Hop til indhold

Kan alle hunderacer med egne katte?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg havde en snak med en veninde om kat og hund sammen. Hun mener ikke at alle hunderacer kan lære det.

 

Jeg mener, at de alle kan - blot skelner nogle mere end andre. Mine spidshunde fx løber altid efter fremmede katte, hvis jeg ikke når at stoppe dem (hvilket jeg gør 9 ud af 10 gange), men de løber aldrig efter deres "egne katte" - heller ikke selvom de er ankommet i sen alder og ikke har kendt katte før. Hugo var gadehund - han ignorerede alle katte. Jeg fornemmer ikke de løber pga det er en kat - men bare fordi de kickstartes hvis katten løber. De løber også efter egern, hare....

 

Måske kræver nogle racer lidt mere træning end andre før de går fint sammen, men lære det mener jeg de kan

 

Men hvis man har kat, er der jo ikke nogen grund til at gøre det supersvært for en selv. Så kunne man måske vælge en hund med mindre jagtinstinkt osv - det vil jeg da give hende ret i.

 

Jeg har tænkt mig at vise hende tråden, så jeg håber at folk vil dele deres erfaringer.

 

Hvilken race har du nu eller tidligere? Og har du også kat? Hvordan går det med din race og kattene i eget hjem? Hvordan er deres samspil? Leger de fx? Eller ligger sammen?

Og reagerer din hund anderledes på fremmede katte?

 

Til jer uden kat: Hvordan har jeres hund det med katte? Mener I det er racebestemt eller kender I andre hunde af jeres hunds race, der bor fint med katte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft kat/-te sammen med alle mine fire hunde. En coton og tre border collies. Alle har haft det fint med egne katte, men to af BC'erne vil/ville jagte fremmede katte hvis de så dem udenfor. Lige de to havde heller ikke det tætteste forhold til kattene. Frostie kunne sagtens lade dem sove med os i sengen, bare ikke alt for tæt, medens Iso ikke vil ha' dem i sengen. Terkel æææælsker alle katte!! :lun: Lidt for meget, og hans meget anmasende kærlighed er som oftest ikke ret gengældt... :lol: Cotonen mente at alle katte var søde og ville gerne lege med dem, og kunne ikke helt forstå hvorfor de ikke ville lege med.

 

Jeg tror sådan set at alle racer kan fungere med katte, hvis de bli'r introduceret på en fornuftig måde - men alle individer kan nok ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne lægge ud.

 

Aslan er Dansk Spids, og han kom her som 3-årig. Han havde aldrig set en kat, fik jeg at vide. Det tog et døgn, så gik de sammen. Mine katte savnede en hund rigtig meget, og den eneste grund til, at det tog et døgn, var at de sad oppe i Aslans ansigt i ren glæde, og hunden skulle have lidt tid i det nye hjem før han skulle forholde sig til dem også. Han virkede dog ligeglad, og senere fandt jeg ud af, at Aslan er vokset op med kat som hvalp :)

 

[ATTACH=CONFIG]129677[/ATTACH]

 

Herhjemme har de ENORM glæde af hinanden. De leger fangelege, stirre lege og daske pote lege og de putter sammen. Når Aslan er alene går han sammen med dem alle, og det er tydeligt at se på optagelserne, at de har meget sjov sammen og stor glæde af hinandens selskab. Jeg leger også med dem alle samtidig i stue ind imellem. Hundens måde at lege sammen med kattene er helt anderledes end alene sammen med mig og alene samt med andre hunde. Han er meget tålmodig og afdæmpet.

Han fanger også efter kattelegetøj med poterne lige som dem, når vi leger sammen.

 

Vi træner også sammen :)

 

[ATTACH=CONFIG]129678[/ATTACH]

 

De udgør dog en temmelig stor forstyrrelse for hunden, da han er ny i træning, så jeg lukker dem normalt fra :)

 

Uden for kan Aslan PISKE efter en kat som en gal, hvis det lykkes ham, og han forsøger at gribe dem over nakken - det samme hvis en kat går ind i hans have... Dette er naturligvis ikke ønskeligt, og det er kun sket et par gange, hvor en kat har snydt mig og jeg ikke har set den. Ganske som han har "noget med høns" som jeg ikke bifalder, så er det blodigt alvor, hvis han først pisker efter en fremmed kat. Han skelner derfor helt enormt - herhjemme pisker der fire katte rundt om benene på ham, de ynder at drille ved at piske under hans mave og springe over ham osv - og det ignorerer han total.

 

Men der er nu heller ikke noget videre jagtinstinkt i Dansk Spids må så tilføjes.

 

Her er han sammen med sine katte første gang uden snor. Som man kan se er alt noget NYT for hunden, der også var temmelig stresset den gang. Men kattene tager han meget flot - faktisk var det det eneste, der aldrig gav problemer i starten :)

 

Er der noget bag mig?

 

[ATTACH=CONFIG]129679[/ATTACH]

 

Nu gør den vel ikke noget?

[ATTACH=CONFIG]129680[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror alle racer og egentlig også alle hunde kan lære at lade katte være;) det handler om at være helt konsekvent og forhindre alle forsøg på kattejagt ;) min ene hund har dræbt et par katte tidligere, men selv hun har lært at lade katte være, hun elsker dem ikke, men løber ikke længere efter dem og kan gå sammen med egne katte uden at gøre dem noget ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at lære dem at vise en alternativ adfærd, der ikke kan kombineres med at jagte. Katten bliver et signal - fx ser kat lægger sig ned :D

 

Men fiser der en kat ud fra en busk ude midt på en stubmark.... Så vinder instinktet :)

Så er jeg dog glad for at jeg bruger Premack Princip - for så løber han kun et vis stykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to retrievere; Liva som er golden/labrador og Maggie som er ren labrador - og så Smilla, som jeg har "arvet" fra min søster, da hun (altså Smilla) ikke kunne med deres franske bulldog.

 

Begge hunde er vokset op med kat; Liva med gamle Balou (https://www.facebook.com/DorteStorm/media_set?set=a.217018995429.289705.843760429&type=3) og Maggie med Mile.

 

Maggie eeeeeelsker Smilla

 

Men andre katte - både dem som forvilder sig ind i haven eller som vi møder på gåture - skal bare DØ!!!!

Det er klart Liva, som fører an. Maggie gør bare som Liva gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores den yngste ELSKER katte og vasker gerne killingerne - missemor er ikke altid enig og hun har aldrig jagtet dem men løber gerne glad hen til dem og løber de undrer hun sig hvor de skal hen.

 

Sassy var vant til vores katte - hun gad dem ikke men ignorerede dem bare. Hun er totalt ligeglad med mors katte. Sprutter og væser hankatten så råber hun af ham imens hun lige tager 15 hurtige skridt efter ham - så ved hun nemlig at katten ender i træet og så logrer hun og ser SÅ veltilfreds ud.

Men kravler kattene på hende så er hun ligeglad.

MEN kommer der en fremmed kat ind i vores have - så dør den. Jeg kan ikke stoppe hende.

Jeg kan stoppe hende på vildt (løber lidt men kommer efter kort spurt) men fremmede katte i hendes have - de skal dø.

Så naboen har fået at vide de skal have styr på deres katte og den ene truede os med alverdens ting indtil jeg gjorde opmærksom på loven - så byggede de voliere til deres katte og vi har vores have i fred ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en lille terrierblanding og jeg tror ikke hun kan lære det.

Vi har ikke kat selv, men vi havde det for nogle år siden og det gik ikke særlig godt. Soko jagede kattene og kom op at slås med særligt den ene, så begge fik skader. Jeg formåede ikke at lære hende at acceptere den ene kat, så vi levede længe med adskilte dyr, til kattene flyttede hjemmefra.

 

Siden har hun desværre haft held til at aflive en kat, så selv om jeg virkelig gerne vil have kat, bliver det ikke før Soko ikke lever mere.

Det er muligt at hun kan lære det, men jeg har ikke nerver til at prøve!

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine vil jage katte hvis de ser sit snit til det. De har dog lært at ignorere de få katte der er i vores omgangskreds og kan derfor godt være i stue med dem. Men kom de udenfor sammen, så tror jeg at de stadig ville jage dem? Jeg ved det ikke. Den eneste kat vi har set fast var mines forældres gamle hankat og han var der allerede da Karla kom til som lille hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der er større problem for nogle racer end for andre. Så hvis det skal lykkes med dem, skal katten være der først.

 

Ingen af mine hunde kan med katte. Men mysla voksede op med en som hvalp uden problemer og var hun flyttet ud til en kat, havde det næppe været et problem. Nu ville det dog være meget svært at lære hende at en kat var ok. Har prøvet forgæves med andre dyr.

 

Sheila jagter katte helt uhæmmet, men er rigtigt men at overbevise om at et nyt dyr nu bor ved os, uanset om det er en undulat, kanin eller en kat. Det er nemlig alt sammen prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine kan lide katte, Walther går bare væk, Zeus jagter dem og gøer voldsomt. Men de har heller aldrig været sammen med en kat. Tror sagtens de kunne ha lært det hvis vi havde haft en kat inden de kom til ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke kun det kommer an på hunden, men også på katten og hvordan den reagerer overfor hunden. Min hund vil jagte alle katte der løber. Jeg kan styre hende og holde hende i ro så længe kattene går stille rundt eller sidder stille, men løber de, så vækkes hendes jagtinstinkt. Så for at min hund kan være sammen med katte, så kræver det at kattene ikke er skrækslagne ved første møde med hunden og spæner væk. Mine forældre har haft to katte mens jeg har haft hund, og dem kan hun sagtens gå sammen med indenfor. Hun er meget interesseret i dem og følger dem gerne rundt, men jeg kan afbryde hende, hvis jeg synes hun kommer for tæt på. De ligger også og sover ved siden af hinanden uden problemer, men nok mest fordi både hund og katte gerne vil være hvor der er mennesker og derfor må kattene acceptere at hunden også er der. Men jeg tror kun at det er gået godt, fordi kattene for det meste bevæger sig stille rundt i huset. De gange en af kattene er begyndt at løbe er hunden sprunget op og løbet efter, dog uden at komme helt tæt på. Når kattene er udenfor er det helt det samme. Løber de, så løber hunden også, men her er jeg faktisk ikke sikker på at hun ville stoppe inden hun nåede dem... Så hunden får ikke lov at være ude uden opsyn når kattene er der.

Det skal dog lige soges at vi ikke er sammen med kattene så ofte, så måske det ville være anderledes, hvis de boede sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig forstå når man skriver at hunden jagter katte eller gør af dem ;) hvorfor får den lov til det? Det er en af de ting der hos mig er helt forbudt, for. Mg hører det med til alm god opførsel, mine hunde må ikke gø af katte og de må da slet ikke løbe efter dem, det betyder at jeg forhindre dem i at gøre det;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Zeus får ikke lov, men jeg mener hvis han fik lov gjorde han det. Nej det får han bestemt ikke lov til. Har altid snor på ham når vi går tur og møder vi naboens katte, så kigger han på dem, så på mig, jeg får hans kontakt så gøer han ikke. Men ville vi bare gå forbi så ville han gø, derfor skal han gå plads og kigge på mig = ingen gøeri ;-) jeg vil nemlig ikke have det. Det gælder iøvrigt også harer og pindsvin ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine første to schæfere har været rigtig glade for de katte vi har haft i familien - de har puttet sammen og leget sammen - og sammenføring gik uden problemer. Jeg kan ikke huske hvad min første schæfer sagde til fremmede katte (tror ikke de interesserede hende) - Zigo passerede dem uden at interessere sig for dem (der hvor vi boede før skulle han nogen gange smyyyge sig forbi underboens kat - det var han ikke så vild med og gik helt ind i hækken for at komme forbi - den var lidt farlig, når den skulle passeres tæt på, tror jeg). Benzo har et kæmpe jagtinstinkt og vil gerne jage alt der løber (af dyr (minus hunde)), så hans første reaktion er, at forsøge at lave et hop frem. Kvarterets katte har dog lært, at han er i snor, så de flytter sig ikke længere - og så går han forbi uden at kigge på dem og kan søge godbidder helt tæt på dem uden at forsøge at få dem til at løbe ellers står han bare og kigger på dem i ro - så tror egentlig godt han kunne lære at gå sammen med en kat herhjemme. Men ingen tvivl om at det ville være lidt hårdere arbejde end de to første.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig forstå når man skriver at hunden jagter katte eller gør af dem ;) hvorfor får den lov til det? Det er en af de ting der hos mig er helt forbudt, for. Mg hører det med til alm god opførsel, mine hunde må ikke gø af katte og de må da slet ikke løbe efter dem, det betyder at jeg forhindre dem i at gøre det;)

 

Tja, nu har vi ingen kat. Men hundene har levet et langt dejligt hunde liv og der har de sørme også været løse hvor der er kommet en kat forbi;-) udover de fremmede katte der pludselig er i haven.

 

Det betyder jo ikke at man bare står og triller tommel fingre og synes det er fedt.

I snor kan Sheila sagtens passere en kat jeg beder hende lade være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om alle hunderacer kan acceptere det... tror det handler mere om individer end racer, selvom der selvfølgelig er nogle med mere udpræget jagtinstinkt end andre.

Men tænker at de fleste hunde kan lære at acceptere at bo sammen med en kat, hvis de har kendt katten siden hunden var hvalp.

Aya knuselsker Kayla, det er dog ikke altid at den kærlighed bliver gengældt. Men de fungerer fint sammen i hverdagen. Tog meget lang tid for Kayla at lære at acceptere en hund i huset, men da de først havde fundet rytmen gik det fint, og Kayla accepterer fint fremmede hunde i hjemmet så længe det er rolige omkring hende.

Kayla lægger ofte op til leg med Aya, som gladeligt vil være med, dog finder Kayla hurtigt ud af at Aya er stærkere og så bliver hun sur. Jeg skiller dem ad, men fem minutter efter lægger Kayla op til leg igen :roll:

Aya elsker alle katte,men hun vil også gerne jage fremmede katte, det er dog tydeligt at hun ikke ved hvad hun skal gøre med dem hvis de stopper op eller ignorerer hende, så står hun bare og logrer og opfordrer til leg. Aya ville sikkert blive lykkelig hvis der kom en lille ny killing i familien. Men for Kaylas skyld må jeg nok vente til hun ikke er her længere, tror hun bliver sur nok på mig når jeg slæber endnu en hundehvalp med hjem :engel:

 

ayaogkayla.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke katte, men særligt Zazu er meget obs på fremmede katte, gøer af dem og jagter dem. Nu går hun altid i snor på vores gåtur, men fremmede katte i haven bliver jagtet ud for fulde drøn og med en ordentligt verbal skideballe. Og det får hun lov til - jeg gider ikke have katte i vores have, så så må folk holde dem på egen grund istedet :-)

 

Men hvis de gik løse, så fik de naturligvis ikke lov til at løbe efter katte. Og når vi møder katte, træner jeg altid ro med hende. Men hjemme i haven, der er det bare ærgerligt, og alle hundene vil have katte ud af haven - hvis ikke de jager dem væk, så gør jeg alligevel. Altså ser jeg den, inden jeg lukker hundene ud, så går jeg ud og jager den ud. Men er der en kat, som jeg ikke har set, ja så bliver den jaget ud af hundene - og sådan er det. Jeg gider ikke gå og tjekke haven igennem hver gang, som sagt så må folk holde deres kat på egen grund.

 

Jeg tror ikke det er så meget racebestemt, jeg tror det handler om det enkelte individ. Jeg tror på at nogle hunde aldrig kan lære det, men med rette træning, så tror jeg de fleste kan acceptere katte i hjemmet, men ikke nødvendigvis fremmede katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig forstå når man skriver at hunden jagter katte eller gør af dem ;) hvorfor får den lov til det? Det er en af de ting der hos mig er helt forbudt, for. Mg hører det med til alm god opførsel, mine hunde må ikke gø af katte og de må da slet ikke løbe efter dem, det betyder at jeg forhindre dem i at gøre det;)

sassy må gerne jage og gø fremmede katte i vores have, for jeg gider altså ikke have alle naboens katte der er i min have.

Nede hos min mor får hun besked på at stoppe når hun gør det, men vil også sige at nogle gange skal hunden ikke finde sig i alt det katten byder dem.

Min mor havde en hankat der ville patte på hundene og dappe - gik hundene så fulgte han efter så der var det for mig ok hunden sagde fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe er ikke vokset op med kat, men min søster og svoger har kat og den har han besøgt nogle gange i sin hvalpetid. Og han har gjort sit indtryk, for Møffe endte med at elske katte - og elske dem alt for meget! Det har været en halv pestilens på gåturene nogle gange :lol: Hvor han er stoppet op ved synet af en kat og har pjevset og ynket efter den og ikke været til at få med. Det tog alligevel en rigtig god del træning at lære ham at ignorere fremmede katte! Men det lykkedes nogle gange, er de langt væk ignoreres de fuldstændig, er de på den modsatte side af fortovet kan vi fint passere, dog ikke uden at han kigger et par gange lettere længselsfuldt efter dem.

 

Buster (min søsters og svogers kat) er højt elsket og han opfører sig eksemplarisk sammen med ham. Min mosters to katte, Kurt og Kamma... Navnlig den ene. Er ret frygtet af Møffe. Første gang vi passede dem, løb han forventningsfuldt efter dem for at hilse med det resultat at de blev pisse bange for ham. Efter han begyndte at stresse ned og slappe lidt mere af blandt dem (han kørte simpelthen for højt op i glædesgearet), blev Kurt-katten efterhånden modig og meget hertugagtig og har hakket ud efter Møffe et par gange, selvom han intet gjorde - mistænker at nogle af gangene har været i leg på det seneste dog. Så nu er han (Møffe) bange for dem, eller snarere, mest for Kurt...

 

Så anderledes sagt: Nope, ingen katte jages her, hverken kendte eller fremmede. Men det er dog ret generelt med Møffe, at der ikke er noget jagtinstinkt gemt i ham, ikke engang da han løb efter en gråand, der fløj ind i vores hegn, var det jagt - han skulle bare hilse på den forskræmte and, der forsøgte at gemme sig (uden held) i græsset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde elsker kattene, og jeg tror aldrig at en eneste af vores katte, har haft kløerne ude, de har bare gået deres vej, når de synes at hundene var for irriterende. Jeg har haft 5 racer sammen med katte.

Min welsh han elsker at jagte kattene, når kattene ikke synes at det er sjovt at løbe mere, stopper de, og så stopper han også og går sin vej. Min gamle han kat, nyder at springe på hundene, han gemmer sig og kaster sig over hundene, når de kommer forbi (uden klør), hundene glor på ham som om at han var en tosse, så går de bare.

Men hvis en fremmed kat kommer ind, så kommer den hurtigt ud igen (sjældent at vi har fremmede katte inde, vores egne skal nok jage dem væk)

De katte vi har, har altid været sammen med hvalpene her, og ligger gerne sammen med dem i bunken når de sover, så hvalpe herfra lærer at det er naturligt at der er katte omkring dem.

Men det er nok individuelt, om hundene synes at katte er ok, prægning som hvalp gør nok en stor forskel tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu I siger det... der er slet ingen fremmede katte i vores have mere. De har lært det. Da Hugo var her, gik de ind. Det stoppede da Aslan kom. Ja folk må holde dem ude af ens have - andre steder skal jeg nok styre hunden, men haven er hans domæne. Og de kommer ikke mere der. De gik også ind og generede mine katte i løbegården, så det er vi faktisk glade for alle sammen - tak Aslan :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en stor svaghed for mynder - saluki osv. Men jeg får næsten altid samme besked - ikke med kat...

 

Jeg kender dog nogle, der har dem sammen...

Så jeg er meget forvirret omkring det.

 

Det samme med husky

 

Disse to racer bor ikke her fordi folk har advaret mig... men jeg har aldrig helt sluppet tanken om, at det kan lykkes. Det folk siger er, at "du kan aldrig stole på hunden"... Hvis nogle har erfaringer med den slags racer, så hører jeg gerne om det

 

Jeg drømmer nemlig sådan en en husky en dag og en saluki. Men jeg vil altid have katte også jo

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en stor svaghed for mynder - saluki osv. Men jeg får næsten altid samme besked - ikke med kat...

 

Jeg kender dog nogle, der har dem sammen...

Så jeg er meget forvirret omkring det.

 

Det samme med husky

 

Disse to racer bor ikke her fordi folk har advaret mig... men jeg har aldrig helt sluppet tanken om, at det kan lykkes. Det folk siger er, at "du kan aldrig stole på hunden"... Hvis nogle har erfaringer med den slags racer, så hører jeg gerne om det

 

Jeg drømmer nemlig sådan en en husky en dag og en saluki. Men jeg vil altid have katte også jo

 

det er jo ikke til at sige, umiddelbart kommer det sikkert meget an på individdet også. Jeg har dog historier der bekræfter fordommene. Har en træningskammerat med whippets, de ville helt sikkert nakke en løbende kat. Alt der bevæger er game - inkl små hunde! Men hvis de var vokset op med en kat ved jeg ikke om de ville kunne lade være?

 

en anden træningskammerat opgav at have kat, efter at hendes husky havde slået nummer 2 ihjel. Det skal dog siges, at disse var løbshuskyer der boede i hundegård og kattene var gårdkatte, så om det havde gjort en forskel hvis de havde boet sammen indendøre aner jeg ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...