Hop til indhold

Kan alle hunderacer med egne katte?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldrig haft problemer! Har 3 katte og 5 egne hund+mange gæstehunde. MIne forældre lab eksmpelvis både tager og dræber katte (vildkatte der hvor de bor). Men ikke om han så meget som tænker på at røre mine!

Den eneste udfordring ved katte og mine hunde, er at bordere kan have tendens til at hyrde på katte. Der er noget i den måde de bevæger sig, som tænder dem. Så det skal man lige styre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en stor svaghed for mynder - saluki osv. Men jeg får næsten altid samme besked - ikke med kat...

 

Kender dilemmaet, jeg havde jo lidt en drøm om at hund nr. 2 skulle være en mynde. Salukien er jo drømmen, men en Whippet ville heller ikke være af vejen. Det blev jeg også advaret imod fordi jeg har kat og lille hund. Men kender flere der har mynder med små hunde og katte uden problemer.

Nu er drømmen sat i bero da jeg helst vil have racer jeg kan bruge til agility, men engang i fremtiden vil jeg ikke udelukke det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig haft problemer! Har 3 katte og 5 egne hund+mange gæstehunde. MIne forældre lab eksmpelvis både tager og dræber katte (vildkatte der hvor de bor). Men ikke om han så meget som tænker på at røre mine!

Den eneste udfordring ved katte og mine hunde, er at bordere kan have tendens til at hyrde på katte. Der er noget i den måde de bevæger sig, som tænder dem. Så det skal man lige styre.

 

Ja det "problem" har jeg også fået med Aslan - det har vi aldrig haft før. Han samler dem og det ser meget intenst ud - men kattene er iskolde, og det er nemt at styre :) Men første gang tænkte jeg da lige - hvad pokker laver han? :mrgreen: Det e risær Fie mis han hyrder - men hun er også den, der pisker mest rundt - de andre er nemme at holde øje med. Især bedstevennen Toulouse - han er SÅ doven. Han ligger samme sted dagen lang, går ud og spiser og ind og ligger igen.... Aslan har prøvet at hyrde ham, men det fik bare katten til at lægge sig ned. Og så er det jo ikke så sjovt :) Som for en border at hyrde et dødt får...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det "problem" har jeg også fået med Aslan - det har vi aldrig haft før. Han samler dem og det ser meget intenst ud - men kattene er iskolde, og det er nemt at styre :) Men første gang tænkte jeg da lige - hvad pokker laver han? :mrgreen: Det e risær Fie mis han hyrder - men hun er også den, der pisker mest rundt - de andre er nemme at holde øje med. Især bedstevennen Toulouse - han er SÅ doven. Han ligger samme sted dagen lang, går ud og spiser og ind og ligger igen.... Aslan har prøvet at hyrde ham, men det fik bare katten til at lægge sig ned. Og så er det jo ikke så sjovt :) Som for en border at hyrde et dødt får...:engel:

 

Haha hvor sjovt :blink:

Har dog endnu ikke oplevet at borderne samler dem, men de elsker at glo på dem. De går nærmest i trance!

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha hvor sjovt :blink:

Har dog endnu ikke oplevet at borderne samler dem, men de elsker at glo på dem. De går nærmest i trance!

Jeg havde sidste år en border i pensionen, Cai ;) han tilbragte 14 dage med at forsøge at holde samling på mine katte, han forsøgte og forsøgte at holde dem med blikket, kravlede frem mod dem og stirrede, men kattene gik bare hvor de ville, han så godt nok ud som om han var træt af dem! Katte er så dumme og kedelige, de forstår slet ikke at flytte sig rigtigt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi hentede en kat på internat for 4 uger siden. Skipper (labrador) har ikke været vant til katte, men jeg havde faktisk troet det ville gå ret nemt med sammenføringen. Det har desværre ikke helt vist sig at være tilfældet. Vi er dog nået dertil at han kan ligge stille og lade hende gå rundt i rummet. Jeg vil endda vove at påstå at han er ret afslappet så længe han ligger ned og vi lige er i nærheden og roser ham.

Hvis han står op og hun kommer for tæt på så sætter han efter hende. Vi er dog altid til stede, og han kan stoppes hurtigt verbalt, så han får ikke på nogen måde lov til at jagte hende.

 

Katten er ikke voldsomt bekymret eller bange, hun holder lidt afstand, men går gerne ind i samme rum som ham osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min whippet lærte meget hurtigt at egne katte ikke måtte tygges i, selv om hun var et år da hun var i stue med en kat.

Katte ude ville hun jage hvis hun fik lov, men tror ikke hun ville slå dem ihjel.

Kender også en der har saluki med kat, så det kan lade sig gøre.

 

Tror det er sværere med husky, men det er bare et gæt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min whippet lærte meget hurtigt at egne katte ikke måtte tygges i, selv om hun var et år da hun var i stue med en kat.

Katte ude ville hun jage hvis hun fik lov, men tror ikke hun ville slå dem ihjel.

Kender også en der har saluki med kat, så det kan lade sig gøre.

 

Tror det er sværere med husky, men det er bare et gæt.

 

Og med nogle terriers.

 

Jeg tror man kan sige, at hvis hunden har du stort jagt instinkt, lav bide tærskel ogen let tænding, så er det svært at sammenkøre med en kat eller andet mindre bytte dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja terrier tror jeg også er sværere end fx spidshundene.... men det er nok individ bestemt, som I siger også.

 

Jeg blev tilbudt en voksen husky for nogle år siden. Det turde jeg ikke. Han havde aldrig gået med kat. Jeg tænker kom man som hvalp var det nok nemmere

 

Malemutten siges det ti gengæld er nem med katte...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Ved ikke om der er flere der følger denne tråd, men prøver alligevel ; vores hund er en Cairo Terrier 5år gl, og nu har vi prøvet i 2mdr. at få vores børns katte ( kommer tit hjem i weekenderne og har derfor deres katte med) til at være sammen med hunden, men uden held. Hunden og kattene er derfor i hver ende af huset. ( med lukket dør imellem ). Troede virkelig at hunden ville lære at acceptere dem, men hver gang vi prøver at forene dem (med snor på hunden) kommer den op i det røde felt og gør og piper af dem. Virker næsten som om den kunne finde på at dræbe dem. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om der er flere der følger denne tråd, men prøver alligevel ; vores hund er en Cairo Terrier 5år gl, og nu har vi prøvet i 2mdr. at få vores børns katte ( kommer tit hjem i weekenderne og har derfor deres katte med) til at være sammen med hunden, men uden held. Hunden og kattene er derfor i hver ende af huset. ( med lukket dør imellem ). Troede virkelig at hunden ville lære at acceptere dem, men hver gang vi prøver at forene dem (med snor på hunden) kommer den op i det røde felt og gør og piper af dem. Virker næsten som om den kunne finde på at dræbe dem. :(

 

Det er (desværre) meget normalt for terrier. Jeg tror med meget, meget, meget træning kunne man nok få det væk. Men ærligt synes jeg det er super synd for katten, som jo også skal udsættes for den stress i træningsperioden.

 

Det at en hund ville dræbe en kat er jo på ingen måde utænkelig, og jeg ville aldrig stole på en hund, der ikke var vokset op med katten, eller som ikke kunne ignorerer katte. Derudover er der min evige angst for katte der er bange for hunde, og lige dasker i øjet og vupti så skal hunden have et øje fjernet :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om der er flere der følger denne tråd, men prøver alligevel ; vores hund er en Cairo Terrier 5år gl, og nu har vi prøvet i 2mdr. at få vores børns katte ( kommer tit hjem i weekenderne og har derfor deres katte med) til at være sammen med hunden, men uden held. Hunden og kattene er derfor i hver ende af huset. ( med lukket dør imellem ). Troede virkelig at hunden ville lære at acceptere dem, men hver gang vi prøver at forene dem (med snor på hunden) kommer den op i det røde felt og gør og piper af dem. Virker næsten som om den kunne finde på at dræbe dem. :(

 

Jeg vil sige at i gør det forkerte i forhold til både hund og kat i den situation du beskriver her.

 

Skulle hunden vendes til katten, kræver det en langvarig indsats og ikke bare at katten kommer i weekenderne.... lige så meget skal katten vendes til hunden. Hvis den udviser frygt og nervøs adfærd tænder det hundens instinkt for at jage katten. ligeledes hvis katten hvæser og gør udfald mod hunden, vil den blive betragtet som en trussel.

 

Du vil skulle ændre en vane hos hunden og det tager tid og MANGE gentagelser, rigtigt mange gentagelser...

 

jeg ville nok starte med at hunden så kattene hver dag i en periode.. der skal du så have hunden til at slippe opmærksomheden på kattene, og så snart det sker belønner du hunden og

roser den, samme hvis den på et tidspunkt er i ro.

 

Desuden er min personlige holdning, at et "nej." heller ikke skader, hvis hunden kører for meget op. Den må godt vide at du ikke

mener dens adfærd er nødvendig i situationen.

 

I starten, så sørg for at hunden og katten ikke er sammen i ret lang tid, 5 min.. hvor hunden er i ro... så ud med kattene... 10 min næste gang.. eller næste gang igen og så ud med kattene hvor hunden ikke kan se dem...

 

En anden metode der kan bruges samtidigt, er at lade hund og kat være lukket i bur, stående ikke så langt fra hinanden og lade dem tabe interesse for hindanden... den har jeg hørt andre

bruge... jeg kan ikke give dig en faglig begrundet årsag til jeg ikke bryder mig om den metode, men det gør jeg ikke... ikke desto mindre ved jeg at nogen har haft succes med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Mine hunde er ikke opvokset med katte. Da der for et par somre siden kom en kat ind i vores have,var begge hunde meget interesserede i den(den kunne ikke finde ud af at komme ud igen) og den blev oversnuset,men de gjorde den ingenting.

Tænker dog at katten må have været vant til hunde for den tog det pænt og jeg hjalp den naturligvis ud af haven igen :-) .

 

V. H . Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres råd. Vil prøve at bruge dem - den med godbidder først og så hvis det ikke virker må de puttes i bur tæt ved hinanden til de har accepteret hinanden. Men kan også godt være man på et tidspunkt må give op. Vores hund er total blank når kattene er der i weekenderne. Dens eneste mission er at ligge ved den franske dør ( som er afdækket med sort pap så de ikke kan se hinanden ), og være på vagt. Det stresser både den/ kattene og ikke mindst resten af husets beboer. Og da det er hunden der var i huset først, må det være den der har første ret til at være i huset ( uden andre "truende" dyr ) :)

Vh John.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...