Hop til indhold

Rally - gode grundøvelser


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Enig i ovenstående - Og så hånd og pote target + påbegynd lidt positionsarbejde på højre side.

 

Og så riiiigtig meget bagpartskontrol og en god shaping-stærk hund.

 

Kørte lige 4-5 champ/højrehandlings øvelser ind, alene på de ovenstående grundfærdigheder på 10 minutter, inden vi gik vores første champ bane her i weekenden.

Og så tog vi dem i en bane med højrehandling und alles!

 

Og med undtagelse af "stå-bakke foran" så mistede vi ingen hele øvelser - Og vi mistede kun den øvelse fordi jeg ikke lige kunne nå at lære ham at bakke 3 hundelængder, men kun 2, på de ti minutter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov for jeg tænker helt omvendt af MM :blink: Med alle de nye øvelser der er i rally (og derved enormt mange ting at skelne imellem) synes jeg det er en kæmpe fordel ikke at shape de fleste momenter ind. Jeg ser virkelig mange hunde der har problemer med at tilbyde adfærd (altså tilbyder for meget) eller signalkontrol i rally.

 

Hvad skal man bruge hånd og potetarget til?

Den eneste target jeg bruger i rally er en visuel target - det synes jeg er en stor fordel ift. skift foran osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for mange super gode inputs - :)

 

Lige nu arbejder vi meget på at bevare position. Aslan vil virkelig gerne hoppe og danse hele tiden og bevæge sig. At fastholde en stilling i længere tid er utrolig krævende for ham.

 

Ang fokus tænkte jeg simpelthen at tilmelde os nogle begynderhold rundt omkring mellem alle mulige hunde og folk. Så han kan komme ud og træne dette også.

 

Et spørgsmål: Må man tage en hund med til rallystævner og lignende og se på uden den deltager hvis det er for at lære den fokus? Miljøet er jo nyt for ham, men han er dog udstillet en del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for mange super gode inputs - :)

 

Lige nu arbejder vi meget på at bevare position. Aslan vil virkelig gerne hoppe og danse hele tiden og bevæge sig. At fastholde en stilling i længere tid er utrolig krævende for ham.

 

Ang fokus tænkte jeg simpelthen at tilmelde os nogle begynderhold rundt omkring mellem alle mulige hunde og folk. Så han kan komme ud og træne dette også.

 

Et spørgsmål: Må man tage en hund med til rallystævner og lignende og se på uden den deltager hvis det er for at lære den fokus? Miljøet er jo nyt for ham, men han er dog udstillet en del.

 

Hunde er altid velkomne som tilskuere - uanset disciplinen, selvfølgelig med respekt for det der faktisk sker på banen. Det vil sige at du naturligvis skal respektere hvor hunde må færdes (ikke på banen), og at der ikke må bruges belønning (mad, klikker, legetøj) tæt på banerne, og i nogle tilfælde i store arealer rundt om banerne.

 

Men om du tager ud til en rallykonkurrence eller HTM-opvisning, er jo bedøvende ligegyldigt. Jeg tror næppe at hunden bliver mere eller mindre forstyrret af at de hunde der er inde, går rally. Personligt ville jeg nok vælge at tage til AG-konkurrencer, da de plejer at være temmelig large med at huje og belønne tæt på banerne. Og så er der temmelig meget leben sådan et sted.

 

Og sidst men ikke mindst, hvis hunden ikke kan holde fokus, er rally nok ikke det rigtige sted at begynde. Måske du kan finde et "bølle-hold" eller et indslusnings-/unghundehold, hvor man får nogle redskaber til at træne de basale ting - under tilstedeværelse af fremmede hunde. Det er altid godt at få andre øjne på sin træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er altid velkomne som tilskuere - uanset disciplinen, selvfølgelig med respekt for det der faktisk sker på banen. Det vil sige at du naturligvis skal respektere hvor hunde må færdes (ikke på banen), og at der ikke må bruges belønning (mad, klikker, legetøj) tæt på banerne, og i nogle tilfælde i store arealer rundt om banerne.

 

Du må gerne belønne tæt på rallybanerne - også med mad, klikker og/eller legetøj. Det er blot en af de forstyrrelser, som en rallyhund skal kunne håndtere.

 

Jeg er enig med de andre; fokus og samarbejde er vejen frem.

Men hvis vi kigger på basis til øvelserne, har man basis til rigtig mange øvelser med en god lineføring/fvf, hunden kan snurre rundt om sig selv og bakke i pladspositionen

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må gerne belønne tæt på rallybanerne - også med mad, klikker og/eller legetøj. Det er blot en af de forstyrrelser, som en rallyhund skal kunne håndtere.

 

Jeg er enig med de andre; fokus og samarbejde er vejen frem.

Men hvis vi kigger på basis til øvelserne, har man basis til rigtig mange øvelser med en god lineføring/fvf, hunden kan snurre rundt om sig selv og bakke i pladspositionen

 

Ikke i DKK:blink: Og der er også en vis etik i DcH. Det er muligt at man må, men jeg har nu ikke oplevet nogen stå lige op af banen og huje eller klikke.

 

 

En helt anden til, TS, hvis jeg var dig ville jeg melde mig ind i en klub og træne på et hold. Og så samtidig benytte klubben til at selvtræne ved siden af andre hold på andre dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Btw - Du siger bare til, hvis vi skal træne sammen en dag @Lenschow

 

 

Og ellers bare enig med de andre.

Kontakt og en vist grad af "hår på brystet" ifht. forstyrrelser er virkelig vigtigt.

 

Som Dorte skriver, så skal rallyhunde kunne abstrahere fra ret meget.

Det er vist det eneste konkurrenceprogram jeg kender, hvor der ligefrem er mad/legetøj på banen og der er en del forstyrrelser.

 

Har oplevet alt fra rally lige ved siden af AG, en byggeplads og seriøse brag derfra tæt på banen, til rådyr der løb ved siden af banen og en grill med lææækre pølser der nærmest stod på rallybanen. :lol:

Så snart vi rammer øvet klasse, skal de også kunne abstrahere fra duften af løbske tæver på banen.

Det høre bare med og det er noget af det vores hunde skal kunne abstrahere fra.

 

Det er heldigvis også noget af det der er med til at gøre rally sjovt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Btw - Du siger bare til, hvis vi skal træne sammen en dag @Lenschow

 

 

Og ellers bare enig med de andre.

Kontakt og en vist grad af "hår på brystet" ifht. forstyrrelser er virkelig vigtigt.

 

Som Dorte skriver, så skal rallyhunde kunne abstrahere fra ret meget.

Det er vist det eneste konkurrenceprogram jeg kender, hvor der ligefrem er mad/legetøj på banen og der er en del forstyrrelser.

 

Har oplevet alt fra rally lige ved siden af AG, en byggeplads og seriøse brag derfra tæt på banen, til rådyr der løb ved siden af banen og en grill med lææækre pølser der nærmest stod på rallybanen. :lol:

Så snart vi rammer øvet klasse, skal de også kunne abstrahere fra duften af løbske tæver på banen.

Det høre bare med og det er noget af det vores hunde skal kunne abstrahere fra.

 

Det er heldigvis også noget af det der er med til at gøre rally sjovt :5up:

 

Det kunne være super at få dine øjne på ham, da du jo har en, der har været lige så hurtigt på aftrækkeren og komme godt i gang. Al den sygdom satte os helt tilbage til start stort set desværre. Nu er han dog ikke stresset mere så nu sidder tingene bedre fast. Men han er meget flyvsk stadigvæk men elsker at arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers kan man bare tage til et agilitystævne. Her må du spille bold, fransk klovn og alt muligt andet, så længe du ikke er inde på banen... Tilgengæld er det dog også ofte noget mere larmende end andre typer af hundearbejde. Nok mest fordi de fleste af os råber og skriger - både på og af banen

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...