Hop til indhold

Debat om begreber og holdninger til Alpha koncept og afrettelse af hund.


Engell
 Share

Recommended Posts

Hvis du sammenblander børneopdragelse og hunde træning tænker jeg du må klare dig lige dårligt i begge dele... og med det sagt tror jeg at jeg vil vælge at overse fremtidige indlæg i nogen tråde der blander de to.

Det kan du vidst ikke udtale dig om - hvorvidt jeg klarer mig dårligt i børne- og hundeopdragelse.

Blot fordi jeg ser mange af dine synspunkter som forældet, så siger jeg jo ikke du er en dårlig hundeejer - jeg er bare meget uenig med dig i mange af tingene. Men fair nok, hvis min måde at opdrage børn og hunde på er dårlig og din er god, så tager jeg mig gerne til takke med at være dårlig til opgaven :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 296
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis du sammenblander børneopdragelse og hunde træning tænker jeg du må klare dig lige dårligt i begge dele... og med det sagt tror jeg at jeg vil vælge at overse fremtidige indlæg i nogen tråde der blander de to.

 

WHAT! :skraek::skraek::skraek:

.......eller måske lige GODT i begge dele....

Det kommer nok an på, hvad man ønsker at opnå..:bigsmile:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du sammenblander børneopdragelse og hunde træning tænker jeg du må klare dig lige dårligt i begge dele... og med det sagt tror jeg at jeg vil vælge at overse fremtidige indlæg i nogen tråde der blander de to.

 

Det dér er simpelthen ikke god debatstil... Og til info går udviklingen den vej, at der drages flere og flere paralleller mellem hundetræning og "børnetræning", måden hundehvalpe og menneskehvalpe lærer på er ikke så forskellig endda.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et barn er vel også et væsen - og dermed holder dit begreb jo ikke vand, for så ville barnet netop have en leder fremfor en forælder. Og det er jo netop helt forkert. Derfor kunne man måske også se forholdet hund/menneske anderledes end at være leder overfor den...?
Hvis du sammenblander børneopdragelse og hunde træning tænker jeg du må klare dig lige dårligt i begge dele... og med det sagt tror jeg at jeg vil vælge at overse fremtidige indlæg i nogen tråde der blander de to.

 

Jeg vil lige tilføje at det ikke var ment som en henvisning af at vedkommende er en dårlig forældre.... av av.. der manglede lige et par smileyer... og selv med dem havde humoren det var ment med nok ikke gået igennem...

 

 

så lad mig sige det sådan... jeg synes det er tosset at blande det sammen, har intet med hinanden at gøre. Det er at overfor menneskelige engen skaber til dyr, eller sætte et barn på lige fod med en hund og ja det finder jeg lidt humoristisk tosset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige tilføje at det ikke var ment som en henvisning af at vedkommende er en dårlig forældre.... av av.. der manglede lige et par smileyer... og selv med dem havde humoren det var ment med nok ikke gået igennem...

 

 

så lad mig sige det sådan... jeg synes det er tosset at blande det sammen, har intet med hinanden at gøre. Det er at overfor menneskelige engen skaber til dyr, eller sætte et barn på lige fod med en hund og ja det finder jeg lidt humoristisk tosset.

 

 

Men det gør en masse mennesker jo hver dag? Altså betragter deres hund som et barn? Giver deres lille chi fint tøj på, når de skal til fest og mere praktisk tøj, når de skal ud og trave med hundevennerne på engen?

 

Eller lærer deres hund helt nyttesløse ting som at balancere på en bom eller rende ud og samle en dims op, som ejeren lige SELV har smidt derud?:skraek: Det ER da en ret tåbelig leg. Som vi leger med vores børn. Og vi klapper og nyder det, når barnet... Eller hunden stiller op til konkurrencer? Hvor er de DØØØgtige! Uanset om de har to eller fire ben, vores børn..

 

Tror du ikke, at når du synes at nogle ting er ok mens andre ikke er det, så hænger det sammen med den type hunde, som du vælger? Der er nogle aspekter, du ikke har engageret dig i, og derfor ikke forstår?

 

At DU synes at folk er tossede eller "ikke normalt tænkende" når de har andre værdier end dig, det er DIN mening..

Det fortæller kun noget om dig. Ikke om de mennesker, du nedgør. :shock:

 

Okay... Det sker da tit, at nogen får hug for at gøre lige netop det, du nedgør i denne tråd.. :oops:

 

Måske kan vi allesammen lære noget om at respektere forskelligheden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du sammenblander børneopdragelse og hunde træning tænker jeg du må klare dig lige dårligt i begge dele... og med det sagt tror jeg at jeg vil vælge at overse fremtidige indlæg i nogen tråde der blander de to.

 

så lad mig sige det sådan... jeg synes det er tosset at blande det sammen, har intet med hinanden at gøre. Det er at overfor menneskelige engen skaber til dyr, eller sætte et barn på lige fod med en hund og ja det finder jeg lidt humoristisk tosset.

 

Denne her synes jeg er lidt interessant. Det er ikke første gang jeg ser den samme diskussion, og jeg forstår det simpelthen ikke?

 

Dels forstår jeg ikke at man åbenbart går ud fra at alle mennesker opdrager børn på samme måde - for det må man jo nødvendigvis tænke, når man mener at man ikke kan blande hundetræning og børneopdragelse sammen? Det tætteste jeg er kommet på børneopdragelse er via min søster/nevøer, og de unger er da opdraget på (stort set) samme måde som hendes hunde. Jeg kan tydeligt huske hendes forundring da hun fik barn, og opdagede at rigtig mange af hundetræningstricksene også fungerede på ungerne. :lol:

 

Det andet jeg ikke forstår er, hvordan det kan være at "overføre menneskelige egenskaber" hvis man sætter børn og hunde på lige fod? Det er et ret almindeligt "argument", og dukker tit op netop i den sammenhæng - selv om diskussionen slet ikke handler om egenskaber? Jeg synes helt ærligt at det er lidt letkøbt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener nu heller ikke hunden skal skabe sig hele vejen. Har i en årrække kørt fra Lolland til kbh på arbejde med hund i bilen. Først når vi var fremme og han vidste der skulle arbejdes blev han ivrig. Samme den anden vej. Først når vi var hjemme og han vidste han skulle ud og have sin velfortjente mad og søvn, blev han ivrig.

 

jeg mener simpelthen at hunde i biler skal forholdecsig rolig. På jagt fx under parole og parade, mens der spises morgenmad og frokost

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener simpelthen at hunde i biler skal forholdecsig rolig. På jagt fx under parole og parade, mens der spises morgenmad og frokost

 

Kan jeg godt følge dig i. De gange hvor forholdene ikke tillod, at tage hunden med ind på en fastvagt, lå han roligt i bilen mellem runderingerne. Ved AP kørsel (alarmpatrulje), var hans og min adrenalin lidt højere oppe når man ankom hos kunden. Det er vel både forståeligt og acceptabelt. Som tidligere skrevet er selv dygtige PH hunde oppe i gear når de venter i bilen og ved de skal ud om 2 min. og arbejde. (Skærpede sanser).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at menneskeliggørelse af hunde samt sammenblanding af hunde træning og børneopdragelser er ret ubrugelig.

 

Og hvis nogen får ubehagelige asociasioner af ord som Alfa, konsekvens, lederskab og lignende uden at forstå at alle begreber kan bruges og være ok afhængig af hvilket indhold man lægger i ordene, er det jo ærgeligt, men også en smule unødvendigt, man kan jo trods alt bare læse alt hvad folk skriver.

 

Nogen siger at mange hunde er blever skadet og dårligt behandlet under gammeldags fortolkninger og håndhævelser af begreverne afrette, alfa og lederskab. Min påstand er at mange hunde idag lider under manglende rammer, manglende struktur og manglende lederskab eller tydelig vejleder hvis det smager bedre. Men en vejleder, som påtager sig sit fulde anssvar for hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at menneskeliggørelse af hunde samt sammenblanding af hunde træning og børneopdragelser er ret ubrugelig.

 

Og hvis nogen får ubehagelige asociasioner af ord som Alfa, konsekvens, lederskab og lignende uden at forstå at alle begreber kan bruges og være ok afhængig af hvilket indhold man lægger i ordene, er det jo ærgeligt, men også en smule unødvendigt, man kan jo trods alt bare læse alt hvad folk skriver.

 

Nogen siger at mange hunde er blever skadet og dårligt behandlet under gammeldags fortolkninger og håndhævelser af begreverne afrette, alfa og lederskab. Min påstand er at mange hunde idag lider under manglende rammer, manglende struktur og manglende lederskab eller tydelig vejleder hvis det smager bedre. Men en vejleder, som påtager sig sit fulde anssvar for hunden

 

Og det kan vel også overføres til mange af de uopdragede unger der løber rundt uden hæmninger ude i fædrelandet. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at menneskeliggørelse af hunde samt sammenblanding af hunde træning og børneopdragelser er ret ubrugelig.

 

Og hvis nogen får ubehagelige asociasioner af ord som Alfa, konsekvens, lederskab og lignende uden at forstå at alle begreber kan bruges og være ok afhængig af hvilket indhold man lægger i ordene, er det jo ærgeligt, men også en smule unødvendigt, man kan jo trods alt bare læse alt hvad folk skriver.

 

Nogen siger at mange hunde er blever skadet og dårligt behandlet under gammeldags fortolkninger og håndhævelser af begreverne afrette, alfa og lederskab. Min påstand er at mange hunde idag lider under manglende rammer, manglende struktur og manglende lederskab eller tydelig vejleder hvis det smager bedre. Men en vejleder, som påtager sig sit fulde anssvar for hunden

 

Se - der kom én til!

 

Nej, menneskeliggørelse af hunde er jeg heller ikke fan af. Men hvor kommer det ind i den her tråd? Jeg forstår det ikke? Er der nogen der har skrevet at hunde har menneskelige følelser, eller at hundene synes de er fine hvis de får tøj på og f.ø. "meget gerne vil være mor", eller noget i den stil - for så har jeg ikke set det? :vedikke:

 

Sammenblanding af hundetræning og børneopdragelse - jamen træner alle hund på samme måde, og opdrager alle børn på samme måde?? :vedikke:

 

Please, enlighten me! Hvordan tænker I når I skriver de ting? Jeg kan for mit liv ikke få det til at ha' nogen som helst sammenhæng med hvorledes man bør kunne stikke snitterne i hundens madskål eller ej... :vedikke:

 

Om jeg får "dårlige associationer" eller ej, når jeg læser ord som alfa og hierarki, det kan jo egentlig være flintrende. Det der er uheldigt er, at dem der bruger de ord rent faktisk bli'r stemplede på forhånd - fordi de for rigtig mange hundemennesker fortæller at "her er en person som hænger fast i det gamle syn på hunde". Men det må man jo heldigvis selv om! :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor nogen mener det er menneskeliggørelse, at man mener at hunde- og børneopdragelse har en del fællesnævnere? Bare fordi man træner sin kat efter samme principper som sin hund, så betyder det jo heller ikke at man tror katten er en hund...? :vedikke:

 

Nu ved jeg ikke hvordan folk opdrager hhv deres børn og deres hund(e) - men herhjemme kan jeg da se flere principper der går igen. Både børn og hunde opdrages efter selv at skulle tage initiativ og skulle tænke sig om. De bliver guidet i den rigtige retning, men jeg forventer at både hunde og børn selv er med til at finde ud af hvad de skal - for at øge selvstændigheden og evnen til at tænke selv. Jeg skælder kun ud når det er yderst nødvendigt - ellers fjerner jeg dem hellere ud af den situation der giver konflikter. Kan børnene ikke finde ud af at spille Xbox uden at drille hinanden, så går jeg ind og beder den som driller, om at forlade værelset. Lige såvel som når Liva meget provokerende insisterer på at ville have legetøjet fra de andre og de beder hende skride, uden hun fatter noget - så fjerner jeg også Liva. Det kan ikke betale sig at skælde hverken børn eller hunde ud her, men konsekvensen bliver at man bliver fjernet fra det sjove.

 

Som nævnt ser jeg mig ikke som en leder overfor hundene - jeg er ansvarlig for deres velbefindende. Ja jeg er den som kan trække en streg i sandet og sige "her til og ikke længere" - men så vidt det er muligt så samarbejder vi om tingene. Ja der er nogle retningslinjer, men jeg guider dem til at følge dem - jeg dikterer ikke tingene. Jeg passer på dem og vil dem deres bedste. Jeg har ikke noget behov for at føle mig hævet over dem - vi er på lige fod.

 

^^ Og ja, præcis samme beskrivelse vil jeg mene jeg kan bruge om den rolle jeg har overfor Michaels børn. Så hvorfor er det så skrækkeligt at mene der er en del ligheder mellem børne- og hundeopdragelse og den rolle man har overfor dem? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Manglende struktur, vejledning og forældre der ikke tager ansvar. Om det er med børn eller hunde giver konstellationen samme dårlige resultat.

 

Det er jeg ikke overbevidst om at du har ret i. Jeg er enig i at børn naturligvis skal have forældre som tager ansvar, men jeg tror børn er langt mere tolerante med mange andre ting i hvert fald når de har en alder hvor det forstår sammenhængene. Det forudsætter så at man taler med børnene så de virkelig forstår hvad der foregår og er en aktiv del af beslutninger og familielivet. Det er en mulighed man ikke har med hunde - at forklare sig og få den til at forstå at visse vilkår kun gælder en periode fx og fordi man forstår det, bliver man ikke bange eller ulykkelig.

 

Håber det igså forklarer hvorfor jeg mener det er menneskeliggørelse af hundene, når man siger de skal opdrages som børnene. Det ville i hvert fald være underligt hvis man betragtede sagen omvendt, nemlig hånterede børneopdragelse som hundeopdragelse. Giv den en is når man lader dem værecalene hjemme,mmen forklarer intet om hvad man skal og hvornår man er hjemme osv:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ikke overbevidst om at du har ret i. Jeg er enig i at børn naturligvis skal have forældre som tager ansvar, men jeg tror børn er langt mere tolerante med mange andre ting i hvert fald når de har en alder hvor det forstår sammenhængene. Det forudsætter så at man taler med børnene så de virkelig forstår hvad der foregår og er en aktiv del af beslutninger og familielivet. Det er en mulighed man ikke har med hunde - at forklare sig og få den til at forstå at visse vilkår kun gælder en periode fx og fordi man forstår det, bliver man ikke bange eller ulykkelig.

 

Håber det igså forklarer hvorfor jeg mener det er menneskeliggørelse af hundene, når man siger de skal opdrages som børnene. Det ville i hvert fald være underligt hvis man betragtede sagen omvendt, nemlig hånterede børneopdragelse som hundeopdragelse. Giv den en is når man lader dem værecalene hjemme,mmen forklarer intet om hvad man skal og hvornår man er hjemme osv:shock:

 

Kender godt forskellen på, at opdrage børn og hunde. Har haft børn i 25 år og hund i 30. Det var de tre grundliggende ting jeg før hentydede til der godt kan sammenlignes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ikke overbevidst om at du har ret i. Jeg er enig i at børn naturligvis skal have forældre som tager ansvar, men jeg tror børn er langt mere tolerante med mange andre ting i hvert fald når de har en alder hvor det forstår sammenhængene. Det forudsætter så at man taler med børnene så de virkelig forstår hvad der foregår og er en aktiv del af beslutninger og familielivet. Det er en mulighed man ikke har med hunde - at forklare sig og få den til at forstå at visse vilkår kun gælder en periode fx og fordi man forstår det, bliver man ikke bange eller ulykkelig.

 

Håber det igså forklarer hvorfor jeg mener det er menneskeliggørelse af hundene, når man siger de skal opdrages som børnene. Det ville i hvert fald være underligt hvis man betragtede sagen omvendt, nemlig hånterede børneopdragelse som hundeopdragelse. Giv den en is når man lader dem værecalene hjemme,mmen forklarer intet om hvad man skal og hvornår man er hjemme osv:shock:

Lidt. Du tænker det altså nærmest bogstaveligt? I så fald kan jeg bedre forstå det. Jeg tænker ikke bogstaveligt, men i de mere overgribende principper, à la det både Niels og Sitto skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, du må selvfølgelig også godt være uenig og holde fast i, at hunde skelner. Min oplevelse er bare en anden, men jeg tager det selvfølgelig til efterretning, at der er forskel på hvordan hunde reagerer. Men derfor tror jeg nu stadig ikke, at alle hunde kan finde ud af at skelne mellem hunde og mennesker. Min mors Charlie kunne jo f.eks. ikke og jeg tænker ikke, at han var/er et enkeltstående tilfælde.

Prøv at tænke på det, som at hunden sagtens kan skældne, men at nogle hunde også har resourceforsvar overfor mennesker, hvor nogle kun har det overfor andre hunde/dyr. Det betyder jo ikke at de ikke registrerer forskellen, bare at deres tolerance er forskellig. Giver det så bedre mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jammen så lad mig påpege at det helt overordnede princip i børneopdragelse er at de kan forstå komplexe situationer. De kan se logikken og forestille sig hvordan situationer er og kan udvikle sig. Det er fundamentalt forskellig fra hunde og derfor er der naturligvis kæmpe forskel på hunde opdragelse selvom der også er sammenfald - fx kærlighed og ros osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jammen så lad mig påpege at det helt overordnede princip i børneopdragelse er at de kan forstå komplexe situationer. De kan se logikken og forestille sig hvordan situationer er og kan udvikle sig. Det er fundamentalt forskellig fra hunde og derfor er der naturligvis kæmpe forskel på hunde opdragelse selvom der også er sammenfald - fx kærlighed og ros osv.

 

Komplekse situationer og konsekvens af handling forstås først i nogen grad i 7-10 års alderen, siger min kone der er pædagog med god erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Komplekse situationer og konsekvens af handling forstås først i nogen grad i 7-10 års alderen, siger min kone der er pædagog med god erfaring.

klog kone. Min datter er knap 5 og indtil nu har hendes opdragelse og hundenes i hvertfald mindet meget om hinanden. Hvis hun var en islandsk hest, ville hun have det de med stor glæde kalder "vilje" :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Komplekse situationer og konsekvens af handling forstås først i nogen grad i 7-10 års alderen, siger min kone der er pædagog med god erfaring.

 

Det står enhver frit for at mene at børneopdragelse og hunde opdragelse hviler på fælles principper og der er store sammenfald. Jeg synes det er udtryk for menneskeliggørelse af hunde og temmelig forkert.

 

at sammenligne hunde og børn på 2-4 år kan give et minimum af mening. At sammenligne 7-10 års børn med hunde finder jeg nærmesr absurd. At en pædagog gør det er skræmmende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...