Hop til indhold

Vandretur i Norge med hund - hvor?


sonja77
 Share

Recommended Posts

En veninde og jeg vil gerne en uges tid til Norge til sommer for at tage os nogle smukke vandreture med hundene. Nogle anbefalinger mht. hvor vi skal tage hen? Vi vil gerne have en fast base, hvorfra der er gode muligheder for forskellige dagsture. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil I gerne på fjeldet? Og hvor langt vil I kører for at komme der? Og vil I leje hytte?

 

Det skal bare være smuk natur, men fjeld ville være godt. Køreturen derop skal ikke være længere, end det ville tage at køre til Salzburg (som nok er vores alternativ), dvs. ca. 12 timer - men helst kortere. Hytte er en mulighed, men det kunne f.eks. også være et vildmarkscenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi holdes i den nedre del af Norge, så bør det ikke tage alt for lang tid, men det kommer an på om I kører fra københavn eller tager færge.

 

Hardangervidda er smukt, stort og ganske let tilgængeligt http://www.hardangervidda.com ligger i den sydlig del af Norge.

 

Ellers er der Dovrefjeld, som også er smukt, men lidt højere oppe.

 

 

Igennem Norges Turistforening DNT kan man finde hytter på fjeldet, både betjente og ikke betjente. Fælles for mange er dog, at man ikke må have hundene med ind i selve hytten, men at de skal opholde sig i et forrum eller en mindre "hytte". Det står beskrevet, hvis man kigger på hytter på DNTs hjemmeside.

 

Ellers kan I finde en hytte gennem inatur.no Det er normalt private som lejer ud, og her står der om hunde er velkomne.

 

Men jeg vil klart anbefale at kigge på både inatur.no og dnt.no og se om I kan finde en hytte, hvor I er sikre på hundene må komme med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi holdes i den nedre del af Norge, så bør det ikke tage alt for lang tid, men det kommer an på om I kører fra københavn eller tager færge.

 

Hardangervidda er smukt, stort og ganske let tilgængeligt http://www.hardangervidda.com ligger i den sydlig del af Norge.

 

Ellers er der Dovrefjeld, som også er smukt, men lidt højere oppe.

 

 

Igennem Norges Turistforening DNT kan man finde hytter på fjeldet, både betjente og ikke betjente. Fælles for mange er dog, at man ikke må have hundene med ind i selve hytten, men at de skal opholde sig i et forrum eller en mindre "hytte". Det står beskrevet, hvis man kigger på hytter på DNTs hjemmeside.

 

Ellers kan I finde en hytte gennem inatur.no Det er normalt private som lejer ud, og her står der om hunde er velkomne.

 

Men jeg vil klart anbefale at kigge på både inatur.no og dnt.no og se om I kan finde en hytte, hvor I er sikre på hundene må komme med :-D

 

Tak! :-D

 

Vi kører fra København. Og hundene skal klart kunne komme med ind i hytten, de skal ikke opholde sig i et forrum. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej Sonja

 

Man kan booke en ferie hvor man skal gå fra hytte til hytte med en dagtursrygsæk, det kræver at man ikke er bange for højder, nogle pas, højderygge kan være en udfordring ligesom veltilgåede vandtætte vandrestøvler og stav er et must (havde postet et link men det må man ikke når man har postet så får svar som jeg har)

 

men og der er et stort men

 

det er ikke ufarligt at gå på fjeldet , man skal have respekt for det og hvis ikke i har prøvet det før ville det bedste være at leje en hytte og gå derfra hver dag- omkring sjussøen ved lillehammer er der både fantastiske endagsture og mulighed for hytte leje.

 

Nordmændene er generelt afslappede omkring hunde- men der er en nyere lov som i skal tage jer iagt for. De bønder som har får, hader hundefolket især dem med hunde uden snor. Der er "båndpligt i sæsonen og hvis i går på fjeldet og en løs hund så meget som kigger på et får, risikerer i at bonden afkræver jer erstatning på helt op til 25000 kr. Derfor hav ALTID snor i hunden på fjeldet- som i altid altid altid.

 

Jeg har vandret på fjeldet (Norge) igennem 30 år, men har nu "mine egne steder" hvor kender dem der bor der rigtig godt, så jeg har ikke oplevet nogen uheldige ting, men nordmænd har fortalt mig at man kan risikere at bonden kræver kontantbetaling eller at han selv afliver din hund på stedet såfremt det er HANS opfattelse at din hund har jagtet eller beskadiget et eller flere får. Står han med geværet er der intet du kan gøre, heller ikke selvom du har ret - så tænk det grundigt igennem hvis din plan er at rende rundt med løs hund på fjeldet.

 

Du skal også være opmærksom på at både ulve og bjørne lever i hele Norge og så minimum så langt syd på som oslo, mest i fjeldet mod Sverige. Kend fjeldreglerne inden du går ud.

 

Hvis I ikke tager det her dybt alvorligt vil jeg anbefale Sverige i stedet for- for almindelig vilde områder kan i nøjedes med at køre 200 km nordøst ind i Sverige- for det rigtig vilde tag op til østersund der er mange gode udgangspunkter herfra .

 

Et andet og lidt mere venligt alternativ er at køre helt nord på til lofoten og vesterålen, alternativt senja, hvor der både er midnatssol og mange gode vandreture på mere venlige fjeld

 

..................det sidste enten regner det hele sommeren eller også får I det mest vidunderlige sol med en god tør luft- altid enten eller i Norge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sonja

 

Man kan booke en ferie hvor man skal gå fra hytte til hytte med en dagtursrygsæk, det kræver at man ikke er bange for højder, nogle pas, højderygge kan være en udfordring ligesom veltilgåede vandtætte vandrestøvler og stav er et must (havde postet et link men det må man ikke når man har postet så får svar som jeg har)

 

men og der er et stort men

 

det er ikke ufarligt at gå på fjeldet , man skal have respekt for det og hvis ikke i har prøvet det før ville det bedste være at leje en hytte og gå derfra hver dag- omkring sjussøen ved lillehammer er der både fantastiske endagsture og mulighed for hytte leje.

 

Nordmændene er generelt afslappede omkring hunde- men der er en nyere lov som i skal tage jer iagt for. De bønder som har får, hader hundefolket især dem med hunde uden snor. Der er "båndpligt i sæsonen og hvis i går på fjeldet og en løs hund så meget som kigger på et får, risikerer i at bonden afkræver jer erstatning på helt op til 25000 kr. Derfor hav ALTID snor i hunden på fjeldet- som i altid altid altid.

 

Jeg har vandret på fjeldet (Norge) igennem 30 år, men har nu "mine egne steder" hvor kender dem der bor der rigtig godt, så jeg har ikke oplevet nogen uheldige ting, men nordmænd har fortalt mig at man kan risikere at bonden kræver kontantbetaling eller at han selv afliver din hund på stedet såfremt det er HANS opfattelse at din hund har jagtet eller beskadiget et eller flere får. Står han med geværet er der intet du kan gøre, heller ikke selvom du har ret - så tænk det grundigt igennem hvis din plan er at rende rundt med løs hund på fjeldet.

 

Du skal også være opmærksom på at både ulve og bjørne lever i hele Norge og så minimum så langt syd på som oslo, mest i fjeldet mod Sverige. Kend fjeldreglerne inden du går ud.

 

Hvis I ikke tager det her dybt alvorligt vil jeg anbefale Sverige i stedet for- for almindelig vilde områder kan i nøjedes med at køre 200 km nordøst ind i Sverige- for det rigtig vilde tag op til østersund der er mange gode udgangspunkter herfra .

 

Et andet og lidt mere venligt alternativ er at køre helt nord på til lofoten og vesterålen, alternativt senja, hvor der både er midnatssol og mange gode vandreture på mere venlige fjeld

 

..................det sidste enten regner det hele sommeren eller også får I det mest vidunderlige sol med en god tør luft- altid enten eller i Norge.

 

Mange tak for de gode råd. :-) Vi planlægger på ingen måde at gå med hundene løs, men godt at vide alligevel. :5up: P.t. ser det ud til, at det nok alligevel bliver Østrig, men jeg noterer mig dine gode råd, til hvis det bliver aktuelt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig dejligt at være på vandreferie med hund, især den med at gå fra hytte til hytte kan jeg godt lide. Og selvom den der håndholde båndpligt og fjeldet er ting man skal være opmærksom på med Norge så er det stort at vandre der, så Sonja jeg håber ikke du blev helt afskrækket.

Et andet fedt vandreland er skotland - som jeg varmt kan anbefale.

 

Jeg synes iøvrigt det er blevet besværligt at finde overnatning i Danmark, hvor hunden må være, hvis man bare skal overnatte 2-3 nætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

mine venner som har gjort meget i lange vandreture med hunde, siger ALTID i snor, uanset om der er dyr, da hundene ellers løber/arbejder for meget, og ødelægger sig selv (trædepuder osv).

 

Jeg lader indimellem min hund løbe løs for der er også mange gode oplevelser for den at snuse rundt på fjeldet- men efter den der lov, tør jeg kun der hvor jeg virkelig kender folk og ved hvad der er rundt om hjørnet- især af mennesker.

 

Men det er rigtig nok- hvis man skal ud på et 20 km langt stræk som er normal distance pr dag i fjeldet- så er det vigtigt at man ikke udmatter hunden, så den ikke kan klare hele turen.

 

Jeg har også altid ekstra højenergibar udover supergodt foder med til min hund, så den ikke tærer på energireserverne og hver 3 dag holder vi vandrepause. Vi går omkring 3 uger hver sommer + det løse. så en almindelig ferie er omkring 200 km vandring for os.

 

En sidste ting er at jeg går 10 til 15 km hver dag med min hund- så er han i god form til fjeldet om sommeren- så meget behøvedes man ikke at træne- vi gør det fordi vi elsker at være ude sammen- men man kan ikke gå fra små lufteture til en uge med hårde lange vandreture. Hverken menneske eller hund.

 

Der er en del fjeldvandrere der lader hunden bærer noget oppakning (der findes nogle som tasker som minder lidt om cykeltasker, men jeg synes det er unødvendigt og bryder mig ikke om tanken at hunden kan miste fodfæste på en stejl skråning fordi balancepunktet er ændret med oppakning og jeg vil heller ikke belaste hunden mere end jeg gør med turene.-

 

Det lyder så negativt, og det er faktisk ikke min mening

 

det er sådan med vandrerferier, at planlægger man den godt, sørger for minimal men god oppakning, ordentlig mad, al den sikkerhed der er nødvendigt, gode vandrestøvler der er gået til og man er i form, så er det i mine øjne den mest fantastiske måde at holde ferie på og især når man har hund.

 

Man er fuldkommen fri, man møder supersøde mennesker, skøn natur og oplevelser du har aldrig har drømt om kunne ske. Første gang man ser en bjørn der sidder og æder eller fanger fisk, første gang man ser en lunde fange sild, eller en elgko i en sø med en nyfødt kalv eller bare første gang man går ved kysten ved midnatnatsolen, På vandreferierne kommer du helt tæt på- og hvis du er forberedt klogt, så får du mange gode oplevelser og få uheld.

 

Men har du vabler, ingen mad, er faret vild med en hund hvor poterne er skåret op af skærv, så er det bare ikke sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig haft poteuheld på fjeldet- derimod har den lokale hundeskov engang kostet mig 3500kr i sammensyede trædepuder- der var en mandsperson der fandt på at køre med en skærveknuser igennem alle stierne i hundeskoven- og alle sten blev som nyslebede knive.

Sikke et mareridt at få sådan en pote til at hele op igen og kors hvor det dog blødte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...