Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

Jeg har haft flere "ikke-egnede" racer på mine hold igennem tiderne. De har alle været med til træning, men afhængig af race har der været forskellige forhindringer de simpelthen ikke måtte lære, men bare løbe udenom. Jeg har haft gravhund, bassett, berner - og flere andre som bare har været store og tunge. De har typisk ikke måttet komme op på A'et, har sprunget meget lavt (og ikke mange spring!), eller de har fået en slalom med større afstand melem pindene. For bassetternes vedkommende var det vist også balancen, da de var meget tæt på at snuble over sine egne ører. :lol: Selvom det ikke har været "rigtig agility", så har både hunde og fører haft det sjovt, det har gavnet både hund og fører rent fysisk, og det har gavnet deres samarbejde. Så jeg er absolut af den mening at stort set alle hunde kan træne agility - men tilpasset deres fysik.

 

Konkurrencer er givetvis noget andet. De er IMO ikke til for alle, men for de hunde der kan klare at løbe - og træne!!! - på konkurrenceniveau. Dvs. at nogle racer/individer simpelthen ikke bør løbe konkurrencer, og det er ikke fordi de "ikke er gode nok", men fordi deres fysik simpelthen ikke kan holde til det. Og det må man bare acceptere, ikke mindst af omtanke for hunden!

 

Det der så sker nu er, at i og med at der kommer flere racer, så kommer de i klemme i de 15 år gamle højdeinddelinger. Den gang havde vi f.eks. ikke pyrenæer, som er én af de virkelig velegnede agilityracer i dag, men som desværre ligger lige på grænsen mellem to højdeinddelinger. Det samme gælder mudi, som er en race på vej frem, og der skal sikkert være flere.

 

Hvis der ikke bli'r gjort noget ved inddelingerne - hvad sker der så? Jeg er bange for at nogle begynder at avle efter størrelse. Det er jo allerede set med BC i England, hvor de nu har flere BC'ere i mellemklassen. Eller også køber folk hund baseret på agility, og det er IMO også virkelig skidt. Man skal købe hund efter hvad der passer én selv, ellers ender vi med hunde (og førere) der ikke trives, og det er en sport ikke værd.

 

Helt enig!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så led og ked af folk ikke kan tænke udover deres egen næsetip og i øvrigt er så "dygtige" til at vurdere hvilken racer/str som er egnet til agility eller ej. Faktum er, at jeg har netop måtte pensionere min (åbenbart ikke-egnede agilityhund, hvis vi følger folks holdninger på Fb) 6 årige hund fra agility pga hun er skidt op. Her har de 35 cm i springhøjde haft en stor indflydelse. Hun er endda Dansk agility og spring mester på trods af sine 26,4 cm og jeg skulle mene at hun er en del mere egnet end så mange andre større hunde som løber agility på konkurrenceplan... Jeg kan slet ikke forstå, at folk ikke kan se, at det er for hundenes ve og vel, at man bør revidere springhøjden, evt indføre 5 klasser. Især ville det gavne xsmall (en Duffy) og de små store hunde. Folk kan jo stadigvæk vælge at stille op i FCI-str med henblik på landsholdet osv. Lige nu har jeg helt lyst til at droppe sporten for det er tydeligt at mange kun tænker på dem selv og det er tydeligt at der kun ønskes bestemte racer... Resten kan bare skride over i DGI eller træne i haven...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke bare erkende at ikke alle racer og typer hunde fungerer til agility på konkurrence plan. Mine forældres golden er en tungere type hund, og han elsker agility. Men pga. hans tyngde så vil vi ikke byde ham at springe højere end mellem klasse. Hunden er ligeglad og han elsker jo bare at få lov til at træne det. Men han bliver aldrig konkurrence hund da det ville ligge for stort pres på hans krop.

 

Jeg ville personligt ikke have et problem at højden på stor klasse blev sat ned, og jeg ville slet ikke have noget problem med at der kom en klasse imellem, Mellem og Stor. Men der er også så mange hunde i stor klasse at man sagtens kunne finde deltagere til det selvom springhøjden blev delt op. Det er et fåtal hunde jeg ser i lille klasse der ville skulle rykkes ned, og så mange hunde konkurrerer ikke i lille klasse. Måske er det et egoistisk behov der kommer op her, men synes der er så få hunde i klasserne i lille hund, at det ville da være nederen hvis den klasse blev delt yderligere op. Til gengæld må man jo nok bare erkende at har man en chihuahua eller gravhund, nej så bliver den nok ikke klasse 3 hund. Men de fleste helt små hunde kan sagtens følge med på en klasse 1 højde. Omvendt løber folk jo heller ikke med Grand Danois og newfoundlænder. Når man køber en hund må man kende dens begrænsning, og køber man en hund med agility for øje er det jo sjældent dilemmaet om den bliver for lille til en klasse. Dilemmaet ligger om den kommer til at ligge imellem de klasser der allerede eksisterer.

Jeg kender da flere kl3-goldens og der er da også en som har deltaget ved wao med succes. En Golden er for mig en fint egnet agilityhund og jeg har også selv løbet konkurrencer med min venindes. Jeg vil sige at en Golden er ligeså egnet som en Cavalier hvis vi tænker fart og drive. Og ja, du er altså lidt egoistisk i dine antagelser omkring de små hunde. Jeg kender udover det også til to chi'er som ville løbe samme banetider som din Cavalier, hvis de kunne løbe i en mini klasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig med dig - det handler ikke om at tilgodese de ikke-egnede racer, men at gøre det lidt bedre for de virkelig velegnede racer som nu sidder i klemme pga. springhøjderne.

 

Der kommer jo hele tiden nye racer til, og de springhøjder vi har nu er jo helt tilbage fra 00'erne. Kan ikke huske hvornår de blev ændret, men vil gætte på omkring 2002/2003? :vedikke:? Før da havde man kun lille og stor, og grænsen gik ved 40 cm. Jeg kan ikke huske springhøjderne, men mener at de store sprang pænt højt, højere end i dag. De små sprang vistnok 35-40 cm, så vidt jeg husker? Virkelig højt for min lille coton på 25 cm!!

 

Nu har vi jo endnu flere racer, og hvad der også er vigtigt - vi ved langt mere om hundenes fysik og træning! Vi ved at springene belaster virkelig meget, ikke mindst fordi hundene springer virkelig mange gange på en bane. Og i og med at handlingen også bli'r mere krævende, med flere snævre vendinger etc., så slider det endnu mere. Så IMO er det på tide at revidere både højdeinddelingen, men også springhøjderne...

Enig med dig i at springhøjden / klasseindelingen bør følge udviklingen i sporten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu syntes jeg bare der var nogle aggressive fortalere for den helt micro micro klasse. Og helt op på international plan inde på FB.

men jeg syntes ikke man ser mange der træner med de helt små hunde. Det kan selvfølgelig være at der kommer flere hvis man laver disse micro klasser.

Jeg syntes nu en mini klasse under evt 25 cm må være nok.

 

En hund på 15 cm eller 1,15m er bare ikke agilityhunde. Ligesom engelsk bulldog osv heller ikke er.

 

Jeg tror samtlige BC tæver ryger i klassen under 50 cm.

 

Og så syntes jeg faktisk det ser ud til at retriever m.m. har det svært i klasse 3 med de 65 cm. Om ikke andet vil der være et stort slid på de hunde.

 

Jeg forstår ikke hvad der skulle ske ved at sætte højden ned generelt?

Jeg tror næppe der kommer ret meget mere fart ved 5-10 cm. Jeg tror bestemt nedslaget er mere skadeligt end den mer fart lavere højde giver.

 

Det bliver da spændende hvad de finder frem til.

Du ville se mange flere hunde til stævner hvis vi fik en micro klasse. Mht fart og højde... 5 cm er meget for en lille hund! De 5 cm lavere som Duffy skulle springe til wao kontra kl3 i DKK var en verden til forskel. Og det var derfor jeg også valgte at nedklasse hende for i år... Det er så ligemeget nu, hvor hun er pensioneret, men ja - det gør en sindssyf forskel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så led og ked af folk ikke kan tænke udover deres egen næsetip og i øvrigt er så "dygtige" til at vurdere hvilken racer/str som er egnet til agility eller ej. Faktum er, at jeg har netop måtte pensionere min (åbenbart ikke-egnede agilityhund, hvis vi følger folks holdninger på Fb) 6 årige hund fra agility pga hun er skidt op. Her har de 35 cm i springhøjde haft en stor indflydelse. Hun er endda Dansk agility og spring mester på trods af sine 26,4 cm og jeg skulle mene at hun er en del mere egnet end så mange andre større hunde som løber agility på konkurrenceplan... Jeg kan slet ikke forstå, at folk ikke kan se, at det er for hundenes ve og vel, at man bør revidere springhøjden, evt indføre 5 klasser. Især ville det gavne xsmall (en Duffy) og de små store hunde. Folk kan jo stadigvæk vælge at stille op i FCI-str med henblik på landsholdet osv. Lige nu har jeg helt lyst til at droppe sporten for det er tydeligt at mange kun tænker på dem selv og det er tydeligt at der kun ønskes bestemte racer... Resten kan bare skride over i DGI eller træne i haven...

Jeg forstår heller ikke den store modstand hvis man nu skulle følge Sveriges eksempel. Så er der jo netop mulighed for at stadig vælge FCI-højderne for dem der vil det. Og det er lidt rystende at se aer ikke er flere der bakker op om at tænke på vores hunde, og sætte springhøjderne ned generelt. Men det fodrer jo bare min fordom om at der hos DKK findes nogle ekstremt konkurrenceliderlige løbere, som kun tænker på sig selv. :slem: Der findes jo faktisk ikke så få der pensionerer sine 6-årige hunde fordi de ikke er hurtige nok mere, og skifter den ud med en ny model (altså, ikke fordi de er slidt, som Duffen). Jeg oplever slet ikke den samme måde at tænke på i DcH, men det kan jo være at jeg er havnet et heldigt sted.

 

Nu stiller jeg måske dagens dumme spørgsmål :oops: men hvorfor er folk imod at sætte springhøjden ned? Vi er vel alle glade for vores hunde, så hvis det kan mindske slid og skader, hvad taler så for at beholde de høje højder?

Der er faktisk ikke kommet ret mange argumenter for. Men et der går igen er, at stævnedagene ville bli' for lange når der skal sættes op og ned så meget. Virkelig, virkelig tyndt argument, da det drejer sig om maks. 30 minutter i alt! Og så er der nogle der tror at lavere højde vil gi' hundene mere fart og dermed større risiko for skader - selv om en dyrlæge/agilityløber mener at springhøjden er en langt større fare. Og endelig er det dem der bare ikke synes at de helt små hunde skal løbe konurrence.

 

Jeg kender da flere kl3-goldens og der er da også en som har deltaget ved wao med succes. En Golden er for mig en fint egnet agilityhund og jeg har også selv løbet konkurrencer med min venindes. Jeg vil sige at en Golden er ligeså egnet som en Cavalier hvis vi tænker fart og drive. Og ja, du er altså lidt egoistisk i dine antagelser omkring de små hunde. Jeg kender udover det også til to chi'er som ville løbe samme banetider som din Cavalier, hvis de kunne løbe i en mini klasse.

Hmm, goldens kan jo se ud på ret forskellige måder, så jeg kan snildt forestille mig at der findes modeller som virkelig ikke ville ha' godt af agility, rent fysisk... :hmm:

 

Du ville se mange flere hunde til stævner hvis vi fik en micro klasse. Mht fart og højde... 5 cm er meget for en lille hund! De 5 cm lavere som Duffy skulle springe til wao kontra kl3 i DKK var en verden til forskel. Og det var derfor jeg også valgte at nedklasse hende for i år... Det er så ligemeget nu, hvor hun er pensioneret, men ja - det gør en sindssyf forskel!

5 cm er da vildt meget for en hund på 25-30 cm, det siger jo sig selv! For en stor hund gør det ikke den store forskel. Og det er som om nogle slet ikke kan sætte sig ind i det. Jeg er dog lidt i tvivl om hvor mange flere deltagere det ville gi', hvis der kom en microklasse..? Jeg vil derimod tro at flere af dem der allerede nu løber, ville rykke sin hund ned hvis vi fik de svenske inddelinger. Lille klasse er i forvejen virkelig lille, og ja der ville sikkert komme nogle flere, men jeg tror stadig det ville være en meget lille klasse. Til gengæld tror jeg at vi ville se mange flere hunde hvis der kom en klasse for de racer/hunde der i dag ligger i grænseområdet mellem/stor!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår heller ikke den store modstand hvis man nu skulle følge Sveriges eksempel. Så er der jo netop mulighed for at stadig vælge FCI-højderne for dem der vil det. Og det er lidt rystende at se aer ikke er flere der bakker op om at tænke på vores hunde, og sætte springhøjderne ned generelt. Men det fodrer jo bare min fordom om at der hos DKK findes nogle ekstremt konkurrenceliderlige løbere, som kun tænker på sig selv. :slem: Der findes jo faktisk ikke så få der pensionerer sine 6-årige hunde fordi de ikke er hurtige nok mere, og skifter den ud med en ny model (altså, ikke fordi de er slidt, som Duffen). Jeg oplever slet ikke den samme måde at tænke på i DcH, men det kan jo være at jeg er havnet et heldigt sted.

 

Ja, jeg får så hatten passer af det segment lige nu på Fb...

 

Der er faktisk ikke kommet ret mange argumenter for. Men et der går igen er, at stævnedagene ville bli' for lange når der skal sættes op og ned så meget. Virkelig, virkelig tyndt argument, da det drejer sig om maks. 30 minutter i alt! Og så er der nogle der tror at lavere højde vil gi' hundene mere fart og dermed større risiko for skader - selv om en dyrlæge/agilityløber mener at springhøjden er en langt større fare. Og endelig er det dem der bare ikke synes at de helt små hunde skal løbe konurrence.

 

Det indlæg bliver der set helt væk fra desværre.

 

Hmm, goldens kan jo se ud på ret forskellige måder, så jeg kan snildt forestille mig at der findes modeller som virkelig ikke ville ha' godt af agility, rent fysisk... :hmm:

 

I det her tilfælde har det været jagt-goldens. Men ja, det er en tung race, bliver bare provokeret i debatten om at der ikke er behov for ændringer og folk med den type hunde må lade være med at løbe agility. Synes vi skal passe på med at kloges os for meget på andres vegne.

 

5 cm er da vildt meget for en hund på 25-30 cm, det siger jo sig selv! For en stor hund gør det ikke den store forskel. Og det er som om nogle slet ikke kan sætte sig ind i det. Jeg er dog lidt i tvivl om hvor mange flere deltagere det ville gi', hvis der kom en microklasse..? Jeg vil derimod tro at flere af dem der allerede nu løber, ville rykke sin hund ned hvis vi fik de svenske inddelinger. Lille klasse er i forvejen virkelig lille, og ja der ville sikkert komme nogle flere, men jeg tror stadig det ville være en meget lille klasse. Til gengæld tror jeg at vi ville se mange flere hunde hvis der kom en klasse for de racer/hunde der i dag ligger i grænseområdet mellem/stor!

 

jeg tror på at en ny inddeling ville føre så meget godt med sig for mange hunde - uanset str!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror på at en ny inddeling ville føre så meget godt med sig for mange hunde - uanset str!

Ingen kan jo seriøst være i tvivl om, at ny inddeling/lavere springhøjder vil være godt for rigtig mange hunde! Men det er ufatteligt at så mange ikke kan få sig selv til at sige det højt... Og det må jo så være fordi de er bange for at det ikke ville være godt for dem selv..? Eller? :vedikke: Eller er folk virkelig så fatsvage, at de tror at det handler om at "mindre dygtige/egnede" hunde vil kunne gøre sig bedre i konkurrencen? Fatter de ikke at det handler om vores hundes bedste? Eller er de så egotrippede at de kun tænker på sig selv? Jeg skal ikke kunne sige det...

 

Har godt set du får verbale tæsk derinde... Men nogle af dem kan man jo bare ryste på hovedet ad, og tænke "godt jeg ikke er hund hos vedkommende". Kan kun sige at jeg er virkelig, virkelig glad for at jeg nærmest udelukkende løber DcH nu. Løber ALDRIG DKK på Sjælland igen!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender da flere kl3-goldens og der er da også en som har deltaget ved wao med succes. En Golden er for mig en fint egnet agilityhund og jeg har også selv løbet konkurrencer med min venindes. Jeg vil sige at en Golden er ligeså egnet som en Cavalier hvis vi tænker fart og drive. Og ja, du er altså lidt egoistisk i dine antagelser omkring de små hunde. Jeg kender udover det også til to chi'er som ville løbe samme banetider som din Cavalier, hvis de kunne løbe i en mini klasse.

 

Jeg har ikke sagt at en golden ikke er egnet. Jeg ser da også flere goldens der er egnet og klarer sig fint. Mine forældres er bare en tung udstillingstype så nej i min verden skal han ikke springe over andet end mellem højde da han er for tung.

Ja du har nok ret i at jeg er egoistisk i mine antagelser, og det erkender jeg gerne. Jeg har bare ikke personligt oplevet behovet for en mini klasse når jeg har været ude til konkurrencer, til gengæld har jeg oplevet hvor små klasseløbene er i forvejen, og synes virkelig det ville være ærgeligt hvis de skulle deles yderligere op, og så, så jeg hellere den generelle højde blive sænket for at slide så lidt på hundene som muligt. Men jeg forstår ikke hvorfor man død og pine skal løbe konkurrencer med hunde der er for små. Der er så mange racer at vælge imellem og vælger man en som bare ikke ville kunne følge med, så må man vælge en alternativ hundesport eller løbe på "hyggeplan"

Link til indlæg
Del på andre sites

Er DKK virkelig så slem, nu har jeg pt. kun løbet DcH stævner, og det lyder nærmest som to forskellige verdener?

 

DKK er ikke slemt i sig. Men min helt egen personlige mening er, at der i DKK er en god klat løbere der er enormt resultatorienterede, for at sige det på en pæn måde. Og de kan godt ha' en tendens til at være temmelig egotrippede, alle andre er bare fyld... Så har jeg vist sagt det så pænt jeg kan. :engel:

 

DKK-stævnerne i Ribe og Viby er lidt anderledes, det er to hyggelige klubber, og deres stævner er fine. Der kommer selvfølgelig også sjællandske løbere til de stævner, især hvis de ligger som sidste mulige DM-udtagsstævner. Så ligger der gerne en air af "snobbede og sure sjællændere" i luften... :lol:

 

Ej, det er altså bare mig der er viiiirkelig træt af den der overdrevne konkurrencementalitet som nogle har. De ser sig selv som tilhørende en "elite-klike", og det viser sig indimellem i pænt dårlig opførsel overfor "ukendte" - og dermed mindre vigtige - løbere. Jeg er ikke selv blevet udsat for noget, men har været øjenvidne. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, seriøst? Hvor barnlig kan man være... :rolleyes:

 

Der er vel bare nogle som ikke har andet spændende i sit liv, end agility... Og jeg tror ikke det har gjort det bedre, at der efter hånd er så få DKK-stævner. :vedikke: Så gælder hvert stævne jo pludselig rigtig meget for dem. I DcH, og især vest for bæltet, er der jo stævner stort set hver weekend når sæsonen rigtig går i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK er ikke slemt i sig. Men min helt egen personlige mening er, at der i DKK er en god klat løbere der er enormt resultatorienterede, for at sige det på en pæn måde. Og de kan godt ha' en tendens til at være temmelig egotrippede, alle andre er bare fyld... Så har jeg vist sagt det så pænt jeg kan. :engel:

 

DKK-stævnerne i Ribe og Viby er lidt anderledes, det er to hyggelige klubber, og deres stævner er fine. Der kommer selvfølgelig også sjællandske løbere til de stævner, især hvis de ligger som sidste mulige DM-udtagsstævner. Så ligger der gerne en air af "snobbede og sure sjællændere" i luften... :lol:

 

Ej, det er altså bare mig der er viiiirkelig træt af den der overdrevne konkurrencementalitet som nogle har. De ser sig selv som tilhørende en "elite-klike", og det viser sig indimellem i pænt dårlig opførsel overfor "ukendte" - og dermed mindre vigtige - løbere. Jeg er ikke selv blevet udsat for noget, men har været øjenvidne. :roll:

 

Woaw det motiverer da godt nok ikke til at komme forbi og især ikke med en lille cavalier, der nok ikke beregnes som en konkurrent i manges øjne :engel: Kan godt huske til vores sommer stævne i Højme at der kom nogle DKK piger og de var så imponerede af hvordan der var plads til så mange forskellige racer til konkurrencen. For de havde oplevet at klubber på sjælland ikke ville tage hunde ind til træning hvis ikke de var en af agility racerne, og at medmindre at man havde en sheltie eller border blev man ikke beregnet som noget til konkurrencerne. :???: Men det skal da prøves at løbe DKK alligevel, og så kan det jo være at jeg løber skrigende tilbage til DcH :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver der sagt det skal være for hundens ve og vel. Hvor mange har nedklasset deres hun fra kl 3 til 2 og hvor mange har reelt benyttet sig af muligheden i DcH for at få sin hund i senior klasse for tid?

For de der reelt tale om hundens ve og vel, så burde de der har problemer vel have gjort dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lyst til at komme med input til den aktuelle debat om springhøjder - det har jeg simpelthen ikke noget klogt nok at sige om, så jeg laver en struds og stikker hovedet i busken - sorry! :genert:

 

_________

 

Ang DKK stævner, så har jeg ikke løbet vildt mange men lidt er det da blevet til - og jeg kan ikke helt genkende at de skulle være SÅ snobbede og forskellige fra DcH? Jojo, der er da altid nogen - men har da ikke oplevet noget decideret udbehageligt eller nedværdigende? Et par spøjse og lidt morsomme/hovedrystende ting, men ikke noget der har skræmt mig væk. Langt de fleste har været super søde - eller ligegyldige - præcis som hos DcH. Har da også haft spøjse oplevelser i DcH :slem: Og jeg løber ikke just med en "rigtig" race :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver der sagt det skal være for hundens ve og vel. Hvor mange har nedklasset deres hun fra kl 3 til 2 og hvor mange har reelt benyttet sig af muligheden i DcH for at få sin hund i senior klasse for tid?

For de der reelt tale om hundens ve og vel, så burde de der har problemer vel have gjort dette?

Duffy er nedklasset. Der er mange små hunde i DKK som er nedklasset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke sagt at en golden ikke er egnet. Jeg ser da også flere goldens der er egnet og klarer sig fint. Mine forældres er bare en tung udstillingstype så nej i min verden skal han ikke springe over andet end mellem højde da han er for tung.

Ja du har nok ret i at jeg er egoistisk i mine antagelser, og det erkender jeg gerne. Jeg har bare ikke personligt oplevet behovet for en mini klasse når jeg har været ude til konkurrencer, til gengæld har jeg oplevet hvor små klasseløbene er i forvejen, og synes virkelig det ville være ærgeligt hvis de skulle deles yderligere op, og så, så jeg hellere den generelle højde blive sænket for at slide så lidt på hundene som muligt. Men jeg forstår ikke hvorfor man død og pine skal løbe konkurrencer med hunde der er for små. Der er så mange racer at vælge imellem og vælger man en som bare ikke ville kunne følge med, så må man vælge en alternativ hundesport eller løbe på "hyggeplan"

Du er nødt til at forklare mig hvorfor man skal acceptere at løbe agility på hyggeplan hvis man har en "lille" lille hund og hvad forskellen er på din hund og en minihund, fx papillion på 24 cm, og deres berettigelse på en agilitybane? Hvorfor er det "død og pine" osv når den med den lille hund vil løbe konkurrence og ikke når du vil? Man kan jo også argumenter for (hvis vi bliver helt elitære) at din race ikke hører til på konkurrencebanerne. Beklager, men jeg er voldsomt provokeret over at folk har så let ved at sortere hvilke hunde som kan og ikke kan (bør) løbe konkurrence.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver der sagt det skal være for hundens ve og vel. Hvor mange har nedklasset deres hun fra kl 3 til 2 og hvor mange har reelt benyttet sig af muligheden i DcH for at få sin hund i senior klasse for tid?

For de der reelt tale om hundens ve og vel, så burde de der har problemer vel have gjort dette?

Kunne forestille mig at dem der har brug for det aldrig når så langt som til klasse 3..? :vedikke: Og for "grænsehundene" gælder jo at mange af dem aldrig når at starte, fordi de bli'r målt over grænsen, hvilket ejer så mener at de ikke kan holde til...

 

Har ikke lyst til at komme med input til den aktuelle debat om springhøjder - det har jeg simpelthen ikke noget klogt nok at sige om, så jeg laver en struds og stikker hovedet i busken - sorry! :genert:

 

_________

 

Ang DKK stævner, så har jeg ikke løbet vildt mange men lidt er det da blevet til - og jeg kan ikke helt genkende at de skulle være SÅ snobbede og forskellige fra DcH? Jojo, der er da altid nogen - men har da ikke oplevet noget decideret udbehageligt eller nedværdigende? Et par spøjse og lidt morsomme/hovedrystende ting, men ikke noget der har skræmt mig væk. Langt de fleste har været super søde - eller ligegyldige - præcis som hos DcH. Har da også haft spøjse oplevelser i DcH :slem: Og jeg løber ikke just med en "rigtig" race :mrgreen:

Det kan godt være at det mest er blandt de store hunde. For det er jo "de rigtige", der små og mellem er jo meget sjove at se på - meeeeen, det er jo de store der betyder noget. Det ved alle da! :lol:

 

Og så lige noget helt andet - var nemlig til træning med køterborderhvalpen igår - og hun var faktisk okay fin. :drille:

 

Mere fremadsøgende og med lidt "umpf" i sig - så bedring :5up: Måske man skal ramme bunden inden man kan komme videre? Eller det er måske bare mig :engel:

Altså, hvis det dér var bunden, så ved jeg ikke hvor jeg befinder mig - under jordens overflade?? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne forestille mig at dem der har brug for det aldrig når så langt som til klasse 3..? :vedikke: Og for "grænsehundene" gælder jo at mange af dem aldrig når at starte, fordi de bli'r målt over grænsen, hvilket ejer så mener at de ikke kan holde til...

 

 

Det kan godt være at det mest er blandt de store hunde. For det er jo "de rigtige", der små og mellem er jo meget sjove at se på - meeeeen, det er jo de store der betyder noget. Det ved alle da! :lol:

 

 

Altså, hvis det dér var bunden, så ved jeg ikke hvor jeg befinder mig - under jordens overflade?? :lol:

 

:sjov: Du er sjov er du :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...