Hop til indhold

Hvorfor smiler en hund?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Det er endelig lykkes at tage et foto, hvor Aslan smiler, og det sker i lidt forskellige situationer - dog altid til folk han kan lide rigtig godt. Der er lidt forskellige tolkninger fra omgivelser om, hvorfor en hund smiler - er der nogle her med hunde, der smiler? Hvornår gør de det? Hvad tror du er årsagen/motivationen?

 

Nogle siger, at det er social intelligens dvs hunden kopierer os i et forsøg på at "passe ind". Det sidste lyder fornemt, men jeg synes mange af de situationer det optræder i vidner om en vis konflikt i ham også, så jeg køber ikke helt den forklaring.... selvom det godt nok ser ud som om, at han "griner med os".

 

Han smiler fx når vi griner meget af en joke, hvis vi snakker med høje lyse stemmer og er i højt humør, og så bliver han altid meget legesyg imens og hopper op til os eller op af os. Det føles som om at han griner med... Giver det mening?

 

Han smiler altid, når vi kommer hjem. Ih han er glad og man får hele tandsættet. Nogle gange smiler han også, når han ser folk, som han har savnet og elsker. Hele hans kropssprog er superglad. Bagefter er han bare normal. Har han fx været bange tager det altid tid om at få væk - det sker ikke ved "smilet"

 

Jeg tænker dog om han i virkeligheden synes, at vi er lidt sære og derfor vil dæmpe os og smilet i virkeligheden er udtryk for splittelse? Derfor vil jeg gerne høre om andres erfaringer.

 

Er er hans "smil" - i dette tilfælde griner han med, fordi jeg var ved at dø af grin over noget kattene gjorde, som var hysterisk morsomt. Det ser drabeligt ud men han er venligheden selv, når det er. I starten fik vi et helt chok, fordi vi troede han viste tænder af os, men det er en helt anden adfærd

 

 

smil.jpg

 

Hvad siger andre om hundesmil? Jeg vil gerne høre mere om det, da jeg synes det er en sjov adfærd, som jeg ikke er sikker på har den motivation, som nogle siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva smiler - ikke bare med åben mund og ser glad ud - men hun løfter læberne og viser tænderne. Hun gør det oftest når hun sidder på skødet af folk og gerne vil snakkes med - altså at de skal kigge på hende, ae hende, snakke til hende osv. sådan rigtig nærkontakt. Jeg har oplevet flere der tror hun viser tænder af dem - knap så behageligt når hun sidder på skødet af dem og nærmest helt oppe i hovedet på dem også :sjov:

 

For ikke-hundekendere kan jeg sagtens se, at det ligner hun viser tænder - men for mig er det dog MEGET tydeligt at se forskel. Hun har også en bestemt lyd, som hun meget bruger når hun vil i kontakt med folk, og igen for ikke-hundekendere, så opfattes den oftest som knurren. Så man skal altså have lidt kendskab til hunde, før at man forstår Livas intentioner - ellers tror man at man har en knurrende og tænder-visende hund på skødet, og det kan jeg godt forstå er knap så rart :lol:

 

Men for Liva er hendes smilen, et forsøg på at komme i nærkontakt med folk. Det er meget tydeligt. Hun ser simpelthen så vanvittig sød ud når hun gør det :hjerte: Og hvis man ikke reagerer, så begynder hun at slå folk med en pote eller også kaster hun sig bare ned ovenpå dem, så de skal gribe hende, for at hun ikke dratter udover sofaen. Men så fanger hun da deres opmærksomhed! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Yoda smiler også, når han er meget overstadig og gerne vil kramme.

Han løfter lige forlæberne og så laver han en sjov hvislende lyd samtidig.

 

Det er typisk når han er rigtig glad og samtidig med han kommer imod en med vrikkende numse (dem der kender Yodas familie ved hvad jeg mener :blink:), hvorefter poterne er om halsen på en og han putter sig så tæt til en han kan.

Så er helt sikker på det for ham er et udtryk for glæde og overstadighed. Han gør det kun overfor dem han kender rigtig, rigtig godt og når han er 100% tryg.

 

Hvorfor.... God spørgsmål, men mit indtryk er, at det er noget tillært adfærd, for det er kommet med alderen og han gør det mere og mere.

Så tror han har lært, at den adfærd udløser det han ønsker fra os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker at med alt det man efterhånden har fundet ud af med hunde og indlæring, at det sagtens kan være social læring/tillært.

 

Capturing har jo været velkendt, også at det virker bedre på nogle hunde end andre. Tror Møffe ganske enkelt ville være forfærdelig til den indlæringsmetode, men han smiler sjovt nok heller ikke.

 

Men "Do as I do" er jo også ved at vinde frem, hvor man lærer hunden, at kopiere ejers adfærd til at indlære nye øvelser. Synes egentlig det er rigtig interessant, for det beviser jo at hunde har en bevidsthed om både sin egen og vores krop i en grad jeg faktisk ikke rigtig tilskrev dem før. Og derfor tænker jeg også, at det er mere sandsynligt, at det rent faktisk er, at de har kopieret vores smil, end jeg tænkte førhen. Derudover også at det kan være forskelligt fra hund til hund, hvor meget der er egentlig læring (mor bliver sjov, når jeg gør det her) og hvor meget, der er social læring (mor gør sådan i de her situationer, så det gør jeg også). Ikke at jeg har nogen erfaring med smilende hunde dog :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja mysla smiler og det gør de fleste islandske hunde. Det er racen kendt for. Altså må der være en arvelig tendens også.

 

Jeg tror mest det er en kraftig udgave af en underlegen grimasse. Bare se på hen lab tæven der smiler nå hun får skæld ud.

 

Mysla gør det når hun er på vej I mod en og er rigtig glad. Hun kan også på signal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...