Hop til indhold

Skift til seniorfoder eller ej?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Min Djæs bliver 8 år til marts og kommer jo så i seniorgruppen af hunde.

 

Djæs fik i starten af året konstateret for lavt stofskifte og blev derfor sat i medicinsk behandling med Forthyron.

 

Inden medicineringen blev igangsat, var jeg helt overbevist om, at hun skulle behandles som en seniorhund allerede dengang og at jeg ikke ville have hende ret meget længere end til hendes 10. år, da hun var træt at se på og virkede udslidt.

Dyrlægen tør ikke spå om hvor længe hun har haft problemer med stofskiftet, da hun meget hurtigt blev meget voksen og stille - dette kan sagtens hænge sammen med, at hun kom ind i hjem, hvor to ældre tæver ikke kunne sammen og derfor kan det ikke bruges som rettesnor. Hvis det kunne bruges, så har hun lidt af for lavt stofskifte siden 18 måneders alderen.

 

Meeeen ind kommer vidundermidlet Forthyron og i dag har jeg fået en unghund i Djæs :banan: Hun er blevet glad og aktiv som en unghund på 1½ år fremfor hendes snart 8 år og al den lyst til fysisk aktivitet gør, at hun bygger muskler op hele tiden.

Hun har ingen tegn på ledproblemer og fik A-hofter og 0-albuer tilbage i tiden, da hun blev fotograferet til DKK. Hun virker heller ikke stiv eller besværet i muskulaturen på trods af den meget forøgede fysiske aktivitet.

 

Ville I skifte hende over på seniorkost, hvis hun var jeres hund?

 

Hun skal have taget blodprøver for stofskiftet til november og jeg vil naturligvis vende det med dyrlægen også, men jeg ser hende ikke længere som en seniorhund og kan derfor ikke finde ud af om jeg skal skifte hende over på et seniorfoder eller om det er ligegyldigt og vil derfor sætte pris på jeres perspektiv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Chivas der bliver 10 år om 4 mdr. er på halv seniorfoder, men det er egentlig mest fordi jeg synes at han måske, en gang i mellem, kan gå en smuuuule urent, efter ekstra aktivitet, men jeg kan ikke sætte en præcis finger på det og sige at han enten er stiv eller decideret halter, det er mere det der, jeg synes måske-agtigt.. Så han får alm. Voksenfoder om morgen og så seniorfoder om aftenen -og så lidt tilskud.

De to andre får faktisk det samme, selvom de ikke er seniorer endnu, Joya bliver 6 år om 4 mdr og hun tager nemt på, synes jeg -og er evigt sulten og Ozzy som lige er blevet 7 er kastreret og meget lidt aktiv, så derfor skal man også være lidt efter vægten med ham, så derfor for de alle tre alm. voksenfoder om morgenen og senior om aftenen, så tænker jeg lidt at de er dækket ind på både den ene og den anden front.

 

Flica Og Cody, fik i sin tid tilgengæld ikke seniorfoder, selvom de begge blev meget tæt på 14 år, jeg prøvede et par gange, med forskellige mærker, men fælles for begge hunde var at de simpelthen tabte sig for meget og blev triste i pelsen, på seniorfoder :vedikke: Så de fik begge bare alm. voksenfoder lige til den dag de døde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg ville ikke skifte til et senior foder - men det er jo et individuelt skøn. Min Charlie bliver 11 på torsdag og så har jeg Oscar på 8 og jeg har tænkt mig at de bliver på det de er vant til og så får tilskud ved siden af. Ofte er det sådan at senior foderet ikke indeholder nok kødprotein og det er jo bevist at senior hunde har godt af at få lidt ekstra protein gennem foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter jeg har fået en dement hund, så ryger alle mine på Hills b/d foder når de rammer 8-9 års alderen. Det har haft en rigtig god effekt på Bamse og dertil er der ledtilskud og olie.

 

Han kom på senior foder da han var 8 og det var super godt til bentøjet!

Men efter vi skiftede til Hills har han fået tilskud fordi jeg synes han blev lidt dårligere gående efter skiftet.

Men det har løst sig rimeligt med et godt tilskud.

 

Så føler jeg egentlig at det må være nok til at dække en aldrende hund ind med det den har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter jeg har fået en dement hund, så ryger alle mine på Hills b/d foder når de rammer 8-9 års alderen. Det har haft en rigtig god effekt på Bamse og dertil er der ledtilskud og olie.

 

Han kom på senior foder da han var 8 og det var super godt til bentøjet!

Men efter vi skiftede til Hills har han fået tilskud fordi jeg synes han blev lidt dårligere gående efter skiftet.

Men det har løst sig rimeligt med et godt tilskud.

 

Så føler jeg egentlig at det må være nok til at dække en aldrende hund ind med det den har brug for.

hills b/d, kan ikke lige få øje på en variant der hedder b/d..... skal nemlig finde noget andet til sassy og tænkte markus muhl eller hills, bare ikke royal canin.

Link til indlæg
Del på andre sites

hills b/d, kan ikke lige få øje på en variant der hedder b/d..... skal nemlig finde noget andet til sassy og tænkte markus muhl eller hills, bare ikke royal canin.

 

Det er den her variant, jeg køber hos dyrlægen http://m.hillspet.com/products/pd-canine-bd-canine-aging-and-alertness-dry.html

Redigeret af Dorte
Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom hvalpefoder er sammensat så det mere præcist dækker en hvalps foder bohov ifht en voksen hund er seniorfoder sammensat så det i højere grad passer til en aldrene hunds behov. Samme proteinmængde men mindre fedt. Og ofte noget til ledene.

 

Så for mig er det eneste relevante spørgsmål, hvornår hunden kan betragtes som aldrene. Jeg har gjort det, at jeg begynder at blande/tilsætte senior foder til det almindelige foder, når jeg synes tempoet går en smule ned og det tager lidt længere at restituere efter jagter. Det har være i 7-8 års alderen.

 

Jeg starter ofte med at blande seniorfoder i om foråret og holder så øje med vægten og ædelysten. Begynder hunden at tage lidt på drosler jeg ned for seniorfoderen og taber den sig får den mere almindeligt foder. Ofte får den 75% senior foder om sommeren og 75% almindeligt foder om vinteren i jagttiden. Man har på denne måde altid mulighed for at regulere på kaloriemængden uden at det påvirker fodermængden og proteinmængden.

 

Bonnie som nu er rundet 10 år og kun er med på få jagter og bruges med måde får udelukkende seniorfoder nu, dog stadig råfoder hver 3. dag - og de dage hun er på jagt får hun altid råfoder.

 

Begge hunde får en smule lakseolie på maden. Kun 30 % af anbefalet mængde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...