Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

en lille video af Sally idag, hvor hun kune springer på 55cm, man kan godt se at det passer bedre til hende end 65cm

 

[video=youtube;-PAsGRZhWQY]

 

Nu har jeg ikke lige et mentalt billede af hende der springer 65, men dømmende fra denne video tænker jeg, at det ville sætte fart, motivation og glæde voldsomt ned, hvis hun skulle spring 10 cm højere.

 

PS. Hvor er hun sød!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige et mentalt billede af hende der springer 65, men dømmende fra denne video tænker jeg, at det ville sætte fart, motivation og glæde voldsomt ned, hvis hun skulle spring 10 cm højere.

 

PS. Hvor er hun sød!

korrekt! Fart og motivation er noget hun bruger når hun mobber sin storebror, IKKE når hun løber agility :lol: hun er pisse hurtig, og meget stærk, men jeg har fejlet totalt i hendes træning, så det er ikke der hun viser det. Og tak :hjerte: Hun bliver 7 om et par uger, så ambitionerne er meget små, men vi hygger meget med det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter jeg havde tilbragt den første feriedag på arbejde(har et tilsyn der skal passes, og der er bare ikke tid til det ellers og kom en tredjedel igennem på de fem timer jeg var der) og efter en tur der blev lidt længere end beregnet fordi der jo nærmest er konstante køtilstande når man kommer på stykket mellem Greve og Lellinge. Det var heldigvis ikke så slemt som det kunne være, så ville jeg bare ud og træne med min lille rod. Cassi er jo beordret i ro efter det med ulvekloen.

 

Han kan tage en slalom, men jeg vil gerne have mere fart på. Så vi køre jo pt. med buer på, og det kommer stille og roligt, og det samme gør motivationen for at tage slalommen. Tror jeg på lørdag lige vurdere hvordan temperamentet har det og om vi bare lader den forhindring være og koncentrere os om at få noget god handling og godt flow.

 

Og så har vi jo et lille problem med den vippe. Han har kun arbejdet med den to gange før(og den første gang var tilbage i oktober) og det han kan var at gå over den, thats it. Så fandt vippen frem, vi har fået en fin let en, så det største problem var at samle den, når man kun lige var en, men det lykkedes. Og så blev der kørt stå på feltet og du kan få dit legetøj, og det syntes han var en fed leg.

 

Jeg bilder mig dog ikke ind at han kan tage en perfekt vippe på lørdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg været ude at træne med Calle sidste gang inden den første konkurrence. Fokus var på at få testet lidt vippe af, bare for at se om han nu kunne huske at man ikke skulle hoppe af før tid. Og han er altså ret sød at arbejde med :hjerte: Måske ikke den hurtigste vippe, men han gør det faktisk som jeg gerne vil have, nemlig lige sætter farten ned. Vi skal ikke være verdensmestre, så bare han har en sikker tilgang til det. Og så er det lidt sjovt at se ham, når han kommer i tanke om at han ikke har bagbenene på vippen, så skal han bare op igen, og det uanset om den er på vej op.

 

[video=youtube_share;27DbgnRgnpc]

 

Vippen ville ikke rigtig køre op af sig selv. Tror det skyldes at der var lidt pløret derude...

 

Så nu er det jo bare at tælle ned. Jeg har to ting jeg gerne vil have skal fungere. Ingen tyvstarter og felterne skal tages.

Link til indlæg
Del på andre sites

I går var Terkel til sin aller første agilitytræning!!! Dvs. at der var ikke ret meget agility over det... :lol: Han fik lavet sit/bliv/fri - først alene og til sidst med alle 3 hvalpe samtidigt. Det troede jeg godt nok aldrig ville gå, men det gjorde det sgu! :5up: Så lavede vi en enkelt øvelse på 1 "spring" (med omvendt tagrende i stedet for overligger), og de kom også igennem en kort tunnel 2-3 gange. Ikke meget, men selv om Terkel sov næsten en time i bilen hjem så gik han i brædderne så snart han havde fået sin aftensmad... :lol::lun:

 

Efter Terkels træning var det Iso's tur, Ann-Britt havde sat en bane op med flere tunnel-fælder i, og da jeg så den tænkte jeg bare at det går aldrig med Iso... Men det gjorde det fandeme! :banan: Hun var SÅ god, og vi fik faktisk rigtig meget ros! Tror det var det bedste vi har løbet nogensinde, så jeg kørte hjem i virkelig højt humør! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis, hvor gammel er det Terkel er? Det lyder virkelig fornuftigt at i går så langsomt frem. Jeg er så bange for at min veninde går alt for hurtigt frem med hendes BC som er 10 mdr. Han laver faktisk alt hvad der er på en agilitybane inkl. fuld slalom. Han springer også 30 cm.

 

Jeg kan godt forstå det er fristende, når hunden har så pisse nemt ved at lære alting, men jeg ville være bange for at skade hunden. Scoop bliver snart 2 år og han springer ikke fuld højde endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis, hvor gammel er det Terkel er? Det lyder virkelig fornuftigt at i går så langsomt frem. Jeg er så bange for at min veninde går alt for hurtigt frem med hendes BC som er 10 mdr. Han laver faktisk alt hvad der er på en agilitybane inkl. fuld slalom. Han springer også 30 cm.

 

Jeg kan godt forstå det er fristende, når hunden har så pisse nemt ved at lære alting, men jeg ville være bange for at skade hunden. Scoop bliver snart 2 år og han springer ikke fuld højde endnu.

slalom er meget hård ved deres ryg, synes det er virkelig synd for hunden at den kan den som 10 mdrs! :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel (og hans søskende!) er lige godt 8 måneder. Og vi går meget stille og roligt frem, de skulle jo gerne holde i mange år! Slalom er noget af det hårdeste for dem, og for Terkels vedkommende kommer det ikke på tale før han er som minimum halvandet år, vil jeg tro. Udover det, så er der jo så mange måder at træne på - det er jo ikke kun højden der er farlig for de unge hunde. At træne springteknik en gang om måneden på næsten fuld højde kan jo f.eks. være langt mere skånsomt for en ung hund, end det er at farte rundt helt uden højde, men med vild handling og skarpe sving... Og jeg synes desværre at man oftere og oftere ser unge hunde på alt for hurtige og avancerede baner - med undskyldningen "men der er jo ikke højde på springene!!". Og det kommer da i hvert fald ikke til at ske med Terledrengen... Vi har lieret os med to rigtig gode og fornuftige "guruer", Rikke Wriedt og Ann-Britt. Rikke kan virkelig meget om agilityhunde og fysik, og Ann-Britt har samme fornuftige syn på træning med unge hunde. Så den næste måned bli'r der trænet sit/bliv/fri, leg og kontakt, en enkelt øvelse på et "spring/vinger med tagrende", og kontakt-kontakt-kontakt... Det næste, når hvalpene er 9 måneder, bli'r en enkelt springteknikøvelse, stadig kun med omvendte tagrender i stedet for overliggere. Terkel er virkelig hvalpet i sin krop endnu, og det er han i lige så høj grad i sit hoved. Så det skal bare ikke gå hurtigere frem. Iso var langt tidligere moden i hovedet end Terkel, der er virkelig stor forskel! Også i kroppen var hun tidligere færdig, ikke bare mht. vækst men også mht. kropskontrol. Terkel aner jo ikke at han har bagben overhoved - selv om vi har trænet lidt bagbensøvelser og kropsbevidsthed - hvor Iso havde pænt god kontrol over sin krop i denne her alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mana tog 8 + 4 da hun var 15 måneder (12 pinde en enkelt gang) og så hold vi pause til hun var 17. Der startede vi så lidt tilbage (4+4) og i løbet af 3 uger kunne hun 12 pinde sikkert. Det syntes jeg fungerede super for os. (Sådan ca da, husker ikke skide godt :engel:)

 

10 måneder lyder helt vildt tidligt - selv hvis det var en lille hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso's slalomindlæring var lidt en rodet historie... :roll: Den blev afbrudt flere gange, både pga. vintervejr og sygdom, så de 24 træningssessions vi havde på slalom tog vist næsten et halvt år! Jeg endte med at starte hende tidligere end jeg egentlig havde planlagt. Hun var færdig i kroppen tidligere end jeg havde regnet med, og også moden nok i hovedet. Så vi startede da hun var lige godt et år gammel. Jeg kørte 2x2, så det var kun to pinde i et stykke tid, og derefter to "åbne" porte, dvs. at hun ikke begyndte at lave slalombevægelser før endnu lidt senere. Og hun var vel omkring 17 måneder da hun til sidst kom på 12 pinde.

 

Terkels regner jeg med at starte slalomindlæringen med en hel del senere! Han skal være klar i både krop og hoved. Nu tror jeg heller ikke at han bli'r voldsomt stor, så rent fysisk kan han måske være klar ved en 14-15 måneders alder? Men hovedet skal jo også være med, og ikke mindst kropskontrollen... Og deeeeet... :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg satser på, at nu hvor solen forhåbentlig begynder at være noget vi ser mere jævnligt, at jeg får trænet lidt mere i haven. Wilma kører alle' og pindene er nu så højt oppe, at hun begynder at være tvunget til at lave "slalombevægelser". Jeg startede indlæringen på indgange (2 pinde) da hun var omkring 9 mdr. omkring de 12 måneder fik hun lov at tage de 12 pinde i alle'. Men så holdt vi en pause, for hun brager så hårdt igennem, at hun faktisk ikke "bør" træne på vippede pinde - buldozer bæst! Har taget træningen op igen her i det nye år, hvor hun var 15 mdr. Så har hun trænet det een gang ugentligt ca. på næsten opretstående pinde. Hun brager stadig for hårdt på. Så jeg regner med at gå tilbage til 4 pinde, så 4 + 4, så 8 + 4. Alle oprejste. Her i foråret. så satser jeg på, at hun rent faktisk kan sin slalom i løbet af de næste par uger / måneder - afhængig af hvor tung i røven jeg er, med at få trænet :roll:

 

Willes problem er generelt, at hun går meget lidt op i, om hun gør det rigtigt. Bare hun gør ting hurtigt :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh :lun: lille forsigtigper.

 

Ja, han er SÅ forsigtig! Noget helt andet end Iso... :lol: Det bli'r virkelig interessant at se hvor forskelligt det bli'r med ham, ifht mine to gamle. Jeg må tilstå at jeg har en lille bitte snert af bekymring for om han nu bli'r "sådan en lidt kedelig type" at løbe med... :oops: Jeg elsker jo at løbe med Iso, selv om hun har givet mig mange frustrationer, men hun er bare altid sjov at løbe med. :lun: Jeg ville bli' ked af det hvis Terkel skulle bli' den slags hund der ikke løber hurtigere end føreren gør... Men på den anden side er han jo totalt vild og tosset af natur, så mon ikke han også kan bli' en crazyagilityhund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da kaje, hvor er han sød! :lun: Og dyyygtiig!

 

Jaaa, han er så søøøød!! :lun: Men virkelig forsigtig!

------------------------------------------------

 

Nu har vi været ude at træne lidt i haven på det samme. Uden godbid på bagsiden af springet, for så er han lidt mere bevidst om hvad han egentlig laver, og går ikke bare hen til godbidden og videre til legetøjet. :lol: Men for filan altså, han er godt nok en lille forsigtigfis, helt anderledes end Iso!!! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...