Hop til indhold

Okseblod?


KimJ
 Share

Recommended Posts

Jeg har (sammen med de 2 okseører, som jeg har spurgt til andetsteds) modtaget en flaske okseblod i en samlet foderpakke, på godt og vel 1 liter. Har I nogen erfaringer med at tilsætte det til foderet?

 

Hvor meget og hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilsyneladende er blod rigt på en ikke nærmere defineret mængde af næringsstoffer. Hvis man ønsker at fodre så naturtro som muligt, giver det jo på en måde mening, at man tilsætter det blod som bliver frasorteret p.g.a. lovgivning?

 

Sakset fra hjemmesiden:

 

"Okseblod er rigt på mineraler og mikronæringsstoffer. Frem for alt skal den høje andel af jern nævnes. Jern er en bestanddel af hæmoglobin, det røde farvestof i blodet, som transporterer ilten i kroppen, og som er ansvarlig for iltforsyningen i muskelfibrene i myoglobin. Da en udblødning er foreskrevet under slagtningen, indeholder muskelkødet kun en smule resterende blod, og således kan en ekstra dosis anbefales."

 

Hvorvidt der er noget om snakken, eller det er rent salgsgas, skal jeg ikke kloge mig på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at mange bruger det til spor... Jeg har muligvis ikke fulgt godt nok med, men jeg har ikke hørt om at tilsætte det til maden. Umiddelbart tænker jeg at det må være meget små mængder der skal tilsættes... Sidst mine fik kød fra et rådyr der var blevet kørt ned, kastede de det hele op, og jeg antog egentlig at det netop var indholdet af blod i kødet der gjorde det, især da det gentog sig da de fik ben fra samme dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at mange bruger det til spor... Jeg har muligvis ikke fulgt godt nok med, men jeg har ikke hørt om at tilsætte det til maden. Umiddelbart tænker jeg at det må være meget små mængder der skal tilsættes... Sidst mine fik kød fra et rådyr der var blevet kørt ned, kastede de det hele op, og jeg antog egentlig at det netop var indholdet af blod i kødet der gjorde det, især da det gentog sig da de fik ben fra samme dyr.

 

Men hvis man bruger blod på sporet er det så ikke fra vildt - altså rådyr/dådyr o.lign.? Mener da ikke man bruger okseblod :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen tvivl om, at producenten mener at det skal tilsættes foderet, og det er fremstillet udelukkende til formålet. Det kommer i en flaske med skruelåg i frossen tilstand. Iflg. etiketten, skal det bruges i løbet af max. 3 dage og holdes på køl. Alternativt kan det genfryses i passende portioner.

 

Det jeg bliver i tvivl om, er om man kan overdosere? Det høje indhold af jern, kunne måske blive et problem? Jeg er egentlig mest tilbøjelig til at kassere det, men på den anden side, må der jo være nogen der tror på at det gavner.

 

Link: http://frostfutter-perleberg.de/da/kosttilskud/187-okseblod-4260396660660.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige vendt det med min træner (som er BARF forhandler) og han mener ikke, at der er grund til at tilsætte ekstra blod. Der er rigtigt nok meget jern i, men gir man jævnligt indmad og organkød (ved ikke lige hvad han mener med det) er det unødvendigt. En hund med jernmangel vil typisk være træt - og evt. tabe sig pga. manglende spiselyst, og så kan det selvfølgelig være en god ide med ekstra tilskud af jern. Rigtig Hundemad's dyrlæge anbefaler heller ikke ekstra tilskud i form af okseblod - men det skader jo heller ikke :blink:

 

Kim: Måske er det bare nemme penge for leverandøren :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at have prøvet en enkelt gang med tilsætning af blod til foderet, vil jeg sige at der skal gode argumenter til, for at gentage det :badr:

 

Det er svært at afgøre, om Luffe synes at det gør en forskel, da han allerede er helt vild med den "rene" BARF, og ikke ændrer synlig attitude p.g.a. blodet. Til gengæld drypper han blod ud af munden efter spisning, og det bliver IKKE bedre, når han lige fortynder det ud i vandskålen...

 

Så når I andre klarer jer uden, tror jeg bare jeg gør det samme :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...