymret og ringer til hendes far og beder ham om at komme.

det står på i ca. 10. min. da jeg vil tage fat i telefonen og ringe til dyrlægen, går min den bette hund hen og snuser til hende, og vil berolige hende, da hun er bange, bliver hun skide sur og går på ham.

får det stoppet med det samme, tjekket hundene, og straks ringer til vagt dyrlægen.

Hun siger der ikke er grund til bekymring, at jeg ikke skal komme med hende, og hun heller ikke har brug for at blive tjekket af en dyrlæge. og der intet unormalt er i det og jeg forsat bare skal holde øje med hende..

 

Det mit første kuld, har aldrig prøvet det før så bliver selvfølgelig skide nervøs om der er noget galt...

Er der andre der har oplevet det her ? og hvad kan det være ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg også selv lidt pivet, men når jeg ikke kan google mig til noget, og dyrlægen siger det ikke er nødvendigt bliver jeg forvirret om jeg har handlet forkert ?

hun havde ikke feber, og der har ikke været noget efterfølgende, hun spiser og drikker normalt... som om intet er sket :/

jeg selvfølgelig vildt bange for det skal ske igen og om hun føder for tidligt ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber hun er kommet på hvalpefoder her i sidste del af drægtigheden. Det du beskriver ses jo desværre når fødsel går i gang , men også ved calciummangel. Hvis det ulykkelige skulle ske at fødslen sker før tiden , kan dyrlæger intet gøre for at stoppe det. For så er moderkagerne som regel ved at løsne sig.

Min venindes ene tæve fik også sådan en rystetur før fødslen, heldigvis gik det væk.

Kender flere tæver, der sandsynligvis føder på 58 dagen, så husk at tage temperatur i god tid flere gange daglig. Husk, de allerfleste tæver vil have deres fødekasse i god tid og i et rum uden andre dyr .Held og lykke med kuldet.

Til fødsel,. Køb calcium på Apoteket fra firmaet Sandox??. Det er tabletter, vandopløselige. Tillige en eengangssprøjte. 10 milliliter. Tablet opløses i mindst mulig vand i lille glas og gives i munden .Evt under 1 ste presseveer og efter et par hvalpe. Hvad vejer tæven.??? Vender tilbage, skal lige læse op på calciummængde/kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak :)

hun har været på hvalpe foder fra kingsmore siden dag 29. :) Hun er en Old english bulldog på 35.kg men hun har nok taget en del på efter hun er blevet gravid :)

 

Det var også det eneste jeg er kommet frem til, så var jo skide bange for hun tabte alle hvalpene :/ jeg vil begynde allerede nu at skrive ned med temperatur, er det for meget at tage den 3 gange om dagen ? :)

får hende lige vejet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville måle temperaturen morgen og aften. Kan dælme godt forstå du blev forskrækket, ville jeg også blive, hvis det var min tæve. :bighug: til dig! Måske det ville give dig lidt ro, lige at svinge forbi dyrlægen og få en snak sådan face to face. Evt tage tæven med. Have evt din bog om fødsler liggende ved siden, så man hurtigt kan slå op i den, hvor man måske inden har sat små sedler i bogen, så man kan bruge den som opslagsværk.

Har du styr på alt omkring fødekasse, opblokning, kalk under fødsel, osv, ellers spørger du bare :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu spørg jeg dumt, men hvad er opblokning ?

 

har købt vedbeds, halsbånd i forskellige farver, sutteflasker, babymælk, 54 kg hvalpefoder, hvalpe foder skål, tæpper, håndklæde, en god stak aviser, hvalpehegn/gård.

har føde kasse der kommer idag senest imorgen. termometer..

mangler næsesuger, bomuldstråd, skarp saks... hvad mere ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

nu spørg jeg dumt, men hvad er opblokning ?

 

har købt vedbeds, halsbånd i forskellige farver, sutteflasker, babymælk, 54 kg hvalpefoder, hvalpe foder skål, tæpper, håndklæde, en god stak aviser, hvalpehegn/gård.

har føde kasse der kommer idag senest imorgen. termometer..

mangler næsesuger, bomuldstråd, skarp saks... hvad mere ? :)

 

 

Vi giver ikke halsbånd på hvalpene, da jeg har set frygtelige uheldigheder med kvalte hvalpe. Puha. Her får de en klat neglelak i nakke/midt ryg/over halen for at kende dem fra hinanden.

Opblokning er jeg ikke super god til at forklare, måske @UllaH vil...?

Varmepude og en vaskebalje til "opbevaring" af hvalpe når der skiftes underlag, fx. Varmelampe er nok ikke nødvendigt på denne årstid. Hmm... Tænker lige lidt videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en ide om at der kommer helt sorte hvalpe, måske chokolade.. men der kan komme alt ? vil man kunne se neglelakken på dem ? :)

vi har en varmelampe fra kyllingerne der kan tages i brug, men tror vejret er fint og de kommer ikke til at stå i træk :)

 

tjah er blevet udstyret med Gifis fars hævekort :D så du fyre bare løs ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man skal bare ikke købe for transperante neglelakker. Jeg har selv haft sorte og chokoladebrune hvalpe (labrador) :)

 

vi har det ritual, at tæven får en eller skiver franskbrød godt med leverpostej på, i en af de længere pauser i fødslen (sjældent de vil have der) og ellers fødslen. De har brugt så meget energi og har sjældent spist et døgn op mod fødslen, så lidt hurtigt energi er godt. Evt købe noget godt dåsefoder til hende.

Fødekassen og dens placering er enorm vigtig, vil du fortælle om hvordan I har gjort?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når temperaturen er under eller omkring 37 grader, bør fødslen gå i gang indenfor 24 timer. Så når du har den , skal du vide hvilken dyrlæge der er til at nå , hvis noget går galt. De fleste tæver føder om natten.

Opblokning er den periode, hvor livmoder skal udvide sig. Blæren tømmes ofte, tæven spiser ikke, kaster måske op. Der skal tilbydes vand, da dette kan tage flere døgn. Jeg har på samme tæve, og ikke 1 stegangsfødsel , oplevet ikke at registrere hendes opblokning. Vågnede ved hun trissede nervøs rundt på gulvet. Fik de andre hunde ud og så fødte hun straks 1 ste hvalp. En anden gang gik opblokning i gang lørdag eftermiddag. Hun fødte natten mellem mandag og tirsdag.

Så denne ventetid kan være lang.

Når fødselsvejen er opblokket, starter så presseveerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores tæve ville utrolig gerne grave huler i jorden i opblokningsfasen. Det havde hun heldigvis mulighed for, men hun havde dog altid snor på, HVIS der pludselig kom en hvalp eller andet.

min tæve brugte det meste af natten op til fødslen, på at tømme sig, altså tisse og skide. Ville ud hver halve time (og det kom hun, jeg var bare med som opsyn) og fødte første hvalp omkring kl 6 om morgenen. Opblokningen varede 12-18 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man skal bare ikke købe for transperante neglelakker. Jeg har selv haft sorte og chokoladebrune hvalpe (labrador) :)

 

vi har det ritual, at tæven får en eller skiver franskbrød godt med leverpostej på, i en af de længere pauser i fødslen (sjældent de vil have der) og ellers fødslen. De har brugt så meget energi og har sjældent spist et døgn op mod fødslen, så lidt hurtigt energi er godt. Evt købe noget godt dåsefoder til hende.

Fødekassen og dens placering er enorm vigtig, vil du fortælle om hvordan I har gjort?

 

gjort med hensyn til hele forløbet eller ?

 

altså hvalpekassen og gård kommer til at stå i køkkenet, så har jeg en madras, så jeg kan ligge ved siden af hende hvis hun har brug for det :)

vi kun mig og gifis far, og dværg pinscher diablo, så der bliver ikke vildt stress omkring hende. der kommer ikke besøgende af andre de næste 14 dage der efter som ikke er van til at komme her ( jeg ikke en person der har huset fuld af gæster og mange randene ) :)

gifis bedste er sat på som afløser :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når temperaturen er under eller omkring 37 grader, bør fødslen gå i gang indenfor 24 timer. Så når du har den , skal du vide hvilken dyrlæge der er til at nå , hvis noget går galt. De fleste tæver føder om natten.

Opblokning er den periode, hvor livmoder skal udvide sig. Blæren tømmes ofte, tæven spiser ikke, kaster måske op. Der skal tilbydes vand, da dette kan tage flere døgn. Jeg har på samme tæve, og ikke 1 stegangsfødsel , oplevet ikke at registrere hendes opblokning. Vågnede ved hun trissede nervøs rundt på gulvet. Fik de andre hunde ud og så fødte hun straks 1 ste hvalp. En anden gang gik opblokning i gang lørdag eftermiddag. Hun fødte natten mellem mandag og tirsdag.

Så denne ventetid kan være lang.

Når fødselsvejen er opblokket, starter så presseveerne.

 

 

Ja, de kære hunde har det med at føde om natten, og når man er mest træt :D

jeg har telefon nr. på 3 dyrlæger ved hånden :)

 

Da Gifi er dele hund, lidt ligesom et skilsmisse barn med velfungerende forældre, har hun 2 dyrlæger, min og hans, det sidste nummer fik vi af nærliggende opdrætter de bruger ved kejsersnit som skulle være dygtig til det :)

ikke fordi jeg ikke stoler på egne dyrlæger, det bare dejligt at have en ekstra ved hånden :)

 

der heldigvis ikke langt fra køkkenet til baggangen og ud i baghaven :)

skulle det ske på gulvet, ja så får vi da testet om det nu passer at det kan bruges i vådrum, ellers har vi en aftale med ham fra bauhause ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til apoteket: ekploderingscreme ( aaaaaaner ikk om det er stavet rigtigt) er også en god ting at have hjemme.

 

er det ligesom kopat salve eller ? hvad er det til ?

 

Under fødslen og så et par dage frem, og så kan man jo prøve ad om de kan.

 

tror ikke han skal være der under fødslen :)

for hans skyld :) og for hun kan få ro og kun opmærksom på hende, så han ikke også står og vil nusse om hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...