Hop til indhold

At gå fra hvalpefoder til voksenfoder..?


korvis
 Share

Recommended Posts

Terkel er ca. 5,5 måneder nu, og jeg gør mig overvejelser omkring foder. Både hvornår jeg skal sætte ham over på voksenfoder, men også hvornår jeg skal begynde at gi' ham mad to gange daglig i stedet for de tre han får nu.

 

Hvilke kriterier har I andre for de to ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måltidsantal kom helt naturligt hos mig, da Wilma overhovedet ikke var interesseret i måltidet midt på dagen. Jeg kan ikke lade det står - for så æder gamle fede Karla det. Og da hun efter et par dage ikke lignede en der forventede det / manglede det, så røg det helt. Vil tro hun var en 4-5 mdr.

 

Voksenfoder kom hun først på som 10 mdrs da jeg løb tør for hvalpefoder, Sanne sagde jeg sagtens kunne have smidt hende på det allerede omkring de 7 mdr, da hun jo egentlig har færdig med at vokse der. De to andre har nu også været på havlpefoder indtil omkring de 10-12 mdr alt efter hvornår det lige passede med fodersækkene

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har Emma på 20 uger. En go halv sæk hvalpefoder (8 kg mere ca. )og så ryger hun på voksenfoder. Vi har aldrig haft dem på hvalpefoder i længere tid, pga. Hastigheden de vokser. Jeg går efter max 1 kg om ugen på mine labber, og de har aldrig haft vokse problemer. Havde hun ikke taget nok på/ vokset som hun skulle. Ja så ville jeg holde hende på foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel er godt 23 uger, eller knap 5,5 kalendermåneder. Min første BC kom vist over på voksenfoder som ca. 8-9 måneders. Iso kan jeg ikke huske, men mener at det var nogenlunde samme alder, måske en smule tidligere. Terkel vokser indtil videre meget fint, synes jeg, men han er jo nok langt fra færdig i højden endnu. Jeg har ikke målt ham, men vil skyde på at han er et par cm højere end Iso, som er 45 cm. Og han bør bli' "normalhøj", standarden ligger vist på 53 cm for hanner. Så der går nok noget tid før han skal på voksenfoder.

 

Til gengæld tror jeg at han snart kan komme over på to gange foder/dag. Jeg har i dag givet ham en pænt stor morgenportion, næsten halvdelen af dagsrationen. Så har jeg kun givet ham lidt om eftermiddagen, som træningsgodbidder. Og så får han igen en lidt større portion til aften. Tænker at jeg på den måde kan "sluse ham over" på 2 daglige måltider. Han er virkelig en sulten hvalp, og det lader til at han har lidt let ved at tabe sig, så vi må vel se om han brokker sig over "kun" to gange mad om dagen... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tidligere har fået indtil de er næsten færdige. De har vokset rimelig støt indtil de er omkring 7-8-9 måneder, og så står det stille et stykke tid. Der har jeg skiftet. Efter noget tid vokser de lidt igen, 1-2 cm eller så. Men jeg synes Terkel vokser lidt anderledes... Han er vokset mere i ryk end mine tæver har gjort. Og nu synes jeg han har stået stille et stykke tid. I og for sig har jeg også gjort det lidt anderledes med mine gamle - når da har vokset lidt uharmonisk har jeg blandet lidt voksenfoder i deres mad i måske 2-3 dage, så har de rettet sig og vokser harmonisk igen. Det har jeg ikke kunnet gøre med Terkel, da han har har haft maveproblemer indtil ganske nylig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mana fik hvalgperioder til hun var 13 måneder. Passede med sækken ellers ville jeg normalt have stoppet en måned eller 2 før. Holdt hende så længe da hun var og er meget slank! Hun tabte sig også en del i skiftet så det er i al fald vigtigt at være opmærksom på.

 

Gik på 2 måltider da hun var ca 6 måneder så det kan du sagtens gøre nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Oliver er knap 17 måneder og jeg gør det at hans daglige ration bliver delt ud i 3. 250 gram morgen og aften og så er der 140 gram til træning i løbet af dagen. Synes hans mave fungerer bedre på den måde. Med mine tidligere hunde var det ret individuelt. Når de ikke var nær så DER ER MAAAAAD- agtige så fik de to gange. Men gennemsnitlig var det vist ved 5 måneders alderen.

 

Jeg kan simpelthen ikke huske hvornår han kom på voksen foder. Med gianterne synes jeg at det er nemt at se hvornår de skal skifte. Og det er typisk omkring 6-8 måneders alderen. Lige inden de ligner Picasso's version af et ranglet cykelstativ :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lavede en tilsvarende tråd da Maggie skulle udfase hvalpefoderet

 

http://www.hunde-forum.dk/foder/40089-ud-fasning-af-hvalpefoder.html?highlight=Hvalpefoder

 

her er hendes og tidligere hundes vægtkurve og jeg tror det er vigtigt at udfase hvalpefoderet over tid i takt med at vægt øgningen aftager

 

vægtkurven slutter ved 1 års alderen, men Maggie og Bonnie vejer som helt voksne 15 - 16 kg

 

vaeliggt%20%20_zpskzl4q6m6.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...