Hop til indhold

Agilitykonkurrencer 2016


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg havde tilmeldt et agilitystævne her i weekenden - men da jeg sendte ind, havde jeg ikke lige overvejet at Keith ville være i Europa nu. Jeg vil ikke udsætte Greta for at komme i pension mere, så jeg regnede ikke med at komme afsted. Men så tilbød min veninde hvis hund er skade-ramt, at komme over og tage sig af dem, så jeg drønede afsted til nabostaten. I AG løb hun som død og helvede og jeg var nødt til at lave bagkryds alle de steder jeg havde planlagt forkryds. Og så blev hun lige fanget af en A-bræt fælde, men ellers bare super godt løb. 

I SP løb hun ikke helt så vildt, men stadig glad og med god fart. Vi missede en svær slalomindgang, men da jeg hev hende tilbage og tog den igen, fløj hun igennem. Det plejer ellers at være svært at korrigere hende, uden at hun mister modet, men det gik rigtig godt, og resten af banen var hun perfekt. 

Bedste ikke-godkendte løb vi har haft længe! 

Og nu overvejer jeg så at tage afsted i morgen og kun løbe en klasse, så jeg kan komme hjem til de andre. Det er bare lige det, at der er to timers kørsel hver vej. Måske en anelse tosset for et minut på en agilitybane!! :lol: 

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var til stævne i Broager i går. Iso havde en fest, mere er der vist ikke at sige om hende! :lol: Der var noget med en tunnelfælde hun ikke kunne kapere, og en rasende hurtig springbane der gjorde hende helt vild - men hun havde det sjovt! :x

Terkel havde "flere gode momenter", men den lille røvbanan tyvstartede i alle 3 løb! :fyfy: Og felterne kunne han slet ikke huske. Meeeen, han har heller ikke set en agilityforhindring siden sidste stævne, så det er forståeligt. Den første bane vi løb gik i stil med sidst weekend - jeg kunne ikke nå den handling jeg gerne havde villet, så det gik ikke ret godt. Men i de to næste nåede jeg faktisk mine ting, og så løber Terkel helt anderledes sikkert. Godt nok fik vi to disk ud af tre mulige, men jeg tænker slet ikke i resultater med ham, så det er egentlig uinteressant. Men det er godt nok et problem at han snuser så meget... Det forstyrrer ham rigtig meget! Når jeg sætter ham af i starten ryger næsen lige i jorden, og så er det at han bli'r totalt ukoncentreret, og tyvstarter.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, PinPoynter skrev:

Lader du ham snuse rigtig godt af, rundt om banerne inden det er jeres tur? Det gjorde jeg med Dexter, og det havde en god effekt.  

Terkel gør ikke andet end at snuse, så snart han kommer ud af bil/bur... :roll: Det gør godt nok at han ikke kører op, eller opdager kække hanhunde han kan kække tilbage mod - men det ta'r AL hans hjerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Vi har været til stævne i dag, og skal igen i morgen. Det var vaaaaaaarrrrmmmmmtttt i dag! :shock: Og jeg fungerer ikke ret godt i sådan en varme. Solen bagte, ikke en sky, og ingen stedet at få sådan rigtig skygge.

Terkel tyvstartede i begge sine første løb. I det andet satte jeg ham så tilbage igen - og så blev han søreme siddende i det tredie! :5up: Og det var vel det eneste positive fra i dag. :roll: Han har ikke rigtig taget sine felter, balancen stopper han på, men for tidligt, og så hopper han af. Vippen og A'et er gået bedre, han stopper op men har ikke helt tjek på hvor han har sine bagben og går også for tidligt. Og så det underlige - han har lavet fejl i slalom i alle 3 løb..? I det første kom han først i for høj fart så han røg ud. Så tog vi dem om - og så gik han ud efter 4 pinde og kiggede på mig??!! I 3. forsøg gik det fint. I 2. løb gik han igen ud efter 4 pinde. I 3. løb kom han i for høj fart og røg ud, men i 2. forsøg gik det fint. I de to første løb stod slalommen ret tæt på ringsiden, hvor der jo var både telte, mennesker og hunde - jeg tror simpelthen det var en for stor forstyrrelse. I 3. løb havde de flyttet slalommen til modsatte side, og ikke helt så tæt på, der var heller ikke så mange telte. Jeg ved at han kan sin slalom, faktisk er han ved at være ret sej til den, så jeg tror bare han skal vænne sig til forstyrrelserne. Og det samme gælder vel også felterne, ét eller andet sted... Men dem skal vi altså terpe, slalommen mener jeg ikke vi behøver at terpe, bare vedligeholde. Og tyvstarterne skal jeg simpelthen bare rette.

I morgen skulle det ikke bli' fuldt så varmt, så kan det være at jeg selv løber lidt bedre! For jeg var virkelig ikke i hopla, jeg har det virkelig svært med varme.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal sætte ham tilbage HVER gang han tyvstarter :fyfy:  Men ja, ellers kan det godt være lidt svært at følge med hvor de er mentalt mens de udvider deres konkurrenceerfaring. Nogle dage kan de slet ikke huske det de var gode til ugen før. Jeg tror meget af det er mens de opbygger selvstændighed og bliver lidt modigere? Så kan det godt være svært også at huske at gøre det som man plejer ^_^

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel fik én chance i går, da jeg ikke vidste om han bare var fræk, eller usikker fordi der stod hunde i kø bag ham. Men det var også kun den ene chance - i andet løb blev han sat tilbage, og så blev han også siddende i 3. løb.

Det er jo ikke fordi jeg oplever at han "glemmer ting" til stævnerne. Han er som en anden hund, han er ikke helt med. Det er jo min 4. agilityhund, og jeg er klar over at han er helt grøn, og jeg sætter derfor kravene gevaldigt ned i forhold til når vi træner. Men det er bare noget andet med ham, der er noget der forstyrrer ham helt vildt. Og jeg er efter hånd pænt sikker på at det er hans næse... Så snart han kommer ud af teltet gør han ikke andet end at gå med næsen i jorden. Når han får lov at hilse på andre hunde er han kun interesseret i at snuse dem i numsen - i går skummede han helt op da han snuste til en lille hvalp på 9-10 uger. Ikke unormalt at tro at hvalpe er tæver, det ved jeg - men det var bare i en ekstrem grad. Terkel løber jo når vi er på banen, men en meget stor del af hans hjerne er et helt andet sted. Det påvirker ham virkelig meget, og forstyrrer ham jo i alt andet. Så nu er der bestilt tid hos dyrlægen på torsdag, til en snak om evt. kastration. Oveni al den kastrationssnak opdagede vi i går at hans ene testikel faktisk ser lidt underlig ud, så det får han også tjekket samtidigt.

Nå, men jeg skrev jo et laaaangt indlæg i går aftes - og da jeg klikkede på "gem" var siden nede... :roll: Vi havde i hvert fald en ok god dag i går! Vejret var betydeligt bedre, ikke fuldt så varmt og med lidt vind og en hel del dejlige skyer til at gi' lidt skygge. Iso's første løb, AG2, var en rigtig Iso-bane som vi søreme løb fejlfrit! Det gav en 2. plads og plads på podiet! :banan: Og en oprykningspind, som jeg egentlig ikke er interesseret i... Det var en hurtig bane som gav en hel del store buer, så tiden var ikke noget at råbe hurra for, men vi var sgu kun to fejlfrie. Iso's andet løb var meget disk'et, men en virkelig sjov bane som Iso gjorde ekstra sjov ved at lægge en ekstra tunnel ind. :lol: Men ellers klarede vi faktisk to pænt store tunnelfælder! :5up:

Terkel tyvstartede ikke rigtig i noget af løbene, men han er søreme letstartet! Jeg havde planlagt at kun lave "korte" starter, altså at jeg ikke gik ret langt ud, for andet klarer han åbenbart ikke lige nu. Han lavede stadig fejl i alle sine slalommer. Flyvet så også helt forkert ud - det var blåt, og det plejer altså at være gult! ;) I de to første løb lavede han også "underlige ting", som f.eks. at vende den gale vej. Lidt senere faldt Terkel endelig i søvn i teltet, for første gang i løbet af de to dage... Han sov rigtig dybt, og var nok lidt mere udhvilet og fresh til det sidste løb, SP1, som vi ikke blev diskede i - Terkels eneste ikke diskede løb i de to dage. Her laver han ikke "underlige ting", men bare helt normale grønskolling-fejl. Han havde helt klart meget mere overskud i hjernen. Det hjælper også på det at springbanen går hurtigt, jeg kan løbe mere, og så får han fart på og når ikke at bli' forstyrret af andet. Nu skal vi til AB på onsdag, og så har vi ellers stævner de næste to weekender, begge dog kun én dag.

Til det her stævne prøvede jeg også en anden løsning, mht. hvilke klasser jeg skal melde hundene til. Nu fik begge hunde sine to klasseløb, og så fik Terkel også AGÅ. Det lader til at være en rigtig god løsning, på alle måder. Iso er tilfreds med to løb, Terkel orker 3 løb og det er fint at han får to løb med felter i. Jeg selv orker de 5 løb, og får en god (og tiltrængt) pause i SPÅ, så jeg både har tid til at få spist og tid til hundene. Jeg har også pause i klasse 3, men den er som regel ikke ret lang. Med 5 løb bli'r det heller ikke ret meget dyrere end før. Endnu billigere bli'r det når Iso en gang kommer i seniorklasse, hvor der jo ikke er startgebyr på 1. løb. Men det er lidt for tidligt endnu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel og Poker er to alen af et stykke. Her ændrede det ikke noget, da hun blev steriliseret (altså det var ikke pga. agility). Hun snuser stadig helt vildt meget, også imens hun løber, og hendes lille hjerne kan ikke rumme særlig mange indtryk, før hun zoner totalt ud og bliver ukontaktbar/sløv/laver fejl/løber udenom forhindringer, der ellers står lige på hendes vej.

Jeg løber med to vidt forskellige hunde til træning og til stævner - på trods af at hun nu har været vant til at komme på stævnepladser i 5 år. Til træning kan hun ALT og er lynende hurtigt, sikker og på. Til stævner ved jeg aldrig, hvilken hund jeg har med ind på banen. Jeg har svært ved på nogen måde at køre hende op, fordi hun er så trykket, og hun kan finde på at rejse sig op og gå væk fra banen, når jeg sætter hende af ved start. Hvis jeg retter hende fysisk eller taler lidt hårdt, stivner hun og står som en stenstøtte. Også hvis jeg undervejs vil rette en fejl på banen, kan hun finde på pludselig at zone helt ud fra et ellers godt løb. Så det er jeg stoppet med. Nu løber vi bare videre hver gang uden at rette noget, som med en ny hund, hvor man skal forsøge at oparbejde en glæde ved at løbe. Her på fjerde år. I klasse 3...

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på at terle's snuseri ikke er helt indenfor normalrammerne xD jeg mente mere det der med, at det er noget nyt hver gang, som de ikke er helt sikre på, dat kan også godt bare være pga manglende rutine. Det er jo ikke sikkert at det er hans næse der er skyld i ALT hvad han laver, den lille stakkel. Men ja, det lyder virkelig virkelig voldsomt med det snuseri. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men Poker og jeg var til stævne i Viby i sidste uge, og der er ikke rigtig nogen resultater at skrive hjem om. Vi gennemførte kun 3 løb ud af 9 uden disks.

Dag 1 havde vi fokus på glæden ved at løbe, at kunne sætte hende i gang uden at hun skred fra mig, og at kunne få hendes opmærksomhed igen, hvis hun gik i snus. Her rettede jeg ingen fejl eller vægringer, og det blev til 3 disks.

Dag 2 havde vi fokus på mere fokuserede løb, hvor jeg støttede hende helt enormt meget og fulgte med heeeeelt op til alle forhindringer (altså meget mere end jeg plejer at behøve til træning). Men det gjorde en stor forskel for hendes sikkerhed, og vi gennemførte da også vores Sp3 med en vægring, hvor hun desværre lige syntes, at hun skulle løbe hele vejen udenom et spring og rundere en tunnel også på vejen, før hun endelig kom tilbage og tog springet den rigtige vej. Så udover vægringen vi fik også lige 13 sekunders tidsfejl, og det blev en 20. plads ud af 32 hunde  

Dag 3 belønnede indsatsen sig endelig med et fejlfrit Sp3-løb. Troede jeg. Jeg var så glad, indtil jeg så resultatlisten, hvor vi blev nr. 17 (?!). Det skyldtes, at vi ikke var fejlfrie på tiden, men fik hele 8 sekunders tidsfejl... Der er kommet nye regler, hvor banetiden sættes efter den hurtigste hund + 15% (den gamle DCH-regel), og så har vi altså ikke en chance, når den hurtigste hund bruger sølle 29 sekunder på at komme igennem en bane, som dommeren havde sat til 40 sekunder. Vi løb den på 43 sekunder.

Rimelig demotiverede præsterede vi derefter et Ag3-løb, hvor hun løb godt og ikke lavede andre krumspring end at springe balancefeltet, og der fik vi så endnu engang 8 sekunders tidsfejl og en 15. plads.

Det er så helt enormt demotiverende, at vi ender så langt nede selv med et fejlfrit løb. Jeg ved godt, at hun ikke er i nærheden af at få et cert overhovedet med den ringe fart, hun sætter, men efter de gamle regler, ville vi "kun" have fået 3 sekunders tidsfejl i vores fejlfrie sprignløb, og det ville jo have resulteret i et DM-udtag, og så ville det trods alt føles som om, der var et eller andet at løbe efter. Men med de nye regler endte vi endda UNDER alle dem med 5 fejl, selvom vi var fejlfrie. Jeg var så bitter! Håber den regel snart bliver lavet om igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Lille Louie skrev:

Nå, men Poker og jeg var til stævne i Viby i sidste uge, og der er ikke rigtig nogen resultater at skrive hjem om. Vi gennemførte kun 3 løb ud af 9 uden disks.

Dag 1 havde vi fokus på glæden ved at løbe, at kunne sætte hende i gang uden at hun skred fra mig, og at kunne få hendes opmærksomhed igen, hvis hun gik i snus. Her rettede jeg ingen fejl eller vægringer, og det blev til 3 disks.

Dag 2 havde vi fokus på mere fokuserede løb, hvor jeg støttede hende helt enormt meget og fulgte med heeeeelt op til alle forhindringer (altså meget mere end jeg plejer at behøve til træning). Men det gjorde en stor forskel for hendes sikkerhed, og vi gennemførte da også vores Sp3 med en vægring, hvor hun desværre lige syntes, at hun skulle løbe hele vejen udenom et spring og rundere en tunnel også på vejen, før hun endelig kom tilbage og tog springet den rigtige vej. Så udover vægringen vi fik også lige 13 sekunders tidsfejl, og det blev en 20. plads ud af 32 hunde  

Dag 3 belønnede indsatsen sig endelig med et fejlfrit Sp3-løb. Troede jeg. Jeg var så glad, indtil jeg så resultatlisten, hvor vi blev nr. 17 (?!). Det skyldtes, at vi ikke var fejlfrie på tiden, men fik hele 8 sekunders tidsfejl... Der er kommet nye regler, hvor banetiden sættes efter den hurtigste hund + 15% (den gamle DCH-regel), og så har vi altså ikke en chance, når den hurtigste hund bruger sølle 29 sekunder på at komme igennem en bane, som dommeren havde sat til 40 sekunder. Vi løb den på 43 sekunder.

Rimelig demotiverede præsterede vi derefter et Ag3-løb, hvor hun løb godt og ikke lavede andre krumspring end at springe balancefeltet, og der fik vi så endnu engang 8 sekunders tidsfejl og en 15. plads.

Det er så helt enormt demotiverende, at vi ender så langt nede selv med et fejlfrit løb. Jeg ved godt, at hun ikke er i nærheden af at få et cert overhovedet med den ringe fart, hun sætter, men efter de gamle regler, ville vi "kun" have fået 3 sekunders tidsfejl i vores fejlfrie sprignløb, og det ville jo have resulteret i et DM-udtag, og så ville det trods alt føles som om, der var et eller andet at løbe efter. Men med de nye regler endte vi endda UNDER alle dem med 5 fejl, selvom vi var fejlfrie. Jeg var så bitter! Håber den regel snart bliver lavet om igen.

Jeg kan kun opfordre dig til at sende en klage til dkk og agilityudvalget angående den tåbelige regel. 

Jeg har snakket med flere om det og hvis vi alle sende en mail med vores mening må de da tage det op til overvejelse. 

Jeg vil også lægge pres på Sophie og Thorleif fra min klub dkk Viby som er med i agilityudvalget. Det er simpelhen den mest snobbede og latterlige regel i mands minde efter min mening. 

De kan beholde deres certer og championater for min skyld og vi søger ikke landshold. Men vil da gerne kunne løbe efter dm udtag uden at jeg skal stå og vente på at alle hunde har løbet klassen og på hvilke tider. Før jeg kan se om vi er fejlfri eller ej. 

Vi har aldrig haft tidsfejl før, men efter den nye regel har vi fået tidsfejl 2 gange i år. Og selvom vi fik dm udtag føles det bare SÅ demotiverende  

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Lille Louie skrev:

Terkel og Poker er to alen af et stykke. Her ændrede det ikke noget, da hun blev steriliseret (altså det var ikke pga. agility). Hun snuser stadig helt vildt meget, også imens hun løber, og hendes lille hjerne kan ikke rumme særlig mange indtryk, før hun zoner totalt ud og bliver ukontaktbar/sløv/laver fejl/løber udenom forhindringer, der ellers står lige på hendes vej.

Jeg løber med to vidt forskellige hunde til træning og til stævner - på trods af at hun nu har været vant til at komme på stævnepladser i 5 år. Til træning kan hun ALT og er lynende hurtigt, sikker og på. Til stævner ved jeg aldrig, hvilken hund jeg har med ind på banen. Jeg har svært ved på nogen måde at køre hende op, fordi hun er så trykket, og hun kan finde på at rejse sig op og gå væk fra banen, når jeg sætter hende af ved start. Hvis jeg retter hende fysisk eller taler lidt hårdt, stivner hun og står som en stenstøtte. Også hvis jeg undervejs vil rette en fejl på banen, kan hun finde på pludselig at zone helt ud fra et ellers godt løb. Så det er jeg stoppet med. Nu løber vi bare videre hver gang uden at rette noget, som med en ny hund, hvor man skal forsøge at oparbejde en glæde ved at løbe. Her på fjerde år. I klasse 3...

Terkel er jo lidt anderledes end så, han er slet ikke trykket men bare "fjern" og koncentreret på noget andet. Sådan med det halve af hjernen... :lol:

1 time siden, PinPoynter skrev:

Jeg er helt med på at terle's snuseri ikke er helt indenfor normalrammerne xD jeg mente mere det der med, at det er noget nyt hver gang, som de ikke er helt sikre på, dat kan også godt bare være pga manglende rutine. Det er jo ikke sikkert at det er hans næse der er skyld i ALT hvad han laver, den lille stakkel. Men ja, det lyder virkelig virkelig voldsomt med det snuseri. 

Jamen helt sikkert lider han også af manglende rutine, og laver mange "sjove" ting pga. det! Ingen tvivl om det! Men det er den der generelle fornemmelse af at han ikke er helt med, som jeg mistænker bunder i hans "næse-problemer"... ;)

38 minutter siden, Lille Louie skrev:

Nå, men Poker og jeg var til stævne i Viby i sidste uge, og der er ikke rigtig nogen resultater at skrive hjem om. Vi gennemførte kun 3 løb ud af 9 uden disks.

Dag 1 havde vi fokus på glæden ved at løbe, at kunne sætte hende i gang uden at hun skred fra mig, og at kunne få hendes opmærksomhed igen, hvis hun gik i snus. Her rettede jeg ingen fejl eller vægringer, og det blev til 3 disks.

Dag 2 havde vi fokus på mere fokuserede løb, hvor jeg støttede hende helt enormt meget og fulgte med heeeeelt op til alle forhindringer (altså meget mere end jeg plejer at behøve til træning). Men det gjorde en stor forskel for hendes sikkerhed, og vi gennemførte da også vores Sp3 med en vægring, hvor hun desværre lige syntes, at hun skulle løbe hele vejen udenom et spring og rundere en tunnel også på vejen, før hun endelig kom tilbage og tog springet den rigtige vej. Så udover vægringen vi fik også lige 13 sekunders tidsfejl, og det blev en 20. plads ud af 32 hunde  

Dag 3 belønnede indsatsen sig endelig med et fejlfrit Sp3-løb. Troede jeg. Jeg var så glad, indtil jeg så resultatlisten, hvor vi blev nr. 17 (?!). Det skyldtes, at vi ikke var fejlfrie på tiden, men fik hele 8 sekunders tidsfejl... Der er kommet nye regler, hvor banetiden sættes efter den hurtigste hund + 15% (den gamle DCH-regel), og så har vi altså ikke en chance, når den hurtigste hund bruger sølle 29 sekunder på at komme igennem en bane, som dommeren havde sat til 40 sekunder. Vi løb den på 43 sekunder.

Rimelig demotiverede præsterede vi derefter et Ag3-løb, hvor hun løb godt og ikke lavede andre krumspring end at springe balancefeltet, og der fik vi så endnu engang 8 sekunders tidsfejl og en 15. plads.

Det er så helt enormt demotiverende, at vi ender så langt nede selv med et fejlfrit løb. Jeg ved godt, at hun ikke er i nærheden af at få et cert overhovedet med den ringe fart, hun sætter, men efter de gamle regler, ville vi "kun" have fået 3 sekunders tidsfejl i vores fejlfrie sprignløb, og det ville jo have resulteret i et DM-udtag, og så ville det trods alt føles som om, der var et eller andet at løbe efter. Men med de nye regler endte vi endda UNDER alle dem med 5 fejl, selvom vi var fejlfrie. Jeg var så bitter! Håber den regel snart bliver lavet om igen.

 

22 minutter siden, Annetteg skrev:

Jeg kan kun opfordre dig til at sende en klage til dkk og agilityudvalget angående den tåbelige regel. 

Jeg har snakket med flere om det og hvis vi alle sende en mail med vores mening må de da tage det op til overvejelse. 

Jeg vil også lægge pres på Sophie og Thorleif fra min klub dkk Viby som er med i agilityudvalget. Det er simpelhen den mest snobbede og latterlige regel i mands minde efter min mening. 

De kan beholde deres certer og championater for min skyld og vi søger ikke landshold. Men vil da gerne kunne løbe efter dm udtag uden at jeg skal stå og vente på at alle hunde har løbet klassen og på hvilke tider. Før jeg kan se om vi er fejlfri eller ej. 

Vi har aldrig haft tidsfejl før, men efter den nye regel har vi fået tidsfejl 2 gange i år. Og selvom vi fik dm udtag føles det bare SÅ demotiverende  

Jamen altså... Jeg begriiiiiber ikke hvorfor DKK, som altid har prøvet at stoltsere med at de er SÅ meget mere foran end "bondeknoldene i DcH", lige pludselig vedtager en regel som DcH har slettet fordi den var rigtig dårlig..??!! Og @Lille Louie - jeg ved hvordan du har det, sådan havde jeg det nemlig med min Daiwa den gang de skruede virkelig meget på banetiderne... Daiwa løb frisk til - men hver gang havde vi tidsfejl... Det kan virkelig tage motivationen fra hvem som helst! :evil: Siger som Anette - skriv en klage til DKK! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, et nørdeindlæg... To af Terkels løb i går.

Løb 1, AGÅ. Lidt svær bane for Terkel, men ingen momenter han ikke burde kunne klare. Jeg starter ham tidligt, men med den start regner jeg med at det vil fungere alligevel, hvilket det også gør. På spring 4 får han en kommando som betyder "tag springet og kom tilbage til mig", en kommando han kender til hudløshed og ALTID gør rigtigt. Men ikke lige dér... Han fortsætter fremad medens jeg står stille og forventer at han kommer tilbage - NOT! Jeg gør et håbløst forsøg på at redde den, hvilket ikke lykkes, men får ham til sidst ind i tunnellen. Han går fint "bagom" næste spring - men lander lige oveni det..??!! A'et og feltet er fint. Springet efter A'et, her vender han den gale vej, og det samme gør han igen to spring senere. Fuldkommen uforklarligt. Han får altså kommandoer og snak HELE vejen undervejs, og bør søge ind til mig! Så kommer vi til slalommen - som Terkel mener består af én pind, resten løber han bare forbi! :lol: Bare for at lige bagefter lave en superfin og hurtig slalom - det er dog en typisk og normal unghundefejl! Resten går egentlig fint nok. Jeg laver bevidst en kluntet handling over flyvet, da Terkel løb forbi det i første løb. Så jeg blev nødt til at trykke ham ind imod flyvet i det her løb, selv om jeg så endte virkelig skidt til næste spring. Men han tog flyvet, hvilket var målet! Og så sprang han feltet på balancen noget så grusomt, derfor går jeg bare ud med ham. Ikke at jeg tror han forstod det...

Løb 2, SP1. Ikke en dødnem SP1, ikke rigtig nemmere end AGÅ. Han starter liiiige lovlig tidligt, og da der ligger en tunnel lige ud tror han nok at mit "tuuuunel" er den tunnel. Men han er jo heldigvis nem at rette! Så får han mere fart på efter tunnellen end jeg havde regnet med, og jeg når ikke at placere mig som tænkt ved springene efter flyvet (som han ta'r så fint!). Så lidt kluntet og improviseret handling med et bagkryds som han ikke er helt sikker i. Men artige Terkel gør jo bare som jeg siger! :x Han får lidt for travlt i slalommen (og det er Iso der gøer hysterisk), men ta'r den fint når vi retter den. Og så løøøøøøber vi ellers!!! Hvilket min træner også råber! :lol: Og når jeg løber så sætter Terkel også fart. Og så er det vel ikke helt klasse-1-agtigt at hunden så skal ha' tunnelhul nr. to efter det løbestræk... Men det gjorde han sgu, sådan heldigt... :mrgreen: Resten går fint, selv om han river på bagkrydset, som han altså ikke er helt sikker i endnu.

For mig var det helt tydeligt at der var langt mere Terkelhjerne med i det sidste løb, end i det første. Og det sidste løb var altså det aller sidste, sen eftermiddag dag to hvor han burde være slut-prut-færdig i hjernen hvis han bare var alm. unghunde-uerfaren-hjernet. Vil jeg mene. MenTerkel havde sovet, og havde ikke nået at "køre op på dufte" da vi skulle løbe. Godt nok havde han set en hvalp lige før vi skulle ind, men han havde ikke hilst (snuset) på den, og havde heller ikke snuset ret meget i græsset. Så hjernen var ikke helt optaget af snus, men mere på agility. Det er måske svært at se på videoen - men jeg kan love for at det kunne mærkes.

https://www.youtube.com/watch?v=nDnyY9ilslA&index=4&list=PLzHdBbkfQfrTkIIiRurFlZRy1zRtIF-WH

Redigeret af korvis
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder virkelig uretfærdigt og demotiverende - med den tidsregel. 

Herovre er en nedrivning altid automatisk disk, selv i begynderklasserne. Det må også være demotiverende hvis man har en hund der tager en pind af og til. Vi har 7-9-13 yderst sjældent problemer med nedrivninger, men det er skide ærgerligt at blive disket pga en dum lille pind, hvis resten af løbet ellers er fejlfrit. 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et godt eksempel fra træning, hvor hun lige pludselig melder sig ud, men derudover løber rigtig fint: 

 

Jeg har prøvet mange forskellige taktikker gennem tiden. Lade hende snuse stedet færdigt, belønne med snusen, tage snor på og forlade banen, samle hende op, kalde på hende, stoppe hende hårdt med stemmen, stoppe hende fysisk. Har endnu ikke rigtig knækket koden. Hun er så uforudsigelig.

Jeg fandt muuuuligvis en taktik, der virkede ved stævnet, så den skal jeg have prøvet af til træning, næste gang hun finder på, at der er andre ting der er sjovere end at løbe sammen med mig. Fik sagt et eller andet med Poker - se her - stop! For at få hendes opmærksomhed og kigge op på mig. Med det samme hun gjorde det, gav jeg hendes release-signal "Okayiiii" og løb selv afsted. Som om det fik hendes hjerne ud af snusemode og ind i agilitymode, og begge gange løb hun med som skudt ud af en kanon.

Redigeret af Lille Louie
Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, Lille Louie skrev:

Her er et godt eksempel fra træning, hvor hun lige pludselig melder sig ud, men derudover løber rigtig fint.

Jeg har prøvet mange forskellige taktikker gennem tiden. Lade hende snuse stedet færdigt, belønne med snusen, tage snor på og forlade banen, samle hende op, kalde på hende, stoppe hende hårdt med stemmen, stoppe hende fysisk. Har endnu ikke rigtig knækket koden. Hun er så uforudsigelig.

 

Jeg fandt muuuuligvis en taktik, der virkede ved stævnet, så den skal jeg have prøvet af til træning, næste gang hun finder på, at der er andre ting der er sjovere end at løbe sammen med mig. Fik sagt et eller andet med Poker - se her - stop! For at få hendes opmærksomhed og kigge op på mig. Med det samme hun gjorde det, gav jeg hendes release-signal "Okayiiii" og løb selv afsted. Som om det fik hendes hjerne ud af snusemode og ind i agilitymode, og begge gange løb hun med som skudt ud af en kanon.

IMG_5962.mp4

Okay, det er godt nok træls... Terkel løber heldigvis når vi er på banen, men halvdelen af hjernen er bare ikke med... Han er dog nogle gange stoppet med at løbe til træning, især når vi træner i hallen. Der er godt nok også mange dufte i kunstgræsset, jeg er helt overbevist om at nogen/nogle træner der med løbske tæver, og jeg ved at der er sket "uheld", både med hvalpe og med hanhunde der bl.a. har pisset på A'et... :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, han kommer da i det mindste fint med dig rundt :) Men jeg kan godt se, at der foregår tusind ting. Sådan løber Poker lige præcis også til stævner. Sådan lidt stille og roligt bounce bounce-tempo, så man lige kan a) snuse lidt til gode pletter, mens man er i løb b) holde øje med, hvad der sker omkring hende/om der er nogen der har hentet en grillpølse/om der er nogen der mon vil snakke. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...