Hop til indhold

foder og afføringsproblemer hos hvalp...


korvis
 Share

Recommended Posts

Okay, vil I lige hjælpe mig her?

 

I går: TOTW morgenmad, herefter kun Frolic indtil sen eftermiddag (vi var til kursus), og så to portioner TOTW eftermiddag/aften. Afføring morgen/formiddag/eftermiddag ser fin ud - fast og god farve. Aftenafføring uklar, da den lille lort sked på gulvet og spiste det! :evil:

 

I dag: Morgenmad TOTW kl. 8.45. Afføring kl. 8.50, igen kl. ca. 10.10 og kl. 10.20. Den første ser stadig nogenlunde ok ud, men er lidt løsere og lidt mørkere end de fine i går. De to efterfølgende er mere og mere løse, og mere og mere grågrønne...

 

Jeg tænker at det MÅ være foderet, når det så helt fint ud i går og bli'r dårligere nu hvor han kun har fået TOTW siden i går eftermiddags..? Og det kornfri er kraftigt under mistanke, da det umiddelbart ser ud til at korn-fyldte Frolic har gjort godt?

 

Nu kan jeg ikke få fat i nyt foder før i morgen, så jeg har to valg - enten bare gi' ham TOTW i dag, og lade ham få én dårlig lort-dag mere, eller også gi' ham noget Henne voksenfoder i dag... :hmm: Han har jo fået én portion TOTW her til morgen, så måske er det ok at gi' ham voksenfoder for resten af dagen? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 120
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Eller også er det netop de frolics der har gjort maven irriteret. Det er jo sjældent samme dag man ser det.

 

Kog noget kylling hvis I skal bruge mange godbidder.

 

Og Fortsat med totw indtil du kan lave en blød overgang.

 

Men vokse foder fra henne ville ikke skade ham. Han skal bare spise det mere for at få kalorier nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller også er det netop de frolics der har gjort maven irriteret. Det er jo sjældent samme dag man ser det.

 

Kog noget kylling hvis I skal bruge mange godbidder.

 

Og Fortsat med totw indtil du kan lave en blød overgang.

 

Men vokse foder fra henne ville ikke skade ham. Han skal bare spise det mere for at få kalorier nok.

 

Men han har jo haft den dårlige mave længe, og først i går, hvor han fik mange Frolic, blev maven pludselig bedre?

 

Nu har jeg fået yderligere en mulighed - en veninde har en pose RC skånekost liggende, så vi får lidt af det som han kan få i dag, og så kan jeg købe mere af det hos dyrlægen i morgen. Og så får jeg aftalt med dyrlægen at tjekke for evt. parasitter, for nu synes jeg det er stået på så længe at der bare skal findes en løsning på det. Han får jo ikke tømt sine analkirtler så længe afføringen er så løs, og det er jo tydeligt at se at noget ikke fungerer helt som det skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - orm kan jo også give den dårlige mave - så det kan jo være forklaringen.

 

Jeg husker også stadig med gru da Oscar var omkring 12 uger (det var lige ugen før han skulle til dyrlægecheck) Da han kastede op og det var kun orm - spolorm - nogle af dem var 10-15 20 cm lange føj for den lede :shock: - Han fik så orme middel samme dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber viiiirkelig at det "bare" har været orm der har forskruet hans mave! Men det viser sig vel ret snart går jeg ud fra. Han fik jo tømt hele maven da han kastede op, det var hele morgenmadsportionen der kom op, ufordøjet. Nu har vi været ude at "træne" lidt, hvor han fik nogle af de skånekostpiller som belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kørte jo til dyrlægen i morges, og fik købt skånekost til hvalpe - RC gastro intestinal junior. Det så jo umiddelbart ud til at fungere fint med det skånekost jeg fik af veninden (som var Hill's i/d), men både jeg og dyrlægen mente at skånekost beregnet til hvalpe ville være det bedste. Det har han så fået i dag, og den første pølle er først kommet her til aften. Den var meget lille, noget mørkere end efter Hill's i/d, og stadig liiidt løs i det. Så der er krydsede fingre for at det bli'r bedre nu. Dyrlægen mente også at han skulle være på skånekosten i noget tid, så maven kommer helt i orden, og så køre en langsom overgang til det foder han senere skal ha'. Og som jeg ikke aner hvad pokker det skal være...

Link til indlæg
Del på andre sites

Yaaayy!! Lille, fin pølle her til morgen! :5up: Og ikke mindst - på forventet tidspunkt! Nu bli'r det lidt spændende at se om han skal af med lidt mere lige om lidt, som han jo har gjort da maven ikke var god. Tror nærmest vi skal starte forfra med renlighedstræning og pølleskema når maven kommer i orden, hele den her historie har virkelig ødelagt renlighedstræningen for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor godt.

Luna fik også først ro i maven da hun kom på noget med korn, takket være Siri.

Sassy har virkelig beton mave og æder det vi serverer og foderskift er bare brat og uden omsvøb. Luna vil jeg slet ikke turde skifte foder på.

 

Håber det er vejen frem, korn korn korn og flere korn ;)

 

Ja, jeg håber også det er løsningen! Alle mine andre hunde har kunnet spise hvad som helst, så det her er helt nyt og ukendt for mig. Og når det er en lille hvalp bli'r man jo bekymret, han skal jo gerne vokse rigtigt!

 

Han fik kornfrit til morgenmad i går, alt derefter har været med korn - og siden i går aftes har lortene set helt fine ud, så jeg tror på det. De mangler stadig lidt mere fasthed, men det skal nok komme! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Terkel været til dyrlæge, og en giardiatest kom tilbage negativ. Nu får han en uge på antibiotika, zoolac og skånekost, og så ser vi hvad der sker. Han var bare så dygtig det lille pus, og brokkede sig ikke over hverken temperaturtagning eller udtagning af lidt afføring... Det dyrlægen fik ud lignede virkelig de dårlige lorte, grønt og løst, så det var da rart at få bekræftet at det ikke ser rigtigt ud.

 

Vel hjemme igen har han selvfølgelig skidt i hvalpegården, men jeg nåede lige at opdage det før han satte tænderne i det! Så jeg fik lejlighed til at både sige "nej" til at ta' det, og at rose ham for at lade det være, det tror jeg var godt! Lorten var f.ø. ok fast, men stadig forkert farve...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han ofte æder sine lorte, så prøv at give ham ananas i maden :-D

 

Godt nok træls han døjer sådan med maven, det ødelægger lidt af glæden ved sådan en vaps :???:

 

Herhjemme hjælper ananas desværre ikke. Heller ikke de piller man får ved dyrlægen. Prøvede så at strø chilli pulver på - det forhindrer hende ikke i at sluge lorten med velbehag. Her er kun en løsning...... at nå lorten før hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme hjælper ananas desværre ikke. Heller ikke de piller man får ved dyrlægen. Prøvede så at strø chilli pulver på - det forhindrer hende ikke i at sluge lorten med velbehag. Her er kun en løsning...... at nå lorten før hunden

 

Det er en ihærdig hund :shock:

 

Synes dog at have hørt at ananas hjælper på nogle hunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han ofte æder sine lorte, så prøv at give ham ananas i maden :-D

 

Godt nok træls han døjer sådan med maven, det ødelægger lidt af glæden ved sådan en vaps :???:

 

Herhjemme hjælper ananas desværre ikke. Heller ikke de piller man får ved dyrlægen. Prøvede så at strø chilli pulver på - det forhindrer hende ikke i at sluge lorten med velbehag. Her er kun en løsning...... at nå lorten før hunden

 

Terkel må ikke få andet end skånekost-foderet lige nu, så både ananas og dyrlægens kaprofagi-piller er udelukkede... Snakkede med dyrlægen om det, og hun syntes vi skulle prøve uden først, og når hans mave bli'r stabil kan han få dyrlægepiller. Han er også lidt anderledes, for han spiser kun sine egne lorte i hvalpegården. Dem der ligger udenfor er han ikke interesseret i, hverken hans egne eller Iso's, lidt underligt.

 

Her til aften har han lige lagt en helt fin pølle! :5up: Indtil nu har han ellers lagt de finere pøller om morgenen, og så er de blevet grimme om aftenen. Så håber det vender nu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lortestatus indtil videre i dag: én eneste pølle om morgenen, fin i både konsistens og farve! :5up: "Normalt" har han jo nået at skide både 2 og 3 gange før jeg ta'r på arbejde..! Men ikke i dag. Og han har ikke lavet noget som helst i hvalpegården medens jeg har været på arbejde. Han blev luftet da jeg kom hjem, men han tissede kun. Så har han fået en meget lille portion mad, og lidt mere til lidt træning, men han vil stadig ikke af med noget. Regner dog med at der kommer noget i løbet af dagen, og så igen i aften. Ej, det ville godt nok være dejligt hvis det vender allerede! Og det vil forhåbentlig også hjælpe på renligheden..!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...