Hop til indhold

Læring via observation


Amocca
 Share

Recommended Posts

Hvad afgør om en hund er god til at lære nye ting ved at observere andre?

 

johna har aldrig gjort det. Den dag idag kan hun stadig ikke hitte ud af at åbne døre osv selvom Karla har vist hende det 1400 gange. Hun står og afventer at Karla kommer og gør det...

 

Wilma er sindssygt god til det. Har her til aften observeret Karla blive belønnet for at løbe frem til kegle og stå 3 gange, før hun selv udførte samme øvelse...

 

image.jpg

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Zeus kopiere Walther, da Zeus skulle lære at gi pote, så viste jeg ham hvordan Walther gør, og ja Zeus kopiere bare og gjorde det med det samme.

 

Walther er nok lidt tykpandet, men lidt har han da lært af Zeus, blandt andet at tigge ved bordet det har han aldrig gjort før :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skulle ligesom bare mene, at det at abe efter kun skulle kræve et minimum af intelligens :lol:

 

Immitation kræver selvbevidsthed dvs en bevidsthed om egen krop og den funktion. At se et andet dyr gøre noget og bagefter overføre det til sin egen fysisk er derfor meget krævende rent kognitivt. Måske har hun bare ingen grund til at gøre det - når nu en anden gør det for hende? Dermed kan hun jo faktisk være den mest "intelligente" - cost-benefit :)

 

Adam Miklosi siger noget om det her

 

http://support.dognition.com/forums/193007-ask-an-expert/suggestions/4398881-answered-teaching-dogs-how-to-learn-rather-than-t

 

Social Immitation er ret vildt, synes jeg og noget af det der har rystet mig mest inden for hundenes evner længe. Jeg glemmer aldrig den video Clive Wynne viste med hunden, der efterligner en anden hund i at trække mad ned via en snor med poten. Normalt vil en hund bruge munden. Man gjorde det, at man trænede en hund til at bruge poten i stedet. Så lod man en anden hund kigge på, mens hund 1 gik hen og trak i snoren med poten mens den holdt en bold i munde og fik sin mad. Herefter slap man hund 2, der gik hen og for de flestes vedkommende anvendte sin mund og fik maden. Der var en synlig grund - bolden - til at hund 1 brugte sin pote. Hund 2 kopierede derfor ikke adfærden med poten, for den holdt ingen bold.

Så lod man hund 1 gå hen og trække i snoren med poten UDEN en bold i munden. Herefter slap man hund 2 - og nu valgte et større antal at bruge poten: Der var ingen synlig grund til at hund 1 (ingen bold i munden) havde brugt poten. Derfor gjorde en række hunde det også, når de kopierede.

 

MAn ser det præcis samme hos mennesker. Hvis jeg går gennem et rum og åbner en dør med min fod, mens jeg bære en bakke, så vil langt de færreste mennesker i rummet bagefter bruge foden, når de skal ud af samme dør. Jeg bar jo en bakke.

 

Men går jeg gennem rummet uden en bakke og åbner døren med min fod uden synlig grund, så vil en stor del af jer, der sidder i rummet gøre det samme, når I skal ud af samme dør senere.

 

De kognitive forskere freaker mig ud - jeg får ændret hele mit syn på, hvad en hund er

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ville have svaret lidt i stil med lenchow. Det kræver jo en vis bevidsthed om, at man ligesom selv er det samme som andre hunde. Altså at kunne genkende en andens hund handling som noget, man kan udføre med egen krop. Halfdan mangler helt grundlæggende den forståelse, det er jeg sikker på. Det virker ikke til at falde ham ind, at man kan imitere andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan også lære hunden at kopiere en selv :-) "Do as i Do" eller "do it"

Der ligger mange spændene videoer på youtube

 

 

Jeps. Dette er Karla rigtig god til og har altid været rigtig god til. Jeg har faktisk ikke rigtigt testet det med nogen af de andre. Men mon ikke Wilma også ville være dygtig til det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lade være med at tænke - dovenskab :lol:

 

Men tænker også at nogle hunde bare er bedre til at afkode end andre. Mine 2 ældste er lidt tunge i rumpen på det plan - men kan godt visse ting som at åbne en låge eller dør hvis det gælder.

 

Min yngste beagle til gengæld - nøjj han kan bare det der. Han lukker døre og låger op - opvaskemaskine låget bliver klappet ned så han kan stå på låget og kigge om der ligger noget på køkkenbordet. Hvis han skal ud om aftenen og vi ser fjernsyn - kan han finde ud af at pause filmen - det er sket så mange gange - at det ikke bare er tilfælde mere.

Men han er virkelig klog oppe på høloftet og fanger tingene lige med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at det som så meget andet også handler om, hvor hunden har sit fokus.

 

I en serie fotos jeg har af Pelle og en 9 ugers hvalp, ser der grangiveligt ud som om hvalpen 100% efterligner Pelles adfærd omkring en problemstilling. Disse adfærd oplever jeg ikke er betinget af, at hvalpen havde en bevidsthed om at hun var af samme art som Pelle, men det er ikke til at vide.

 

Spændende emne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at det som så meget andet også handler om, hvor hunden har sit fokus.

 

I en serie fotos jeg har af Pelle og en 9 ugers hvalp, ser der grangiveligt ud som om hvalpen 100% efterligner Pelles adfærd omkring en problemstilling. Disse adfærd oplever jeg ikke er betinget af, at hvalpen havde en bevidsthed om at hun var af samme art som Pelle, men det er ikke til at vide.

 

Spændende emne...

 

Enig - jeg synes også det er mere gråzone end sort/hvidt, hvad der motivere dem, og det er samme følelse jeg har når jeg ser Miklosi og Hare fx arbejde med dyrene. Clive Wynne og Choppinger siger jo, at det er almindelig læring og ikke immitation. Og at det er ren klassisk betingning meget af det, som de to andre kalder medfødte unikke evner i tamhunden. De har således lært ulve det samme for at modbevise dem. Ak ja...hundene kender svaret! men spændende emne er det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan intet seriøst og velinformeret berette, men blot beskrive en situation her hjemme fra idag.

 

Mana bliver klikkertrænet i taget. Luna observerer. Luna er hverken klikket eller har trænet taget.

 

Mana er meget ivrig hvilket betyder hun skubber rundt med target og falder af. (Holder ikke positionen ) Luna løber efter 3 eller fjerde gang hen og stiller sig på Manas target. Jeg synes i situationen at det var tydeligt luna havde fanget det der target noget og koblet det sammen med klikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan intet seriøst og velinformeret berette, men blot beskrive en situation her hjemme fra idag.

 

Mana bliver klikkertrænet i taget. Luna observerer. Luna er hverken klikket eller har trænet taget.

 

Mana er meget ivrig hvilket betyder hun skubber rundt med target og falder af. (Holder ikke positionen ) Luna løber efter 3 eller fjerde gang hen og stiller sig på Manas target. Jeg synes i situationen at det var tydeligt luna havde fanget det der target noget og koblet det sammen med klikket.

 

Det lyder som ca samme situatuion som keglehistorien, som startede tråden. Og så er jeg kommet i tanke om, at jeg har været lidt strid ved Johna, for hun har faktisk lært te-søge legen primært ved observation, og den er hun rockersej til

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som ca samme situatuion som keglehistorien, som startede tråden. Og så er jeg kommet i tanke om, at jeg har været lidt strid ved Johna, for hun har faktisk lært te-søge legen primært ved observation, og den er hun rockersej til

 

Ja lige præcis! Luna er jo super skarp det er jeg ikke i tvivl om. Hun lærte også søge teposer ved at glo på Milo faktisk :hmm:

 

Ved nærmere eftertanke synes jeg faktisk alle 3 kopier opførsel de har set give ros /leg/guf ved hinanden. Fx er Milo i en alder af 10 begyndt at komme med legetøj vi skal ruske sammen. Lært af Mana, og Mana har lært at flytte rundt på os i sofaen af Luna :mrgreen: og jeg kunne blive ved.

 

Rigtigt spændende. Må observere dyrene lidt mere :popkorn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...