Hop til indhold

Hår klipning mellem hundens tæer..??


Engell
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke så meget om klipning og pelspleje.. så vil godt lige høre hvad folk tænker omkring pelspleje ved tæer/mellem tæer.

 

Jeg har altid fået af vide man IKKE må klippe en hund mellem trædepuderne, altså op imellem den store runde og de små.... at det kunne give svamp og irritation.

jeg snakker med en hundeklipper den anden dag, som siger det kan man godt og vedkommende gør det med en barber maskine (klipper det helt kort.)

Jeg siger nej tak, at håret kun skal "studses." ned til hvor trædepuderne er.....(det var blevet så langt at håret fra midten, altså mellem stor og de små trædepuder, nåede godt 1½ cm ud.)

 

så.. hvad tænker i her i hunde forum... eller har af erfaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klipper jævnligt min mellem tæerne. Hun er agilityhund, så hun skal kunne stå godt fast, og det gør hun ikke hvis hun har pels under trædepuderne. Klipper ikke alt mellem tæerne, men sådan at trædepuderne er helt frie, og så det holder et stykke tid. Jeg bruger saks, men har brugt en "mini-trimmer" tidligere, den døde dog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores gamle Hugo blev klippet som Korvis skriver. Aslan klippes ikke, for ved ham sidder sne osv ikke fast og han tørrer let - så afhængigt af om det genere hunden. Hugo havde en meget tæt blandingspels, der havde svært ved at tørre - så altid at gå med våde fusser var lidt dumt for huden. Det stoppede med at genere ham, da han blev klippet lidt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klipper helt tæt mellem trædepuderne med maskine. Det sagde min opdrætter, at jeg skulle huske at gøre, så det gør jeg selvfølgelig :engel:

 

Men hvorfor skulle det give anledning til svamp og irritation? Jeg tænker på korthårshunde, der ikke har hår mellem trædepuderne, har de så mere anlæg for svamp?

Det virker da mere sandsynligt, at de lange hår holder på fugten og derved kan give svamp :hmm:

 

Jeg spørger fordi jeg faktisk ikke ved det, og aldrig har tænkt så meget over det... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klipper helt tæt mellem trædepuderne med maskine. Det sagde min opdrætter, at jeg skulle huske at gøre, så det gør jeg selvfølgelig :engel:

 

Men hvorfor skulle det give anledning til svamp og irritation? Jeg tænker på korthårshunde, der ikke har hår mellem trædepuderne, har de så mere anlæg for svamp?

Det virker da mere sandsynligt, at de lange hår holder på fugten og derved kan give svamp :hmm:

 

Jeg spørger fordi jeg faktisk ikke ved det, og aldrig har tænkt så meget over det... :vedikke:

 

Loui har lidt sure tæer engang imellem og bliver ikke klippet - måske skulle jeg hugge mandens trimmer og se om det gør en forskel på lugten (altså at klippe hunden....). hårene stikker lidt udenfor trædepuderne - nok fordi jeg mest går i skov og på græs for tiden

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får også ofte klippet poter.

Jeg klipper så trædepuder er fri for hår og klipper også lidt imellem trædepuderne. Dels fordi de står bedre fast på vores gulve og så også fordi det ser så sjusket ud med usoignerede poter :oops:

Ang. Svamp mellem trædepuderne så tænker jeg ikke der er hold i det, tværtimod tænker jeg man mindsker risikoen for at udvikle svamp da det vel er nemmere at holde fri for fugt jo mindre pels der er? Men er kun noget jeg tror :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine trimmes også med maskine imellem trædepoterne. Jeg oplever udelukkende at de hunde med trimmede poter har mindre problemer, end dem med utrimmede, ikke at jeg har oplevet svamp men generel irritation f.eks.

 

Min logik ville også sige at jo mindre pels imellem trædepoterne, jo mindre risiko for infektion og svamp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min gamle lab Walther har haft svamp mellem puderne, om det skyldes for dårlig tørring af sin hundemor :oops:- eller om det var hårene ved jeg ikke, jeg har efterfølgende tørret grundigt men samtidig også klipper trædepuderne fri.

 

Ikke imellem puderne men sådan at puderne er helt fri for hår.

 

Han havde nemlig også sure tæer og derved opdagede jeg svampen på hans svømmehud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min labrador klipper jeg aldrig - jeg tror, han selv slider hårene, for de er aldrig lange.

Islandshunden derimod klipper jeg hver måned. Især her om vinteren kan sneen "klumpe" i hårene. Det forestiller jeg mig må gøre ondt. Jeg klipper, så hårene flugter trædepuderne - ikke op imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om klipning og pelspleje.. så vil godt lige høre hvad folk tænker omkring pelspleje ved tæer/mellem tæer.

 

Jeg har altid fået af vide man IKKE må klippe en hund mellem trædepuderne, altså op imellem den store runde og de små.... at det kunne give svamp og irritation.

jeg snakker med en hundeklipper den anden dag, som siger det kan man godt og vedkommende gør det med en barber maskine (klipper det helt kort.)

Jeg siger nej tak, at håret kun skal "studses." ned til hvor trædepuderne er.....(det var blevet så langt at håret fra midten, altså mellem stor og de små trædepuder, nåede godt 1½ cm ud.)

 

så.. hvad tænker i her i hunde forum... eller har af erfaring?

 

Jeg gør det ikke på mine beagler. Min erfaring er at håret beskytter poterne så skidt og snavs ikke trænger så nemt ind. Der er selvfølgelig forskel på hunde poter - men hos min race er der et ret dybt hulrum da beaglen går meget oprejst på poterne. Når håret er det trænger småsten og lign. ikke sådan ind. Når det er meget koldt beskytter håret også så poterne ikke bliver så kolde.

Er poterne meget snavset bliver de skyllet i lidt sæbevand og ellers bare en våd klud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...