Hop til indhold

Vedligeholdelse af alene hjemme?


Sitto
 Share

Recommended Posts

Ja nu har jeg jo gået hjemme i 1,5 måned og skal jo nok gå hjemme indtil sommeren 2017, mens jeg læser min HF. Så det er små 2 år ialt.

 

Hundenes hverdag er jo vendt helt op og ned nu. Jeg forsøger så vidt det er muligt at opretholde en normal hverdag for dem - dvs jeg står op samme tid som jeg plejer og laver de samme rutiner hver morgen, som vi også gjorde da jeg gik på arbejde. Og så står den på afslapning for dem indtil eftermiddag. Altså som det plejede at være da jeg arbejdede, nu er jeg jo så bare hjemme mens de sover om formiddagen.

 

Men hvor meget skal man vedligeholde alene hjemme-delen for fire voksne hunde?

Hånden på hjertet så er jeg enormt dårlig til at lade dem være alene når det ikke er nødvendigt - og det er det jo sjældent nu :engel: men de skal jo også gerne kunne være alene, når jeg begynder at være væk hjemmefra igen om 2 års tid.

 

De er pt måske alene mellem 1-3 timer en, måske to gange om ugen.

 

Ayo & Liva havde lidt svært ved at lære at være alene som hvalpe, men vi gik jo langsomt frem og i deres tempo, og efterfølgende har der ingen problemer være. Zazu & Camy har der ingenting været med herhjemme overhovedet. Camy kunne ikke være alene-alene der hvor hun boede før, men sammen med andre hunde har der aldrig været problemer. Så jeg vil mene de er ret stabile "alene hjemme-hunde". De sover dagen væk, uden problemer. :-)

 

Hvad ville I gøre? Tænke at det klare de fint igen om 2 år, når de er alene 1-3 timer en eller måske to gange ugentligt? Og indimellem selvfølgelig længere, men det er meget forskelligt hvornår det lige er. Men sådan fast så tror jeg vi rammer de der 1-3 timer et par gange ugentligt (max). Eller ville I gøre mere i at lade dem være alene oftere/længere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke gøre yderligere, eftersom de er stabile. Jeg er meget sjældent væk fra min hund, da han ofte er med på arbejde. Det er ikke alle dage, han er alene, men når han er, fungerer det upåklageligt. Her under hans sygdomsforløb er han blevet lidt mere obs på, at jeg har været væk (når jeg er det), men ikke andet end han er lidt ekstra glad for at se mig, når jeg kommer hjem. Men vi har også været ekstremt tæt i de første 4 uger (nærmest lænket sammen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker umiddelbart at der nok ikke vil blive de helt store problemer med at være alene eftersom de er voksne, er stabile, er fire hunde og så at der ikke (indtil videre) er sket andre store forandringer. Jeg ville dog alligevel fastholde lidt træning, du kunne evt. tage på et nærliggende bibliotek tre gange om ugen og holde læsedag - så kan det måske også kombineres med indkøb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke gøre yderligere, eftersom de er stabile. Jeg er meget sjældent væk fra min hund, da han ofte er med på arbejde. Det er ikke alle dage, han er alene, men når han er, fungerer det upåklageligt. Her under hans sygdomsforløb er han blevet lidt mere obs på, at jeg har været væk (når jeg er det), men ikke andet end han er lidt ekstra glad for at se mig, når jeg kommer hjem. Men vi har også været ekstremt tæt i de første 4 uger (nærmest lænket sammen)

Jeg tænker også det burde være nok netop fordi de er voksne, stabile og tilmed fire sammen :-) men blev helt i tvivl, om jeg burde tage mig sammen og lade dem være mere alene :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker umiddelbart at der nok ikke vil blive de helt store problemer med at være alene eftersom de er voksne, er stabile, er fire hunde og så at der ikke (indtil videre) er sket andre store forandringer. Jeg ville dog alligevel fastholde lidt træning, du kunne evt. tage på et nærliggende bibliotek tre gange om ugen og holde læsedag - så kan det måske også kombineres med indkøb?

De der 1-3 timer en eller måske to gange i ugen er netop når vi tager ud og handler eller tager ud og får en kop kaffe et eller andet sted - hundene kan sagtens komme med og er vant til det, men for at vedligeholde det bare lidt, så giver det netop lige sådan 1-1,5 times alene tid, og nogle gange mere :-) eller når vi køre ud til min far (1 times kørsel hver vej) og sådan.

 

Det bliver på den måde vi får det vedligeholdt, for jeg kommer ikke op på biblioteket. Det er sådan et sted hvor alle dagplejere mv ynder at tage op med deres børn jo, og der er ikke de vilde muligheder for at sidde i sådan rigtig ro - så det magter jeg simpelthen ikke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, jeg tror heller ikke jeg ville gøre noget yderligere.

 

Nu kender jeg jo ikke dine små hunde-piger men de virker stabile og jeg tror det sidder på rygradden, at de vil falde tilbage i den "normale" hver dag når den kommer igen ;-)

 

Jeg ved godt at det slet ikke kan sammenlignes, da perioden jo er væsentlig kortere her, men ex. når vi har 3 ugers sommerferie, så er vi bare sammen med hundene konstant - næsten.

 

Men så snart vi om mandagen igen går ind i hver dagens rutiner så tilpasser de sig, og ved vi skal afsted igen og de skal være alene.

 

Så tror ikke det bliver et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, jeg tror heller ikke jeg ville gøre noget yderligere.

 

Nu kender jeg jo ikke dine små hunde-piger men de virker stabile og jeg tror det sidder på rygradden, at de vil falde tilbage i den "normale" hver dag når den kommer igen ;-)

 

Jeg ved godt at det slet ikke kan sammenlignes, da perioden jo er væsentlig kortere her, men ex. når vi har 3 ugers sommerferie, så er vi bare sammen med hundene konstant - næsten.

 

Men så snart vi om mandagen igen går ind i hver dagens rutiner så tilpasser de sig, og ved vi skal afsted igen og de skal være alene.

 

Så tror ikke det bliver et problem.

Sådan har det også altid været her - i de 3 ugers sommerferie er vi nærmest sammen med dem nonstop, og det har heller aldrig givet problemer :-)

 

Jeg tror jeg holder mig til bare at lade dem være alene 1-3 timer hist og pist når vi skal handle ind, lige vil op og have en kop kaffe et sted el.lign. Det passer mig også fantastisk, at de ikke behøver være mere alene! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at du skal gå hjemme, mens du læser din HF.

Har jeg forstået det rigtig så læser du den hjemme, ingen skoledage?

 

For så vil jeg sætte en hverdag op at mens du læser så er hundene "alene", faktisk lidt som du beskriver, de sover/passer sig selv efter jeres morgen rutine.

 

Jeg gik hjemme et år i forbindelse med barsel, og da jeg skulle køre datter ind i dagplejen og hunden ind i hverdagsrutine så lagde jeg mig selv syg i nærmst 3 uger, så ingen indkørsel til hunden, der har ingen problemer været overhovedet!

Han var 3 da jeg gik på barsel, og 4 da jeg startede på job igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at du skal gå hjemme, mens du læser din HF.

Har jeg forstået det rigtig så læser du den hjemme, ingen skoledage?

 

For så vil jeg sætte en hverdag op at mens du læser så er hundene "alene", faktisk lidt som du beskriver, de sover/passer sig selv efter jeres morgen rutine.

 

Jeg gik hjemme et år i forbindelse med barsel, og da jeg skulle køre datter ind i dagplejen og hunden ind i hverdagsrutine så lagde jeg mig selv syg i nærmst 3 uger, så ingen indkørsel til hunden, der har ingen problemer været overhovedet!

Han var 3 da jeg gik på barsel, og 4 da jeg startede på job igen.

Ja jeg læser hjemmefra, så der er ingen skoledage :-)

Eller - det kommer der faktisk fra sommeren 2016 af, det havde jeg da helt glemt, da jeg skal følge to af fagene på skole. Men det er jo så igen kun nogle enkelte timer i løbet af ugen jeg er afsted, de resterende fag læser jeg herhjemme :-)

 

Så det er jo faktisk kun indtil sommeren 2016 at jeg slet ikke skal afsted, hvor jeg må vedligeholde med at lade dem være lidt alene på andre tidspunkter - og fra sommeren 2016 bliver der helt automatisk nogle timer i løbet af ugen jeg er væk hjemmefra, da jeg skal deltage i undervisning på skolen i to fag. Så der kommer det jo helt af sig selv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjek det - gå og film dem og se hvad der sker. Er de ikke som du gerne vil have dem, så skal du gøre noget. Dette tjek kan udføres et par gange i løbet af perioden og i tid nok til at træne det, hvis nødvendigt før alene tid igen

De har ingen problemer med at være alene, heller ikke her efter 1,5 måned og jeg forventer bestemt heller ikke de får det. Ville bare høre folks erfaringer med det, når hverdagen ændres så markant over en længere periode. Men jeg fortsætter som hidtil med nogle timer i løbet af ugen bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke gøre noget, når alt fungerer. Og dog måske når det nærmer sig at du skal til at være mere væk, så i en periode optrappe lidt med mere alene-hjemme-tid.

 

Mine er til dagligt meget lidt alene hjemme og som regel højst 3-4 timer når det er. Få gange årligt er de så alene hjemme i lang tid (7-8 timer) og der er der aldrig problemer med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror lige som de andre, at du ikke behøver gøre andet eller mere. Med lille Terkel hvalp, og en pludselig friuge, gjorde jeg som du beskriver det - beholdt "arbejdstiden" som inaktiv tid, og lagde aktiviteterne når jeg normalt ville ha' fri fra arbejde. Det tror jeg kan være en god ting, selv om det måske ikke ligefrem er nødvendigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så synes jeg det lyder til at give helt sig selv, og selv om man går hjemme så synes jeg der er mange gøremål man gør uden hund, eller jeg gjorde i hvert fald.

 

Indkøb, mødregruppe, venne besøg, fødselsdage, familiebesøg, shopping, gaveindkøb til jul, tandlæge osvosv. Så selv om det ikke var den faste hverdags rytme, så var der i min hverdag og weekend mange øjeblikke hvor hunden blev ladt alene, og holdt sin træning ved lige.

 

Og med skoledage om et halvt års tid, så det jo bare lidt ekstra træning oven i :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...