Hop til indhold

aktivering af hvalp


Juliejensen
 Share

Recommended Posts

Vores skønne hvalp på 17 uger har røven fuld af energi. Selv hundetrænerne til hundetræning siger der er meget gang i ham. Hans hverdag indebære at han er alene 6-8 timer om dagen hvilket går fint. Men hvordan aktivere vi ham bedst når vi kommer hjem? Foder spredt på græsset, i flasker og mælkekartoner bruger vi meget.. Men hvad ellers? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Især aktiviteter hvor hvalpen skal både bevæge sig i passende vegitation og bruge både næse og hjerne.

 

jeg brugte apporteringstræning på en nærlæggende eng med klippede stier og dele med højere græs og buske. Hvor jeg ofte lod hvalpen søge rundt i et mindre areal hvir der var udlagt 2-3 små dummyer. Efterhånden som de blev funde og leveret til mig kunne jeg lægge dem ud igen, så hvalpen kom til at arbejde et passende tidsrum. 5-10 minutter på den måde er super fint 2-3 gangecdagligt, selvfølgelig varierer med andre lignende øvelser. Apportering fra vand er også godt.

 

Her kan du se terræn og arbejde med hvalp og voksen hund. Det er super aktivering, synes jeg.

 

[video=youtube_share;eiujIHnilWg]

 

Hvilken race eller type hund har du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ville jeg afgjort bruge apporteringstræning som grundlag for en masse gode aktiviteter. Prøv at undgå at det bliver vildt. Det må gerne være sjovt og hyggeligt, men kan det undgåes at hvalpen stresser er det godt. Koncentration og grundigt søg er målet. Og årstiden er stadig fin til at indlede apportering fra vand.

 

Jeg tog Maggie (det hedder hvalpen) med på marken 3-4 gange dagligt. Lod hende hygge omkring i nærheden af mig i 5-10 minutter og træne et par gange om dagen bare 5 minutter. Det var faktisk nok til en FT Springer Spaniel. Herudover blev den naturligvis luftet jævnligt i haven også.

 

hvis ikke du har erfaring i apporteringstræning skal du måske lige sætte dig ind i et par grundlæggende ting før du starter.

 

her er et link til et blad, med en artikkel om hvalpetræning af apportering. Det er måden, efter min mening at starte på

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en dejlig aktiv hvalp :hundifart: og har fået virkeligt gode råd ift. At noget af energien brugt fornuftigt. At tygge og slikke er afstressende aktiviteter for hunden. Så jeg fylder forskellige ting med vådfoder og propper dem i fryseren, så de tager til længere tid for hunden. Det kan være forskellige Kongs, marvben og klove. Han får oftest sådan en til at falde til ro på inden han skal være alene - så kan jeg også spise morgenmad og drikke kaffe i fred ;-) Og en igen om aftenen, når der igen skal falde lidt ro på.

Ellers bare masser af gode tyggeting - jeg har lige forsøgt mig med vores første rå ben og hunden ser ret tilfreds ud. Bare sørg for at starte blidt op.

Ellers fodrer jeg nogle gange i en plastkasse fyldt med forskellige bøtter og andre ting, som hunden så skal rode rundt i for at finde maden.

Håber noget af det kan bruges :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville være tilbageholdende med at kaste mig ud i apportering uden at vide hvordan man gør. Risikoen for at det bliver stressende kaste-hente leg, er alt for stor! Om ikke andet, så få meget kyndig vejledning inden. Apport handler om at hunden skal lære selvkontrol, og at den skal bruge sin snude til at finde frem til den genstand der skal bringes ind. Hvis selvkontrollen (roen) ikke indlæres godt nok, kan det hurtigt udvikle sig til en aktivitet der får hunden til at køre op i stedet.

 

Jeg siger ikke at apport er en dårlig ting, og da slet ikke når man har en labblanding. Men få god vejledning inden:-)

 

Jeg ville begynde at lave små spor med hvalpens mad. Start med at trampe en "tragt" i græsset, og læg nogle stykker tørkost i pyramideform. Ved spidsen af tragten, begynder selve sporet. "Tragten" er en hjælp til hunden til at vide her starter sporet, og hvis den spiser alt manden i tragten, ender den automatisk ud i sporet. Sporet lægges ved at gå museskridt, og der lægges mad for hver 20-30 cm. Det nemmeste er at droppe maden ned bag sig efterhånden som man går frem. I starten skal sporet ikke være længere end 15-20 meter, og sporet sluttes med en håndfuld mad. Der hvor bunken ligger, hopper du et par store skridt frem, og går en stor bue uden om sporet.

 

Når hunden sættes på tragten, skal den måske have lidt hjælp til at finde ud på sporet. Lad hunden arbejde i 20-30 sekunder selv, og finder den ikke sporet, kan du med en fejende bevægelse med hånden vise den sporets retning. Gå med ved siden af hunden i starten, og ros den stille undervejs. Sørg for at holde tempoet så lavt, at hunden finder alle stykker mad.

 

Hvis hunden går i stå undervejs på sporet, så lad den arbejde lidt selv før du evt. hjælper den videre (fejende bevægelse med hånden). Hvis hunden forsøger at gå bagud på sporet, stå stille og lad ikke hunden få lov. Du skal ikke sige noget eller skælde ud, men bare holde linen så kort at den ikke kan. Det samme hvis hunden flakker til siden ud af sporet - stå stille, og ros når den er tilbage på rette kurs:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ville jeg afgjort bruge apporteringstræning som grundlag for en masse gode aktiviteter. Prøv at undgå at det bliver vildt. Det må gerne være sjovt og hyggeligt, men kan det undgåes at hvalpen stresser er det godt. Koncentration og grundigt søg er målet. Og årstiden er stadig fin til at indlede apportering fra vand.

 

Jeg tog Maggie (det hedder hvalpen) med på marken 3-4 gange dagligt. Lod hende hygge omkring i nærheden af mig i 5-10 minutter og træne et par gange om dagen bare 5 minutter. Det var faktisk nok til en FT Springer Spaniel. Herudover blev den naturligvis luftet jævnligt i haven også.

 

hvis ikke du har erfaring i apporteringstræning skal du måske lige sætte dig ind i et par grundlæggende ting før du starter.

 

her er et link til et blad, med en artikkel om hvalpetræning af apportering. Det er måden, efter min mening at starte på

 

 

enig i at lidt vejledning til apporteringstræning er nødvendigt - derfor linket...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sportræning har jeg aldrig trænet med en hvalp. Det kommer formentlig i høj grad an på, hvad målet er med træningen også - altså om det er noget man bare træner som aktivering eller der er et brugsmæssigt formål.

 

En Spaniel må jo ikke i søget normalt tage spor og følge det, men skal søge i et dækkende område foran og især til siderne for føreren/jægeren. Nok derfor jeg træner apport - markeret og blind og ikke spor. Men jeg tror det er rigtigt at det er super aktivering.

 

Når mine hunde er "færdigtrænet i apport" træner jeg lidt "slæb" - altså hunden ser en and falde. Hvad den ikke ser er at en hjælper så via en snor trækker den væk fra nedfaldsstedet - og fuglen ligger således fx 5-10 m (med vinden) fra nedfaldsstedet. det er for at lære hunden at tage "løbere", men det er en balance, for eller skal en apporterende jagthund jo være ret vedholdende på nedfaldsstedet og ikke forlade det, med mindre et spor fører væk fra det. Desværre bliver mange jagthunde hurtigt meget stortsøgende, når de opdager at fuglen godt kan ligge 10 m væk fra nedfaldsstedet, hvis ikke de forstår sammenhængen så at sige.

 

Nå, men TS træner vist ikke hunden til jagt og så er det jo lege meget. Sportræning er fin aktivering, hvis man har en hund/hvalp der har ro på sig til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der ikke ser noget link til en artikel, men kun til en hjemmevideo af en mand og en hund?

 

Ahhh... det var forkert link... her er det jeg ville linke til:

 

her er et link til et blad, med en artikkel om hvalpetræning af apportering. Det er måden, efter min mening at starte på

 

https://flipflashpages.uniflip.com/2/88999/351670/pub/

Link til indlæg
Del på andre sites

Sportræning har jeg aldrig trænet med en hvalp. Det kommer formentlig i høj grad an på, hvad målet er med træningen også - altså om det er noget man bare træner som aktivering eller der er et brugsmæssigt formål.

 

En Spaniel må jo ikke i søget normalt tage spor og følge det, men skal søge i et dækkende område foran og især til siderne for føreren/jægeren. Nok derfor jeg træner apport - markeret og blind og ikke spor. Men jeg tror det er rigtigt at det er super aktivering.

 

Når mine hunde er "færdigtrænet i apport" træner jeg lidt "slæb" - altså hunden ser en and falde. Hvad den ikke ser er at en hjælper så via en snor trækker den væk fra nedfaldsstedet - og fuglen ligger således fx 5-10 m (med vinden) fra nedfaldsstedet. det er for at lære hunden at tage "løbere", men det er en balance, for eller skal en apporterende jagthund jo være ret vedholdende på nedfaldsstedet og ikke forlade det, med mindre et spor fører væk fra det. Desværre bliver mange jagthunde hurtigt meget stortsøgende, når de opdager at fuglen godt kan ligge 10 m væk fra nedfaldsstedet, hvis ikke de forstår sammenhængen så at sige.

 

Nå, men TS træner vist ikke hunden til jagt og så er det jo lege meget. Sportræning er fin aktivering, hvis man har en hund/hvalp der har ro på sig til det.

 

Du kan få alt til at lyde som om det er virkelig kompliceret - når du ikke lige synes det er verdens bedste ide.

 

Spor SKABER ro! Selv de mest flagrende, vilde, umulige, bindegale hvalpe kan gå spor. Og det er verdens nemmeste ting at lære dem. De eneste regler er at man skal hjælpe hunden til at holde tempoet nede, og den må ikke gå bagud. Der er meget færre forudsætninger der kræves, end for at apportere (som kræver at hunden behersker selvkontrol).

 

Og hvad en spaniel må og ikke må, er vel næppe relevant for en boxer/lab? Altså, en schæfer skal dække for genstande og bide folk i armen. Men det har jo ingen relevans for denne hund? Så lad os prøve at hjælpe TS i stedet for at pladre om hvad én bestemt race kan og skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan få alt til at lyde som om det er virkelig kompliceret - når du ikke lige synes det er verdens bedste ide.

 

Spor SKABER ro! Selv de mest flagrende, vilde, umulige, bindegale hvalpe kan gå spor. Og det er verdens nemmeste ting at lære dem. De eneste regler er at man skal hjælpe hunden til at holde tempoet nede, og den må ikke gå bagud. Der er meget færre forudsætninger der kræves, end for at apportere (som kræver at hunden behersker selvkontrol).

 

Og hvad en spaniel må og ikke må, er vel næppe relevant for en boxer/lab? Altså, en schæfer skal dække for genstande og bide folk i armen. Men det har jo ingen relevans for denne hund? Så lad os prøve at hjælpe TS i stedet for at pladre om hvad én bestemt race kan og skal.

 

Tænk, jeg som troede jeg svarede pænt og ordentligt med lidt uddybning om hvorfor jeg ikke selv træner spor med hvalpen og samtidig siger det kan være fint for TS.

 

Du starter fnidder op igen nu, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk, jeg som troede jeg svarede pænt og ordentligt med lidt uddybning om hvorfor jeg ikke selv træner spor med hvalpen og samtidig siger det kan være fint for TS.

 

Du starter fnidder op igen nu, synes jeg.

 

Jeg opfatter din tekst som din vanlige nedladende tone, hvorefter der kommer lidt bedrevidende snak om springere. Det er nok måden du skriver på.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfatter din tekst som din vanlige nedladende tone, hvorefter der kommer lidt bedrevidende snak om springere. Det er nok måden du skriver på.....

 

Hvordan du får det til at blive nedladende at jeg forklarer hvorfor jeg ikke træner spor med en Spaniel hvalp og uddyber med lidt inspiration om næste skridt af apporteringstræning, er mig en gåde, men lad os for guds og TS's skyld stoppe her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :-) han har trænet meget sporarbejde til hvalpetræningen - havde faktisk ik tænkt på at ta det med hjem ? men det må jeg hellere gøre for han er rigtig god til det. Han har en tendens til at køre i højt gear og har svært ved at falde til ro så skal lige ha læst noget mere omkring apportering. Ellers bliver det vidst bare en vild leg hvor han ik kan falde ned igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær lige obs på, at I ikke får overstimuleret ham i allerbedste mening. En hundehvalp der er velaktiveret, fx ved leg, træning eller en observationstur, men som stadig ikke kan finde ro når man kommer hjem igen, den keder sig ikke! Den er træt, men kan ikke selv finde ud af at slappe af. Og så må man hjælpe den. Fx ved at smide den i et bur eller tage den i snor og sætte sig roligt ned, så den er tvunget til at lægge sig, da der ikke er andre muligheder.

 

overstimulering og understimulering kan ligne hinanden og kan begge føre til usund stress.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var for at give en ide om hvor neget aktivering heg skrev lidt om hvor meget jeg aktiverede Maggie i samme alder. 3-4 gange på engen 15 minutter pr gang hvor der trænes ca 5 min hver anden gang + en times træning i klub en gang om ugen

 

Det er også en rigtig god ide, at lave den sammenligning. Med en meget altiv hvalp med "ild i røven" kan man nemt falde i "den skal aktiveres noget mere, den er jo ikke træt-fælden"

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en rigtig god ide, at lave den sammenligning. Med en meget altiv hvalp med "ild i røven" kan man nemt falde i "den skal aktiveres noget mere, den er jo ikke træt-fælden"

 

helt enig, man kan let træne hvalpen til 3-6 timers aktivitet/aktivering dagligt, no problem. Altså udover lidt havehygg, spise-hygge og have hygge. Det er den desiderede aktivering, jeg mener man skal være lidt mådeholden med

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anvender altid spor, når jeg får de her stressede omplaceringshunde hjem - de har alle sammen haft massive stress problemer, uanset hvad de ellers har haft som årsag til, at jeg fik dem. Det virker EMINENT til lidt rastløse dyr.

 

Ellers ville jeg også være meget obs, som Amocca skriver på at lære hvalpen at slappe af og at der ikke sker noget. Hvis den kun hviler i de timer, den er alene, er det for lidt.

 

Ved I hvordan I træner ro og at VÆRE i stedet for at GØRE?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...