Hop til indhold

Hund til familie med barn med særlige behov.


pernielle
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Vi vil gerne hører hvilken hund I vil anbefale os.

 

Vi er en familie på fire, vores yngste datter på 3 har epilepsi og derved en adfærd der er påvirket af hendes medicin. Hun er ikke voldsomt udadreagerende og spraker, råber og slår ikke men mangler sociale egenskaber. Hun er meget kærlig, men dog med et fast greb når der skal krammes og aes. Vi søger hunderaser der kan være med til at være en god ven for hende og som gerne vil putte og hygge når der er brug for at hun skal ned i gear.

 

Samtidig er vi en meget aktiv familie, jeg løber hver morgen hvor hunden kan komme med og få god dagligmotion. Min mand kører ambulance, så han er hjemme i dagtimerne 4 ud af 5 dage, dvs, det er hver 5 dag at hunden skal være længe hjemme alene imens jeg er på skole. Vi bor i en lejlighed på anden sal med stor altan hvor hunden kan få luft, ikke luftes selvfølgelig ;-) Derudover har vi en dreng på fire også. Vi bor i en lille forstad hvor der er adgang til marker og skov inden for 200 meter, derfor gode muligheder for gode ture i naturen med hunden når den skal luftes.

 

Jeg har selv en drøm om en labrador da jeg har oplevet denne rase som særdeles god til børn og i forbindelse med børn.

 

Vi har længe talt om en hund, og økonomien, tiden og lysten er til det, så nu er det bare de sidste råd vi mangler.

 

Men hvad har I af forslag?

 

Ser meget frem til at høre fra jer :-)

 

Pernille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Vi vil gerne hører hvilken hund I vil anbefale os.

 

Vi er en familie på fire, vores yngste datter på 3 har epilepsi og derved en adfærd der er påvirket af hendes medicin. Hun er ikke voldsomt udadreagerende og spraker, råber og slår ikke men mangler sociale egenskaber. Hun er meget kærlig, men dog med et fast greb når der skal krammes og aes. Vi søger hunderaser der kan være med til at være en god ven for hende og som gerne vil putte og hygge når der er brug for at hun skal ned i gear.

 

Samtidig er vi en meget aktiv familie, jeg løber hver morgen hvor hunden kan komme med og få god dagligmotion. Min mand kører ambulance, så han er hjemme i dagtimerne 4 ud af 5 dage, dvs, det er hver 5 dag at hunden skal være længe hjemme alene imens jeg er på skole. Vi bor i en lejlighed på anden sal med stor altan hvor hunden kan få luft, ikke luftes selvfølgelig ;-) Derudover har vi en dreng på fire også. Vi bor i en lille forstad hvor der er adgang til marker og skov inden for 200 meter, derfor gode muligheder for gode ture i naturen med hunden når den skal luftes.

 

Jeg har selv en drøm om en labrador da jeg har oplevet denne rase som særdeles god til børn og i forbindelse med børn.

 

Vi har længe talt om en hund, og økonomien, tiden og lysten er til det, så nu er det bare de sidste råd vi mangler.

 

Men hvad har I af forslag?

 

Ser meget frem til at høre fra jer :-)

 

Pernille

Jeg tror rigtig mange hunde kan lære at være glade for børn - i hvert fald familiens børn - så hvad er det ellers der tiltrækker jer ved labradoren? :-)

 

Og hvad betyder det, at jeres datter "har et godt greb, når der skal krammes og nusses?"

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover tolerancetærskel, hvordan ønsker I så sindet? Udover en løbetur, hvor meget tid vil I så bruge på gåture og træning fx? Meget samarbejdende, eller lidt selvstændig/meget selvstændig?

 

Labrador lyder som et godt valg. En mindre fysisk krævende race, men typisk med større selvstændighed, kunne være berner sennen tæve, som også er virkelig rolig og sikker og tolerant, men, hvis fra de rigtige linier, også vil have det fint med en løbetur. Men det er selvfølgelig noget, I skal sætte fokus på at træne hunden til at være ok med, dvs. i skal træne situationerne med datteren med hunden, så den ikke lærer at tolerere det - men faktisk at have det helt fint med hendes adfærd. Ellers risikerer I at ende med en hund, der har virket til at klare det fint i masser af år, indtil den pludselig bed "ud af det blå".

 

Deruover skal I også være kritiske med opdrætter og være sikre på, at det er selvsikre og tolerante hunde, der opdrættes der og at I får en godt egnet hvalp :-) Ikke alle opdrættere lægger ordentligt vægt på temperament, især ikke hvis vi bevæger os ud af den registrerede avl (hvilket jeg vil anbefale jer ikke at købe fra).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror rigtig mange hunde kan lære at være glade for børn - i hvert fald familiens børn - så hvad er det ellers der tiltrækker jer ved labradoren? :-)

 

Og hvad betyder det, at jeres datter "har et godt greb, når der skal krammes og nusses?"

 

At hun har "et godt greb" betyder at hun tager godt fat når hun giver kram fordi hun ikke har så god en krops fornemmelse som andre børn har, og hvis hun skal ae, så er det med lukket hånd, altså at hun ikke åbner hånden når hun aer. Det er noget vi øver med hende. Men det gør ikke ondt når hun gør det, det er bare mere fast end hvis et andet barn ville gøre det. Derfor skal det ikke være en lille hund, men en større hun som der godt kan tåle at få nogle store kram ;-)

 

Det der tiltrækker ved en labrador er jeg har oplevet labrador hunde sammen med børn, og deres sind og temperament virker som noget vi godt kunne se i en hund der skal være en del af vores familie. Men andre hunde raser vil vi også meget gerne høre om, da vores egne erfaringer fra da vi var børn er et gadekryds og en engelsk cockerspaniel, men jeg tænker at en cockerspaniel vil være for lille til at kunne løbe med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil ikke anbefale en cocker spaniel - tro mig, den kan sagtens løbe, især hvis du tager ft linierne. Men den er lille og derfor mindre tolerant overfor hårdhændet behandling, da det føles hårdere. Og så har de vist stadig en tendens til ressourceforsvar, hvilket ikke er en god kombi med børn (alle hunde kan selvfølgelig få ressourceforsvar, især hvis man ikke respekterer deres ejerskabszone, men risikoen har været større ved cockers).

 

Var ikke klar over, at det var et krav, at den skulle med på løbeturene - for så er en berner nok ikke det bedste valg, medmindre du går efter de mere aktive linier. Kender bernere, der er med ude og løbe :-) Men selvfølgelig først når de er fuldvoksne, som med alle andre racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover tolerancetærskel, hvordan ønsker I så sindet? Udover en løbetur, hvor meget tid vil I så bruge på gåture og træning fx? Meget samarbejdende, eller lidt selvstændig/meget selvstændig?

 

Labrador lyder som et godt valg. En mindre fysisk krævende race, men typisk med større selvstændighed, kunne være berner sennen tæve, som også er virkelig rolig og sikker og tolerant, men, hvis fra de rigtige linier, også vil have det fint med en løbetur. Men det er selvfølgelig noget, I skal sætte fokus på at træne hunden til at være ok med, dvs. i skal træne situationerne med datteren med hunden, så den ikke lærer at tolerere det - men faktisk at have det helt fint med hendes adfærd. Ellers risikerer I at ende med en hund, der har virket til at klare det fint i masser af år, indtil den pludselig bed "ud af det blå".

 

Deruover skal I også være kritiske med opdrætter og være sikre på, at det er selvsikre og tolerante hunde, der opdrættes der og at I får en godt egnet hvalp :-) Ikke alle opdrættere lægger ordentligt vægt på temperament, især ikke hvis vi bevæger os ud af den registrerede avl (hvilket jeg vil anbefale jer ikke at købe fra).

 

Kan se min mand og jeg har haft sammen tanke i dag og har oprettet to tråde om samme emne samme sted :-D Det er simpelthen for sjovt!

 

Svarer lige på beggen dine indlæg:

 

Godt at vide med den målrettede træning. Det kommer på to do listen når vi finder ud af hvilken hund det bliver, ligsom at det bliver fra en seriøs opdrætter med registrering hos DKK, som jeg kan se I har svaret i min mands tråd ;-) Special træning, ved du noget om hvor man finder frem til det henne, er det den lokale kennelklub?

 

Hvad er fordele/ulemper med selvstændighed/ikke selvstændighed? Og den skal kunne samarbejde, eller ihvertfald igennem hvalpetræningen blive lydig og kunne samarbejde.

 

Jeg tænkte godt at en cockerspaniel ikke var lige til vores formål.

 

Den SKAL ikke kunne løbe, det jeg havde i tankerne var, at når jeg alligevel løber mine små 5 km om morgenen, så ville det være oplagt at morgenturen med hunden kunne forgå samtidig. Så det er ikke timer lange ture, men en halv times løb den kunne komme med på (jeg løber ikke så hurtigt med mine korte ben, så det er ikke en hurtig tur den ville skulle løbe) og selvfølgelig er vi opmærksomme på, at det er forskel på hvad den kan som voksen og som hvalp :-)

 

Som skrevet tidligere så bor vi på anden sal, hvordan har en Berner det med trapper når den er blevet voksen? Tænker at den som hvalp nok skal bæres op af trapperne?

 

Vi vil gerne bruge tid på træning så vi får en hund vi kan forstå og som kan forstå os. Vi vil gerne være aktive med hunden ud over vores egen løbeture så den også får anden stimuli end hverdagen. Og gårturene, det bliver den tid der skal til.

 

Det blev til mange spørgsmål ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At hun har "et godt greb" betyder at hun tager godt fat når hun giver kram fordi hun ikke har så god en krops fornemmelse som andre børn har, og hvis hun skal ae, så er det med lukket hånd, altså at hun ikke åbner hånden når hun aer. Det er noget vi øver med hende. Men det gør ikke ondt når hun gør det, det er bare mere fast end hvis et andet barn ville gøre det. Derfor skal det ikke være en lille hund, men en større hun som der godt kan tåle at få nogle store kram ;-)
Okay, bare vær opmærksom på at det ikke er alle hunde, som kan lide at blive krammet og holdt fast :-) Nogle tolerer det, men synes egentligt ikke det er super fedt. Så jeg tror, det er godt givet ud, hvis I lærer børnene, at man ikke krammer hunden, men blot aer den, så den altid har mulighed for at flytte sig :-)

 

Det der tiltrækker ved en labrador er jeg har oplevet labrador hunde sammen med børn, og deres sind og temperament virker som noget vi godt kunne se i en hund der skal være en del af vores familie. Men andre hunde raser vil vi også meget gerne høre om, da vores egne erfaringer fra da vi var børn er et gadekryds og en engelsk cockerspaniel, men jeg tænker at en cockerspaniel vil være for lille til at kunne løbe med.

I vil sagtens kunne løbe med en cocker spaniel, men den er nok ikke et godt valg, når I har små børn. Ingen hunde skal selvfølgelig få deres grænser overskredet, men en lille hund kan hurtigere føle, at dens grænser bliver overskredet, fordi den lige er det mindre. Tror labradoren har en bedre størrelse ift. det. Og den er da også god til børn og som familiehund, så længe man er klar på at aktivere den både mentalt og fysisk. Tror ikke den vil trives med kun at være familiehund :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, bare vær opmærksom på at det ikke er alle hunde, som kan lide at blive krammet og holdt fast :-) Nogle tolerer det, men synes egentligt ikke det er super fedt. Så jeg tror, det er godt givet ud, hvis I lærer børnene, at man ikke krammer hunden, men blot aer den, så den altid har mulighed for at flytte sig :-) I vil sagtens kunne løbe med en cocker spaniel, men den er nok ikke et godt valg, når I har små børn. Ingen hunde skal selvfølgelig få deres grænser overskredet, men en lille hund kan hurtigere føle, at dens grænser bliver overskredet, fordi den lige er det mindre. Tror labradoren har en bedre størrelse ift. det. Og den er da også god til børn og som familiehund, så længe man er klar på at aktivere den både mentalt og fysisk. Tror ikke den vil trives med kun at være familiehund :-)

 

Det er også derfor vi tænker det skal være en stor hund :-) Hvordan har en labrador det med trapper til anden sal, altså når den er blevet voksen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også derfor vi tænker det skal være en stor hund :-) Hvordan har en labrador det med trapper til anden sal, altså når den er blevet voksen?

Det burde ikke være et problem, så længe den ikke får lov til at spurte op og ned af dem :-)

 

Og selvfølgelig er sund og rask. Det kunne blive et problem, hvis den får problemer med hofter og albuer, men man kan gøre meget ved at sikre sig at forældre, bedsteforældre, søskende osv. ikke fejler noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror en labrador eller en Golden retriver vil være et rigtig godt bud, det er ikke tilfældigt at de to racer er de foretrukkende når man uddanner servicehunde ;)

husk at finde en rigtig god opdrætter og lad endelig være med at købe en hund uden stamtavle, der findes rigtig mange sorte krydsningshunde med meget forskelligt temperment som bliver kaldt labrador ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se min mand og jeg har haft sammen tanke i dag og har oprettet to tråde om samme emne samme sted :-D Det er simpelthen for sjovt!

 

Det er jo rigtig sjovt! Og et tegn på, at I begge gør jeg nogle tanker bag det at få hund, hvilket er super :5up: Det er en stor beslutning og et stort ansvar man tager på sig, især når man også har et børn, der ikke har det nemt.

 

Svarer lige på beggen dine indlæg:

 

Godt at vide med den målrettede træning. Det kommer på to do listen når vi finder ud af hvilken hund det bliver, ligsom at det bliver fra en seriøs opdrætter med registrering hos DKK, som jeg kan se I har svaret i min mands tråd ;-) Special træning, ved du noget om hvor man finder frem til det henne, er det den lokale kennelklub?

 

Først og fremmest bør I læse nogle gode bøger om hundetræning, adfærd osv. inden I får hvalpen hjem, så I har basis på plads :-) Irene Jarnved og Lone Greva har nogle fine bøger herom.

 

Der er desværre ingen krav om uddannelse når det gælder hundetræning og -adfærd, så det er en ren jungel. Plejer altid at anbefale folk at gå efter nogle, der er uddannet hos Hund og Træning for at være sikker på, at de får en hundetræner, der ved, hvad han/hun har mellem hænderne. DKK har også en masse træningspladser, men her er niveauet meget varierende, det samme med DCH's træningspladser. Der findes knald dygtige trænere, der tager hensyn til de forskellige hundes niveau og har styr på indlæringsteori, adfærd osv. Og så findes der dem, der enten fik deres uddannelse for alt for mange år siden eller som har lidt for meget egen improvisation. Har selv oplevet en træner på en DKK plads der gennemgående var dygtig, men lige havde et tvist af noget meget ubehageligt, desværre.

 

Hvad er fordele/ulemper med selvstændighed/ikke selvstændighed? Og den skal kunne samarbejde, eller ihvertfald igennem hvalpetræningen blive lydig og kunne samarbejde.

 

Alle hunde kan selvfølgelig lære at samarbejde, men fx. jagt- og hyrderacerne har været avlet til at samarbejde med deres ejer om arbejdet, hvor for eksempel en berner sennen er en gårdhund, vogter og trækhund. Den holder sig tæt til familien, knytter sig tæt, men skal samtidig være i stand til at tage selvstændige beslutninger og derhar har den der "Njah, den idé synes jeg egentlig ikke er så god, mor - hvorfor var det jeg skulle gør det, fordi det her ovre ser mere spændende ud, så du er altså nød til at have en god grund" - hvilket nogle elsker. Og andre forbander :lol: Hvis vi så går over i spids hundene så er selvstændigheden endnu større og aktionsradiusen lige så, så der har vi en hund, der ikke har noget imod at løbe langt væk og samtidig egentig synes at samarbejde er højst opreklameret, så et stabilt indkald siges af mange husky ejere at være en umulighed, for eksempel.

 

Anderledes sagt, jo mere selvstændig hunden er, jo længere tid skal der ligges i træningen blot for at få stabilitet i samarbejdet (og jo mere korrekt skal man udføre træningen for at hunden ikke opgiver dig). Er man flittig med sin berner, vil langt de fleste få et super stabilt indkald og kunne komme langt lydighedsmæssigt, men en labrador er unægteligt gennemsnitligt nemmere at gøre stabil.

 

Men hvis I vælger en berner, så tror jeg, at I skal gå efter nogle bestemte linier. Jeg vil normalt ikke kalde berneravlen for opdelt, for det kan INGENLUNDE sidestilles med fx labrador- og schæferavlen, men der er opdrættere, der avler mere aktive og træningsfokuserede hunde end andre, som går efter de mere rolige og selvstændige. Har kunnet skimte et lille billede som instruktør på et hvalpehold.

 

Jeg tænkte godt at en cockerspaniel ikke var lige til vores formål.

 

Den SKAL ikke kunne løbe, det jeg havde i tankerne var, at når jeg alligevel løber mine små 5 km om morgenen, så ville det være oplagt at morgenturen med hunden kunne forgå samtidig. Så det er ikke timer lange ture, men en halv times løb den kunne komme med på (jeg løber ikke så hurtigt med mine korte ben, så det er ikke en hurtig tur den ville skulle løbe) og selvfølgelig er vi opmærksomme på, at det er forskel på hvad den kan som voksen og som hvalp :-)

 

Man siger generelt at hvalpe ikke må løbe, så det er 0 løbetur i det første år (altså, udover hvad den selvfølgelig selv udsætter sig for i leg og undersøgelsesadfærd osv.), da risikoen for skader i de voksende led er for stor. Skal bare lige være sikker på, at du er helt med på hvad jeg mente :genert:

 

En berner kan fint løbe om vinteren, om sommeren skal det være tidligt om morgenen og selvfølgelig skal man vurdere vejret. Jeg ved ikke hvor godt labradors klarer løb i varmen, men nok væsentligt bedre.

 

Som skrevet tidligere så bor vi på anden sal, hvordan har en Berner det med trapper når den er blevet voksen? Tænker at den som hvalp nok skal bæres op af trapperne?

 

Som minimum de første tre måneder af dens levetid bør den bæres op og ned ad trapperne - dette gælder også for labradors. Jeg opgav selv vores 6 trin da Møffe blev ½ år (36kg!) :lol: Nogle vil sige hele det første leveår, hvilket jeg gik efter dengang, men et studie lavet i Norge viste, at det var hvalpens første tre måneder, der er afgørende. Jeg tør ikke sige noget med sikkerhed. Grunden til frygten for trapper skyldes hofte- og albueledsdysplasi og OCD (mus i skulderen primært), hvilket er et arveligt problem som de fleste racer er disponeret for.

 

Vi vil gerne bruge tid på træning så vi får en hund vi kan forstå og som kan forstå os. Vi vil gerne være aktive med hunden ud over vores egen løbeture så den også får anden stimuli end hverdagen. Og gårturene, det bliver den tid der skal til.

 

Det lyder super :5up: Der findes et hav af sportsgrene, det mest oplagte med en labrador vil nok være Rally-O, Lydighed (også kaldet LP, for lydighedsprøver) og markprøver. Hvis det bliver en berner skal I nok holde jer til Rally og Lydighed. Og eventuelt noget vogntræk, der findes vist et sted på Sjælland, hvor de træner vogntræk for sjov. Der er også nogle der har succes med redningshundearbejde med en berner.

 

Men start først og fremmest hos en rigtig dygtig hvalpeinstruktør, hvor der max er 8 på holdet og der sættes individuelle opgaver for hvalpene. Hvis træneren fx siger "indtag plads" og derefter dirigerer kursisterne rundt, så ville jeg holde mig langt væk. Der er ikke plads til individuelle mål i træningen, da alle bliver bedt om det samme og for det meste kan nærmest ingen af hvalpene leve op til instruktøren krav = både hvalpe og fører føler nederlag og fiasko. Giver det mening?

 

Det blev til mange spørgsmål ;-)

 

Spørg endelig løs! :-D

 

 

Giver lige nogle link:

Træning:

http://sea-hund.dk/

http://dogtraining.dk/

http://www.canis.dk/

 

Bøger:

Hvalpe, adfærd og træning:

https://www.saxo.com/dk/hvalpen_lone-greva_indbundet_9788702046403

https://www.saxo.com/dk/fra-hvalp-til-hund_irene-h-jarnved_indbundet_SX42980424

 

Denne er ambitiøs og handler UDELUKKENDE om træning, men den er godt skrevet og giver en rigtig god forståelse for indlæringsteori og hvordan man egentlig bygger træningen op, så man får succes:

http://dyrelageret.dk/boeger-fra-canisno-139/klikkertraening-for-din-hund-dansk-udgave-p3651

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at jeg nu lyder som en sur tante, men jeg synes måske I burde vente med at få hund indtil børnene er lidt ældre. Børn lige netop i den alder, jeres har, er meget uforudsigelige i deres adfærd, og kan godt være svære at forholde sig til, især for en lille hvalp. Det kan medføre stress for begge parter.

 

Om et par år vil børnene bedre kunne forstå og rette sig efter de grænser, der nødvendigvis må sættes når der er en hund i huset.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror en labrador eller en Golden retriver vil være et rigtig godt bud, det er ikke tilfældigt at de to racer er de foretrukkende når man uddanner servicehunde ;)

husk at finde en rigtig god opdrætter og lad endelig være med at købe en hund uden stamtavle, der findes rigtig mange sorte krydsningshunde med meget forskelligt temperment som bliver kaldt labrador ;)

 

Det var et rigtig godt råd at kigge efter opdrættere som leverer servicehunde. der er det rette temperament i hovedsædet.

Link til indlæg
Del på andre sites

I er obs på de udfordringer, der er omkring børnene og især jeres datter, og når I forebygger dem ved at sikre, at børnene ikke overskrider hundens grænser, så er jeg sikker på, at det nok skal gå. Det er dog en stor opgave at have to mindre børn samtidig med en hvalp, men er man indstillet på det, så kan det lade sig gøre naturligvis. Første skridt er at være obs på udfordringerne - og klar til dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at jeg nu lyder som en sur tante, men jeg synes måske I burde vente med at få hund indtil børnene er lidt ældre. Børn lige netop i den alder, jeres har, er meget uforudsigelige i deres adfærd, og kan godt være svære at forholde sig til, især for en lille hvalp. Det kan medføre stress for begge parter.

 

Om et par år vil børnene bedre kunne forstå og rette sig efter de grænser, der nødvendigvis må sættes når der er en hund i huset.

Så kan vi være to sure tanter. :lol: Jeg er fuldstændig enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan vi være to sure tanter. :lol: Jeg er fuldstændig enig.

 

Sur og sur :-) men jeg må ærligt indrømme jeg er med her - jeg har ingen børn men havde jeg ville jeg vente til de var ældre ;-) Min niece er nu 5 år og det er først nu hun rigtig kan tumle mine labber... men måske er det noget andet når det er børn og en hvalp jeg ved det ikke, jeg ville dog vente....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo rigtig sjovt! Og et tegn på, at I begge gør jeg nogle tanker bag det at få hund, hvilket er super :5up: Det er en stor beslutning og et stort ansvar man tager på sig, især når man også har et børn, der ikke har det nemt.

 

 

Tusind tak for din tid og hjælp! Jeg vil læse på de links og bøger du har henvist til og så vender jeg tilbage hvis det er :-) Mange tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo rigtig sjovt! Og et tegn på, at I begge gør jeg nogle tanker bag det at få hund, hvilket er super :5up: Det er en stor beslutning og et stort ansvar man tager på sig, især når man også har et børn, der ikke har det nemt.

 

 

Tusind tak for din tid og hjælp! Jeg vil læse på de links og bøger du har henvist til og så vender jeg tilbage hvis det er :-) Mange tak :-)

 

Det var så lidt :-) Og rigtig meget held og lykke med projektet! Nogle advarer om, at det måske er lidt tidligt - jeg har ingen erfaring med barn og hund selv, udover når forældrene har taget børnene med på træningspladsen og de er generelt ikke specielt gode til det der med træning (hvilket jo er hvad man kan forvente), selvom de som oftest rigtig gerne vil og helt klart kan lære noget - men de har været lidt ældre end jeres :-) Men hvis I læser op på det hele og besøger nogle opdrættere, så kan der alligevel stadig gå måneder førend projekt hvalp lykkes, så begynd endelig allerede nu, så I er godt forberedt. Nogle opdrættere har et kuld årligt eller hvert andet år kun. Så der er intet til hinder for allerede at kontakte opdrætterne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at jeg nu lyder som en sur tante, men jeg synes måske I burde vente med at få hund indtil børnene er lidt ældre. Børn lige netop i den alder, jeres har, er meget uforudsigelige i deres adfærd, og kan godt være svære at forholde sig til, især for en lille hvalp. Det kan medføre stress for begge parter.

 

Om et par år vil børnene bedre kunne forstå og rette sig efter de grænser, der nødvendigvis må sættes når der er en hund i huset.

 

Tak for dit input :-) Det var det første vi overvejede da vi kom på tanken om at det kunne hjælpe vores datter. Begge børn er vandt til dyr fra de blev født hjemme hos mormor (Kat og hund)og er rigtig gode til at være omkring dyr og lade dem være hvis de ikke viser interesse.

Redigeret af pernielle
Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det var så lidt :-) Og rigtig meget held og lykke med projektet! Nogle advarer om, at det måske er lidt tidligt - jeg har ingen erfaring med barn og hund selv, udover når forældrene har taget børnene med på træningspladsen ...

 

Vi vil helt sikkert kontakte nogle opdrættere og høre nærmere omkring anskaffelsen. Vi havde i tankerne, så fremt det passer med et kuld, af det kunne blive til foråret/sommeren hvor jeg har en masse eksamener og læser hjemme samt en lang sommerferie derefter, så hvalpen kan blive godt integreret i familien samt den korrekte træning til vores formål. Så til den tid vil vores børn være lige over 4½ og 3½ år, så det er jo også at tage med.

 

Tænker at en opdrætter også vil kunne fortælle om deres erfaringer med hvalpe der kommer ud i småbørnsfamilier :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundehvalpe har røvskarpe tænder! De går nåleskarpt gennem hud og tøj, og de bider meget og ofte! Det er ikke altid den bedste kombi med meget små børn. Min datter er snart 5, er vokset op med rigtig, rigtig mange hunde omkring sig, og lige for tiden mens vi passer en 12 uger gammel hvalp i dagtimerne, er han altså ikke ret populær når han bider. Her har han så andre hunde at lege med, men hjemme hos sig selv (hvor vi også har passet ham), ja der er det godt nok et fuldtidsarbejde i hans meget aktive perioder, bare at afholde ham fra at afbløde os begge :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...