Hop til indhold

Hybenpulver?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg har sat pigerne på diæt, hvor de skal have vådfoder til morgenmad den næste måned. Da Dorit jo har brug for fibre i sin mave, har jeg købt en pose hybenpulver (som har et meget højt fiberindhold). Samtidig har hyben jo angiveligt en gavnlig effekt på led, så jeg tænker at det er en win-win.

 

Jeg kan læse mig frem til at menneskelig dosis er 2,5 g 3 gange dagligt. Umiddelbart vil jeg kun give én gang om dagen, nemlig sammen med vådfoderet. Mon det vil have effekt?

 

Og så tænker jeg at jeg vil blande det op med vand og opbevare i køleskab (måske bare til nogle dage ad gangen), så det er nemt at blande med vådfoderet. Er der nogen der har erfaring med det? Hvor lang er holdbarheden mon?

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh ja, så giver det god mening :blink:

Hvad er det for noget vådfoder? (nysgerrig.dk - prøver at slippe for at arbejde)

 

Jeg har købt lidt forskelligt på zooplus.de, bla. Rocco Sensitive, Rocco Classic og Bozita. Har købt det i store dåser (mellem 635 og 800 g), så det passer nogenlunde med hvad de til sammen spiser til morgenmad. Der er en slat tilbage af 800 g dåserne, men det smider jeg i bøtter og fryser ned, så har jeg bøtter til belønning på spor:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine gamle golden havde fin effekt af hybenpulveret, der var tydelig mærkbare ændringer i forhold til hendes gamle gigt stive led.

Hun har så altid ædt det med største velbehag så jeg har bare drysset det ud over hendes foder ( men ok hun var alt ædene) ind imellem rørt op i lidt tykmælk bare for at give hende lidt ekstra godt oven på hendes tørfodder

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine gamle golden havde fin effekt af hybenpulveret, der var tydelig mærkbare ændringer i forhold til hendes gamle gigt stive led.

Hun har så altid ædt det med største velbehag så jeg har bare drysset det ud over hendes foder ( men ok hun var alt ædene) ind imellem rørt op i lidt tykmælk bare for at give hende lidt ekstra godt oven på hendes tørfodder

 

Jeg havde en slat Essentials Mobility, som jeg har blandet pulveret op med, og det står i en bøtte i køleskabet. Det ryger fint ned sammen med vådfoderet. Lige nu får de det begge to, og så må jeg se om de skal fortsætte. Jeg kan forstå at der først er fuld effekt efter en måned, så jeg må vist afsted efter et par poser mere.

 

Jeg købte det i øvrigt i Rema, som har det på tilbud i denne uge:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til noget med fiber i forhold til hyben - tror dog der skal ret meget til :vedikke: Mine får hyben som forebyggelse/i forbindelse med gigt og det har jeg haft bedre erfaring med end alt muligt andet jeg har prøvet. De får ca ½ spsk om dagen sammen med deres rismixer.

 

Hvad fiber angår har jeg god erfaring med Stomax som Charlie og Darwin får da de begge har brug for mere fiber og det har givet en god fast mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til noget med fiber i forhold til hyben - tror dog der skal ret meget til :vedikke: Mine får hyben som forebyggelse/i forbindelse med gigt og det har jeg haft bedre erfaring med end alt muligt andet jeg har prøvet. De får ca ½ spsk om dagen sammen med deres rismixer.

 

Hvad fiber angår har jeg god erfaring med Stomax som Charlie og Darwin får da de begge har brug for mere fiber og det har givet en god fast mave.

 

Dorit plejer at få noget foder med ca. 20% fiber i, så vi holder det fint kørende med det. For at forhindre at hun får for meget mavesyre i løbet af natten, får hun 6 foderpiller til natmad, så ud fra det, kan jeg regne ud at hun burde kunne klare sig med den mængde fiber der er i ca. 1,5-2 tsk. hybenpulver (som er 55% fiber).

 

Stomax vil jeg dog have i baghovedet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en slat Essentials Mobility, som jeg har blandet pulveret op med, og det står i en bøtte i køleskabet. Det ryger fint ned sammen med vådfoderet. Lige nu får de det begge to, og så må jeg se om de skal fortsætte. Jeg kan forstå at der først er fuld effekt efter en måned, så jeg må vist afsted efter et par poser mere.

 

Jeg købte det i øvrigt i Rema, som har det på tilbud i denne uge:-)

 

Dengang købte jeg det i Tiger :-) kæmpe pose for 10 kr ved dog ikke om de har det mere . Ellers plejer netto jævnligt at have det på tilbud

Link til indlæg
Del på andre sites

uvidende-ud-i-tilskud.dk! Jeg har et par spørgsmål ang. hybenpulveret -

 

- hvordan virker det i forhold til tom mave/meget mavesyre? Er det fordi der er mange fibre, at det så ligger længere i maven eller hvad?

- vikrker det sultdæmpende pga. de mange fibre?

- kan det tåle opvarmning? Altså sådan, at det kan bages (125 grader) ind i godbidder?

Link til indlæg
Del på andre sites

uvidende-ud-i-tilskud.dk! Jeg har et par spørgsmål ang. hybenpulveret -

 

- hvordan virker det i forhold til tom mave/meget mavesyre? Er det fordi der er mange fibre, at det så ligger længere i maven eller hvad?

- vikrker det sultdæmpende pga. de mange fibre?

- kan det tåle opvarmning? Altså sådan, at det kan bages (125 grader) ind i godbidder?

 

Jeg købte det jo fordi fiberindholdet er højt, og som bonus har det så en dæmpende effekt på ledsmerter.

 

Som udgangspunkt virker fibre på den måde, at det tager maven længere tid at fordøje. Derved dæmpes mavesyren, og hunden holdes mæt i længere tid. Af samme grund er slankefoder tit fuld af fiber.

 

Nogle enkelte vil dog få gener af mange fibre, og blive oppustede og få dårlig mave.

 

Om den gode effekt på led forsvinder ved opvarmning, ved jeg ikke. I Rema sælges det som tilskud til bagværk, så ud fra det vil jeg tro at det godt kan tåle opvarmning.

 

Lille sidebemærkning - jeg har selv smagt på det, da der står på posen at det har en let syrlig smag. Det kan jeg nu ikke smage, det er ret neutralt i smagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte det jo fordi fiberindholdet er højt, og som bonus har det så en dæmpende effekt på ledsmerter.

 

Som udgangspunkt virker fibre på den måde, at det tager maven længere tid at fordøje. Derved dæmpes mavesyren, og hunden holdes mæt i længere tid. Af samme grund er slankefoder tit fuld af fiber.

 

Nogle enkelte vil dog få gener af mange fibre, og blive oppustede og få dårlig mave.

 

Om den gode effekt på led forsvinder ved opvarmning, ved jeg ikke. I Rema sælges det som tilskud til bagværk, så ud fra det vil jeg tro at det godt kan tåle opvarmning.

 

Lille sidebemærkning - jeg har selv smagt på det, da der står på posen at det har en let syrlig smag. Det kan jeg nu ikke smage, det er ret neutralt i smagen.

 

:5up: Tak for info.

 

Jeg har to senarier i forhold til mine spørgsmål. Det ene er, at Sinus jo har kroniske mavesår, og derfor får ondt i maven, hvis den er helt tom = mavesyre påvirker slimhinden i mavesækken (oftest ved sengetid eller i løbet af natten). Så det ville jo være perfekt, hvis jeg kunne undgå den gene ved at tilsætte lidt ekstra fibre. Af samme årsag laver jeg for det meste selv hans godbidder, og ville så "snige" det ind i dem, hvis det var muligt.

 

Det andet er min venindes ruhårede hønsehund - den er seriøst sulten ALTID :shock: Så slemt, at hun æder ALT hun møder på sin vej, og hun stjæler fra køkkenbordet, sofabordet, spisebordet - ja alle steder hvor der står noget spiseligt. Min veninde har altid vagt ved bordet når hun sætter noget, og forlader hun køkkenet, sættes alt spiseligt i køleskabet eller ind i ovnen, for at det ikke blir stjålet. Her kunne et (stort) drys hybenpulver måske give lidt mæthedsfornemmelse tænker jeg....

 

At det så har den sidegevinst, at det har god effekt i forhold til led og gigt gør det jo ikke dårligere.

 

Jeg tror sør'me jeg vil købe en pose og prøve det af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

uvidende-ud-i-tilskud.dk! Jeg har et par spørgsmål ang. hybenpulveret -

 

- hvordan virker det i forhold til tom mave/meget mavesyre? Er det fordi der er mange fibre, at det så ligger længere i maven eller hvad?

- vikrker det sultdæmpende pga. de mange fibre?

- kan det tåle opvarmning? Altså sådan, at det kan bages (125 grader) ind i godbidder?

 

Uhh jeg ville ikke bruge hyben til at regulere mavesyre med. Hyben indeholder masser af C vitamin som har en betændelses dæmpende virkning - desuden indeholder hyben nogle stoffer som virker smertedæmpende på gigt problemer (jeg tager selv hyben grundet det)

Man kan bage brød med det - så derfor kan man også bage det sammen med godbidder.

 

I stedet ville jeg bruge havre hvis det handler om at beskytte mavens slimhinder. Havre har en fantastisk virkning på slimhinderne samtidig med at det tilfører tarmen fibre. Mine beagler får jævnligt havregrød - både naturel eller sammen med lidt kød. Oscar havde en overgang opkastninger om natten p.g.a. mavesyre og her har det hjulpet at give ham lidt vådfoder med havrefras ovenpå - så han nu er rolig om natten. En klat kold havre grød kan man også bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh jeg ville ikke bruge hyben til at regulere mavesyre med. Hyben indeholder masser af C vitamin som har en betændelses dæmpende virkning - desuden indeholder hyben nogle stoffer som virker smertedæmpende på gigt problemer (jeg tager selv hyben grundet det)

Man kan bage brød med det - så derfor kan man også bage det sammen med godbidder.

 

I stedet ville jeg bruge havre hvis det handler om at beskytte mavens slimhinder. Havre har en fantastisk virkning på slimhinderne samtidig med at det tilfører tarmen fibre. Mine beagler får jævnligt havregrød - både naturel eller sammen med lidt kød. Oscar havde en overgang opkastninger om natten p.g.a. mavesyre og her har det hjulpet at give ham lidt vådfoder med havrefras ovenpå - så han nu er rolig om natten. En klat kold havre grød kan man også bruge.

 

Har forsøgt med havregrød både lun og kold. Sinus er almindeligvis altædende, men dér sætter han grænsen :badr:

Lige for tiden får han 1-2 stykker ristet brød som natmad, men det er jo ikke i den sunde ende af hunde-ernæring. Derfor jeg tænkte hybenpulveret kunne give de fibre der skulle til at maven ikke gik "kold".

Link til indlæg
Del på andre sites

Har forsøgt med havregrød både lun og kold. Sinus er almindeligvis altædende, men dér sætter han grænsen :badr:

Lige for tiden får han 1-2 stykker ristet brød som natmad, men det er jo ikke i den sunde ende af hunde-ernæring. Derfor jeg tænkte hybenpulveret kunne give de fibre der skulle til at maven ikke gik "kold".

 

Jeg er med på at det ikke er alle hunde der kan lide havregrød :-D - Har du prøvet fiberprodukter beregnet til hunde som f.eks. pro fiber eller stomax - det sidste bruger jeg til Charlie og Darwin. Pro fiber er sådan nogle pellets som man drysser over foderet eller med lidt våd foder - nogle hunde spiser det også som god bidder. Stomax er et pulver som man kan blande i vådt foder/mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...

Kan se emnet er lidt gammelt efterhånden, men stadig relevant. Jeg har prøvet hybenpulver til min hund - og spiser det faktisk også selv:-) Det har haft en enorm god effekt på dens gigt og efter hvad jeg har kunnet forstå, så bruges hybenkerneolie også mod gigt, inflammation, rynker og ar. Det er altså ret effektivt:-) Faktisk ikke svært at lave sit eget hybenpulver, men kræver lidt arbejde med plukning, rengøring osv. Køber det dog oftest selv, da det er tidskrævende og jeg ikke kan lave nok til et helt år. En hurtig søgning og jeg fandt https://castorolie.dk der skriver at fede fedtsyre og c-vitamin modvirker betændelse (antiinflammatorisk) sammen med bl.a. c-vitamin og d vitamin er de udover ledgigt og slidgigt vigtige for hud og hår. Hyben er også meget brugt til heste og som tidligere skrevet i indlæggene kan de købes billigt flere steder. Jeg er fan af naturlige produkter:) Fandt ud af at æterisk olie til hår i form af rosmarinolie kan bruges mod bakterieinfektioner. Min skønne hund havde fået et sår der var gået betændelse i, hvor jeg læste at rosmarinolie virker antibakterielt. Jeg blandede derfor kristpalmeolie (ricinusolie) med nogle dråber rosmarinolie og smurte det over såret 2 gange dagligt. Wow det hjalp godt. Med hensyn til fiberprodukter, som der skrives om så er det en god ide at din hund også får nogle af dem 😊 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...