Hop til indhold

fjernelse af livmoderen


Gæst daytime
 Share

Recommended Posts

Ved et års vaccinationen, talte min dyrlæge for at fjerne hundens livmoder, fordi det skulle mindske risikoen for brystkræft. Jeg synes da det lyder som noget af et indgreb, og er ikke stemt for det.

MEN vil dog gerne høre om andres erfaringer på området. Kan jo ikke undgå at tænke lidt over det, når nu det er anbefalet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke sterilisere, med mindre der er rigtig god grund til det - enten psykisk eller fysisk.

 

Sitto, min gamle hund, blev sterilliseret for et par år siden. Hun var falsk drægtig meget af tiden, det stressede hende enormt meget. I starten var hendes falske drægtigheder på et punkt hvor alt var okay. Hun var ikke stresset og hele dagen gik ikke med at kun passe sine "hvalpe", hun kunne sagtens lave andre ting også :-)

 

Men lige så stille tog det altså til, hun var falsk drægtig under hele løbetiden og blev det allerede op til løbetiden. Ydeligere var hun også falsk drægtig hver gang hun fik nyt legetøj (så til sidst fik hun slet ikke nyt legetøj), men det kom også bare lige pludselig. Hun skulle nu passe hvalpene nærmest 24 timer i døgnet. Hun skulle hele tiden vide hvor de befandt sig henne, de skulle puttes osv., det eneste tidspunkt hun slappede af på, var når jeg bare sagde nej til at hvalpene skulle med på gåtur, hun var ikke glad for at hun ikke måtte få dem med, men når vi først var kommet afsted slappede hun af og havde en sjov tur - men så snart vi var hejmme, fandt hun hvalpene igen. Og så når hun skulle sove om natten, så fik jeg pænt lagt alle hendes hvalpe på min mave, i mit hoved og ved mine arme - så var det altså mig der skulle passe dem om natten :lol:

 

Hun var slet ikke sig selv til sidst, hun var stresset og slet ikke mine glade Sittopige som jeg kender hende!

 

Vi snakkede med dyrlægen og han mente bestemt en sterillision ville afhjælpe problemet - det blev gjort og Sitto døjer ikke længere med falsk drægtighed! :5up: Jeg er imod indgreb som ikke er nødvendige, så jo mindre der er en psykisk eller fysisk grund til at det skal gøres her og nu, så ville jeg ikke sterillisere. Så er hunden sund og rask, så ville jeg ikke sterillisere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres input. Nej hun fejler ikke noget. Kom i løbetid på sin 10 måneders fødselsdag, og den forløb uden problemer.. hun tissede bare lidt oftere.. men ellers ku vi ikke mærke noget på hende.

At hun så også afviste alle hanhunde i perioden var jeg ikke helt utilfreds med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du fortælle mig hvorfor? Har aldrig fået steriliseret en tæve før.... så hele spørgsmålet er kommet noget bag på mig :shock:

Akita blev steriliseret da hun var 3 pga livmoderbetændelse. Indy blev steriliseret efter f¢rste l¢betid. Hun skal aldrig i avlen, og jeg synes det er un¢dvendigt at lade tæver gå gennem hormonsvingninger og stress fra hanhunde 2 gange årligt. Lex er steriliseret da hun er fra internat i England, hvor de fornuftigt nok kastrerer og steriliserer alle hunde f¢r de bliver sendt ud i nye hjem.

Mine tæver er altid "sig selv", og jeg skal aldrig bekymre mig om andre folks hanhunde, træning, agility etc.. Det ER bare nemmere.

 

Der er en lille risiko for tæver at de kan blive inkontinente ved indgrebet, men jeg kan fortælle at i de snart 13 år min kæreste har arbejdet på internat, med flere hundrede hunde genhuset hvert år, er det endnu aldrig sket for en hund han har kendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Akita blev steriliseret da hun var 3 pga livmoderbetændelse. Indy blev steriliseret efter f¢rste l¢betid. Hun skal aldrig i avlen, og jeg synes det er un¢dvendigt at lade tæver gå gennem hormonsvingninger og stress fra hanhunde 2 gange årligt. Lex er steriliseret da hun er fra internat i England, hvor de fornuftigt nok kastrerer og steriliserer alle hunde f¢r de bliver sendt ud i nye hjem.

Mine tæver er altid "sig selv", og jeg skal aldrig bekymre mig om andre folks hanhunde, træning, agility etc.. Det ER bare nemmere.

 

Der er en lille risiko for tæver at de kan blive inkontinente ved indgrebet, men jeg kan fortælle at i de snart 13 år min kæreste har arbejdet på internat, med flere hundrede hunde genhuset hvert år, er det endnu aldrig sket for en hund han har kendt.

Helt enig! Jeg kan heller ikke se nødvendigheden af at en tæve gennemgår den stress en løbetid medfører. Nu har jeg aldrig selv haft tæver, men det er jo ingen hemmelighed at der sker en masse hormonelt i den periode. Og mine eventuelle kommende tæver bliver steriliserede, hvis de ikke skal bruges i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna blev steriliseret efter 4 løbetider og 5 falske drægtigheder (de 2 af dem efter 3. løbetid)

 

Mine fremtidige tæver vil blive steriliseret efter 1. løbetid. Jeg ser som et par andre herinde, ingen grund til at min hund skal stresses unødigt 2 gange om året, og jeg skal alligevel ikke avle..

 

Og hvis man så samtidig kan mindske risikoen for brystkræft, så er det da kun endnu bedre

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Silke havde jeg egentlig besluttet, at hun skulle steriliseres tidligt netop for at undgå kræft i mælkekirtlerne og livmoderbetændelse.

 

Men hun var så underdanig og usikker som hvalp. Og i hendes 1. løbetid oplevede hun dels de andre hundes interesse, og hun lærte også lidt om at sige fra overfor dem.

Så hun fik lov til osse at få sin anden løbetid. :mrgreen:

 

Og derefter er der ikke lige så meget at vinde ved sterilisation. Risikoen for mælkekirtel-kræft er kun lidt mindre for tæver der er blevet steriliseret mellem 2. og 3. løbetid, end den er for tæver der slet ikke er steriliseret.

 

Og med hensyn til livmoderbetændelse, så stiger risikoen først for alvor når hunden bliver ældre, -6-7 år.

--Egentlig er det jo ikke et spørgsmål OM tæven skal steriliseres, men om HVORNÅR hun skal. Hvis hun lever længe nok, så er der meget stor risiko for at hun får livmoderbetændelse. OG dermed bliver akut steriliseret.

 

--Men år efter år har jeg udsat det. For det ER et indgreb på en rask hund. Og det ER en operation, der ikke er dækket af sygeforsikringen. Så man må betale det hele selv. --Hvis man har nerver til at vente til tæven får livmoderbetændelse, SÅ dækker sygeforsikringen. :-P

 

--Jeg ventede til Silke var knap 6 år. I jan. 2008 blev hun steriliseret.

--Og jeg var helt elendig af skræk for at der skulle gå noget galt...:oops:

Alt gik fint. Og nu er jeg bare SÅ lettet over, at det er overstået. Der er al mulig sandsynlighed for at Silke får en lang og GOD alderdom.

 

Under de sidste tre løbetider hun havde, fik hun ørebetændelser. Og under sidste løbetid var det så voldsomt, at hun måtte have ørerne renset i bedøvelse 2 gange før vi fik styr på det.

---Hun har ikke haft ørebetændelse siden. Potesvamp, som vi også har bakset lidt med, er også væk. Jeg er spændt på, om poterne holder sig så fine hele vinteren..

--Doktor Dyr siger, at det godt kan påvirke immunforsvaret med de løbetider, så DET kan være årsagen til hendes tidligere infektioner.

--Den eneste bivirkning Silke har haft er at hun har fået ligesom nogle lyse "dun" på det nederste af hendes lår. Hendes øvrige pels er lige så rød og blank som den altid har været. Hun er ved at blive lidt lys i ansigtet, men det var startet allerede inden sterilisationen, så det er ikke derfor. :???:

 

Det, jeg ville sige var, at hunde er så forskellige. Og det er deres ejere osse. Jeg er FOR at sterilisere en tæve tidligt, hvis hun ikke skal have hvalpe.

--Men jeg jeg er ikke for at sterilisere ALLE tæver, der ikke skal have hvalpe, tidligt.

Man må sørme tænke sig godt om og prøve på at vurdere, om det nu ER det bedste. Det kan nemlig ikke gøres om.

Men som sagt, så ER det ikke så meget et spørgsmål om sterilisation eller ej, men om hvornår den skal finde sted.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg agter absolut ikke at neutralisere mine hunde forebyggende.

 

Ved at sterilisere og kastrere forebyggende ved opdrætteren ikke hvad h*n avler på at sygdomsgener. Så avlsmæssigt set kan neutralisering være med til at udbrede øget risiko for kræft via forældredyrene.

 

Dette er så ikke mit argument for ikke at neutralisere - så hellig er jeg ikke :-) - men jeg vil gerne undgå at fjerne noget som ikke er et problem - før det bliver det.

 

Jeg har både haft kastreret hanhund og steriliserede tæver så jeg har haft prøvet begge dele.

 

Den ene tæve måtte aflives som følge af sterilisationen da hun var en af de tæver som blev aggressive efter indgrebet. Hun nåede desværre at slå en anden hund ihjel inden hun blev aflivet.

 

Indtil da havde hun fungeret fint og var også redningshund. Hun var min første hund.

 

Med en anden tæve som blev steriliseret pga. "hvide" løbetider oplevede jeg at hun derefter blev enormt interessant for andre hunde og de skulle altid snuse en ekstra gang og en til, til stor irritation for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg agter absolut ikke at neutralisere mine hunde forebyggende.

 

Ved at sterilisere og kastrere forebyggende ved opdrætteren ikke hvad h*n avler på at sygdomsgener. Så avlsmæssigt set kan neutralisering være med til at udbrede øget risiko for kræft via forældredyrene.

 

Dette er så ikke mit argument for ikke at neutralisere - så hellig er jeg ikke :-) - men jeg vil gerne undgå at fjerne noget som ikke er et problem - før det bliver det.

 

Jeg har både haft kastreret hanhund og steriliserede tæver så jeg har haft prøvet begge dele.

 

Den ene tæve måtte aflives som følge af sterilisationen da hun var en af de tæver som blev aggressive efter indgrebet. Hun nåede desværre at slå en anden hund ihjel inden hun blev aflivet.

 

Indtil da havde hun fungeret fint og var også redningshund. Hun var min første hund.

 

Med en anden tæve som blev steriliseret pga. "hvide" løbetider oplevede jeg at hun derefter blev enormt interessant for andre hunde og de skulle altid snuse en ekstra gang og en til, til stor irritation for hende.

 

Hvid løbetid :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...